Over ons Faculteit Religie, Cultuur en Maatschappij Agenda

Kick-off meeting Netwerk Religieus Erfgoed

Wanneer:do 17-09-2020 12:00 - 13:15
Waar:Digitaal

Wat moet er gebeuren met leegstaande kerkgebouwen? Hoe maak je religieuze verhalen, tradities en voorwerpen toegankelijk voor een breed publiek in een grotendeels seculiere samenleving? Het zijn niet alleen vragen voor theologen en historici, maar ook voor beleidsmakers, leraren en architecten.

Het Netwerk Religieus Erfgoed bestaat uit universiteiten, hogescholen en erfgoedorganisaties die academici, kerken, musea, seculiere kerkstichtingen en overheden met elkaar in gesprek brengen over de waarde en betekenis van religieus erfgoed voor de samenleving. Daarom organiseren we de komende twee jaar door heel Nederland workshops, stages en een summerschool op het grensvlak van onderwijs, praktijk en onderzoek.

Op 17 september gaat het van start met een digitale kick-off meeting. Wij nodigen studenten en andere belangstellenden van harte uit om hieraan deel te nemen.

Tijdens de meeting laten onderzoekers, beleidsmakers, studenten en erfgoedprofessionals hun licht schijnen over de betekenis van religieus erfgoed. We presenteren onderzoek en brengen de veelzijdigheid van religieus erfgoed in beeld. En we geven een voorproefje van de interessante workshops die het komend half jaar worden gehouden.

• 12.00: Welkom en opening door prof. Dr. Todd Weir
  • 12.05: Frank Strolenberg - projectleider Kerkenvisies Rijksdienst Cultureel Erfgoed
  • 12.10: Kick off moment: start van Netwerk Religieus Erfgoed
  • 12.15: Presentatie van workshops