1 | Conducting Research on RHW | THM-RMRHW |
In deze module treffen de studenten voorbereidingen voor het onderzoek voor hun scriptie. In de eerste helft van de module maak je kennis met de onderzoekscyclus en je richt je op de deelcyclus van het onderzoeksontwerp. Je ontwerpt stap-voor-stap je eigen onderzoek, samen met de docent en mede-studenten. In de tweede helft van de module leer je verschillende sociaal wetenschappelijke en/of geesteswetenschappelijke onderzoeksbenaderingen kennen die kunnen passen bij je onderzoeksvraag. Daarbij wordt in het bijzonder aandacht besteed aan ethische implicaties van je onderzoek. Je moet deze module succesvol afsluiten om het scriptieonderzoek te mogen uitvoeren. |
Faculteit | Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. A. Visser-Nieraeth | Docent(en) | dr. A. Visser-Nieraethdr. J.O. Wiering | Onderwijsvorm | opdracht(en), lectures and seminars | Toetsvorm | assignments | ECTS | 5 | Opmerkingen | - Research master studenten kunnen deze cursus volgen maar zullen een andere cursus code hebben: THRM-RMRHW. Om deze cursus als ResMa-student te volgen, zullen zij licht gewijzigde opdrachten uitvoeren. Dit zal worden uitgelegd in de cursusgids.
- In het geval van een noodsituatie en overmacht, zoals een maatschappelijke lockdown, kunnen er veranderingen noodzakelijk zijn in het rooster en de toetsing. De docent zal je in dat geval zo snel mogelijk informeren over deze veranderingen.
|
|
| terug naar boven |
|
2 | Convivencia and Religious Disputes | THMCRD5 |
|
Faculteit | Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap | Voertaal | Engels | Docent(en) | dr. M. Colominas Aparicio | ECTS | 5 | Opmerkingen | - Research master studenten kunnen deze cursus volgen maar zullen een andere cursus code hebben: THRMCRD5. Om deze cursus als ResMa-student te volgen, zullen zij licht gewijzigde opdrachten uitvoeren. Dit zal worden uitgelegd in de cursusgids..
“In the event of emergency situations and force majeur, such as societal lockdown, changes may need to be made to class schedules and assessment. Your lecturer will inform you of these changes as soon as possible, should such a situation arise.” This module will not be offered in 2021-2022. |
|
| terug naar boven |
|
3 | Ethics and Medical Humanities | THM-EMH5 |
|
Faculteit | Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap | Voertaal | Engels | Docent(en) | Prof. Dr. C. Jedan | Onderwijsvorm | lectures and seminars | Toetsvorm | final paper | ECTS | 5 | Opmerkingen | - Research master studenten kunnen deze cursus volgen maar zullen een andere cursuscode hebben: THRM-EMH5. Om deze cursus als ResMa-student te volgen, zullen zij licht gewijzigde opdrachten uitvoeren. Dit zal worden uitgelegd in de cursusgids.
- In geval van noodsituaties of overmacht, zoals een maatschappelijke lockdown, moeten er mogelijk wijzigingen worden aangebracht in de lesroosters, toetsing en beoordeling. De docent zal je zo snel mogelijk informeren over deze wijzigingen, mocht een dergelijke situatie zich voordoen.
|
|
| terug naar boven |
|
4 | Gender, Diversity and Religious Heritage | THM-GDRH5 |
|
Faculteit | Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. M. van Dijk | Docent(en) | dr. M. van Dijk | Onderwijsvorm | seminar | Toetsvorm | paper/presentation | ECTS | 5 | Opmerkingen | - Research master studenten kunnen deze cursus volgen maar zullen een andere cursuscode hebben: THRM-GDRH5. Om deze cursus als ResMa-student te volgen, zullen zij licht gewijzigde opdrachten uitvoeren. Dit zal worden uitgelegd in de cursusgids.
- In geval van noodsituaties of overmacht, zoals een maatschappelijke lockdown, moeten er mogelijk wijzigingen worden aangebracht in de lesroosters, toetsing en beoordeling. De docent zal je zo snel mogelijk informeren over deze wijzigingen, mocht een dergelijke situatie zich voordoen.
|
|
| terug naar boven |
|
5 | Gender, Religion and Sexual Nationalism | THM-GRSN5 |
Gender and sexuality are highly politicized in today’s globalized world. Across the world, we see nation states linking their national identity with a particular position to homosexuality. Often they oppose LGBTQI rights as in the case of Uganda, Russia and many other countries, or, as in the case of the Netherlands, the national identity is linked with a championing of gay rights. Religious actors and transnational religious networks (e.g. evangelical, Catholic) are very influential in these processes. How can we understand processes such as these? How are these processes related to local understandings of gender and sexuality? These are the kinds of question central to this course.
