Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Zes jonge RUG-onderzoekers naar buitenlandse topinstituten met Rubicon-beurs

25 juli 2022
Recently graduated PhD student

Zes veelbelovende, pas gepromoveerde RUG-wetenschappers gaan dankzij het programma Rubicon van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) twee jaar onderzoek doen aan buitenlandse topinstituten. Met Rubicon geeft NWO startende wetenschappers de mogelijkheid internationale onderzoekservaring op te doen als opstap voor een wetenschappelijke carrière.

Eerder dit jaar werd al bekend dat drie RUG-onderzoekers een Rubicon-beurs krijgen. Nu krijgen ook de zes volgende onderzoekers de beurs. In totaal zijn 15 aanvragen gehonoreerd.

Ontcijferen van de metabole communicatie in de leukemie micro-omgeving

Dr. Aysegül Erdem, Rijksuniversiteit Groningen -> België-> de Duve Institute, UCLouvain ->24 maanden

Het blijft onduidelijk hoe verschillende kankersubtypes metabool interageren met hun micro-omgeving. Door de invloed van cellen uit de beenmerg micro-omgeving op het metabole profiel van verschillende leukemie-subtypes te karakteriseren, zal de onderzoeker interacties identificeren waarop therapeutisch kan ingegrepen worden, met als doel adaptieve, gepersonaliseerde kankerbehandelingen te ontwikkelen.

Spatiele reconstructie van de neurovasculatuur in amyotrofische laterale sclerose en frontotemporale dementie

Dr. Emma Gerrits, Rijksuniversiteit Groningen -> Zweden -> Karolinska Insitutet -> 24 maanden

De onderzoekers gaan een moleculaire atlas maken van hersen- en ruggenmergweefsels van patiënten met amyotrofische laterale sclerose en fronto-temporale dementie. Deze resultaten vormen de basis voor een nieuwe CZS-ziektenatlas van het Human Protein Atlas-project.

De geheimen van functionele eiwitklontering blootgelegd

Dr. Wouter Huiting, Rijksuniversiteit Groningen -> Verenigde Staten -> Stanford University -> 24 maanden

Eiwitklontering is gelinkt aan veroudering en neurodegeneratie en wordt vaak gezien als problematisch. Recent onderzoek laat echter zien dat eiwitklontering ook belangrijke functies kan hebben bij normale celprocessen. De onderzoeker gaat analyseren hoe functionele eiwitklontering precies werkt, hoe het gereguleerd wordt en wat het onderscheid is met schadelijke eiwitklontering.

De volgende generatie materiaalkunde: Inzicht in de rol van individuele atomen voor postsilicium informatietechnologie

Dr. Carmem Maia Gilardoni, Zernike Institute for Advanced Materials (RUG) -> Verenigd Koninkrijk -> University of Cambridge -> 24 maanden

Vooruitgang met informatietechnologie vraagt nu om materialen die verder gaan dan silicium. De onderzoeker gaat verschillende materialen bestuderen om te begrijpen hoe individuele atomen voor functionaliteit zorgen die belangrijk is voor de informatieverwerking van de toekomst.

Nieuwe methoden om opkomende virussen te bestrijden

Dr. Anne-Grete Märtson, Rijksuniversiteit Groningen -> Verenigd Koninkrijk -> University of Liverpool, Department of Pharmacology and Therapeutics -> 24 maanden

Virussen met pandemisch potentieel duiken voortdurend op. Dit project zal het cytomegalovirus en een nieuwe laboratoriummethode gebruiken om het ontstaan van resistentie en virale doding te onderzoeken. Dit zal nieuwe doseringsregimes opleveren voor behandeling van het cytomegalovirus en worden gebruikt om ontwikkeling van geneesmiddelen voor opkomende virussen te versnellen.

Laten we het even niet over Holmes hebben: Filosofie van fictie voorbij romans

Dr. Merel Semeijn, Rijksuniversiteit Groningen -> Frankrijk -> Institut Jean Nicod -> 24 maanden

Hedendaagse filosofie van fictie besteedt te weinig aandacht aan fictie anders dan romans om tot een volledig begrip van fictie en haar waarde te komen. De onderzoeker verbreedt het onderzoeksveld door rollenspel, poëzie en het ‘doorbreken van de vierde muur’ in theater onder de loep te nemen.

Laatst gewijzigd:08 januari 2024 09:54