Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

RUG-nominaties voor de Klokhuis Wetenschapsprijs

Kinderen als medeonderzoekers, bloemkleur, geluk, en oerossen
15 september 2020

Dit jaar heeft de RUG vier onderzoeken ingezonden om de strijd aan te gaan voor de landelijke Klokhuis Wetenschapsprijs. Deze prijs is bedoeld om een jong en breed publiek bekend te maken met wetenschappelijk onderzoek. Het winnende onderzoek komt terecht in een heuse Klokhuisaflevering. De vier geselecteerde wetenschappers lichten hieronder hun onderzoek toe.

Anne Margit Reitsema: “Soms lijkt het op TikTok of YouTube of alle kinderen altijd gelukkig en vrolijk zijn. Maar is dat wel zo? En gelukkig zijn, wat is dat nu eigenlijk? Is dat hetzelfde als altijd vrolijk zijn? En kun je ook gelukkig zijn als je weleens (of best vaak) slecht in je vel zit? Ik doe onderzoek naar geluk. Mijn vraag is: waar worden kinderen en jongeren gelukkig van? Om dat te onderzoeken vraag ik kinderen, jongeren en ouders uit heel Nederland om mee te doen met mijn onderzoek.”

Canan Çakirlar: “Ik onderzoek dierenbotten van duizenden jaren oud. In de steentijd veranderde Nederland: van jagen op oerossen en wilde zwijnen gingen onze voorouders koeien en varkens houden. Maar wanneer gebeurde dat precies? Wanneer werd een vrij levende oeros een koe in een stal? Een wild zwijn een varken? Of kun je dat niet precies zeggen? In het laboratorium onderzoek ik veel verschillende botten om dat uit te zoeken. Door naar de kleinste deeltjes in de botten te kijken, de atomen en het DNA, zoek ik uit waar de dieren hebben geleefd, hoe ze eruit zagen en of ze vrij rondliepen of niet.”

Casper van der Kooi: “Over de hele wereld staan miljoenen prachtige bloemen in allerlei kleuren. Waarom hebben bloemen al die kleuren? Voor de bevruchting van bloemen is het belangrijk dat ze opvallen voor bijen, vlinders, motten, vogels en vleermuizen. En dat is weer belangrijk voor ons voedsel zoals fruit. Maar bijen zien andere kleuren dan bijvoorbeeld vogels. In mijn kas kweek ik planten van over de hele wereld. Wanneer ze bloeien, onderzoek ik de bloemen onder de microscoop en met fotocamera’s. Ik onderzoek hoe bestuivers de bloem zien en probeer te ontdekken hoe daardoor al die verschillende bloemkleuren zijn ontstaan.”

Malou Luchtenberg: “Ik onderzoek in het UMCG samen met kinderen hoe medisch onderzoek beter kan. Voor veel ziektes bij kinderen is nog geen goede behandeling. Daarom is het belangrijk onderzoek te doen, bijvoorbeeld naar nieuwe medicijnen. Maar hoe moeten we dat precies doen? Waarom willen kinderen wel of niet meedoen aan onderzoek? Om hier antwoord op te krijgen interview ik kinderen. Die vertellen over hoe het is om ziek te zijn en om mee te doen aan onderzoek om de zorg in de toekomst te verbeteren. Samen met andere kinderen werk ik hun tips uit en presenteer die aan dokters en onderzoekers.”

Procedure

Het Klokhuis nomineert 10 onderzoeken uit de inzendingen vanuit het hele land voor de shortlist. Het publiek kan vervolgens stemmen op het onderzoek dat volgens hen de Klokhuisprijs 2020 verdient. Op 15 november wordt de winnaar bekend gemaakt tijdens InScience - International Science Film Festival.

Laatst gewijzigd:02 oktober 2020 10:26