Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Opbrengstgericht werken heeft grote effecten op leerlingen

19 maart 2014

Mechteld van Kuijk heeft op 13 maart haar proefschrift genaamd ‘Raising the bar for reading comprehension’ verdedigd. Tijdens haar promotie-onderzoek heeft zij gekeken of een evidence-based nascholing van basisschoolleerkrachten ertoe zou leiden dat leerlingen beter leerden ‘begrijpend lezen’. Tijdens de nascholing, die onder de naam 'Streef Middenbouw' is uitgevoerd in het schooljaar 2011-2012, zijn leerkrachten bezig geweest met de vragen 1) Wat is mijn koers?, 2) Lig ik met mijn leerlingen op koers? en 3) Hoe krijg ik mijn leerlingen op koers? In totaal hebben 33 leerkrachten van groep 4 en 5 meegedaan. Deze leerkrachten gaven les aan 451 leerlingen op 19 scholen in Noord-Nederland. Uit de analyses is gebleken dat de leerlingen van de leerkrachten uit het nascholingsproject aan het eind van het schooljaar aanzienlijk beter lazen dan vergelijkbare leerlingen in vergelijkbare klassen wiens leerkrachten niet aan het project meededen. Deze voorsprong in leesvaardigheid stond gelijk aan ruim een half jaar onderwijs. Verder bleek dat bijna tachtig procent van de Streef Middenbouw-leerlingen op of hoger dan het gewenste niveau presteerde. Uit klassenobservaties bleek wel dat nog niet alle elementen uit de nascholing even optimaal werden geïmplementeerd door de leerkrachten.

Het proefschrift is te downloaden via http://dissertations.ub.rug.nl/faculties/gmw/2014/m.f.van.kuijk/

Laatst gewijzigd:22 oktober 2018 14:49

Meer nieuws

  • 18 maart 2024

    VentureLab North helpt onderzoekers op weg naar succesvolle startups

    Het is menig onderzoeker al overkomen. Tijdens het werken vraag je je opeens af: zou dit niet ontzettend nuttig zijn voor de mensen buiten mijn onderzoeksveld? Er zijn allerlei manieren om onderzoeksinzichten te verspreiden. Denk bijvoorbeeld aan...

  • 04 maart 2024

    Een plantaardige sensor

    In Makers van de RUG belichten we elke twee weken een onderzoeker die iets concreets heeft ontwikkeld: van zelfgemaakte meetapparatuur voor wetenschappelijk onderzoek tot kleine of grote producten die ons dagelijks leven kunnen veranderen. Zo...

  • 11 december 2023

    Join the 'Language and AI' community

    As a part of the Jantina Tammes School, the 'Language and AI' theme is an interdisciplinary initiative that aims to encourage collaboration among academics, PhD candidates, students, and industry representatives who share a keen interest in the...