In the event of emergency situations and force majeur, such as societal lockdown, changes may need to be made to class schedules and assessment. Your lecturer will inform you of these changes as soon as possible, should such a situation arise. |
Faculteit | Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap | Voertaal | Engels | Docent(en) | dr. B.E. Bartelink | Onderwijsvorm | group discussion | Toetsvorm | assignments | ECTS | 5 | Opmerkingen | - Research master studenten kunnen deze cursus volgen maar zullen een andere cursuscode hebben: THRM-GRSN5. Om deze cursus als ResMa-student te volgen, zullen zij licht gewijzigde opdrachten uitvoeren. Dit zal worden uitgelegd in de cursusgids.
- In geval van noodsituaties of overmacht, zoals een maatschappelijke lockdown, moeten er mogelijk wijzigingen worden aangebracht in de lesroosters, toetsing en beoordeling. De docent zal je zo snel mogelijk informeren over deze wijzigingen, mocht een dergelijke situatie zich voordoen.
|
|
| terug naar boven |
|
6 | Heritage, Identity, Religion | THM-HIR5 |
"Omdat het de Notre Dame is!" Dit is de slogan van een reusachtige nationale en internationale fondsenwervingscampagne voor de wederopbouw van de Notre Dame te Parijs na een brand in april 2019. Voor de verwoesting was dit gotisch erfgoedmonument een van de best bezochte attracties in Frankrijk. De selfies op de verschillende fondsenwervingssite getuigen van de betrokkenheid van mensen van allerlei pluimage: Parijzenaars, toeristen, pelgrims.
Wat betekent het om een religieus monument, een gebruik, een persoon of een concept als 'erfgoed' te claimen? Wie heeft er baat bij, en wie niet? Hoe wordt 'erfgoed' gebruikt in debatten en conflicten over nationale, etnische en religieuze identiteiten? Wat is de relatie tussen erfgoed en veranderingen in sociale, culturele en religieuze identiteiten?
In dit werkcollege verkennen we de oorsprong en ontwikkeling van het begrip 'erfgoed'. Samen zullen we cruciale theoretici en wetenschappers lezen en bespreken, die het vakgebied van erfgoedstudies gevormd hebben, en leren hoe deze benaderingen in eigen onderzoek toe te passen. |
Faculteit | Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap | Voertaal | Engels | Coordinator | Dr. A.J.M. Irving | Docent(en) | Dr. A.J.M. Irvingdr. M. van Dijk | Onderwijsvorm | seminar | Toetsvorm | paper/presentation | ECTS | 5 | Opmerkingen | Verplicht voor studenten van MA in Religion and Cultural Heritage.- Research master studenten kunnen deze cursus volgen maar zullen een andere cursuscode hebben: THRM-HIR5. Om deze cursus als ResMa-student te volgen, zullen zij licht gewijzigde opdrachten uitvoeren. Dit zal worden uitgelegd in de cursusgids.
- In geval van noodsituaties of overmacht, zoals een maatschappelijke lockdown, moeten er mogelijk wijzigingen worden aangebracht in de lesroosters, toetsing en beoordeling. De docent zal je zo snel mogelijk informeren over deze wijzigingen, mocht een dergelijke situatie zich voordoen.
|
|
| terug naar boven |
|
7 | Heritage of Death | THM-HOD |
|
Faculteit | Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap | Voertaal | Engels | Docent(en) | Prof. Dr. C. Jedan | Onderwijsvorm | varied | Toetsvorm | assignments | ECTS | 5 | Opmerkingen | - You need not buy literature for this course unless explicitly requested!
- Research master studenten kunnen deze cursus volgen maar zullen een andere cursuscode hebben: THRM-HOD. Om deze cursus als ResMa-student te volgen, zullen zij licht gewijzigde opdrachten uitvoeren. Dit zal worden uitgelegd in de cursusgids.
- In the event of emergency situations and force majeur, such as societal lockdown, changes may need to be made to class schedules and assessment. Your lecturer will inform you of these changes as soon as possible, should such a situation arise.
|
|
| terug naar boven |
|
8 | Historical Methods in Early Christianity | THMHRME5 |
|
Faculteit | Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap | Voertaal | Engels | Docent(en) | Prof. Dr. F.L. Roig Lanzillotta | Onderwijsvorm | werkgroepen | ECTS | 5 | Opmerkingen | - Research master studenten kunnen deze cursus volgen maar zullen een andere cursuscode hebben: THRMHRME5. Om deze cursus als ResMa-student te volgen, zullen zij licht gewijzigde opdrachten uitvoeren. Dit zal worden uitgelegd in de cursusgids.
