Experiments and quasi-experiments in Islamic microfinance
Promotie: | S.E. Ahmad, PhD |
Wanneer: | 17 december 2020 |
Aanvang: | 12:45 |
Promotor: | prof. dr. B.W. (Robert) Lensink |
Copromotor: | A.M. (Annika) Mueller, Dr |
Waar: | Academiegebouw RUG |
Faculteit: | Economie en Bedrijfskunde |
Belang islamitische microfinanciering neemt mondiaal sterk toe
Het belang van islamitische microfinanciering stijgt sterk. Islamitische microfinancieringsinstellingen (MFI’s) breiden zich uit buiten moslimlanden en bovendien bieden steeds meer niet-islamitische MFI islamitische financiële producten. Dat concludeert Shan Ahmad. Zij identificeerde 101 MFI’s in 33 verschillende landen en verwacht een verdere stijging van het aantal islamitische MFI’s in de nabije toekomst.
Islamitische MFI’s presteren beter op sociaal gebied dan niet-islamitische MFI’s, maar Ahmad vond ook zwak bewijs dat ze financieel slechter presteren. Dat is een relevante bevinding, omdat MFI’s die voorheen alleen reguliere microfinancieringsproducten aanboden nu ook islamitische producten in de markt zetten als effectieve manier om de sociale én financiële prestaties van kleine bedrijven te stimuleren.
Ahmad onderzocht ook de religieuze en culturele drijfveren van individuele financiële besluitvorming. Ze onderzocht bijvoorbeeld of moslimvrouwen die een spaarrekening hebben geopend deze vervolgens ook gaan gebruiken en wat de impact is van het openen van islamitische spaarrekeningen. Het gebruik van spaarproducten onder vrouwelijke moslimleners kan worden verbeterd door bij het ontwerp van financiële producten rekening te houden met zowel externe beperkingen (transportmiddelen, toegankelijkheid en productinformatie) als interne beperkingen (zoals een reeks overtuigingen, culturele en religieuze waarden). Vrouwen die een islamitische spaarrekening openen krijgen een hogere mate van eigenwaarde en een betere onderhandelingspositie.