Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Prof. dr. Marrink en dr. Jansen partners in ENW-GROOT project van 2,7 miljoen

21 april 2020

Prof. dr. Siewert-Jan Marrink van het Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology Institute (GBB) en dr. Thomas la Cour Jansen from the Zernike Institute for Advanced Materials (ZIAM) zijn twee van de zes partners in een ENW-GROOT-project van de NWO. Het project ontvangt in totaal 2,7 miljoen euro voor onderzoek naar hoe het PsbS-eiwit in planten gevaar kan herkennen.

Planten zijn voor hun energievoorziening afhankelijk van zonlicht. Met behulp van een ingenieus antennesysteem gebruiken ze dit licht zeer efficiënt, maar bij fel zonlicht neemt de kans op fotoschade aanzienlijk toe. Planten kunnen deze gevaren het hoofd bieden door het gebruik van een speciaal eiwit genaamd PsbS. Het is echter volledig onbekend hoe dit eiwit zijn werk doet. Met geavanceerde experimentele en theoretische methoden onderzoekt het consortium hoe PsbS het gevaar kan herkennen en een cascade van processen in gang kan zetten die leiden tot efficiënte fotobescherming. Prof. Croce van de Vrije Universiteit Amsterdam coördineert het consortium.

PsbS
Laatst gewijzigd:21 april 2020 17:02