Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Actueel Agenda Promoties Rechtsgeleerdheid

Humanitarian multi-track diplomacy

Conceptualizing the Definitive, Particular, and Critical Role of Diplomatic Function in Humanitarian Action
Promotie:Dhr. M.D. (Mike) Clark
Wanneer:02 juli 2018
Aanvang:11:00
Promotors:A.J. (Andrej Janko) Zwitter, Prof, prof. dr. J. Herman
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Rechtsgeleerdheid
Humanitarian multi-track diplomacy

Diplomatie essentieel bij humanitaire hulp

Wereldwijd hebben zo’n 450.000 professionele humanitaire werkers iets gemeen. Ongeacht hun precieze rol – en de context van hun werk – hanteren zij het middel van diplomatie ten einde op een effectieve manier hulp te verlenen. Recentelijk is er sprake van een groeiende erkenning dat diplomatie en haar operationalisering een essentieel onderdeel vormt van humanitaire hulp. Velen zijn het er zelfs over eens dat effectiviteit van humanitair werk niet zou kunnen bestaan zonder deze vorm van diplomatie. Mike Clark doet met zijn onderzoek een voorstel op welke wijze humanitaire diplomatie het best geconceptualiseerd en geoperationaliseerd kan worden teneinde daadwerkelijk effectiviteit van humanitaire actie te bewerkstelligen.