Beleid en onderzoek

Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen |
Jaar | 2020/21 |
Vakcode | SOBA217 |
Vaknaam | Beleid en onderzoek |
Niveau(s) | bachelor |
Voertaal | Nederlands |
Periode | semester II b |
ECTS | 5 |
Rooster | rooster.rug.nl |
Uitgebreide vaknaam | Beleid en onderzoek | ||||||||||||
Leerdoelen | Algemeen doel: - Gevoel krijgen bij de context waarin beleidsonderzoek wordt uitgevoerd en doorwerkt in overheidsbeleid, alsmede het hierin leren opereren. Dit is uitgewerkt in de volgende concretere doelstellingen De succesvolle student kan: - Verschillende rollen benoemen van waaruit beleidsonderzoek ten behoeve van overheidsbeleid wordt uitgevoerd; - Een beschrijving geven van de bestuurlijke context (en daarbinnen aanwezige mechanismen) waarin beleidsonderzoek al dan niet doorwerkt. - Factoren benoemen die de doorwerking van onderzoek in beleid belemmeren/versterken. - De verschillen en overeenkomsten tussen beleidsonderzoek en puur wetenschappelijk onderzoek benoemen - Onderbouwd en overtuigend aangeven welke implicaties uitkomsten van een onderzoek zouden kunnen/moeten hebben voor het beleid in een specifieke context en hierover kunnen debatteren. - De uitkomsten van een beleidsonderzoek bondig presenteren aan belanghebbenden bij het onderzoek. - Reflecteren op een ethisch dilemma ten aanzien van beleid en onderzoek en keuzes onderbouwen |
||||||||||||
Omschrijving | Veel sociologen komen terecht in functies waarin zij te maken krijgen met beleidsonderzoek. Bijvoorbeeld als gebruiker, uitvoerder of opdrachtgever. Het doel van deze cursus is gevoel te ontwikkelen voor de context waarin beleidsonderzoek wordt uitgevoerd en al dan niet doorwerkt in beleid. We gaan in op verschillende vormen van beleidsonderzoek, de rollen van waaruit beleidsonderzoek wordt uitgevoerd, de toegevoegde waarde die beleidsonderzoek wel of niet heeft voor beleid en de bestuurlijke context (en daarbinnen aanwezige mechanismen) waarbinnen strategische keuzes worden gemaakt die al dan niet in lijn zijn met kennis uit onderzoek. | ||||||||||||
Uren per week | variabel | ||||||||||||
Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege, zelfstudie | ||||||||||||
Toetsvorm |
deelname, presentatie, schriftelijk tentamen (essay), schriftelijke opdrachten, verslag
(ook mondelinge opdrachten) |
||||||||||||
Vaksoort | bachelor | ||||||||||||
Coördinator | drs. T.G. van der Zee | ||||||||||||
Docent(en) | L. Greveling, MSc. ,drs. T.G. van der Zee ,drs. T. Veltman | ||||||||||||
Verplichte literatuur |
|
||||||||||||
Entreevoorwaarden | |||||||||||||
Opmerkingen | |||||||||||||
Opgenomen in |
|