- In geval van noodsituaties of overmacht, zoals een maatschappelijke lockdown, moeten er mogelijk wijzigingen worden aangebracht in de lesroosters, toetsing en beoordeling. De docent zal je zo snel mogelijk informeren over deze wijzigingen, mocht een dergelijke situatie zich voordoen.
|
|
| terug naar boven |
|
9 | Materiƫle Religie | THMMRE5 |
“Materiality mediates belief … material objects and practices both enable it and enact it.” (Morgan 2010)
Wat kunnen dingen en hun gebruik ons leren over religie? Dit vak richt zich op religieuze voorwerpen – en dan niet slechts als ‘rekwisieten van een religieuze levenswijze’ maar als belangwekkende voorwerpen op zich. Door ook materiaal uit Zuid-Azië te gebruiken stelt de module ter discussie de Westerse aanname dat geloof (beschouwd als een innerlijke instemming met bepaalde fundamentele stellingen) voorafgaat aan de voorwerpen, ruimten en gebruiken die gelovigen maken, gebruiken en aanpassen. In dit vak wordt de vraag gesteld hoe gelovigen en hun objecten verwikkeld zijn in dialectische afhankelijkheidsrelaties en wordt onderzocht wat deze verstrengeling betekent voor het begrip van religie en de huidige stand van zaken van religieus erfgoed.
Dit vak bestaat uit 1) het kritisch lezen van diverse theoretische uiteenzettingen over de relatie tussen mensen en dingen, 2) grondige bestudering tijdens de colleges en in individuele onderzoeksprojecten van een aantal illustratieve religieuze voorwerpen, ruimten en gebruiken, 4) grondige lezing van en reflectie op illustratieve middeleeuwse theologische teksten waarin religieuze voorwerpen, gebaren en ruimten geïnterpreteerd worden en waarin getracht wordt de rol van materie bij de verlossing van de mens te begrijpen, 5) een excursie en 6) de voorbereiding van een gezamenlijke virtuele tentoonstelling. |
Faculteit | Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap | Voertaal | Engels | Coordinator | Dr. A.J.M. Irving | Docent(en) | Dr. A.J.M. IrvingDr. E. Mucciarelli | Onderwijsvorm | field trips, lectures, workshops | Toetsvorm | presentation(s), projectopdracht | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Bachelor's Degree in Theology and Religious Studies, or Humanities (Arts), or Social Sciences. | Opmerkingen | - Research master studenten kunnen deze cursus volgen maar zullen een andere cursuscode hebben: THRMMRE5. Om deze cursus als ResMa-student te volgen, zullen zij licht gewijzigde opdrachten uitvoeren. Dit zal worden uitgelegd in de cursusgids.
- In geval van noodsituaties of overmacht, zoals een maatschappelijke lockdown, moeten er mogelijk wijzigingen worden aangebracht in de lesroosters, toetsing en beoordeling. De docent zal je zo snel mogelijk informeren over deze wijzigingen, mocht een dergelijke situatie zich voordoen.
|
|
| terug naar boven |
|
10 | Museums and Religion | THM-MR5 |
Musea en religie hebben een complexe relatie. Aan de ene kant werden enkele van 's werelds belangrijkste museumcollecties gecreëerd door de revolutionaire vernietiging of koloniale plundering van heilige plaatsen en religieuze gemeenschappen. Aan de andere kant zijn religieuze groepen zelf zowel in het verleden als vandaag actief in het tonen van hun heilige, historische en artistieke schatten om aspecten van hun identiteit uit te drukken en om bezoekers aan te trekken. Musea zijn opzettelijk gebouwt als "tempels" van lokale, nationale of wereldculturen; tegelijkertijd zijn tempels gemusealiseerd.
Deze cursus biedt een inleiding tot de geschiedenis van de ambigue relatie tussen musea en religie. We zullen fundamentele concepten en benaderingen leren op het gebied van museumstudies, in het bijzonder voor zover deze van toepassing zijn op religieuze objecten, ruimtes en praktijken. In een groepproject zullen we deze theorieën creatief toepassen op een concrete lokale casestudy, waarvoor we een displayvoorstel zullen doen. |
Faculteit | Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap | Voertaal | Engels | Docent(en) | Dr. A.J.M. Irving | Onderwijsvorm | group discussion, lectures and seminars, readings, self-study, seminar, zelfstudie, gastcollege(s) | Toetsvorm | paper/presentation | ECTS | 5 | Opmerkingen | - Research master studenten kunnen deze cursus volgen maar zullen een andere cursuscode hebben: THRM-MR5. Om deze cursus als ResMa-student te volgen, zullen zij licht gewijzigde opdrachten uitvoeren. Dit zal worden uitgelegd in de cursusgids.
