Informatie over Ma Programme Werk en Zingeving
Hieronder staan het programma en de vakomschrijvingen van Ma Programme Werk en Zingeving Klik op de naam van een vak in een schema om naar de omschrijving te gaan.
» Jaar 1 | |||||||
Periode | Type | Code | Naam | Taal | ECTS | Uren | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
semester I a | verplicht | THM-POW5 | Perspectieven op werk | Nederlands | 5 | 2 | |
verplicht | THM-PRHW | Perspectives on RHW | Engels | 5 | 2 | ||
verplicht | THM-ZIG5 | Zinnig in gesprek | Nederlands | 5 | 3 | ||
semester I b | verplicht | THM-RMRHW | Conducting Research on RHW | Engels | 5 | 3 | |
verplicht | THM-WEL5 | Werkgeluk en leiderschap | Nederlands | 5 | 2 | ||
verplicht | THM-ZEO5 | Zingeving en organisatiestructuren | Nederlands | 5 | 2 | ||
semester II | verplicht | THMFS | Forum Scriptorium | Nederlands | 2 | ||
verplicht | THMSTAGEWZ | Stage Master Werk en Zingeving | Engels en Nederlands | 10 | variabel | ||
semester II b | verplicht | THMTHRSS20 | Masterthesis | Engels en Nederlands | 20 |
1 | Conducting Research on RHW | THM-RMRHW | |||||||||||||||||||||||||||
In deze module treffen de studenten voorbereidingen voor het onderzoek voor hun scriptie. In de eerste helft van de module maak je kennis met de onderzoekscyclus en je richt je op de deelcyclus van het onderzoeksontwerp. Je ontwerpt stap-voor-stap je eigen onderzoek, samen met de docent en mede-studenten. In de tweede helft van de module leer je verschillende sociaal wetenschappelijke en/of geesteswetenschappelijke onderzoeksbenaderingen kennen die kunnen passen bij je onderzoeksvraag. Daarbij wordt in het bijzonder aandacht besteed aan ethische implicaties van je onderzoek. Je moet deze module succesvol afsluiten om het scriptieonderzoek te mogen uitvoeren. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
2 | Forum Scriptorium | THMFS | |||||||||||||||||||||||||||
In deze module werken studenten aan specifieke aspecten van het schrijfproces van hun masterscriptie. De werkcolleges bestaan uit een bespreking van verschillende benaderingen van de diverse onderdelen van de scriptie (inleiding, methoden, discussie, samenvatting) in combinatie met intervisie. De werkcolleges zijn grotendeels studentgestuurd en hebben tot doel om die onderwerpen te behandelen die het meest dringend zijn voor de studenten in het stadium van het schrijfproces. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
3 | Masterthesis | THMTHRSS20 | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
4 | Perspectieven op werk | THM-POW5 | |||||||||||||||||||||||||||
Deze cursus is bedoeld om studenten de oriënteren op de manier waarop werk georganiseerd en geconceptualiseerd is in verschillende perioden en plaatsen. Voordat vragen rondom werk en existentiële doelen worden besproken, is het belangrijk om meer helderheid te krijgen over fundamentele vragen rondom de historische en culturele variaties in de betekenis die gegeven wordt aan werk. Door een verkenning van sociologische, historische en filosofische perspectieven zullen we vragen onderzoeken als: Wat is werk? Wanneer wordt iets werk genoemd en hoe wordt werk onderscheiden van andere activiteiten? Hoe en waarom wordt betaald werk onderscheiden van onbetaald werk? Moet werk zinvol zijn en waarom, onder welke omstandigheden wordt werk zinvol geacht? We bespreken romantische en rationalistische houdingen tegenover werk, Graebers kritiek op 'bullshit jobs', en sociologische theorieën over hoe werk veranderd is door industrialisatie (bijv. de theorie over vervreemding van Marx) tot de huidige tijd waar het lijkt of er een splitsing plaatsvind in de arbeidsmarkt, met toenemende onzekerheid en gebrek aan werk aan de ene kant en zeer specialistische en overwerkte professionals aan de andere kant. In deze cursus zullen we ook een aantal belangrijke filosofische en theologische perspectieven op werk verkennen, en huidige invloeden van religieuze bewegingen op hoe werk (her)gedefinieerd wordt. In de eindopdracht van deze cursus zullen studenten een klein onderzoeksproject uitvoeren over sociale media in relatie tot werk. Daarbij wordt de inhoud geanalyseerd om te begrijpen hoe betekenis en doel geconceptualiseerd worden en hoe thema's van religieuze en filosofische perspectieven terugkomen in deze kanalen. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
