Skip to ContentSkip to Navigation
Onderzoek GION onderwijs/onderzoek

Nieuwe publicaties: september 2020 - februari 2021

04 maart 2021

GION onderwijs/onderzoek vindt het belangrijk om haar kennis te delen en ondersteunt het gebruik van open science. Om u te informeren over onze wetenschappelijke output vindt u daarom alle recente publicaties in een handig overzicht. Het betreft publicaties waarbij GION-medewerkers als (co-)auteur betrokken zijn geweest.

Aarzel niet om de auteurs te contacteren indien u deze publicaties niet kosteloos kunt raadplegen.

  • Hamilton, D. G., Fraser, H., Hoekstra, R., & Fidler, F. (2020). Meta-Research: Journal policies and editors' opinions on peer review. Elife, 9, e62529. https://doi.org/10.7554/eLife.62529.sa2
  • Field, S. M., Wagenmakers, E. J., Kiers, H. A., Hoekstra, R., Ernst, A. F., & van Ravenzwaaij, D. (2020). The effect of preregistration on trust in empirical research findings: Results of a registered report. Royal Society Open Science, 7(4). https://doi-org.proxy-ub.rug.nl/10.1098/rsos.181351
  • Hoekstra, R., & Vazire, S. (2020). Aspiring to greater intellectual humility in science. Nature Human Behaviour. Preprint: https://doi.org/10.31234/osf.io/edh2s
  • Akkermans, M., Hartman, E., & Mullender-Wijnsma, M. (2020). Vaker bewegend leren op school. Jeugd in school en wereld, 105(4), 40-43. https://onderwijstijdschriftenplein.nl/tplein/jsw-jeugd-in-school-en-wereld-jrg-105-december-2020-nr-4/
  • Korpershoek, H., Canrinus, E. T., Fokkens-Bruinsma, M., & de Boer, H. (2020). The relationships between school belonging and students' motivational, social-emotional, behavioural, and academic outcomes in secondary education: a meta-analytic review. Research Papers in Education, 35(6), 641-680. https://doi.org/10.1080/02671522.2019.1615116
  • Dijks, M. A., Warrens, M. J., Fleur, E., Korpershoek, H., Wichgers, I. J. M., & Bosker, R. J. (2020). The predictive power of track recommendations in Dutch secondary education. Pedagogische Studiën, 97(4), 263-280. https://research.rug.nl/files/154947491/ps_4_263.pdf
  • Zhou, Y., Diemers, A. D., Brouwer, J., Muntinghe, F. L. H., Duvivier, R. J., Pols, J., Jaarsma, A. D. C., & Bos, N. A. (2020). The influence of mixing international and domestic students on competency learning in small groups in undergraduate medical education. BMC Medical Education, 20(1), [353]. https://doi.org/10.1186/s12909-020-02277-0
  • Meijer, A., Königs, M., van der Fels, I. M. J., Visscher, C., Bosker, R. J., Hartman, E., & Oosterlaan, J. (2020). The Effects of Aerobic Versus Cognitively Demanding Exercise Interventions on Executive Functioning in School-Aged Children: A Cluster-Randomized Controlled Trial. Journal of sport & exercise psychology, 1-13. https://doi.org/10.1123/jsep.2020-0034
  • Mouw, J., Saab, N., Gijlers, H., Hickendorff, M., van Paridon, Y., & Van den Broek, P. (2020). The differential effect of perspective-taking ability on profiles of cooperative behaviours and learning outcomes. Frontline Learning Research, 8(6), 88-113. https://doi.org/10.14786/flr.v8i6.633
  • Hingstman, M., Doolaard, S., Warrens, M. J., & Bosker, R. J. (2020). Supporting young struggling readers at Success for All schools in the United States and the Netherlands: Comparative case studies. Research in Comparative and International Education. https://doi.org/10.1177/1745499920975984
  • Veldman, M. A., & Doolaard, S. (2020). Succes in groepjes. Didactief. https://didactiefonline.nl/artikel/succes-in-groepjes
  • Veldman, M. A., Hingstman, M., Doolaard, S., Snijders, T. A. B., & Bosker, R. J. (2020). Promoting students' social behavior in primary education through Success for All lessons. Studies in Educational Evaluation, 67, [100934]. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2020.100934
  • Mendive, S., Mascareno Lara, M., Aldoney, D., Perez, J. C., & Pezoa, J. P. (2020). Home Language and Literacy Environments and Early Literacy Trajectories of Low-Socioeconomic Status Chilean Children. Child Development, 91(6), 2042-2062. https://doi.org/10.1111/cdev.13382
  • van Gaalen, A. E. J., Brouwer, J., Schönrock-Adema, J., Bouwkamp-Timmer, T., Jaarsma, A. D. C., & Georgiadis, J. R. (2020). Gamification of health professions education: a systematic review. Advances in Health Sciences Education. https://doi.org/10.1007/s10459-020-10000-3
  • Graupe, T., Fischer, M. R., Strijbos, J-W., & Kiessling, C. (2020). Development and piloting of a Situational Judgement Test for emotion-handling skills using the Verona Coding Definitions of Emotional Sequences (VR-CoDES). Patient Education and Counseling, 103(9), 1839-1845. https://doi.org/10.1016/j.pec.2020.04.001
  • Spithoff, M. (2020). De wereld als experiment. Ten Brink Uitgevers. https://didactiefonline.nl/blog/blonz/de-wereld-als-experiment
  • van der Cingel, M., & Brouwer, J. (2021). What makes a nurse today? A debate on the nursing professional identity and its need for change. Nursing philosophy: an international journal for healthcare professionals, [e12343]. https://doi.org/10.1111/nup.12343
  • Akkermans-Rutgers, M., Doornenbal, J., Kassenberg, A., Bosker, R., & Doolaard, S. (2021). Is the twig bent as the tree is inclined? Children and parents interacting with school-distributed literacy assignments. Psychology in the Schools, 58(2), 377-399. https://doi.org/10.1002/pits.22452
  • Korpershoek, H., King, R. B., McInerney, D., Nasser, R., Ganotice, F., & Watkins, D. A. (2021). Gender and cultural differences in school motivation. Research Papers in Education, 36(1), 27-51. [36]. https://doi.org/10.1080/02671522.2019.1633557

Laatst gewijzigd:07 januari 2022 09:08
View this page in: English

Meer nieuws

  • 16 april 2024

    RUG ondertekent Barcelona Declaration on Open Research Information

    De Rijksuniversiteit Groningen heeft de Barcelona Declaration on Open Research Information (Verklaring Open Onderzoeksinformatie) officieel ondertekend. Dit wordt gezien als een grote stap richting verantwoordelijke onderzoeksbeoordeling en open...

  • 02 april 2024

    Vliegen op houtstof

    In Makers van de RUG belichten we elke twee weken een onderzoeker die iets concreets heeft ontwikkeld: van zelfgemaakte meetapparatuur voor wetenschappelijk onderzoek tot kleine of grote producten die ons dagelijks leven kunnen veranderen. Zo...

  • 18 maart 2024

    VentureLab North helpt onderzoekers op weg naar succesvolle startups

    Het is menig onderzoeker al overkomen. Tijdens het werken vraag je je opeens af: zou dit niet ontzettend nuttig zijn voor de mensen buiten mijn onderzoeksveld? Er zijn allerlei manieren om onderzoeksinzichten te verspreiden. Denk bijvoorbeeld aan...