- In geval van noodsituaties of overmacht, zoals een maatschappelijke lockdown, moeten er mogelijk wijzigingen worden aangebracht in de lesroosters, toetsing en beoordeling. De docent zal je zo snel mogelijk informeren over deze wijzigingen, mocht een dergelijke situatie zich voordoen.
|
|
| terug naar boven |
|
11 | National Socialism and Religion | THM-NSR5 |
|
Faculteit | Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap | Voertaal | Engels | Coordinator | Prof. Dr. T.H. Weir | Docent(en) | Prof. Dr. T.H. Weir | Onderwijsvorm | werkgroepen | Toetsvorm | final paper (60%) | ECTS | 5 | Opmerkingen | - Research master studenten kunnen deze cursus volgen maar zullen een andere cursus code hebben: THRM-NSR5. Om deze cursus als ResMa-student te volgen, zullen zij licht gewijzigde opdrachten uitvoeren. Dit zal worden uitgelegd in de cursusgids.
- In geval van noodsituaties of overmacht, zoals een maatschappelijke lockdown, moeten er mogelijk wijzigingen worden aangebracht in de lesroosters, toetsing en beoordeling. De docent zal je zo snel mogelijk informeren over deze wijzigingen, mocht een dergelijke situatie zich voordoen.
|
|
| terug naar boven |
|
12 | Nature, Humanity, and Global Perspective | THM-NHGP5 |
Contemporary thinking consists of a pluralism of perspectives, but mainstream perspectives have strong roots in the Enlightenment and post-Enlightenment periods and the ideas that emerged in those contexts regarding 'nature,' 'human nature,' 'ethics,' and the history of the planet. The world has since the 18th–19th centuries undergone rapid changes with significant developments in terms of industrialization, modernization, science and technology, and globalization, but new problems have equally emerged in relation to nature, such as sustainability, climate disruption, and mass extinction; in relation to humanity in connection with capitalism, individualism, new forms of nationalism, and the crisis of meaning; and on a global scale with cultural differences and processes of globalization. Alongside conventional thought, new perspectives continue to emerge in the field of spirituality and esotericism. Sometimes these come up as a countercurrent to mainstream thought and more established religions, thus creating tensions and potential conflicts; sometimes they become mainstream in themselves.
This course will critically introduce and analyze a number of lesser known perspectives and claimed solutions to problems that humanity and the world have been facing over the past 200 years by focusing on a range of spiritual and esoteric groups and movements. These approaches and concepts will be studied in connection with contemporary problems.
The course is designed as a collaboration between Tim Rudbøg and Bjarke Stanley Nielsen (University of Copenhagen) and Kocku von Stuckrad (University of Groningen) with online streaming options available. The Groningen part (5ECTS) will focus on nature, ecology, sustainability, and animistic spiritualities. Movements and perspectives discussed include those associated with Romantic philosophers, occultism, theosophy, paganism, (neo-)shamanism, the new age movement, countercultural movements, and contemporary spiritual philosophers. |
Faculteit | Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap | Voertaal | Engels | Coordinator | Prof. Dr. C.K.M. von Stuckrad | Docent(en) | Dr. J. TarusariraProf. Dr. C.K.M. von Stuckrad | Onderwijsvorm | | Toetsvorm | | ECTS | 5 | Opmerkingen | - Research master studenten kunnen deze cursus volgen maar zullen een andere cursuscode hebben: THRM-NHGP5. Om deze cursus als ResMa-student te volgen, zullen zij licht gewijzigde opdrachten uitvoeren. Dit zal worden uitgelegd in de cursusgids.
- In geval van noodsituaties of overmacht, zoals een maatschappelijke lockdown, moeten er mogelijk wijzigingen worden aangebracht in de lesroosters, toetsing en beoordeling. De docent zal je zo snel mogelijk informeren over deze wijzigingen, mocht een dergelijke situatie zich voordoen.
