Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Actueel Agenda Promoties Rechtsgeleerdheid

The alternative war on drugs

Drug evictions, cannabis regulation and the legal consequences of adapting to the limitations of criminal law in the field of drug control
Promotie:mr. dr. L.M. (Michelle) Bruijn
Wanneer:20 mei 2021
Aanvang:16:15
Promotors:prof. mr. dr. M. (Michel) Vols, prof. dr. J.G. Brouwer
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Rechtsgeleerdheid
The alternative war on drugs

Andere maatregelen ingezet in de oorlog tegen drugs

De oorlog tegen drugs is langzaam maar zeker aan het veranderen. Dat concludeert Michelle Bruijn op basis van haar promotieonderzoek. Landen hebben zich aangepast aan de beperkingen van het strafrechtsysteem en zoeken hun heil bij het bestrijden van drugscriminaliteit nu bij andere middelen. Bruijn promoveert op 20 mei aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Meerdere onderzoekers stellen dat het strafrechtsysteem er niet in is geslaagd om drugsgebruik en drugsgerelateerde criminaliteit te verminderen. Zij vinden dat de oorlog tegen drugs is mislukt. Michelle Bruijn trekt een andere conclusie na haar onderzoek naar de regulering van cannabis in Canada en Nederland, en de sluiting van drugspanden in Nederland en huisuitzettingen vanwege drugsgerelateerde criminaliteit in Nederland en de Verenigde Staten.

Lees meer in ons persbericht