Hieronder staan het programma en de vakomschrijvingen van Ma IT-Recht Klik op de naam van een vak in een schema om naar de omschrijving te gaan.
» Jaar 4 | |||||||
Periode | Type | Code | Naam | Taal | ECTS | Uren | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
semester I | OV (1-2) | RGMRI01106 | Seminaar Privacyrecht | Nederlands | 6 | 2 | |
semester I a | verplicht | RGMHA00506 | Intellectuele Eigendom | Nederlands | 6 | 4 | |
verplicht | RGMRI00806 | Privacy en Gegevensbescherming | Nederlands | 6 | 4 | ||
semester I b | verplicht | RGMPR02706 | Digitaal Procederen en Bewijs | Nederlands | 6 | 2 | |
verplicht | RGMRI01006 | Recht, ICT en de circulaire economie | Nederlands | 6 | 2 | ||
semester II | verplicht | RG00061018 | Scriptie | Nederlands | 18 | ||
OV (1-2) | RGMHA00906 | Seminaar Auteursrecht | Nederlands | 6 | 2 | ||
keuze | RGMDOS0100 | Learning Communities | Nederlands | ||||
semester II a | verplicht | RGMSR02306 | Strafrecht en IT | Nederlands | 6 | 2 | |
semester II b | verplicht | RGMRI00906 | Digitale inhoud in het vermogensrecht | Nederlands | 6 | ||
Opmerkingen | OC (1-2): Optioneel verplicht: te kiezen 1 uit 2
|
1 | Digitaal Procederen en Bewijs | RGMPR02706 | ||||||||||||||||||||||||
Digitale informatie-uitwisseling brengt bewijsrechtelijke problemen met zich in verband met identificatie, authenticiteit en bewaarplichten in het rechtsverkeer. Deze problemen geven aanleiding tot nieuwe regelgeving en nieuwe technieken die de betrouwbaarheid van het rechtsverkeer moeten waarborgen. Onderwerpen die aan de orde komen zijn - bewijsgaring, bewijsmiddelen en bewijslastverdeling in algemene zijn; - veilig stellen van informatie en gegevens door middel van beslag; - gebruik van digitale middelen bij arbitrage en andere vormen van alternatieve geschilbeslechting; - elektronisch procederen bij de civiele rechter, in het bijzonder in vorderingsprocedures bij de Hoge Raad; - toelaatbaarheid, waardering en inbreng van digitale bewijsmiddelen in het civiele geding; - schriftelijk bewijs; - de elektronische handtekening; - bewijs door middel van elektronische akte. In de cursus komen deze onderwerpen aan de orde in de vorm van hoorcolleges. | ||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | ||||||||||||||||||||||||||
2 | Digitale inhoud in het vermogensrecht | RGMRI00906 | ||||||||||||||||||||||||
In dit mastervak zal digitale inhoud in samenhang naar goederenrechtelijke, verbintenisrechtelijke en intellectueel eigendomsrechtelijke aspecten worden gethematiseerd. In de eerste plaats zal een juridisch-dogmatische ondergrond worden gegeven voor de plaats van digitale inhoud (waaronder software) in het vermogensrecht. Het tweede deel betreft de veelheid van juridische diensten ten behoeve van verschaffing van digitale inhoud. | ||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | ||||||||||||||||||||||||||
3 | Intellectuele Eigendom | RGMHA00506 | ||||||||||||||||||||||||
Het intellectuele eigendomsrecht omvat de onderdelen merkenrecht, handelsnaamrecht, auteursrecht, naburige rechten, modellenrecht, databankrecht, chipsrecht, octrooirecht, kwekersrecht en het recht betreffende de ongeoorloofde mededinging. Op het terrein van de intellectuele eigendom volgen de ontwikkelingen elkaar in sneltreinvaart op. Het spreekt dan ook voor zich dat tijdens de colleges, mede aan de hand van praktijkgevallen, volop aandacht besteed zal worden aan actuele ontwikkelingen. Die zijn er volop: piraterij, genetische manipulatie, 3D-printen, softwarebescherming, muziek op internet, domeinnamen,beschermingsomvang van merken en de bescherming van productvormgeving. | ||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | ||||||||||||||||||||||||||
4 | Learning Communities | RGMDOS0100 | ||||||||||||||||||||||||
Learning Communities Samen leren en vaardigheden oefenen Wil jij in een kleine groep samen met een docent aan de hand van een pakkend onderwerp werken aan je vaardigheden? Doe dan komend semester mee met één van de drie master learning communities. Een master learning community bestaat uit een groep van ongeveer 8 tot 12 masterstudenten die onder begeleiding van een docent een semester aan de slag gaan met een bepaald onderwerp. De onderwerpen vindt je hieronder. Binnen het thema kun je zelf aandragen wat je graag wilt leren en of je met alumni/werkgevers, gerelateerd aan het thema,in contact wilt komen. De communities zijn extra-curriculair en worden dus aangeboden naast het standaard studieprogramma. De learning community biedt jou de mogelijkheid om in kleiner groepsverband met het recht bezig te zijn en in een nauwere relatie met je docent en je medestudenten samen te werken. Je leert ook van