Informatie over BSc Bewegingswetenschappen
Hieronder staan het programma en de vakomschrijvingen van BSc Bewegingswetenschappen Klik op de naam van een vak in een schema om naar de omschrijving te gaan.
» Jaar 1 | |||||||
Periode | Type | Code | Naam | Taal | ECTS | Uren | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
semester I a | verplicht | BWB110 | Anatomie van het bewegingsapparaat | Nederlands | 5 | ||
verplicht | BWB126 | Inl. en pract. Meth. en Statistiek | Nederlands | 5 | |||
verplicht | BWB127 | Inleiding Bewegingswetenschappen | Nederlands | 5 | |||
semester I b | verplicht | BWB107 | Inleiding Psychologie | Nederlands | 5 | ||
verplicht | BWB123 | Wiskunde voor Bewegingswetenschappen | Nederlands | 5 | |||
verplicht | BWB125 | Algemene Fysiologie | Nederlands | 5 | |||
semester II a | verplicht | BWB111 | Neurofysiologie | Nederlands | 5 | ||
verplicht | BWB112 | Statistiek 1 | Nederlands | 5 | |||
verplicht | BWB124 | Inleiding Programmeervaardigheden | Nederlands | 5 | |||
semester II b | verplicht | BWB101 | Biomechanica | Nederlands | 5 | ||
verplicht | BWB108 | Algemene Bewegingspathologie | Nederlands | 5 | |||
verplicht | BWB117 | Motorische Controle | Nederlands | 5 | |||
» Jaar 2 | |||||||
Periode | Type | Code | Naam | Taal | ECTS | Uren | |
semester I a | verplicht | BWB214 | Psychologie van beweging en inspanning | Nederlands | 5 | ||
verplicht | BWB218 | Inl Waarnemen en Bewegen | Nederlands | 5 | |||
verplicht | BWB219 | Bewegingsanalyse 1 | Nederlands | 5 | |||
semester I b | verplicht | BWB220 | Bewegingsanalyse 2 | Nederlands | 5 | ||
verplicht | BWB222 | Theoretische Kwesties | Nederlands | 5 | |||
verplicht | BWB226 | Inspanningsfysiologie | Nederlands | 5 | |||
semester II a | verplicht | BWB215 | Neuroanatomie 1 | Nederlands | 5 | ||
verplicht | BWB217 | Motorische ontw. en motorisch leren | Nederlands | 5 | |||
verplicht | BWB224 | Skillslab | Nederlands | 5 | variabel | ||
semester II b | verplicht | BWB216 | Neuroanatomie 2 | Nederlands | 5 | ||
verplicht | BWB221 | Statistiek 2 | Nederlands | 5 | |||
verplicht | BWB225 | Orientatie Bewegingswetenschappen | Nederlands | 3 | |||
» Jaar 3 | |||||||
Periode | Type | Code | Naam | Taal | ECTS | Uren | |
semester I b | verplicht | BWB313 | Neuropsychologie | Nederlands | 5 | ||
verplicht | BWB320 | Inleiding Neuromechanica | Nederlands | 5 | |||
verplicht | BWB321 | Pathologie en Bewegingsinterventies | Nederlands | 5 | |||
semester II | verplicht | BWB306 | Bachelor afstudeerproject | Nederlands | 20 | ||
semester II a | verplicht | BWB316 | Ontwikkeling bewegingsinterventies | Nederlands | 5 | ||
verplicht | BWB317 | Statistiek 3 | Nederlands | 5 | |||
» | |||||||
Periode | Type | Code | Naam | Taal | ECTS | Uren | |
hele jaar | verplicht | BWBMON | Bachelor Monitor | Nederlands | 2 |
1 | Algemene Bewegingspathologie | BWB108 | |||||||||||||||||||||||||||
Samenhang: Het is een medisch biologisch basisvak en is essentieel voor het begrijpen van de klinische problemen die bij bewegen een rol kunnen spelen en draagt bij aan inzicht in het klinische bewegingswetenschappelijke onderzoek. Het hangt samen met de anatomische en fysiologische onderdelen, Biomechanica (bwb101), Motorische controle (bwb117), Motorische ontwikkeling en motorisch leren (bwb217), Pathologie en bewegingsinterventies (bwb321, Neuropsychologie (bwb313) en Ontwikkeling van bewegingsinterventies (bwb316). Het vak valt in het domein I-accent ‘kennis’ en is onderdeel van de lijn wetenschappelijk schrijven. Oomschrijving: De (video)colleges gaan over oorzaken gevolgen van ziekte en aandoeningen. In het tweede deel worden orgaan specifieke aandoeningen behandeld, zoals die van het hart, bloedvaten, longen, en nieren. In de resterende colleges wordt steeds een specifieke neurologische en orthopedische aandoening uitgebreid besproken. Voor een aantal colleges zullen experts uitgenodigdworden om gastcolleges te geven. Naast de colleges zullen in (werk)groepen specifieke casussen en opdrachten worden uitgewerkt. Deze casussen hebben betrekking op de pathologie besproken in de colleges en worden gerelateerd aan bewegingswetenschappelijk onderzoek. Het zelf opzoeken, het leren lezen, interpreteren en rapporteren van relevante wetenschappelijk literatuur en peer-review is onderdeel van de cursus. De voorbereiding bestaat uit het lezen van de bijbehorende opgegeven literatuur, bestuderen van online-video colleges, en collegemateriaal, zelf opzoeken van wetenschappelijke literatuur en maken van de opdrachten. Halverwege en aan het eind van de cursus zijn oefenvragen beschikbaar (MC) waarmee de student zijn/haar kennis kan toetsen. Tijdens de cursus zullen 3 groepsopdrachten gemaakt worden:1 video-opdracht en 2 schrijfopdrachten. Voor het maken van deze opdrachten wordt gebruik gemaakt van de video-colleges en wordt zelf wetenschappelijke literatuur opgezocht. Peer review is een onderdeel van de opdrachten. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
2 | Algemene Fysiologie | BWB125 | |||||||||||||||||||||||||||
