Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Actueel Agenda Congressen, symposia, lezingen Archief

Recht en ICT voor een Circulaire Economie

Wanneer:wo 29-01-2020 14:30 - 18:00
Waar:Van Swinderenhuys
circulaire deeleconomie

Op 29 januari 2020 vindt het Symposium 'Recht en ICT voor een Circulaire Economie' plaats in het Van Swinderenhuys.

Het doel is kennisuitwisseling tussen wetenschappers, beleidsmakers, ondernemers en praktijkdeskundigen over regels die belemmerend zijn bij circulair, duurzaam of digitaal ondernemen.

Bijna  afgestudeerde studenten van de Master IT-recht hebben juridische belemmeringen onderzocht die ondernemers ervaren als zij duurzamer of circulair willen gaan werken, met andere business modellen of met technologie. Zij gingen op zoek naar de oorzaken in de regelgeving en de mogelijk oplossingen. Tijdens het Symposium geven zij hun bevindingen in 15 podium- en posterpresentaties terug.  We sluiten het symposium af met een borrel, waarbij we kennis maken met ondernemers en nieuwe juridische kennisvragen ophalen om volgend jaar opnieuw iets terug te kunnen geven.

Onderwerpen

Masterstudenten IT-recht presenteren hun onderzoek naar recht dat aan innovatieve business modellen en digitalisering in de weg staat. Brengt de blockchain transparantie in de bananenketen? Staat regelgeving in de weg aan slimmere, veiligere winkelbevoorrading? Zijn er Ecodesign-regels voor smartphones? Is er regelgeving tegen geplande productveroudering op komst? Ook deelauto's, platformarbeid, Airbnb-regelgeving en nagetrokken zonnepanelen staan op het programma.

Voor wie

Wetenschappers, ondernemers, beleidsmakers en praktijkdeskundigen die geïnteresseerd zijn in de juridische kant van circulair ondernemen, digitalisering en duurzaamheid.  We brengen een heel diverse groep bijeen om de circulaire economie een stapje dichterbij te brengen en netwerken te creëren voor de toekomst.

14:30-15:00 Welkom, inloop met koffie en thee
15:00-16:30 Plenaire zitting met presentaties in de Spiegelzaal