|
|
| terug naar boven |
|
13 | 'Othering' in Early Islam | THM-OEI5 |
Narrative sources on the beginning of Mohammad’s ministry and the establishment of his state at the oasis of Yathrib in West Arabia are filled with detailed images religious, ethnic, and sexual minorities. These characters give us insight into how identities were constructed and how the boundaries of belonging were formed. This course will focus on the construction of in-group out-group identity in four genres of early literature: the Quran, samples of prophetic Hadith (oral traditions), the prophetic sīrah (biography) of Ibn Isḥāq of Ibn Isḥāq, and ibn al-Kablī’s kitāb al-ʾaṣnām (book of idols), treating issues like: the construction of mušrik ‘pagan’ identity and that of other religious minorities, race, genealogy, and chromo-identity , and the representation of sexual minoritie and their role in establishing normative gender roles. |
|
| terug naar boven |
|
14 | Perspectives on RHW | THM-PRHW |
In deze module werken we toe naar theoretische en interdisciplinaire sensitiviteit, die een basishouding vormt voor de rest van het masterprogramma Religion, Health and Well-being. Door middel van literatuur en groepsdiscussies onderzoeken we diverse perspectieven op vragen gerelateerd aan religie, gezondheid en welzijn en hun consequenties voor gezondheid- en welzijnsgerelateerde praktijken en beleid. We oefenen onze reflectieve en onderzoeksvaardigheden door probleemanalyse en een onderzoeksvraag te ontwikkelen op basis van een casus uit de media. |
Faculteit | Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. A. Visser-Nieraeth | Docent(en) | G. Andrejc, PhD.dr. K.E. Knibbeprof. dr. J.K. Muthertdr. A. Visser-Nieraeth | Onderwijsvorm | group discussion, lectures, self-study | Toetsvorm | assignments | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | geen | Opmerkingen | - Research master studenten kunnen deze cursus volgen maar zullen een andere cursuscode hebben: THRM-PRHW. Om deze cursus als ResMa-student te volgen, zullen zij licht gewijzigde opdrachten uitvoeren. Dit zal worden uitgelegd in de cursusgids.
- In het geval van een noodsituatie en overmacht, zoals een maatschappelijke lockdown, kunnen er veranderingen noodzakelijk zijn in het rooster en de toetsing. De docent zal je in dat geval zo snel mogelijk informeren over deze veranderingen.
|
|
| terug naar boven |
|
15 | Reception and Re-Use of Aut. Texts | THMRRATE5 |
This module explores the reception history of the Bible and other authoritative texts. Major themes include the processes through which ancient stories and concepts were incorporated into scripture, as well as their interpretations in varying historical, political, and sociocultural conditions. In the introductory sessions we reflect on basic questions regarding reception history. Then we look at the reception and interpretation of texts and traditions in a range of sources, especially in the Bible itself, and in early Jewish literature of the Second Temple period. Using specific examples drawn from themes (e.g. creation, the flood, eschatology) and figures (e.g. Abraham, Moses) found in these sources, we compare interpretations of authoritative texts in these individual traditions. How have religious or political authorities used these authoritative texts? What challenges arise when a narrative found in one source is re-used in another source, or by another tradition? The sessions conclude with a general hermeneutical reflection on the reception of authoritative texts in ancient times, preparing students for critical engagement with the contemporary use of authoritative texts in religious or political circles. Assessment: Self-study, assignments, presentations, paper. |
Faculteit | Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap | Voertaal | Engels | Docent(en) | prof. dr. J.T.A.G.M. van Ruiten | Onderwijsvorm | lectures and seminars | Toetsvorm | assignments | ECTS | 5 | Opmerkingen | - Research master studenten kunnen deze cursus volgen maar zullen een andere cursus code hebben: THRMRRATE5. Om deze cursus als ResMa-student te volgen, zullen zij licht gewijzigde opdrachten uitvoeren. Dit zal worden uitgelegd in de cursusgids.
- In geval van noodsituaties of overmacht, zoals een maatschappelijke lockdown, moeten er mogelijk wijzigingen worden aangebracht in de lesroosters, toetsing en beoordeling. De docent zal je zo snel mogelijk informeren over deze wijzigingen, mocht een dergelijke situatie zich voordoen.
|
|
| terug naar boven |
|
16 | Regional Heritage | THM-RH5 |
|
Faculteit | Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap | Voertaal | Engels | Docent(en) | Prof. Dr. T.H. Weir | Onderwijsvorm | begeleide zelfstudy | Toetsvorm | | ECTS | 5 | Opmerkingen | - Research master studenten kunnen deze cursus volgen maar zullen een andere cursuscode hebben: THRM-RH5. Om deze cursus als ResMa-student te volgen, zullen zij licht gewijzigde opdrachten uitvoeren. Dit zal worden uitgelegd in de cursusgids.
