Research The Groningen Research Institute for the Study of Culture (ICOG) Research Research centres Research Centre for Historical Studies (CHS)

Book presentation - JOOP KOOPMANS: "Het nieuws verbeeld: Oorlog en vrede in de titelprenten van de Europische Mercurius (1690-1750)"

When:Fr 26-11-2021 15:00 - 17:00
Where:Jantina Tammeszaal, University Library

This event will be held in Dutch.

In de vroegmoderne tijd had de titelprent de functie die tegenwoordig een omslagillustratie vervult. In media zoals het tijdschrift Europische Mercurius werden in de titelprent allerlei nieuwsonderwerpen verwerkt die indruk hadden gemaakt. Joop Koopmans heeft de geschiedenis van de Europische Mercurius onderzocht en bespreekt in zijn boek Het nieuws verbeeld alle 61 titelprenten. In deze boekpresentatie geeft hij een impressie van zijn boek en daarna volgen reacties van Rietje van Vliet en Adrie van der Laan.

De Universiteitsbibliotheek van Groningen laat deze presentatie vergezeld gaan van een tentoonstelling van exemplaren van de Europische Mercurius uit haar collectie.

Sprekers

Joop Koopmans (universitair hoofddocent Vroegmoderne Geschiedenis, RUG / auteur)

Rietje van Vliet(boekhistorica / eindredacteur van de Encyclopedie van Nederlandstalige Tijdschriften ... tot 1815)

Adrie van der Laan (conservator Bijzondere Collecties, UB Groningen)