Samenhang Dit onderdeel is een medisch-biologisch basisvak en vormt een basis voor verschillende andere vakken, zoals Algemene Bewegingspathologie (bwb108), Neurofysiologie (bwb111), Inspanningsfysiologie (bwb226), Neuromechanica (bwb320) en Pathologie en bewegingsinterventies(bwb315). Omschrijving Aan de orde komen onderwerpen als: - de cel als kleinste functionele eenheid van levende organismen - de betekenis van membraaneigenschappen voor de celfunctie - de elektrolytenverdeling en de homeostase van het interne milieu - de functie van het hart en het bloedvatenstelsel - de ademhaling - de voeding en de spijsvertering - de energiestofwisseling en de warmtehuishouding - de functie van de nieren - de relatie tussen de vloeistofcompartimenten en de betekenis van het bloed voor de homeostase van het interne milieu - veranderingen door veranderingen. Deze onderwerpen worden op hoofdlijnen behandeld tijdens de hoorcolleges en verschillende onderwerpen komen op een tweetal practica aan de orde. Aan de hand van een practicumhandleiding dient men zich grondig op de practica voor te bereiden. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
3 | Anatomie van het bewegingsapparaat | BWB110 | |||||||||||||||||||||||||||
Samenhang Anatomie is een medisch-biologisch basisvak en wordt om die reden aan het begin van de studie aangeboden. Het opgedane begrip is relevant voor de onderdelen Algemene Bewegingspathologie (bwb108), Biomechanica (bwb101) en Motorische Controle (bwb117). Omschrijving In deze cursus staan snijzaal- en digitale practica centraal, welke door de studenten actief thuis worden voorbereid. In deze kleinschalige practica kan de student aan de hand van opdrachten en in interactie met medestudenten, studentassistenten en docenten, inzicht krijgen in de functionele anatomie van het bewegingsapparaat. De opdrachten nodigen ook uit tot nadenken over BW relevante klinische problematiek en biomechanische benaderingen van het bewegen. Per digitaal practicum worden 2 à 3 voorbereidende hoorcolleges aangeboden. Tevens zal gebruik gemaakt worden van een ondersteunende digitale anatomie app. In de snijzaalpractica kan een optimaal 3D begrip van bouw en functierelaties verkregen worden. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
4 | Bachelor afstudeerproject | BWB306 | |||||||||||||||||||||||||||
Samenhang: aan de hand van het voorbereiden, uitvoeren, beschrijven en presenteren van een bewegingswetenschappelijk onderzoek doet de student ervaring op met betrekking tot het bestuderen van literatuur, het verzamelen en analyseren van data en het interpreteren van onderzoeksresultaten. De aangeboden onderwerpen zijn gerelateerd aan de onderzoekslijnen veroudering, revalidatie en sport. Omschrijving: In een aantal inleidende hoorcolleges worden de onderzoeksprojecten toegelicht door de docenten. De studenten kunnen zich vervolgens inschrijven voor de projecten via NESTOR (meestal 2 studenten per project). Iedere student binnen een project heeft een eigen onderzoeksvraag. In terugkomcolleges wordt per onderzoekslijn de voortgang van de onderzoeksprojecten gepresenteerd en bediscussieerd. Door iedere student wordt een verslag geschreven. Tevens presenteert iedere student zijn onderzoek in de afsluitende colloquia. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
5 | Bachelor Monitor | BWBMON | |||||||||||||||||||||||||||
Samenhang: De Bachelor Monitor hangt samen met Inleiding BW (bwb122), Oriëntatie BW (bwb223), de Minorruimte (bwbmr) en het Bachelor Afstudeerproject (bwb306). Omschrijving: De Bachelor Monitor bestaat uit twee onderdelen: de Bachelor Reflector en de Bachelor Activator. De Bachelor Reflector bestaat uit twee verplichte intervisiegesprekken, met bijbehorende voorbereiding aan de hand van een digitale vragenlijst. Hiervoor worden in totaal 8 uren gerekend. Het andere deel is de Bachelor Activator. Het is de bedoeling dat studenten zelf activiteiten gaan ondernemen om zich te oriënteren op het werkveld van een Bewegingswetenschapper en het in kaart brengen van individuele mogelijkheden en wensen ten aanzien van zijn of haar eigen toekomst. De student dient hiervoor minimaal 48 uren te verantwoorden. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
6 | Bewegingsanalyse 1 | BWB219 | |||||||||||||||||||||||||||
Samenhang: De kennis die is opgedaan bij bewegingsanalyse deel 1 zal worden gebruikt bij Bewegingsanalyse deel 2 (bwb220) en het bachelorafstudeerproject. Omschrijving: De student maakt kennis met meetmethoden en het analyseren van het menselijk bewegen en leert deze kennis zelfstandig toe te passen aan de hand van diverse opgaven. De volgende onderwerpen komen aan de orde: • de werking/opbouw van een computergestuurd meetsysteem • verschillende meetprincipes voor het registreren van bewegingswetenschappelijke grootheden zoals positie, snelheid, versnelling/kracht en spieractiviteit • belangrijke bewerkingsmethoden voor het analyseren van bewegingswetenschappelijke data zoals differentiëren, integreren, filteren en fourier-analyse. Een goede voorbereiding van de hoor- en werkcolleges is belangrijk. De voorbereiding van het hoorcollege bestaat uit het aandachtig doorlezen van de te behandelen literatuur. De voorbereiding van de werkcolleges bestaat uit het zelfstandig maken van de opgaven. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