5 | Perspectives on RHW | THM-PRHW | |||||||||||||||||||||||||||
In deze module werken we toe naar theoretische en interdisciplinaire sensitiviteit, die een basishouding vormt voor de rest van het masterprogramma Religion, Health and Well-being. Door middel van literatuur en groepsdiscussies onderzoeken we diverse perspectieven op vragen gerelateerd aan religie, gezondheid en welzijn en hun consequenties voor gezondheid- en welzijnsgerelateerde praktijken en beleid. We oefenen onze reflectieve en onderzoeksvaardigheden door probleemanalyse en een onderzoeksvraag te ontwikkelen op basis van een casus uit de media. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
6 | Stage Master Werk en Zingeving | THMSTAGEWZ | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
7 | Werkgeluk en leiderschap | THM-WEL5 | |||||||||||||||||||||||||||
De aard van werk verandert en daarmee ook de positie die het inneemt in ons leven. Wat doet dit met onze beweegredenen om te werken? Wat hopen mensen dat werk hun biedt? Wat maakt ons gelukkig en ongelukkig in ons werk en is dat hetzelfde als het ervaren van zingeving? Wat is de rol van (persoonlijk) leiderschap hierin? Dit zijn de leidende vragen in deze module. We staan stil bij de laatste wetenschappelijke inzichten op het gebied van de ontwikkeling van de betekenis van werk, positieve psychologie, leiderschap en werkgeluk. We leren hoe we bij onszelf kunnen nagaan wat werk voor ons betekent en wat ons een gevoel van (on)geluk geeft in ons werk. We leren ook hoe we deze factoren kunnen identificeren in organisaties. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
8 | Zingeving en organisatiestructuren | THM-ZEO5 | |||||||||||||||||||||||||||
Organisaties zijn er in allerlei vormen en maten. De manier waarop organisaties vorm krijgen verandert ook sterk, zo blijkt uit recent onderzoek: Organisaties gaan met elkaar samenwerken en vloeien in elkaar over, netwerken staan centraal, medewerkers zijn als een ‘zwerm’ aan organisaties verbonden en tijd- en plaatsonafhankelijk werken is mede door corona snel werkelijkheid aan het worden. De verschillende manieren waarop organisaties vorm krijgen hebben echter invloed op hoe de mensen zich in deze organisatie bewegen en welke zingevingsvragen zich bij hen voordoen in relatie tot hun werk (bijv. vragen rondom autonomie en verantwoordelijkheid). Wat betekent, bijvoorbeeld, het werken in een netwerk of zwerm voor zin in werk? In deze module onderzoeken we welke verschillende soorten organisaties er te onderscheiden zijn, hoe deze veranderen en waaraan je de verschillende organisatiestructuren kunt herkennen. Ook analyseren we hoe deze verschillende structuren samenhangen met zingevingsvragen. Tenslotte werken we toe naar organisatieadvies: Hoe kun je organisaties helpen om knelpunten rondom zingeving in hun organisatiestructuur te herkennen en te veranderen? | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
9 | Zinnig in gesprek | THM-ZIG5 | |||||||||||||||||||||||||||
Zinnig in gesprek gaan over zingeving in de werkcontext is geen automatisme. Het verwoorden of verbeelden van waarden of existentiële thema’s en die ook met anderen delen is op zichzelf al niet eenvoudig. De ene werkcontext, met eigen organisatiedoelen en -waarden biedt daartoe ook meer ruimte dan de ander. Ook zijn er verschillen zichtbaar tussen de diverse niveaus binnen organisaties, net zozeer als tussen personen onderling. Tegelijk speelt de ontwikkeling dat het werk voor mensen toenemend als zingevingsbron of zingevingskader functioneert, waarmee het voor werkgevers belangrijker wordt om ook daar aandacht voor te hebben. Wat dan een ingang biedt is goed signaleren welke aan zingeving gerelateerde thema’s er spelen, en vandaaruit ook herkennen welke vragen en antwoorden meespelen op existentieel niveau – ook wel bestaansniveau genoemd. Vanuit verschillende theoretische perspectieven (filosofisch, psychologisch, gesprekstechnisch, geestelijke verzorging) en praktijken (loopbaanadvies, geestelijke verzorging, moreel beraad) wordt geoefend met het herkennen van de thema’s en daar adequaat op te reageren en te reflecteren. Literatuur specifiek rond werk en zingeving kent nog geen eigen handboek over adequate werkvormen. Daarom putten we uit diverse andere bronnen van waaruit de vertaalslag gemaakt wordt naar de werkcontext. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||