Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons FEB Research / FEB Graduate School of Economics and Business PhD programme

Historical roots of cities

Reexamining and Disentangling First and Second-Nature Geography
Promotie:Dhr. D.A. (Duc) Nguyen
Wanneer:17 februari 2022
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. S. Brakman, prof. dr. J.H. (Harry) Garretsen
Copromotor:dr. T. (Tristan) Kohl
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Economie en Bedrijfskunde
Historical roots of cities

Handel over land in plaats van over water belangrijk voor ontwikkeling Middeleeuwse steden

In de beginfase van de meeste Middeleeuwse nederzettingen in Europa waren vooral op het land gebaseerde handelskenmerken voordelig voor de ontwikkeling van een stad. Pas later werden op water gebaseerde handelskenmerken belangrijker. Dat concludeert Duc Nguyen.

Vaak moet men naar het verleden kijken om het heden zin te geven. Dat is vooral relevant bij de studie van steden die vele eeuwen geleden zijn ontstaan. De meeste van onze huidige steden hebben zich ontwikkeld vanuit een paar kleine woningen uit een ver verleden. Waarom groeiden sommige van deze nederzettingen uit tot steden terwijl andere klein bleven? Staat het vast dat de grootste steden groot blijven of kunnen grote catastrofes de ontwikkeling van een stad op een dwaalspoor brengen terwijl andere ontstaan? En kan beleid dat gericht is op verbeteringen in de eeuwenoude vervoersinfrastructuur van een stad helpen om de grotere vraag naar binnenstedelijk vervoer in een meer verstedelijkte en gemotoriseerde wereld te verlichten? Nguyen presenteert nieuwe benaderingen die methodologische uitdagingen rond deze en andere vragen over de historische wortels van steden aanpakken.

Hij concludeert bijvoorbeeld dat niet handel over water, maar handel over land al heel vroeg in de Middeleeuwen belangrijk was. Hij stelt ook vast dat de meeste Duitse steden hun veronderstelde stadsgrootte na WO II in relatief korte tijd hebben teruggewonnen, maar dat ook steden in grote agglomeratiegebieden aan bevolking hebben gewonnen, terwijl steden in meer afgelegen plaatsen hebben zijn gekrompen. Ten derde constateert hij een belangrijk tijdelijk suburbanisatie-effect als gevolg van de meer autovriendelijke binnenstedelijke infrastructuur, die een paar jaar na de verwoesting van de Duitse steden is aangelegd.