- In geval van noodsituaties of overmacht, zoals een maatschappelijke lockdown, moeten er mogelijk wijzigingen worden aangebracht in de lesroosters, toetsing en beoordeling. De docent zal je zo snel mogelijk informeren over deze wijzigingen, mocht een dergelijke situatie zich voordoen.
|
|
| terug naar boven |
|
17 | Religion, Conflict and Globalization | THM-RCGI5 |
|
Faculteit | Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap | Voertaal | Engels | Coordinator | Dr. J. Tarusarira | Docent(en) | dr. K.E. KnibbeDr. J. TarusariraProf. Dr. C.K.M. von Stuckrad | Onderwijsvorm | lectures and seminars | Toetsvorm | assignments, final paper | ECTS | 5 | Opmerkingen | - Research master studenten kunnen deze cursus volgen maar zullen een andere cursuscode hebben: THRM-RCGI5. Om deze cursus als ResMa-student te volgen, zullen zij licht gewijzigde opdrachten uitvoeren. Dit zal worden uitgelegd in de cursusgids.
- In the event of emergency situations and force majeur, such as societal lockdown, changes may need to be made to class schedules and assessment. Your lecturer will inform you of these changes as soon as possible, should such a situation arise.
|
|
| terug naar boven |
|
18 | Religion, Gender and Sexuality | THM-RGS5 |
Many conflicts in which religion is involved focus on gender and sexuality. Religious traditions often work on the body, through gendered practices of dressing, gesture, posture, ritual and more materially, such as cutting (e.g. male and female circumcision), scarring, and tattooing. So how can we conceptualize the relationship between religion, gender and sexuality both on the level of politicized societal debates and the level of individual subjectivities? This course will focus on learning to recognize and conceptualize the links between religion, gender and sexuality. We will first discuss some of the classic authors on these topics. The second part of the course is focused on discussing ethnographic research detailing how sexuality and gender are shaped culturally and religiously. Students will be asked to go deeply into one ethnographic context and communicate their insights to their fellow students and via an essay. This course will make use of literature from anthropology, gender studies, critical theory and philosophy.
In the event of emergency situations and force majeur, such as societal lockdown, changes may need to be made to class schedules and assessment. Your lecturer will inform you of these changes as soon as possible, should such a situation arise. |
Faculteit | Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap | Voertaal | Engels | Docent(en) | dr. K.E. Knibbe | Onderwijsvorm | seminar, presentatie(s) | Toetsvorm | assignments, essay | ECTS | 5 | Opmerkingen | - Research master studenten kunnen deze cursus volgen maar zullen een andere cursuscode hebben: THRM-RGS5. Om deze cursus als ResMa-student te volgen, zullen zij licht gewijzigde opdrachten uitvoeren. Dit zal worden uitgelegd in de cursusgids.
- In the event of emergency situations and force majeur, such as societal lockdown, changes may need to be made to class schedules and assessment. Your lecturer will inform you of these changes as soon as possible, should such a situation arise.
|
|
| terug naar boven |
|
19 | Religion, Violence and Conflict Transf. | THM-RVCT5 |
This course deals with fundamental questions at the intersection of the discourse and practice of religion, violence and conflict transformation. It will examine how these concepts interrelate and will investigate assumptions that lie behind their use, as well as how they are put into practice. The following elements will be interrogated: the discourse and practice of peacebuilding and conflict transformation; the history and development of religious violence and religious peacebuilding/conflict transformation; religion and reconciliation; transitional justice and religion; religion and conflict; fundamentalism and religious violence; women, religion and peacebuilding; religion, ritual and peacebuilding. The course shall be interdisciplinary, that is using analytical tools from disciplines such as religious studies, sociology, history, theology, anthropology, politics, law, peacebuilding and reconciliation studies etc. Students are invited to participate actively by going beyond describing issues to critically analyzing and interrogating theoretical underpinnings of religion, violence and conflict transformation. Case studies such as South Africa, Israel/Palestine, Zimbabwe, and Northern Ireland inter alia against the backdrop of globalization shall be deployed to facilitate analysis. Various religious traditions including Christianity, Islam, Buddhism, and African Religions shall be referred to whenever relevant. |
Faculteit | Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap | Voertaal | Engels | Coordinator | Dr. J. Tarusarira | Docent(en) | Dr. J. Tarusarira | Onderwijsvorm | varied | Toetsvorm | final paper | ECTS | 5 | Opmerkingen | 5 EC’s = 140 hours Sessions: 7 x 3 hrs = 28 hrs Study of assigned literature:571 à 6pp per hour = 96 hours and 149 à 8 pp per hour (18 hrs) = in total: 118 hours Research literature for your paper: 200 pp à 6 p. per hour = 33 hours Assignments: 13 x 2,5 hours = 33
- The course unit will have the format of a seminar in which the lecturers will supervise discussions of the literature by students on the basis of reaction sheets written in preparation for each session.