7 | Bewegingsanalyse 2 | BWB220 | |||||||||||||||||||||||||||
Samenhang: Deze cursus is een natuurlijke voortzetting van Bewegingsanalyse 1 (bwb219) en Biomechanica (bwb101), waaruit concepten omtrent instrumentatie, signaalanalyse en biomechanica worden gebruikt. De cursus hangt tevens samen met Inleiding programmeervaardigheden (bwb124) en de SkillsLab (bwb224) in verband met het daadwerkelijk kunnen uitvoeren van analyses van beweging. De cursus is voorbereidend voor Neuromechanica (bwb320). Omschrijving: De student maakt kennis met methoden voor het meten en analyseren van het menselijk bewegen en leert deze kennis zelfstandig toe te passen aan de hand van diverse opdrachten. Door middel van hoorcolleges, lab demo’s en zelfstudie-opdrachten komen de volgende onderwerpen aan de orde: kinematica, spieractiviteit, gangbeeldanalyse en balans, modellen van dynamische systemen, dimensie loze analyse van beweging, dynamica. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
8 | Biomechanica | BWB101 | |||||||||||||||||||||||||||
Samenhang Biomechanica is een medisch-biologisch basisvak en essentieel voor de onderdelen Bewegingsanalyse 1 (bwb219) en Inleiding neuromechanica (bwb320). Omschrijving De stof omvat: - kinematica en dynamica van puntmassa’s - statica en dynamica van stijve lichamen - dynamica van stelsels van stijve lichamen - spiermechanica - behoudswetten, vermogensbalans - balans | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
9 | Inl. en pract. Meth. en Statistiek | BWB126 | |||||||||||||||||||||||||||
Samenhang In dit studieonderdeel wordt de kennis, opgedaan tijdens het theorie-onderdeel van deze cursus, direct toegepast in het practicum-onderdeel. De cursus is voorbereidend op het vak Statistiek 1 (bwb112). De gegevens die worden verzameld in het practicum worden gebruikt bij statistiek. Het studieonderdeel maakt deel uit van de lijn ‘academisch schrijven’ en van het ‘Skills Lab’. Het schrijfonderwijs dat hier aan bod komt is ook relevant voor andere cursussen in de Bachelor en Master. Omschrijving Theorie-onderdeel: In deze cursus zullen de centrale concepten van de methodologie worden behandeld die een rol spelen bij het doen van bewegingswetenschappelijk onderzoek. Hierbij zullen onder andere de volgende onderwerpen aan de orde komen: vraagstelling, hypothese, onderzoeksdesigns (interne en externe validiteit), meetinstrumenten (betrouwbaarheid, validiteit, normering en uitvoerbaarheid) en beschrijvende statistiek. Over deze theorie maken de studenten zelfstandig een huiswerkopdracht. Practicum-onderdeel: De opgedane kennis van de inleiding methodologie wordt toegepast. Aan de hand van een methodologische vraagstelling worden de stappen van een wetenschappelijk onderzoek systematisch doorlopen, van het formuleren van een methodologische doelstelling, het uitvoeren van het onderzoek, gegevensverwerking en het interpreteren van resultaten. De studenten voeren groepsgewijs een klein onderzoek uit. Ze verzamelen literatuur, maken een onderzoeksopzet, voeren metingen uit en verwerken de gegevens. Dit wordt vervolgens schriftelijk weergegeven in een onderzoeksverslag. Voor het schrijven van het verslag wordt een practicum ‘literatuur zoeken’ en een practicum ‘schrijfonderwijs’ gegeven. Op het verslag wordt één keer feedback gegeven waarna het aangepaste verslag wordt ingeleverd en de eindbeoordeling wordt gedaan. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
10 | Inl Waarnemen en Bewegen | BWB218 | |||||||||||||||||||||||||||
Samenhang: Het vak past in de serie vakken m.b.t. inleiding psychologie (bwb107), motorische controle (bwb117) en motorische ontwikkeling en motorisch leren (bwb217). omschrijving Omschrijving: Bewegen is onmogelijk zonder waarneming. De cursus geeft een inleiding in waarnemingstheorieën, van het meten aan waarneming (psychofysica) tot aan het bespreken van belangrijke concepten uit bestaande waarnemingstheorieën. Er zijn twee theoretische benaderingen van hoe (visuele) waarneming plaatsvindt. De indirecte benadering gaat ervan uit dat waarneming dient om een interne representatie van de wereld te creëren. In de cursus wordt besproken hoe van een retinale afbeelding gekomen zou worden tot die interne representatie. De directe benadering gaat ervan uit dat de stap van het reconstrueren van de wereld in een interne representatie niet plaatsvindt. In de cursus worden onder andere de concepten “optic flow” en “affordances” besproken, die in de directe benadering een sleutelrol spelen. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
11 | Inleiding Bewegingswetenschappen | BWB127 | |||||||||||||||||||||||||||
