Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Dirk Brouwer Career Award toegekend aan Amina Helmi

25 mei 2021
Amina Helmi (Foto: Reyer Boxem)

The American Astronomical Society's Division on Dynamical Astronomy (AAS/DDA) heeft de Dirk Brouwer Career Award voor 2021 toegekend aan Amina Helmi (hoogleraar aan het Kapteyn Astronomisch Instituut van de Rijksuniversiteit Groningen) als erkenning voor en hulde aan haar uitmuntende bijdragen aan het vakgebied van de galactische dynamica.

Amina Helmi is een van 's werelds meest vooraanstaande onderzoekers op het gebied van de galactische archeologie. In haar werk combineert ze theorie, computersimulaties en waarnemingen om te onderzoeken hoe de hiërarchische vormingsgeschiedenis van sterrenstelsels traceerbare sporen nalaat in hun dynamisch-chemische structuur. In het bijzonder heeft zij grote datasets van GAIA en andere surveys gebruikt om in detail de dynamische geschiedenis van de Melkweg te reconstrueren.

Helmi heeft met haar onderzoek aangetoond dat een groot deel van de bolclusters in de Melkweg zijn ontstaan vanuit samengeklonterde satelliet-dwergsterrenstelsels. Ze heeft ook ontdekt dat het grootste gedeelte van de binnenste halo van ons sterrenstelsel bestaat uit puin van een veel groter samengeklonterd systeem, dat ze Gaia-Enceladus heeft genoemd. Ze heeft aangetoond dat de samenklontering van dit systeem tot significante dynamische verwarming moet hebben geleid en dat het de doorslaggevende factor is geweest in het ontstaan van de zogenaamde dikke schijf, ongeveer tien miljard jaar geleden. Deze belangrijke gebeurtenis is bepalend geweest voor de ontstaansgeschiedenis van de Melkweg en sluit aan bij onze theoretische verwachtingen op basis van kosmologische simulaties.

Naast haar eigen onderzoek en indrukwekkende publicatiegeschiedenis heeft Helmi ook veel studenten en postdoctorale onderzoekers begeleid, die inmiddels uitblinken in hun eigen carrières.

Helmi zal worden uitgenodigd om een lezing te geven op de 53e jaarlijkse DDA-bijeenkomst in het voorjaar van 2022.

Laatst gewijzigd:01 juni 2021 12:31