Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons FEB Research / FEB Graduate School of Economics and Business PhD programme

Product returns in omni-channel retailing

Promotie:Dhr. C.F. (Christian) Hirche
Wanneer:03 maart 2022
Aanvang:14:30
Promotor:prof. dr. T.H.A. (Tammo) Bijmolt
Copromotor:M.J. (Maarten) Gijsenberg, Prof
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Economie en Bedrijfskunde
Product returns in omni-channel retailing

Fysieke winkels kunnen online retouren verminderen, zonder dat online verkopen teruglopen

Retailing is de laatste jaren grondig veranderd. Retailers hebben zich uitgebreid naar het internet en beschikken nu in toenemende mate zowel over webwinkels en fysieke winkels. Het toegenomen belang van het online kanaal en het naast elkaar bestaan van online en offline kanalen creëert uitdagingen voor retailers. Christian Hirche onderzocht productretouren; een van de grootste uitdagingen voor retailers met een online kanaal. Hij bestudeerde factoren die van invloed kunnen zijn op het retourpercentage.

Hirche bekeek de impact van fysieke winkels op online productretouren en constateert dat winkels online retouren kunnen verminderen. Belangrijk is dat de vermindering van het aantal retourzendingen niet gepaard gaat met een vermindering van het aantal online aankopen.

In zijn tweede studie vergelijkt hij twee wijdverspreide verzendmethoden in het onlinekanaal en hun effect op aankopen en retourzendingen. Daaruit blijkt dat wanneer alleen voor bestellingen onder een bepaalde drempel een verzendbijdrage moet worden betaald, de detailhandelaar waarschijnlijk een hogere omzet en meer bestellingen zal realiseren dan wanneer voor alle bestellingen een verzendbijdrage moet worden betaald.

Hirche richtte zich ok op prijsverlagingen in het onlinekanaal en toont aan dat prijsverlagingen leiden tot een toename van het aantal retourzendingen van klanten die de gewoonte hebben om te retourneren als gevolg van prijsverlagingen, en tot een afname van het aantal retourzendingen van klanten die deze gewoonte niet hebben.