- Assessment of this course unit will be based on attendance and active participation in the discussions (Class attendance, participation and Reaction sheets - 20% of the final grade, Presentations - 20% of final grade and a final paper of 4000 words - 60% of final grade.
- Compulsory literature will be announced in the course unit manual.
- Students of the PThU Master’s programme can enrol in this course unit.
- Compulsory attendance in accordance with the Teaching & Examination Regulations applies to this module.
- Research master studenten kunnen deze cursus volgen maar zullen een andere cursuscode hebben: THRM-RVC5. Om deze cursus als ResMa-student te volgen, zullen zij licht gewijzigde opdrachten uitvoeren. Dit zal worden uitgelegd in de cursusgids.
- In geval van noodsituaties of overmacht, zoals een maatschappelijke lockdown, moeten er mogelijk wijzigingen worden aangebracht in de lesroosters, toetsing en beoordeling. De docent zal je zo snel mogelijk informeren over deze wijzigingen, mocht een dergelijke situatie zich voordoen.
|
|
| terug naar boven |
|
20 | Religious Diversity Graeco-Roman World | THM-RDGW10 |
This foundational seminar explores the root belonging-categories of ethnos (notional kin-group) and polis from the classical period through the conquests of Alexander and the Romans. How diverse was this constantly changing world and what criteria permitted or constrained what we might call pluralism: tolerance or even support of difference? How did such tolerated variety manifest itself in areas connected with ‘religion’, such as polis calendars, deities, and holy days, translocal sacrificial cults, philosophical schools, and voluntary associations? What limits did the Hellenistic kingdoms and Roman Empire impose on diversity? Why did Antiochus IV move against Jerusalem, or the Roman senate against the Bacchants? What did Hasmonean expansion mean for Judaea’s neighbours? How did Jews/ Judaeans fare in their homeland under foreign rule and as minorities abroad, before and after Jerusalem’s destruction (70 CE)? How did Christianity relate to polis life and to expatriate Jewish communities, in its first generations and as it gained strength in the third and fourth centuries? Through the period of Christianity’s expansion, what possibilities for pluralism existed among Roman leaders (Constantine, Julian, Theodosius I and II), philosophers (Celsus, Porphyry), Jews, and Christian leaders? |
Faculteit | Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap | Voertaal | Engels | Coordinator | A.M. Al-Jallad, PhD. | Docent(en) | A.M. Al-Jallad, PhD. A.F. Bakker, PhD. | Onderwijsvorm | werkcollege | ECTS | 10 | Opmerkingen | - Research master studenten kunnen deze cursus volgen maar zullen een andere cursuscode hebben:THRMRDGW10. Om deze cursus als ResMa-student te volgen, zullen zij licht gewijzigde opdrachten uitvoeren. Dit zal worden uitgelegd in de cursusgids.
- In noodsituaties en overmacht, zoals maatschappelijke uitsluiting, moeten er mogelijk wijzigingen worden aangebracht in de lesroosters en de beoordeling. Mocht een dergelijke situatie zich voordoen, informeert je docent je zo snel mogelijk over deze wijzigingen.
|
|
| terug naar boven |
|
21 | Social Scientific Research Methods | THM-SSRM5 |
This course will prepare students for researching and writing their thesis. It will introduce the notion of the research cycle, and will focus on the sub-cycle of the research design. The course is designed in such a way that it will take students through the steps of designing their own research, in consultation with their supervisors. Furthermore, the course will include training in specific social scientific research methods for data gathering and analysis, such as interviewing, discourse analysis, ethnographic research and mixed methods. Finally, research ethics will be discussed and students will have to write an ethical statement before their research design can be graded and approved. Students have to pass this course in order to qualify for the final phase of research and writing for their thesis. |
Faculteit | Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap | Voertaal | Engels | Docent(en) | Dr. J. Martínez-Ariño | Onderwijsvorm | groepsdiscussie, lectures and seminars, peer review, readings | Toetsvorm | opdracht(en), participation, projectopdracht | ECTS | 5 | Opmerkingen | - This course depends very much on your own initiative in reading, networking and writing a research proposal.
- If you do not pass this course, you will not be allowed to start your research. If students do not pass the resit, they will have to retake this course the following year.
- Assessment of this course will be based on the preparatory assignment (30%), the final research proposal (50%) and an oral presentation (20%).
