Over ons Faculty of Science and Engineering

Veni-beurs voor dr. Max Fürst

16 december 2021

Dr. Max Fürst heeft een Veni-beurs ter waarde van EUR 280.000 toegekend gekregen van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Fürst, nu nog onderzoeker aan het MRC Laboratory of Molecular Biology (Cambridge), zal met zijn Veni in juni 2022 starten bij de Faculty of Science and Engineering. Daar is hij aangesteld als assistant professor in Computational Protein (Re)Design, onderdeel van het Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology Institute (GBB).

Fürst zal onderzoek gaan doen naar een nieuwe displaymethode die eiwitten met een moleculaire ‘streepjescodes’ labelt, waarmee kenmerken van de beste computer-ontworpen eiwitten razendsnel geïdentificeerd kunnen worden. De eiwitdisplay technologie is een van de krachtigste technieken om eiwitten uit te rusten met nieuwe nuttige functies, omdat hiermee snel miljoenen varianten kunnen worden getest.

Veni

Veni maakt, samen met Vidi en Vici, onderdeel uit van het NWO-Talentprogramma (voorheen: de Vernieuwingsimpuls). Veni is gericht op excellente onderzoekers die onlangs gepromoveerd zijn. Binnen het Talentprogramma zijn onderzoekers vrij om hun eigen onderwerp voor financiering in te dienen. Op deze manier stimuleert NWO nieuwsgierigheidsgedreven en vernieuwend onderzoek.

In totaal heeft NWO heeft aan 89 veelbelovende jonge wetenschappers uit de wetenschapsdomeinen ENW en ZonMw een Veni-financiering toegekend. Naast Fürst ontvangen nog zes andere RUG en UMCG-onderzoekers een beurs.

Laatst gewijzigd:16 december 2021 16:32