Kunst in de Harmonie Expositie 2014-2015

Kunst in gang en draaideur

In de draaideur van het Harmonie-complex is werk van medewerkster Esther Hoorn te bewonderen.

Esther Hoorn (draaideur)

Esther Hoorn studeert, naast haar werk bij de Rijksuniversiteit, ook op de Klassieke Academie voor Beeldhouwkunst.

Voor meer informatie en contact: Esther Hoorn

werk van Esther Hoorn

Nico Schutte (gang "de Vissekom", gebouwdeel 1315)

Nico exposeert met drie fotoseries die in de afgelopen jaren onder andere in de expositieruimte van het Kunstencentrum hebben gehangen. De serie die in de "Vissekom" hangt, heeft als thema "de Euroborg".

Voor meer informatie en contact: Nico Schutte

Werk van Nico Schutte in de "vissekom"

In de gang aan De Laan (volg de gele lijnen) hangt vanaf 20 april 2014 werk van de gastkunstenaar Anna-Maria Koy en medewerker Nico Schutte.

Anna-Maria Koy (gang "de Vissekom", gebouwdeel 1315)

‘Het spel van de spraakverwarring’ is het thema dat de fotografe met hulp van verschillende stijlrichtingen in haar fotoserie weergeeft. Het Duits als haar moedertaal heeft haar geïnspireerd de verwarringen tussen de Duitse taal en het Nederlands op een visuele manier te tonen. Zo laten zich in elk foto ‘valse vrienden’ symbolisch terug vinden. Valse vrienden zijn woorden die in twee talen een overeenkomstige vorm, maar een andere betekenis hebben. Echt foute vertalingen dus - en typische valkuilen voor Nederlanders die het Duits niet zo goed beheersen, of juist andersom zoals in haar geval.

Anna-Maria Koy werd in 1987 in Achim, Duitsland geboren. In 2009 begon ze haar studie Kunsten, Cultuur en Media aan de Rijksuniversiteit Groningen. Inmiddels is zij bezig met afstuderen en tevens de Marketing Coördinator Offline in het Dagelijks Bestuur van Cultureel Studentencentrum Usva. In haar functie is zij fotografe en hoofdredactrice van Stage. Het magazine van Usva. Koy leeft en werkt in Groningen.

De fotoserie “Das wollte ich net sagen” vond in mei 2012 als onderdeel van het Festival van de Geest in de Nieuwe Kerk in Groningen plaats. In januari 2013 hingen de canvassen drie weken in de Usva-galerie aan de Munnekeholm 10.

Als inspiratie diende een artikel van Marion Huizing uit de Volkskrant van 9 augustus 1999 met de titel ‘’Das wollte ich net sagen’’(valse vriend: net/nett). Wat Koy beweegt om te fotograferen blijkt uit haar Artist Statement.

Een extract:
"Ik ben vooral gefascineerd door de schoonheid en uitdrukkingskracht van mensen, de zogenaamde ,mooie uitstraling’. Mensen zijn voor mij belangrijker dan gebouwen, dingen enz.
In deze fotoserie was ik gevraagd om woorden in beelden te vertalen. Ik koos voor het artikel van Marion Huizing om inspiratie te krijgen voor de foto’s. Dat maakte het makkelijk om een concept te bedenken tussen de tal van mogelijkheden. Ik heb geprobeerd de misverstanden uit het artikel te representeren. Ik was meteen zeker van het idee, dat ik hier met mensen zal gaan werken. Het frame hiervoor was het aantal beelden in poster formaat. Daardoor wist ik dat ik portretten zou gaan maken om zo de emoties het best over te kunnen brengen."

De foto’s zijn op aanvraag te koop.

Werk van Anna-Maria Koy
Laatst gewijzigd:02 december 2022 12:11