Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons FEB Research / FEB Graduate School of Economics and Business PhD programme

Values, culture, and national identity in economics

Perspectives on the relation between the individual and the collective
Promotie:J.R. (Juliette) de Wit, PhD
Wanneer:02 december 2021
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. B.P. (Boudewijn) de Bruin, prof. dr. S. (Sjoerd) Beugelsdijk
Copromotor:dr. C. Lisciandra
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Economie en Bedrijfskunde
Values, culture, and national identity in economics

Nationale identiteit in Nederland grofweg te vatten in drie profielen

Juliette de Wit onderzocht nationale identiteit in Nederland en hoe dit samenhangt met de publieke opinie en stemgedrag. Zij concludeert dat er ruimgenomen drie profielen zijn die samenvatten hoe men zich identificeert met Nederland. Er zijn mensen die zich verbinden via de symbolen en tradities van Nederland, die zich verbinden via de burgerlijke vrijheden in Nederland, en mensen zich niet identificeren met Nederland. De profielen laten een duidelijke tegenstelling zien op het gebied van meningen van respondenten (bijvoorbeeld over Zwarte Piet, immigratie, integratie binnen de EU etc.) en hun stemgedrag.

De Wit: ‘Veel mensen merken op dat dat debat polariseert. Ik heb aangetoond dat dit samenhangt met de manier waarop mensen zich identificeren met Nederland. Zo zien we bijvoorbeeld dat de polarisatie binnen het debat over zwarte piet samenhangt met andere meningen die mensen hebben, bijvoorbeeld over migratie of integratie binnen de EU. Over de hele linie lijken twee groepen tegenover elkaar te staan, namelijk mensen die zich vooral identificeren met de symbolen en tradities van Nederland versus mensen die zich vooral identificeren met de democratische instituties van Nederland. Deze manieren van identificeren hangen samen met het stemgedrag van mensen.’

De Wit onderzocht ook hoe we, op basis van een theorie over sociale normen in de filosofie, normen van burgerschap kunnen meten. Zij stelt vast dat de metingen in de economie een belangrijke dimensie over het hoofd hebben gezien. Door alleen te focussen op persoonlijke voorkeuren, hebben ze de verwachtingen naar anderen over het hoofd gezien. Dit blijkt echter wel een belangrijke component te zijn als we conformiteit aan burgerschapsnormen willen meten.

De Wit onderzocht normen en waarden tussen en binnen landen, gemeten over 76 landen in de periode 1990-2009. Daaruit blijkt dat waarden en normen zowel binnen als tussen landen verschillen. Dit in tegenstelling tot bestaande modellen, zoals het culturele model van Hofstede. Ook stellen we vast dat waarden en normen veranderen over de tijd. Zo zien we dat jongeren meer liberale normen en waarden aanhangen over de tijd, terwijl traditionele normen en waarden afnemen en vooral aangehangen worden in oudere generaties.