elkaar. Daarnaast biedt het thema van de learning community, naast oriëntering ook mogelijkheden tot profilering en verdieping richting de arbeidsmarkt. Je leert namelijk tijdens dit project naast juridische vaardigheden ook andere vaardigheden die door werkgevers als waardevol worden gezien zoals samenwerken, plannen en netwerken. Doordat de docent in deze communities een coachende rol heeft, zal je zelfsturend vermogen worden verbeterd. Je werkt naar een bij het thema passend eindproduct toe. Je krijgt geen studiepunten of een cijfer maar wel feedback waar je veel van kunt leren. Ook leer je over samenwerken. Het project is waardevol om je te ontwikkelen en mee te profileren. Je kunt het daarom goed op je CV vermelden. Learning Community Tabaksregulering: hoe ver willen we gaan? Achtergrond In de 20e eeuw stierven zo’n 200 miljoen mensen aan de gevolgen van roken en meeroken, en de verwachting is dat het in de 21e eeuw om een miljard mensen zal gaan (Proctor, 2011). Die mensen komen steeds vaker uit lage- en midden-inkomenslanden, waar tabakswetgeving vaak niet zo in ontwikkeling is als in onze westerse wereld. In onze westerse wereld komt de regulering van tabak langzaam maar gestaag op gang. Dat is ook wel nodig, want alleen al in Nederland sterven jaarlijks nog steeds 20.000 mensen aan de gevolgen van roken en meeroken (Volksgezondheidenzorg). Overheden staat een heel scala aan juridische maatregelen ter beschikking om het roken terug te dringen, maatregelen waarvan de effectiviteit overduidelijk bewezen is. Het meest effectieve middel is een prijsverhoging van tabak: het duurder maken van sigaretten leidt evident tot een afname van het roken (WHO). Naast prijsverhogingen kunnen we denken aan het terugdringen van het aantal verkooppunten van tabak, gezondheidswaarschuwingen en zogenaamde neutrale verpakkingen, een verbod op marketing en tot slot rookverboden, dat wil zeggen het creëren van ruimte binnen en buiten waar niet gerookt mag worden (WHO). In Nederland mag je niet meer roken in openbare gebouwen, restaurants en cafés, en vanaf 2020 worden naar verwachting ook zones als schoolpleinen, speeltuinen en sportclubs rookvrij. Een positieve ontwikkeling bezien vanuit het perspectief van de volksgezondheid. Onderzoek rond zwangere vrouwen laat bijvoorbeeld zien dat er minder vroeggeboortes zijn sinds de invoering van ons huidige rookverbod (Faber, 2017). Maar hoe ver willen we hier in Nederland nu mee gaan en hoe kunnen we dat het beste implementeren? Dit project Uitgangspunt in deze learning community is dat onze tabaksregulering steeds strenger wordt. Rookverboden reiken steeds verder en dringen mogelijk onze auto en onze huizen binnen. Tabaksproducten worden duurder en op minder punten verkrijgbaar, en de verpakkingen worden onaantrekkelijker gemaakt (middels de zogenaamde neutrale verpakkingen). Een mogelijk eindstation is dat het bezit, de handel, de verkoop, het vervoer, de vervaardiging etc rookwaren in Nederland verboden worden (net als drugs). Hoe ver willen we in Nederland gaan in het licht van waarden als autonomie, zelfbeschikking en bewegingsvrijheid? Gaan we de gezondheid van onszelf en van toekomstige generaties zwaarder laten wegen dan genoemde waarden? Met dit project participeer je in een onderzoeksproject over rookvrije ruimtes gefinancierd door het Longfonds. Dr. Katerina Tsampi en mr. Michelle Bruijn werken vanuit onze Faculteit onder leiding van Prof Brigit Toebes aan dit project. Zij kijken naar rookverboden elders ter wereld en hoe die in Nederland het beste geïmplementeerd kunnen worden. Daarbij wordt ook specifiek gekeken naar de initiatieven voor een rookvrije stad in Groningen en in Rotterdam. In dit project ga je meedenken over de vraag: hoe ver willen we gaan met het introduceren van rookvrije ruimtes en met tabaksregulering in het algemeen? Dit is een omvangrijke vraag, die niet zich niet gemakkelijk in zijn geheel laat beantwoorden. De focus ligt in dit project daarom bij de perceptie van Groningse studenten over roken. Onder studenten in Groningen en elders wordt nog steeds veel gerookt. Hoe denkt de Groningse student over de regulering van tabak? Je ontwikkelt daartoe een enquête en gaat het gesprek aan met de studenten in Groningen. Je gaat daarmee kijken wat het draagvlak voor verdergaande rookverboden onder studenten in Groningen. Je kijkt naar deze mogelijkheden in het ligt van bestaande internationale, Europese en nationale wetgeving. Eindproducten Vooralsnog voorzien wij in dit project de volgende eindproducten: - Een verslag de enquête onder studenten, te publiceren als blog post; - Een filmpje waarin je het roken in Groningen onder de studenten in beeld