- Research master studenten kunnen deze cursus volgen maar zullen een andere cursus code hebben:THRM-SSRM5. Om deze cursus als ResMa-student te volgen, zullen zij licht gewijzigde opdrachten uitvoeren. Dit zal worden uitgelegd in de cursusgids.
- Workload: lectures and seminars 7x3 hours= 21 hours, individual work (reading literature, preparing assignments) 50 hours, preparing research proposal 70 hours.
- In geval van noodsituaties of overmacht, zoals een maatschappelijke lockdown, moeten er mogelijk wijzigingen worden aangebracht in de lesroosters, toetsing en beoordeling. De docent zal je zo snel mogelijk informeren over deze wijzigingen, mocht een dergelijke situatie zich voordoen.
|
|
| terug naar boven |
|
22 | Texts of Terror | THMTTE5 |
Religiously motivated fanaticism and violence constitute a threat to human civilization. All religious traditions seem to have a violent potential. Often, however, the monotheism of Jewish, Christian, and Islamic religion is particularly suspected of an aggressive and intolerant potential. Leading figures in all three traditions have turned, at various times, to the exclusion and even violent persecution of people and ideas deemed alien. Sacred texts and ideas drawn from them can play a major role in motivating and justifying the actions of group members. Violent or intolerant behaviour can, from both insider and outside-observer perspectives, reduce the great tradition to a single essence, for which a few selected elements of the tradition are brought forward while many others are ignored. In this course we study selected texts from Judaism, Christianity, and Islam, and contexts in which violence, power, and politics have exploited them. We focus on texts that have been used to justify violent actions in order to understand them better in their original contexts, as a basis for tracking later interpretations and exploring how appeals to these texts functioned in relation to political aims. Ultimately we ask whether monotheism necessarily has violent consequences, and how adherents handle the dangerous potentialities of claims to revealed truth. Historical and cultural factors other than monotheistic thought are given their full weight in this investigation. |
Faculteit | Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap | Voertaal | Engels | Coordinator | A.F. Bakker, PhD. | Docent(en) | A.M. Al-Jallad, PhD. A.F. Bakker, PhD.dr. A. Versluis | Onderwijsvorm | hoor-/werkcollege | ECTS | 5 | Opmerkingen | - Research master studenten kunnen deze cursus volgen maar zullen een andere cursuscode hebben: THRMTTE5. Om deze cursus als ResMa-student te volgen, zullen zij licht gewijzigde opdrachten uitvoeren. Dit zal worden uitgelegd in de cursusgids.
- In geval van noodsituaties of overmacht, zoals een maatschappelijke lockdown, moeten er mogelijk wijzigingen worden aangebracht in de lesroosters, toetsing en beoordeling. De docent zal je zo snel mogelijk informeren over deze wijzigingen, mocht een dergelijke situatie zich voordoen.
|
|
| terug naar boven |
|
23 | Theological Heritages | THMTHPMCE5 |
It is an intriguing fact that one of the world’s oldest institutions is the church – though the church exists and always has existed in manifold forms and ways. This simple statement contains the two basic elements which we will explore in this course. First: what kind of narratives are used to guarantee the temporal unity (continuity) of this heritage: this institution and its traditions? (Or: What do people call “church”?) Secondly: does handing over this heritage also mean: handing over the institute’s societal shape? What kind of narratives are there being told concerning this societal shape – or: concerning these societal shapes? (Or: How do people care for the church’s structure?) In this course, those questions will be explored through a theological lens: i.e., theological texts on the topic, from different ages, will be read and discussed – both with regard to their expressiveness in their own age and with regard to their theological or philosophical power in our own era. What light do they shed on theological heritage in our time? What kind of critically theological questions concerning ecclesial heritages need there to be asked (and/or answered) in our postmodern times? |
Faculteit | Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap | Voertaal | Engels | Docent(en) | prof. dr. E. van 't Slot | Onderwijsvorm | lectures | Toetsvorm | exam, paper, participation, presentation(s) | ECTS | 5 | Opmerkingen | - Literature and a calculation of the study load will be announced in the course manual.
- Research master studenten kunnen deze cursus volgen maar zullen een andere cursuscode hebben: THRMTHPME5. Om deze cursus als ResMa-student te volgen, zullen zij licht gewijzigde opdrachten uitvoeren. Dit zal worden uitgelegd in de cursusgids.
- In geval van noodsituaties of overmacht, zoals een maatschappelijke lockdown, moeten er mogelijk wijzigingen worden aangebracht in de lesroosters, toetsing en beoordeling. De docent zal je zo snel mogelijk informeren over deze wijzigingen, mocht een dergelijke situatie zich voordoen.
|
|
| terug naar boven |
|