Samenhang: Inleiding Bewegingswetenschappen hangt samen met alle vakken uit het eerste jaar. Het wetenschappelijk schrijven en presenteren is ingebed in het onderdeel schrijven en presenteren van de jaaropdracht van Inleiding Bewegingswetenschappen. Omschrijving: Blok 1: na een introductiecollege volgen er inhoudelijke colleges waarbij de levensloop; de ‘lifespan’ van de mens centraal staat. Hierbij wordt er voor zowel kinderen, volwassenen als ouderen stil gestaan bij ‘normaal’ bewegen, bewegen met een bewegingsproblematiek en bij uitzonderlijk goed bewegen. Daarnaast zullen er colleges zijn met oefenvragen voor het tentamen, een samenvatting van het geheel en wordt de jaaropdracht geïntroduceerd. Aan deze jaaropdracht wordt gewerkt in blok 2 t/m 4 in groepjes van ongeveer 3-5 studenten. Deze jaaropdracht is vakoverstijgend en is gecentreerd rondom een bewegingswetenschappelijk vraagstuk. Daarnaast zijn er in blok 1 vier mentorbijeenkomsten. Blok 2: In dit blok is er een mentorbijeenkomst waarin onder meer de jaaropdracht wordt besproken. Halverwege het blok dient het eerste deelverslag over de jaaropdracht ingeleverd te worden bij de mentor. Daarnaast maakt het studentensymposium van Studiosi Mobilae deel uit van Inleiding Bewegingswetenschappen. Hier zul je je als student voor moeten aanmelden. Blok 3: In dit blok is er een mentorbijeenkomst waarin onder meer de jaaropdracht wordt besproken. Halverwege het blok dient het tweede deelverslag over de jaaropdracht ingeleverd te worden bij de mentor. Blok 4: In dit blok is er een mentorbijeenkomst waarin onder meer de jaaropdracht wordt besproken. In de loop van het blok wordt het eindverslag ingeleverd en wordt de jaaropdracht afgesloten met een mondelinge presentatie. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
12 | Inleiding Neuromechanica | BWB320 | |||||||||||||||||||||||||||
Samenhang: Het vak bouwt voort op en integreert de inzichten vanuit de vakken die reeds eerder werden behandeld in de vakken Neurofysiologie (bwb111) neuroanatomie (bwb215/216), Motorische controle (bwb117), Anatomie (bwb110), Biomechanica (bwb101) en Bewegingsanalyse 1&2 (bwb219/227). Ook de ontwikkelde wiskundige vaardigheden in het eerste jaar worden ingezet. Het vak vormt een voorbereiding op het mastervak Neuromechanica en is een voorbereiding op bachelor afstudeerprojecten, waarbij neuromechanica een rol speelt. Omschrijving: De volgorde onderwerpen komen aan bod in losse samenhang met de hoofdstukindeling van het boek Enoka, Neuromechanics of Human Movement, 5th Edition 1) Beschrijving van beweging 2) Krachten en belasting in het bewegingsapparaat 3) Dynamische analyse en energie 4) Rennen, springen werpen 5) Prikkelbare membranen en EMG 6) Spiermodellen en contractie dynamica 7) Neurale sturing van bewegingen: reflexen en vrijwillige contracties | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
13 | Inleiding Programmeervaardigheden | BWB124 | |||||||||||||||||||||||||||
Samenhang: De kennis van de behandelde stof kan worden toegepast bij de onderdelen Bewegingsanalyse (bwb219 en bwb227), skillslab (bwb224), Neuromechanica (bwb320), en het afstudeerproject. Omschrijving: Aan de hand van diverse opdrachten worden de beginselen van het programmeren in MATLAB door de student geoefend. De student leert bestaande programma’s te begrijpen en aan te passen en leert algoritmen te ontwerpen en toe te passen. Aan het eind van de cursus wordt de student geacht in staat te zijn om programmeervaardigheden zelfstandig verder te ontwikkelen en toe te passen. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
14 | Inleiding Psychologie | BWB107 | |||||||||||||||||||||||||||
samenhang: Dit onderdeel is een gedragswetenschappelijk basisvak en is voorbereidend voor Motorische controle (bwb117), Motorische ontwikkeling en motorisch leren (bwb217), Neuroanatomie 1 en 2 (bwb215 en bwb216), Waarnemen en bewegen (bwb218) en Psychologie van beweging en inspanning (bwb214). omschrijving: In de cursus maakt de student kennis met gangbare ideeën over gedrag, cognitie en bewegen binnen een aantal belangrijke aandachtsgebieden van de psychologie, te weten: Geschiedenis van de psychologie Leren Motivatie en emotie Waarneming Geheugen en aandacht Redeneren en intelligentie Sociale aspecten van ontwikkeling, waarneming en gedrag Persoonlijkheid De evolutionaire basis van gedrag Studeren Alle onderwerpen worden, waar dit relevant is, zoveel mogelijk besproken in de context van het menselijk bewegen. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
15 | Inspanningsfysiologie | BWB226 | |||||||||||||||||||||||||||
Samenhang: De cursus vormt een direct vervolg op de cursus Algemene fysiologie (bwb125) en er wordt een basis gelegd voor het doen van inspanningsonderzoek bij mensen. omschrijving Omschrijving: Kennis van en inzicht in de energiehuishouding, de circulatie, de ventilatie en andere fysiologische processen bij lichamelijke inspanning. Deze onderwerpen worden op hoofdlijnen besproken in de hoorcolleges en een aantal wordt in groepsverband bestudeerd aan de hand van practica en enkele problemen gerelateerd aan sport, het ouder worden en bewegingsstoornissen waarover in de werkcolleges wordt gerapporteerd en gediscussieerd. Hierbij wordt verantwoordelijkheid en inzet getoond en wordt constructief met de groepsgenoten samengewerkt. Op de practica dient men zich aan de hand van een practicumhandleiding grondig voor te bereiden. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
