Over ons Faculty of Science and Engineering

Subsidie van Samenwerkingsverband Noord-Nederland voor professor Quax

01 juli 2020

Prof. dr. Wim Quax van het Groningen Research Institute of Pharmacy (GRIP) heeft een subsidie van 200.000 euro ontvangen van het Samenwerkingsverband Noord-Nederland. Prof. dr. Quax ontvangt deze subsidie voor zijn project ‘Citrus bioflavonoid hesperidin als antiviraal middel voor SARS-CoV-2’. Met dit project wil hij een mogelijke behandeling van corona met hesperidine onderzoeken.

Veronderstelt wordt dat deze flavonoïde de verbinding tussen het SARS-CoV-2-virus en de ACE2-receptor van menselijke cellen blokkeert. De groep van prof. dr. Quax gaat analyseren hoe hesperidine de affiniteit van het spike-eiwit voor zijn doelwit, de ACE2-receptor, vermindert. Hesperidin is een goedkoop bijproduct van citrusvruchten en wordt al jaren veilig gebruikt bij mensen. Samen met projectpartner Color & Brain worden alternatieve afleverroutes en hun effecten op virusbinding onderzocht.

Laatst gewijzigd:01 juli 2020 13:31