Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons FEB Research / FEB Graduate School of Economics and Business PhD programme

Essays on global business networks, governance, and institutions

Promotie:Mw. S. (Sarah) Castaldi
Wanneer:01 november 2018
Aanvang:11:00
Promotors:prof. dr. S. (Sjoerd) Beugelsdijk, prof. dr. J.T. (Taco) van der Vaart
Copromotor:dr. M.M. Wilhelm
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Economie en Bedrijfskunde
Essays on global business networks, governance, and institutions

Verantwoorde kledingindustrie vereist zowel ondersteuning door inkopende multinationals als gemotiveerde toeleveranciers

Multinationale ondernemingen hebben vooral in opkomende markten te maken met  tekortschietende officiële instituties. Bovendien moeten zij rekening houden met wereldwijde verschillen in lokale normen en waarden. Dat probleem speelt bijvoorbeeld in de mondiale kleding- en schoenenindustrie waar multinationals moeite hebben om misstanden bij toeleveranciers in hun netwerk aan te pakken. Sarah Castaldi concludeert dat maatschappelijk verantwoord ondernemen alleen succesvol kan worden geïmplementeerd als de inkopende multinational kiest voor gemotiveerde toeleveranciers en die toeleveranciers vervolgens ook voldoende ondersteund. Succesvol relatiemanagement wordt beïnvloed door de lokale omgeving van de toeleverancier. Er bestaat dan ook geen toereikende one-size-fits-all-strategie voor alle leveranciers.

In haar proefschrift geeft Castaldi inzicht in de invloed van lokale instituties op de doeltreffendheid van netwerksturing in samenwerkingsverbanden tussen organisaties. Zij concludeert dat netwerksturing zwakke officiële instanties kan vervangen door aangesloten bedrijven de middelen te bieden om transactiekosten te verlagen (bijvoorbeeld door middelen toe te wijzen of capaciteit uit te breiden). Samenwerking tussen koper en leverancier kan op die manier bevorderlijk zijn voor de maatschappelijke naleving door leveranciers in landen waar de overheid MVO slechts gebrekkig kan faciliteren.

Op basis van een onderzoek onder 437 kleding-/schoenenleveranciers stelt Castaldi ook vast dat netwerksturing alleen niet voldoende is om een substantiële implementatie van MVO-praktijken te waarborgen; als je geen rekening houdt met interne bedrijfsvariabelen zoals motivatie en de bereidheid werkwijzen te hanteren die door derden worden gevraagd, kan de strategische reactie van aangesloten bedrijven zijn dat ze de officiële structuur loskoppelen van bestaande routines. De implementatie van maatschappelijk verantwoord ondernemen wordt dan wellicht louter symbolisch.