16 | Motorische Controle | BWB117 | |||||||||||||||||||||||||||
Samenhang: Dit onderdeel bouwt voort op de opgedane kennis bij inleiding Bewegingswetenschappen (bwb122) en Inleiding psychologie (bwb107). De opgedane kennis vormt een voorbereiding op Inleiding neuromechanica (bwb320), Motorische ontwikkeling en leren (bwb217) en Waarnemen en bewegen (bwb218). Omschrijving: De cursus volgt het boek van Tresilian en stelt het foutencorrectie model van bewegingsturing centraal. Aan bod komen neurale, anatomische, biomechanische en psychologische aspecten van reflexen, balans, lopen, motor programma’s, nauwkeurig aanwijzen en sequenties van bewegingen. De cursus wordt afgesloten met twee colleges over de dynamisch patroon benadering op bewegingscoordinatie. De cursus richt zich op gedragswetenschappelijke en op medisch biologische aspecten van bewegen en motorische controle en poogt een link te leggen tussen de twee domeinen. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
17 | Motorische ontw. en motorisch leren | BWB217 | |||||||||||||||||||||||||||
Samenhang: Motorische ontwikkeling en motorisch leren bouwt voort op de kennis die is opgedaan bij Motorische controle (bwb117) en Inleiding Psychologie (bwb107). Omschrijving: De cursus start met een (historisch) overzicht van de verschillende theorieën aangaande de motorische ontwikkeling. Daarna wordt een beschrijving gegeven van de ontwikkeling van de motoriek en de relatie met de cognitieve en perceptuele ontwikkeling. Tevens wordt de motorische ontwikkeling van kinderen met een (motorische) ontwikkelingsstoornis besproken (CP, DCD, syndroom van Down) en wordt een overzicht gegeven van instrumenten voor het meten van motorische ontwikkeling. Tenslotte wordt het thema motorische leren behandeld vanuit zowel een theoretisch als klinisch gezichtspunt. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
18 | Neuroanatomie 1 | BWB215 | |||||||||||||||||||||||||||
Samenhang: Neuroanatomie is een medisch-biologisch vak op het gebied van de Neuroscience. Dit vak borduurt voort op de kennis opgedaan in Neurofysiologie (bwb111) en Motorische controle (bwb117) en geeft belangrijke voorkennis voor de onderdelen Neuroanatomie 2 (bwb216), Pathologie en bewegingsinterventies (bwb321), Neuropsychologie (bwb313) en Neuromechanica (bwb320). Omschrijving: Deze cursus vormt het eerste deel van het totaal aan kennis en inzicht in dat deel van de Neuroanatomie die van belang is voor een Bewegingswetenschapper. In dit deel wordt eerst ingegaan op de bouw van het centrale zenuwstelsel en de ligging hiervan in schedel en wervelkolom. Vervolgens wordt aandacht gegeven aan de bloedvoorziening van de hersenen, aan de hersenvliezen en aan de hersenholtes en aan problematiek die hieruit kan ontstaan. Daarna zullen aan de hand van de ligging en functie van de hersenzenuwen o.a. de volgende onderwerpen aan de orde komen: gevoel en pijn van het aangezicht, orgaangevoel, smaak, reuk, gehoor, evenwicht, en zicht. In de werkcolleges en practica wordt inzicht verkregen in de driedimensionale bouw van de schedel en de hersenen, bloedvaten, hersenvliezen, zenuwen en zintuigen die in het hoofd-halsgebied zijn gelegen. Daarnaast wordt, mede ter voorbereiding op Neuroanatomie II, een begin gemaakt met het bestuderen van neuro-anatomische projecties en systemen. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
19 | Neuroanatomie 2 | BWB216 | |||||||||||||||||||||||||||
Samenhang: Dit onderdeel hangt samen met de vakken Neurofysiologie (BWB111), Motorische controle (BWB117), Neuromechanica (BWB320), Motorische ontwikkeling en motorisch leren (BWB217) en geeft veel voorkennis voor het vak Neuropsychologie (BWB313). Omschrijving: In deze cursus staan discussiepractica in de snijzaal centraal. Opdrachten voor deze practica worden thuis voorbereid. In deze kleinschalige practica kan de student op actieve wijze en aan de hand van opdrachten inzicht krijgen in de bouw en functies van het zenuwstelsel. In interactie met medestudenten, studentassistenten en docenten wordt actief bezig gegaan met de volgende onderwerpen: functionele opbouw ruggenmerg, tast- en pijnsystemen, motorisch systeem, basale ganglia, cerebellum en limbisch systeem. De practica nodigen met name uit tot nadenken over de samenhang tussen de systemen, alsook over BW relevante neurogerelateerde klinische problematiek. Per practicum worden 2 of 3 voorbereidende hoorcolleges aangeboden. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
20 | Neurofysiologie | BWB111 | |||||||||||||||||||||||||||
