Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Actueel Agenda Promoties Rechtsgeleerdheid

A Polyphony of Principles

The application and classification of the principles of European Union law
Promotie:Dhr. D.H.K. (Daniël) Overgaauw
Wanneer:17 februari 2022
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. L.W. (Laurence) Gormley, MA MSc, prof. dr. P.C. (Pauline) Westerman, L. (Lorenzo) Squintani, Prof
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Rechtsgeleerdheid
A Polyphony of Principles

De beginselen van het Europese Unierecht

Het proefschrift ‘Een Polyfonie van Principes: De Applicatie en Classificatie van de Principes van het Europese Unierecht’ van Daniël Overgaauw heeft een dubbele doelstelling: enerzijds de theorie van beginselen uitleggen aan de hand van praktische Europeesrechtelijke voorbeelden en anderzijds de toepassing en rangschikking van de beginselen van het Europese Unierecht bespreken met behulp van rechtstheorie. In het Unierecht bestaat namelijk tussen rechtstheorie en praktische rechtsgeleerdheid nog altijd een kloof die nodig moet worden overbrugd.

In zes hoofdstukken legt Overgaauw uit wat normen zijn, wat het onderscheid tussen regels en beginsels is (en tussen bronnen, waarden en beleidsnormen), wat de normenhiërarchie behelst, wat de constitutionele natuur van de Unie is, wat in de Europeesrechtelijke literatuur de verschillende classificaties van beginselen zijn, en wat het nieuw geïntroduceerde rangschikmechanisme van de polyarchie van beginselen inhoudt. Overgaauw concludeert dat in een rechtssysteem de normatieve ‘melodie’ met name door beginselen wordt gevormd en de ‘begeleiding’ met name door regels. In het Unierecht vormen grondbeginselen en algemene beginselen de melodie terwijl regels, systemische beginselen en specifieke beginselen de begeleiding uitmaken. Ingevolge de toepassing en rangschikking van beginselen door in bijzonder het Hof van Justitie is sprake van een polyfonie van beginselen waarvan de polyarchie van beginselen het categorisatie- en resolutiemechanisme is. Dit mechanisme biedt de praktische rechtsgeleerdheid een hulpmiddel de rechtspraak van het Hof te verklaren en voorspellen en tegelijkertijd de rechtstheorie een inzicht in de praktische werking van een belangrijk deel van het Unierecht.