Skip to ContentSkip to Navigation
Onderwijs De Graduate Schools van de faculteiten Graduate School of Religion, Culture and Society PhD Programme

Plutarch
De facie quae in orbe lunae apparet

Textual edition with commentary
Promotie:Mw. L. (Luisa) Lesage Gárriga
Wanneer:20 juni 2019
Aanvang:16:15
Promotors:F.L. (Lautaro) Roig Lanzillotta, Prof, prof. dr. A. Pérez Jiménez
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Religie, Cultuur en Maatschappij
Plutarch
De facie quae in orbe lunae apparet

Consistente, veelomvattende analyse van De facie

De facie quae in orbe lunae apparet is een van de traktaten opgenomen in de Moralia van Plutarchus. Ondanks de wetenschappelijk belangstelling die het traktaat heeft ontvangen, zijn de tekst en de inhoud vooralsnog niet tot volle tevredenheid vastgesteld en in zijn volledigheid geïnterpreteerd. Twee verschillende maar elkaar aanvullende omstandigheden hebben tot deze situatie geleid: de eerste omstandigheid betreft ingrepen in de tekst om tekstuele problemen op te lossen; de tweede omstandigheid betreft de wetenschappelijke interpretaties van de structuur en de inhoud van het traktaat.

Het hoofddoel van het onderzoek van Luisa Lesage Gárriga is het bieden van een consistente, veelomvattende analyse van De facie als geheel. Dit hoofddoel kan worden onderverdeeld in drie deeldoelen: het voorzien in 1) een studie van de Griekse tekst; 2) een studie van het traktaat als een literaire creatie die noodzakelijkerwijs een coherent wereldbeeld reflecteert en overbrengt; en 3) een studie van de filosofische inhoud die licht werpt op de betekenis van het traktaat en de doelstellingen van Plutarchus. Om deze deeldoelen te bereiken bezorgt Lesage Gárriga hier een nieuwe kritische editie van de tekst voorzien van zowel een kritisch apparaat als een tekstkritisch commentaar om alle tekstuele problemen en vraagstukken die De facie biedt te kunnen behandelen; daarnaast verschaft ze twee aanvullende studies, een literaire en een filosofische, die elk op hun beurt een overzicht bieden van voorgaande wetenschappelijke benaderingen en die trachten inconsistenties te ondervangen met als doel om tot een grondig en volledig begrip van de tekst te komen.