Samenhang: Dit onderdeel is een medisch-biologisch basisvak en is de basis voor andere cursussen, zoals Inspanningsfysiologie (bwb226), Neuroanatomie (bwb215 en bwb216), Neuromechanica (bwb320). Omschrijving: In dit vak komen o.a. de volgende onderwerpen aan de orde: - membraanpotentialen - synaptische transmissie - het bouwplan van het zenuwstelsel - opvang en verwerking van informatie: sensoriek en integratie - spiercontractie - inleiding beweging en bewegingscontrole Na iedere vier college uren is er een werkcollege, waarbij iedere student een aantal essay opdrachten en multiple choice vragen over de voorgaande materie dient uit te werken en in te leveren. Deze worden tijdens het werkcollege besproken en samengevat door de studenten zelf, gestuurd door de docent. Tevens zijn er twee practica, die ieder een deel van de stof illustreren en samenvatten. De vragen in de practicumhandleiding, evenals de vragen die de practicumbegeleiders stellen, geven de student een goede indruk over de beheersing van de studiestof. Om deel te mogen nemen aan het practicum dient de student een entreetoets af te leggen met voldoende resultaat. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
21 | Neuropsychologie | BWB313 | |||||||||||||||||||||||||||
Samenhang: Deze cursus is een van de laatste cursusonderdelen van de bacheloropleiding en beoogt een integratie tussen de biomedische neurowetenschappen en gedragswetenschappen. Het bouwt voort op de basiskennis die studenten hebben opgedaan op het gebied van neuroanatomie, psychologie, pathologie, sensomotorische controle en leren. Kennis opgedaan bij inleiding psychologie (bwb107), neurofysiologie (bwb111), neuroanatomie 1 (bwb215) en neuroanatomie 2 (bwb216) wordt dus bekend verondersteld. Omschrijving: Tijdens de hoorcolleges wordt kennis over theorieën en methoden van onderzoek van de cognitieve (neuro)psychologie in hoofdlijnen onderwezen en toegepast in een voor BW relevante context. Aan de orde komen onderwerpen zoals maladaptieve plasticiteit (fantoomsensaties, focale hand dystonie), waarneming stoornissen (hemianopsie, blindsight, neglect), neurorevalidatie technieken (sensorimotor retuning, constraint induced movement therapy, cross education, gaze training en action observation), falen onder druk en neurale compensatie in het verouderende brein. Aan de hand van vragen over geselecteerde artikelen dient men zich grondig voor te bereiden op de werkcolleges. Tijdens het werkcollege worden deze vragen besproken en samengevat door de studenten zelf. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
22 | Ontwikkeling bewegingsinterventies | BWB316 | |||||||||||||||||||||||||||
Samenhang: In dit studie onderdeel wordt de kennis toegepast die is opgedaan bij medisch-biologische en gedragswetenschappelijke basisvakken en waarbij eveneens gebruik wordt gemaakt van de verworven kennis bij de methodologie- en statistiekonderdelen. Het onderdeel sluit aan op vaardigheden die zijn opgedaan bij ‘pathologie en bewegingsinterventies” (bwb321), is onderdeel van de lijn ‘academisch schrijven’ en bereidt voor op het afstudeerproject. Omschrijving: De student ontwerpt een interventie in een van de drie lijnen, te weten: 1. Sport, leren en presteren, 2. Motorisch herstel en revalidatie en 3. Beweging, gezondheid en veroudering. In hoorcolleges (6 uren) wordt ingegaan op het ontwerpen van een interventie o.b.v. bewegingswetenschappelijke theorieën en aspecten als doelstellingen, kenmerken van de doelgroep en evaluatie komen aan de orde. Er worden ook voorbeelden van interventies toegelicht. In de verplichte werkcolleges binnen een gekozen thema wordt aandacht besteed aan ontwikkeling van een vraagstelling, het gebruik van een gekozen theoretisch kader en gevonden literatuur, alsmede de inhoud, implementatie en evaluatie van de interventie. Zowel docent als medestudenten geven feedback op tussenproducten van het verslag. Tijdens de verplichte eindpresentaties worden de programma’s gepresenteerd aan docent/medestudenten. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
23 | Orientatie Bewegingswetenschappen | BWB225 | |||||||||||||||||||||||||||
Samenhang: Het vak is een logisch vervolg op het propedeusevak Inleiding Bewegingswetenschappen (bwb122), waarin een eerste kennismaking met BW Groningen plaatsvindt. Er is een relatie met alle vakken uit het 1e en 2e jaar omdat die de benodigde kennis en het academisch niveau bewerkstelligen die nodig zijn voor dit vak. Omschrijving: Oriëntatie Bewegingswetenschappen (3 EC) is een tweedejaars cursus die, tezamen met de Bachelor Monitor (2 EC) bachelor studenten helpt om te reflecteren en zich te oriënteren op toekomstige keuzes zowel in jaar drie van de bachelor als daarna. De cursus Oriëntatie Bewegingswetenschappen is een vak dat past binnen de lijn Persoonlijke en Professionele Ontwikkeling, die door het bachelor programma Bewegingswetenschappen loopt. Het biedt door middel van meetings met alumni Bewegingswetenschappen een overzicht van de mogelijkheden als afgestudeerde Bewegingswetenschapper. Daarnaast is er expliciet aandacht voor het ontwikkelen van academische vaardigheden als lezen, schrijven, interviewen, presenteren en het maken van een wetenschappelijke poster. Het vak bestaat uit instructiecolleges, arbeidsmarkt meetings, practica en interview- en presentatiesessies. Daarnaast dienen studenten verscheidene producten in te leveren: opdrachten n.a.v. de verschillende practica, een poster, en een schrijfopdracht (wetenschappelijke inleiding) n.a.v. een vooraf gekozen artikel en daarbij gezochte andere artikelen. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
