Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Drie jonge onderzoekers naar buitenlandse topinstituten met Rubicon-beurs

23 juli 2018

Drie veelbelovende, pas gepromoveerde RUG-wetenschappers gaan dankzij het programma Rubicon van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) twee jaar onderzoek doen aan buitenlandse topinstituten. Met Rubicon geeft NWO startende wetenschappers de mogelijkheid internationale onderzoekservaring op te doen als opstap voor een wetenschappelijke carrière.

De gehonoreerde Groningse voorstellen:

Mensen en muggen vs het denguevirus

Miljoenen mensen worden door muggen gebeten, waarvan velen knokkelkoorts krijgen. Dat komt omdat de cellen in ons lichaam het denguevirus niet kunnen doden. Dr. Mayra Diosa-Toro gaat 24 maanden naar de Duke-NUS Medical School aan de National University of Singapore om te bestuderen hoe dit virus ontkomt aan het antivirale arsenaal van onze cellen.

Design van de Beste Scheikunde Sandwich

Enkele gelaagde materialen kunnen supergeleidend worden wanneer de juiste elementen tussen de lagen worden geperst. Dr. Machteld Kamminga van het Zernike Institute for Advanced Materials gaat tijdelijk naar het Inorganic Chemistry La van de University of Oxford om te bestuderen hoe dit werkt en hoe de eigenschappen samenhangen met de structuur, om de beste ‘sandwich-structuur’ voor hoge-temperatuur supergeleiders te bepalen.

Opwinding rondom de celcyclus

Tot op heden is het onbekend hoe DNA replicatie, celgroei en celdeling worden gecoördineerd tijdens de bacteriële celcyclus. Alexandros Papagiannakis gaat twee jaar naar het Microbial Sciences Institute van Yale University om bacteriële molecular crowding-dynamieken te bestuderen, op zoek naar het oer-uurwerk van de celcyclus dat nog altijd doorloopt in de mens.

Over Rubicon

In totaal zijn door NWO deze ronde 20 Rubicon-beurzen toegekend. 88 Onderzoekers dienden een aanvraag in. De gehonoreerde wetenschappers kunnen met hun financiering uit Rubicon tot 24 maanden onderzoek doen. De hoogte van de financiering is afhankelijk van de gekozen bestemming en de duur van het verblijf. Het programma Rubicon is vernoemd naar de rivier die Julius Caesar overstak voordat hij aan zijn zegereeks begon die uiteindelijk leidde tot de uitspraak 'veni, vidi, vici'.

Laatst gewijzigd:22 april 2020 15:26