The roles of experience, commitment to new platforms, and inter-firm cooperation in shaping new product performance
Promotie: | Dhr. O. (Oleksii) Koval |
Wanneer: | 16 mei 2019 |
Aanvang: | 14:30 |
Promotor: | prof. dr. W.A. Dolfsma |
Copromotors: | dr. T.L.J. (Thijs) Broekhuizen, dr. K.R.E. (Eelko) Huizingh, dr. A. Martovoy |
Waar: | Academiegebouw RUG |
Faculteit: | Economie en Bedrijfskunde |
Investeren in nieuwe platforms voor videogames verbetert ook bestaande producten
De bereidheid van bedrijven om vroeg te investeren in productontwikkeling voor een nieuwe generatie platforms heeft ook een positieve invloed op de kwaliteit van hun producten op de huidige platforms. Dat concludeert Oleksii Oval in zijn onderzoek naar de industrie van videogames. Hij analyseerde spelletjes die tussen 1995-2014 zijn uitgebracht voor de vier hoofdplatforms Microsoft, Nintendo, Sony en pc’s.
Bedrijven die eerder beginnen met investeringen voor nieuwe, nog niet-commerciële, platforms en die meer tijd nemen om zich te bekwamen in nieuwe technologieën, profiteren ook op bestaande platformen van hun inspanningen. Zij verbeteren hun producten meer en laten hun omzet meer groeien dan bedrijven die later investeren in nieuwe platforms of die minder tijd nemen om nieuwe technologieën te onderzoeken.