Over ons Faculty of Science and Engineering

Reinoud Gosens partner in NWO Perspectief-consortium

21 december 2022

Hoogleraar Reinoud Gosens van het Groningen Institute of Pharmacy (GRIP) is partner in een consortium dat een Perspectief-subsidie heeft ontvangen. De subsidie is voor het project ‘RecovAir: Repairing lung damage via recovery of stromal health to restore respiratory function’; oftewel onderzoek naar het herstellen van longblaasjes. Prof. dr. Irene Heijink van het UMCG is coördinator.

In totaal zijn vijftien partners, bestaande uit universiteiten, bedrijven en andere maatschappelijke organisaties, betrokken bij het project. Gosens ontvangt 200.000 euro voor zijn aandeel in het project. Hij zal zich richten op organoïde- en longplaktechnologie om nieuwe kandidaat-geneesmiddelen te evalueren die gericht zijn op stromale cellen voor longherstel.

organoïde

Longblaasjes herstellen voor meer lucht bij COPD

In Nederland lijden bijna 600.000 mensen aan COPD. Deze progressieve longziekte is tot op heden niet te genezen en wereldwijd doodsoorzaak nummer drie. Het RecovAir-programma wil hierin verandering brengen. Hiertoe verpakken de onderzoekers medicijnen of stamcellen in een ultradunne laag hydrogel. Zo kunnen ze de middelen heel gericht diep in de longen afleveren en voorkomen dat deze direct door het lichaam worden opgeruimd. Op plekken waar de longblaasjes beschadigd zijn, kunnen de medicijnen of cellen vervolgens de kapotte blaasjes repareren of vervangen. Op die manier kan dit programma de kosten van de gezondheidszorg verlagen en de kwaliteit van leven en de maatschappelijke participatie van deze groep longpatiënten verhogen.

Perspectief

Het Perspectief-programma daagt onderzoekers uit om consortia te vormen met het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties. Op die manier werken zij samen aan technologische innovaties met maatschappelijke impact en het creëren van economische kansen voor Nederland.

Laatst gewijzigd:22 december 2022 11:44