Over ons Faculty of Science and Engineering

NWO ENW-KLEIN-subsidie van EUR 304.000 voor Prof.dr. Fraternali

05 november 2019
galaxy

Prof.dr. Filippo Fraternali van het Kapteyn Astronomical Institute heeft een NWO ENW-KLEIN-subsidie ontvangen voor zijn project ‘Accurate gas dynamics of distant galaxies: resolving the controversies’. De subsidie is ter waarde van 304.000 euro. Fraternali’s project maakt gebruik van nieuwe telescopen met de capaciteit om sterrenstelsels op grote afstanden te observeren. Door de beweging van gas in jongere en oudere sterrenstelsels te bestuderen met behulp van een nieuwe, zeer nauwkeurige techniek ontwikkeld in de onderzoeksgroep van Fraternali, kan de hoeveelheid donkere materie in verschillende ontwikkelingsstadia in sterrenstelsels duidelijk worden afgeleid.

De ENW-KLEIN-subsidie biedt onderzoekers de mogelijkheid om wetenschappelijke innovaties op te zetten die de basis kunnen vormen voor de onderzoeksthema's van de toekomst. Het bestuur van NWO-domeinwetenschappen heeft in deze ronde 18 van de 60 aanvragen toegekend, waarvan twee aan de RUG.

Laatst gewijzigd:05 november 2019 13:05