24 | Pathologie en Bewegingsinterventies | BWB321 | |||||||||||||||||||||||||||
Samenhang: Het is een integratief vak waarin medisch-biologische en gedragswetenschappelijke kennis samen komen in een bewegingswetenschappelijke context. Het hangt samen met inleiding Bewegingswetenschappen (bwb127), algemene bewegingspathologie (bwb108), anatomie (bwb110) en algemene fysiologie (bwb125), inleiding psychologie (bwb107), motorische controle (bwb117), motorische ontwikkeling en motorisch leren (bwb217), neuropsychologie (bwb313) en ontwikkeling van bewegingsinterventies (bwb316). De didactische vormen zijn hoorcolleges, en actieve werkvormen: literatuur search, lezen, schrijven, presenteren. Het vak is onderdeel van de lijn “academisch schrijven”. Omschrijving: Aan de hand van gevalsbeschrijvingen (casussen) wordt een aantal ziekten en aandoeningen door de studenten zelf uitgewerkt. Dit gebeurt in tweetallen. Deze tweetallen worden ingedeeld in groepen waarin de voor dat jaar geldende casussen vertegenwoordigd zijn. De tweetallen verdiepen zich in de casus en raadplegen daarvoor relevante wetenschappelijke bronnen. Ter ondersteuning wordt een practicum georganiseerd gericht op het opzoeken van wetenschappelijke informatie via elektronische zoeksystemen en het gebruik van het softwareprogramma RefWorks. Dit practicum wordt verzorgd door medewerkers van het CMB. In werkcolleges zullen de tweetallen stapsgewijs en volgens aangegeven structuur het ziektebeeld uit de doeken doen aan de hand van PowerPointpresentaties. Er moet aandacht worden besteed aan de medisch-biologische gevolgen voor de motoriek en de psychosociale implicaties voor het dagelijks functioneren van de patiënt. Tevens moeten de mogelijkheden t.a.v. de bewegingsinterventies nader worden uitgewerkt, waarbij ook gereflecteerd wordt op een mogelijke rol van bewegingswetenschappers. Daarnaast wordt er een schriftelijk werkstuk gemaakt waarin de gepresenteerde informatie wordt gebundeld. Gezien de opzet van het onderdeel zijn de studenten in belangrijke mate zelf verantwoordelijk voor de kennisoverdracht naar de medestudenten. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
25 | Psychologie van beweging en inspanning | BWB214 | |||||||||||||||||||||||||||
samenhang: Dit onderdeel bouwt voort op de kennis die is opgedaan bij Inleiding psychologie (bwb107). omschrijving: Deze cursus is een inleiding in theorieën en praktisch gebruik van de psychologie in relatie tot inspanning en sport. De volgende thema’s komen daarbij aan de orde: - motivatie - stress - groepsprocessen - persoonlijkheid en zelfvertrouwen - concentratie - cognitieve technieken - blessures, burnout, overtraining - sport, inspanning en gezondheid - de sportpsycholoog | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
26 | Skillslab | BWB224 | |||||||||||||||||||||||||||
Samenhang: De kennis van de eerder behandelde stof zoals bij de onderdelen Inl Pract Methodologie en Statistiek (bwb126), Anatomie (bwb110), Biomechanica (bwb101), Inl. Prog. Vaardigheden (bwb124), Statistiek (bwb112, bwb221 en bwb317), Neuromechanica (bwb320) en Bewegingsanalyse (bwb219 en bwb227) wordt toegepast tijdens dit huidige vak. Dit vak geldt als een belangrijke voorbereiding op het bachelor afstudeerproject (bwb306). Omschrijving: Aan de hand van keuzemodules worden opdrachten door (sub-) groepen studenten uitgevoerd. De uitkomsten van de opdrachten worden gerapporteerd en gepresenteerd in een lab notebook, een technical note en een videopresentatie. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
27 | Statistiek 1 | BWB112 | |||||||||||||||||||||||||||
Samenhang: Statistiek 1 is het tweede onderdeel van het cluster “methodologische, statistische en onderzoeksvaardigheden”. Het sluit aan op Inleiding Methodologie en Statistiek (bwb116). Dit studieonderdeel vormt een basis voor de cursus Statistiek 2 (bwb221) en Statistiek 3 (bwb317). Omschrijving: De cursus begint met een korte herhaling van relevante stof uit voorgaande cursus, met betrekking tot frequentieverdelingen, meetniveau, centrum- en spreidingsmaten. De stappen van het statistisch bewijs worden uitgelegd en hieraan gerelateerd het toetsen van hypothesen. Dit wordt toegepast bij de t-toets. Daarna vindt de overstap plaats naar non-parametrische toetsen (o.a. Wilcoxontoetsen en Chikwadraattoetsen) en tevens komt het toetsen van correlaties en het gebruik van betrouwbaarheidsintervallen aan de orde. Tijdens de bijeenkomsten oefent de student met behulp van het statistische computerprogramma SPSS; data invoeren, eenvoudige analyses uitvoeren en de bijbehorende output interpreteren en rapporteren. Tijdens de cursus worden tevens opgaven aangeboden waarbij de student oefent met het kiezen en uitvoeren van de toetsen zonder gebruik te maken van de ICT-hulpmiddelen. Het wekelijks uitvoeren van deze opdrachten is verplicht. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
