Research The Groningen Research Institute for the Study of Culture (ICOG) Research Research centres Research Centre for Arts in Society

Proeftuin Nieuw Publiek: bekendmaking resultaten

When:Th 20-04-2023 14:00 - 17:00
Where:Podium Zuidhaege, Zuidhaege 2, Assen

This event will be held in Dutch.

Ook op zoek naar Nieuw Publiek? Als culturele instelling, beleidsmaker of subsidiegever? Kom dan 20 april naar Podium Zuidhaege in Assen.

Meld u aan via deze link en geef daarbij aan welke verdiepingssessie u wilt bijwonen.

13.30 – 14.00 uur Inloop
14.00 – 14.30 uur Plenaire sessie met Bert Jan ten Oever, Johan Kolsteeg en Marieke Vegt
14.30 – 15.30 uur Verdiepingssessies
15.30 – 15.45 uur Pauze
15.45 – 16.15 uur Wrap up en conclusies
16.15 – 17.00 uur Borrel

Op 20 april presenteert onderzoeksleider Johan Kolsteeg van de Rijksuniversiteit Groningen de uitkomsten van de Proeftuin Nieuw Publiek.

In Podium Zuidhaege in Assen worden het onderzoek en de tien experimenten gepresenteerd. In de Proeftuin Nieuw Publiek is onderzocht op welke wijze kunst en cultuur bereikbaar en aantrekkelijk te maken is voor mensen die nu nog weinig naar theater of museum gaan. Uit de experimenten komen diverse concrete aanbevelingen voor het bereiken van nieuw publiek via marketing en communicatie.

Na de presentatie kunt u in aparte verdiepingssessies meepraten over drie thema’s:

Nieuw publiek benaderen

Deelnemers aan de focusgroepen gaven aan dat ze specifieke inhoudelijke voorkeuren kunnen hebben voor de manier waarop ze benaderd worden. Een benadering die ‘past’ bij hun voorkeur kan bijdragen aan de beslissing om een kaartje te kopen. Deze sessie wordt gegeven door Johan Kolsteeg.

Werken en communiceren met jongeren

Een aantal deelnemers van de proeftuin werkte met jongeren. Dat heeft veel kennis opgeleverd over hoe deze mysterieuze Gen Z kan worden betrokken bij culturele instituten. Te gast voor deze sessie zijn Ilse Eckelhoff van DNK in Assen en Marija Katic van Schouwburg Ogterop in Meppel.

Rotterdams culturele doelgroepen - model in de praktijk

Tijdens de proeftuin hebben we de segmentering van het Culturele Doelgroepenmodel ‘uitgeprobeerd’ op een kleine populatie in het noorden. Deels om de uitkomsten van de focusgroepen te toetsen, en deels om te kijken of het model ‘werkt’ in de regio. Te gast in deze sessie zijn Eric Elphick en Mariska van Elsen van Rotterdam Festivals.