Methodologie en dataverzameling
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen |
Jaar | 2020/21 |
Vakcode | SOBA106A |
Vaknaam | Methodologie en dataverzameling |
Niveau(s) | bachelor |
Voertaal | Nederlands |
Periode | semester II a |
ECTS | 5 |
Rooster | rooster.rug.nl |
Uitgebreide vaknaam | Methodologie en dataverzameling | ||||||||||||
Leerdoelen | Dit opleidingsonderdeel is één van de methoden- en technieken-vakken uit het opleidingspakket van sociologie. Het doel van dit gehele pakket is om de student in staat te stellen zelf onderzoek te verrichten. Het opleidingspakket is opgebouwd volgens de fasen die we bij het verrichten van onderzoek moeten doorlopen namelijk: het ontwikkelen van de vraagstelling, het design, de dataverzamelingsmethoden, de dataverwerking en de rapportering. Binnen dat kader, kunnen de leerdoelen van Methodologie en Dataverzameling als volgt worden omschreven. Na afronding van dit vak kan de student: 1) De stappen in de empirische cyclus (Probleem, Theorie, Onderzoek) onderscheiden; 2) De belangrijkste kwantitatieve en kwalitatieve methoden om gegevens te verzamelen voor sociaal-wetenschappelijk onderzoek beschrijven en herkennen; 3) Methodologische concepten en begrippen (her)kennen, begrijpen, in verband brengen en toepassen op het beoordelen van een onderzoeksopzet; 4) De voor- en nadelen van verschillende onderzoeksdesigns duiden en beargumenteren; 5) De methodologische aspecten van bestaand onderzoek analyseren, en aan de hand van de belangrijkste kwaliteitseisen (validiteit, betrouwbaarheid, etc.) beoordelen. 6) Ethische aspecten van het doen van wetenschappelijk onderzoek benoemen en toepassen op bestaand onderzoek. |
||||||||||||
Omschrijving | Het college Methodologie en Dataverzameling biedt een overzicht van de fasen van de empirische cyclus (Probleem, Theorie, Onderzoek). Er wordt daarom ingegaan op het formuleren van een probleemstelling, het gebruik van sociaal-wetenschappelijke theorieën en het uitvoeren van onderzoek. Bij deze kennismaking met de empirische cyclus wordt naast het formuleren van een probleemstelling uitgebreid ingegaan op het zoeken van informatie en het benodigde onderzoeksontwerp (survey, experiment, semi-gestructureerd interview). Een belangrijke bouwsteen is ook het conceptuele model (onderzoekseenheden, variabelen, relaties). Verder worden de voor- en nadelen van verschillende dataverzamelingsmethoden (vragenlijst, interview, observatie, secundaire data-analyse) besproken. Tevens wordt er aandacht besteed aan onder meer ethiek, steekproeven, operationaliseren, betrouwbaarheid en validiteit en causale inferentie (schijnsamenhang, mediatie en moderatie). Al deze onderdelen worden toegelicht aan de hand van voorbeelden van sociaal-wetenschappelijk onderzoek. | ||||||||||||
Uren per week | 4 | ||||||||||||
Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege, zelfstudie | ||||||||||||
Toetsvorm | schriftelijk tentamen (essay) DIGITAL | ||||||||||||
Vaksoort | propedeuse | ||||||||||||
Coördinator | M. van Gerner-Haan, PhD. | ||||||||||||
Verplichte literatuur |
|
||||||||||||
Entreevoorwaarden | |||||||||||||
Opmerkingen | |||||||||||||
Opgenomen in |
|