28 | Statistiek 2 | BWB221 | |||||||||||||||||||||||||||
Samenhang: Deze cursus bouwt voort op de kennis en vaardigheden opgedaan in de cursussen ‘inleiding methodologie en statistiek’ (bwb116), installatie/microfoon/computer (bwb112) en ‘wiskunde’ (bwb123). Omschrijving: In de cursus maakt de student voor het eerst kennis met multivariate statistische methoden: Voortbouwende op reeds bestaande kennis vanuit installatie/microfoon/computer (m.n. m.b.t. correlatie), wordt enkelvoudige regressie behandeld en vervolgens meervoudige regressie; logistische regressie; schaalanalyse; en exploratieve en confirmerende factoranalyse. De leerstof in de literatuur biedt de theoretische alsmede toepassingsgerichte achtergronden bij deze technieken, welke worden toegepast en geoefend in practicumopdrachten. De hoorcolleges geven verdere toelichting op leerstof en theorie a.d.h.v. interpretatie m.b.t. de in de practicumopdracht toegepaste analyses. Het tentamen beslaat een toetsing van de gehele leerstof (dus ook leerstof uit de literatuur die niet direct is behandeld in de colleges). Daarnaast wordt in een praktische opdracht (survey) data geanalyseerd aan de hand van de geleerde statistische technieken, en worden deze onderzoeksresultaten gerapporteerd in een wetenschappelijk verslag. Dit verslag wordt in tweetallen gemaakt. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
29 | Statistiek 3 | BWB317 | |||||||||||||||||||||||||||
Samenhang: Dit studieonderdeel sluit aan op de cursussen inleiding methodologie en statistiek (bwb126), Statistiek 1(bwb112) en Statistiek 2 (bwb221). Omschrijving: (1) experimentele, quasi-experimentele en pre-experimentele designs (2) bedreigingen van de interne, externe en statistische conclusievaliditeit (3) controlemaatregelen (4) de onderliggende theorie en het praktisch gebruik van de volgende statistische technieken: Univariate/multivariate eenweg- en meerweg-variantieanalyse ((M)ANOVA); discriminant analyse; herhaalde metingen variantieanalyse; covariantie analyse (ANCOVA); Niet-parametrische toetsingstechnieken. Parallel aan de hoorcolleges kan worden deelgenomen aan 4 werkcolleges waarin opdrachten worden uitgevoerd (o.a. in SPSS) die betrekking hebben op de in de colleges behandelde statistische technieken. De opdrachten worden deels besproken in het daaropvolgende hoorcollege. Het verdient aanbeveling de hoorcolleges voor te bereiden door de corresponderende secties in het boek te bestuderen. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
30 | Theoretische Kwesties | BWB222 | |||||||||||||||||||||||||||
Samenhang: Bij Theoretische Kwesties worden de filosofische aannames die ten grondslag liggen aan theorieën over menselijk en dierlijk bewegen onderzocht in hun historische context. Het vak heeft daarmee vele raakvlakken met andere onderdelen uit de opleiding: biomechanica, motorische controle, ontwikkeling van motoriek, psychologie, waarnemen en bewegen, fysiologie. omschrijving Omschrijving: Bewegingswetenschappelijke theorieën zijn gebaseerd op assumpties die veelal voortkomen uit filosofische discussies, vaak van eeuwen geleden. In deze cursus gaan we de grondslagen van ons vakgebied onderzoeken in hun historische context. In een serie hoorcolleges zullen we verschillende denkers behandelen die van belang zijn geweest voor de Bewegingswetenschappen. We beginnen bij de klassieke filosofen (Plato en Aristoteles) en gaan via Galilei, Newton, Descartes, Goethe, Darwin, en Gibson naar de theorie van zelf- organisatie. Hierbij zullen de volgende vragen centraal staan: Is een dier een automaat? Bestaat er een kwalitatief verschil tussen dieren en mensen? Is het lichaam een instrument van het brein? Hoe moeten we de omgeving van dieren conceptualiseren? | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
31 | Wiskunde voor Bewegingswetenschappen | BWB123 | |||||||||||||||||||||||||||
Samenhang Wiskundige basiskennis is nodig voor het volgen van andere vakken binnen de beta lijn. Voor inleiding programmeervaardigheden (bwb124) is matrix algebra belangrijk. Meetkunde en calculus zijn komen aan bod bij Biomechanica (bwb101). Tijdens bewegingsanalyse (bwb219) komen differentiaal vergelijkingen terug. De gekozen structuur leidt studenten op tot het zelfstandig aanpakken van wiskundige opgaven in bewegingswetenschappelijke context. De deeltoetsen en verplichte werkcolleges begeleiden de studenten in deze fase richting het zelfstandig leren omgaan met moeilijke opgaven zoals zij die later mogelijk tegen zullen komen. Omschrijving De wiskunde vindt van oudsher zijn belangrijkste toepassingsgebied in de natuurkunde. Van veel recentere tijd is het gebruik van wiskundige modellen en technieken in de Bewegingswetenschappen. Kennis van de wiskundige technieken is voor studenten in deze discipline van groot belang. Hierbij ligt de nadruk op de praktische bruikbaarheid van de wiskunde binnen het eigen vakgebied. In deze cursus worden behandeld: - inleiding in de wiskunde - meetkunde - funkties - calculus - matrix algebra | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||