Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Vier ENW-KLEIN-subsidies toegekend aan FSE-onderzoekers

21 april 2020

In maart en april 2020 hebben vier FSE-onderzoekers van NWO een ENW-KLEIN-subsidie ontvangen. De ENW-KLEIN-subsidie biedt onderzoekers de mogelijkheid om wetenschappelijke innovaties op te zetten die de basis kunnen vormen voor de onderzoeksthema's van de toekomst.

Dr. Johannes Klein: 'Bioinspired and Environmentally Benign Halogenations'

Op 16 april heeft NWO een ENW-KLEIN-subsidie toegekend aan Dr. Johannes Klein van het Stratingh Institute for Chemistry. De subsidie, ter waarde van 310.000 euro, is bestemd voor zijn project 'Bioinspired and Environmentally Benign Halogenations'. Het doel van dit project is het ontwikkelen van nieuwe methoden voor de synthese van gehalogeneerde geneesmiddelen en agrochemicaliën, die van groot belang zijn voor de samenleving. De nieuwe aanpak is geïnspireerd op enzymen, microscopische bio-machines, die vergelijkbare reacties in de natuur veroorzaken

brandganzen

Dr. Peter Meerlo: ‘Sleep research goes wild – new insights into sleep homeostasis from studies in geese’

Dr. Peter Meerlo van het Groningen Institute for Evolutionary Life Sciences (GELIFES) ontving op 16 april van NWO een ENW-KLEIN-subsidie. De subsidie, ter waarde van 350.000 euro, is voor zijn onderzoeksproject‘Sleep research goes wild – new insights into sleep homeostasis from studies in geese’. We weten nog steeds heel weinig over slaap, vooral over hoe en wanneer dieren in het wild slapen, waar de tijd voor rust en herstel vaak beperkt is. Brandganzen zijn bijvoorbeeld volop bezig met het verzorgen van hun jongen in het broedseizoen. Tijdens hun jaarlijkse migratie tussen Rusland en Nederland vliegen ze dagen achter elkaar. Dr. Meerlo wil vragen onderzoeken als 'Kunnen ze helemaal zonder slaap?' en 'Gebruiken ze misschien dezelfde strategie als dolfijnen, waarbij de ene helft van de hersenen wakker blijft terwijl de andere helft slaapt?' Met behulp van moderne miniatuur-technologie, zal hij hun hersenactiviteit meten om erachter te komen hoe ze onder natuurlijke omstandigheden slapen.

constante pH

Prof. dr. Siewert-Jan Marrink: 'constant pH simulations with the MARTINI model'

Prof. dr. Siewert-Jan Marrink van het Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology Institute (GBB) heeft voor zijn onderzoeksproject naar constante pH-simulaties met het MARTINI-model een ENW-KLEIN-subsidie van NWO ontvangen ter waarde van 350.000 euro. Prof. dr. Marrink zal een efficiënte aanpak onderzoeken die constante pH-simulaties mogelijk maakt met het MARTINI-model, waardoor de grote gebruikersgemeenschap de mogelijkheid krijgt om de computationele microscoop af te stemmen op een grote verscheidenheid aan pH-afhankelijke processen. Het MARTINI-model is een populair voorbeeld van de grofkorrelige benadering, die zeer effectief is gebleken als alternatief voor volledig atomistische modellen. Het kan gebruikt worden om grootschalige processen te bestuderen als functie van bijvoorbeeld systeemsamenstelling, ionsterkte en temperatuur. Het vastleggen van realistische pH-effecten is momenteel echter niet mogelijk. Bestaande benaderingen zijn ofwel te traag of werken alleen met volledig atomistische modellen.

Prof. dr. George Palasantzas: ‘Surface roughness effects on DLVO forces between functionalized surfaces’

Prof. dr. George Palasantzas van het Zernike Institute of Advanced Materials (ZIAM) heeft van NWO een ENW-KLEIN-subsidie ontvangen ter waarde van 304.000 euro. De subsidie is voor zijn project ‘Surface roughness effects on DLVO forces between functionalized surfaces’. Palasantzas probeert meer inzicht te krijgen in de oppervlaktekrachten die verband houden met oppervlaktechemie, morfologie en optische eigenschappen van materialen in vloeibare omgevingen. Hij zal dit onderzoeken door chemische modificatie (via zelf-geassembleerde monolagen) van het bevochtigingsgedrag van oppervlakken in relatie tot oppervlakteruwheid, optische eigenschappen en bevochtigingstoestand. Oppervlaktekrachten zijn cruciaal bij een zeer groot aantal technologisch belangrijke problemen en bepalen het gedrag van veel verschillende systemen.

Laatst gewijzigd:22 april 2020 08:20