brengt, en het draagvlak voor strengere wetgeving; - Presentatie van resultaten aan studenten van een – meer praktisch gerichte- learning community op de Hanze Hogeschool over hetzelfde onderwerp. Wij staan niettemin open voor de ideeën van de studenten en voor plannen die zich in de loop van het proces voordoen. Betrokken instanties (mogelijk) In dit project krijg je de mogelijkheid een aantal stakeholders te consulteren met wie de docenten goede contacten onderhouden: Alliantie Rookvrij, KWF Kankerbestrijding, artsen onder meer werkzaam bij UMCG, KNMG, Stichting Tabaknee, Rookpreventie Jeugd, Longfonds, Aletta Jacobs School of Public Health, Gemeente Groningen, Ministerie van VWS, public interest advocaten. Vaardigheden In dit project doe je de volgende vaardigheden op: - Kijken naar een juridisch probleem vanuit multidisciplinair perspectief - Versterken onderzoeksvaardigheden, waaronder tevens niet-juridische methoden - Communiceren met stakeholders, en hun visie op neutrale wijze meewegen - Communiceren met niet-juristen over een juridisch probleem - Versterken schrijfvaardigheden, zowel juridische als het schrijven van meer ‘algemene’ teksten - Gebruik maken van moderne media (filmpje) - Samenwerken (training van mw. van der Veen) - Presenteren Interesse? Doelgroep: Master studenten Docenten: Prof. Brigit Toebes met input van Dr. Katerina Tsampi; tevens met hulp van Mr. Michelle Bruijn en Dr. Heleen Weyers, en een aantal externe experts. Deze community zal in semester 2 studiejaar 2019-2020 worden aangeboden. De thema's van de andere learning communities worden later bekend gemaakt. Meer informatie volgt via de studentportal en op de website van Careers Services Law. Heb je belangstelling om mee te doen, neem dan contact op met jose.van.der.veen@rug.nl of stuur voor aanvang van semester 2 een korte motivatie. Learning community: do’s and don’ts bij demo’s Introductie Enig idee hoeveel demonstraties er tegenwoordig per jaar alleen al in Den Haag plaatsvinden? Van-af de eeuwwisseling is het aantal demonstraties daar sterk toegenomen: van gemiddeld één per dag naar ruim vier per dag. Maar liefst 1.500 per jaar! Daarnaast telt Amsterdam tegenwoordig jaar-lijks zo’n 1.000 demonstraties en ook in andere grote steden, zoals Rotterdam en Utrecht, wordt veel gedemonstreerd. Een groot deel van al deze demonstraties verloopt gelukkig rustig. Toch zijn er regelmatig demonstraties die uit de hand lopen of waarbij de burgemeester en de onder hem ressorterende politie optreden op een wijze die in strijd is met ons recht. In die gevallen is er vaak behoefte aan duidelijkheid op vragen als: wat zijn je rechten en plichten als demonstrant? Wat mag de burge-meester doen als Pegida voor de ingang van een moskee demonstratief wil barbecueën en de verwachting is dat daar gewelddadige reacties op af zullen komen? En hoe zit het als anti-Zwarte Piet-demonstranten bij de intocht van Sinterklaas hun geluid willen laten horen, mag de politie deze demonstranten dan aanhouden als zij buiten het vak demonstreren dat hen is aangewezen door de burgemeester? Naast al de vragen die wij kunnen bedenken, zijn er wellicht nog heel wat andere demon-stratierechtelijke vragen waarop demonstranten of overheden graag een antwoord zouden willen hebben. In deze learning community willen we achterhalen welke vragen er allemaal bij hen leven. Vervolgens willen we een online tool ontwikkelen aan de hand waarvan demonstranten en over-heden gemakkelijk de antwoorden op deze vragen kunnen vinden. Opbrengst en voordelen Wij hebben als onderzoeksgroep – het Centrum voor Openbare Orde en Veiligheid (www.openbareorde.nl) – een licentie van een softwarepakket waarmee we prachtige online tools kunnen maken aan de hand waarvan rechtszoekenden antwoorden kunnen vinden op juridische vragen over een specifiek onderwerp. Met deze software hebben we zelf bijvoorbeeld al een tool gemaakt waar iedereen die te maken heeft met overlast door buurtbewoners, gratis juridisch ad-vies kan ontvangen. Kijk maar eens op de website www.overlastadvies.nl. Wij zouden het mooi vinden als jullie als learning community een vergelijkbare website ma-ken voor het demonstratierecht. Op die manier ontwikkelen jullie een concreet product dat maat-schappelijk zeer relevant is. Die website zou – wat ons betreft – uit twee delen moeten komen bestaan: (1) een lijst met antwoorden op demonstratierechtelijke frequently asked questions (FAQs) en (2) een tool die daarop is geënt, aan de hand waarvan demonstranten en overheden een demonstratierechtelijk advies kan worden geboden. Het ontwikkelen van een dergelijke website is niet alleen nuttig voor de maatschappij, maar ook voor jouzelf. De kans is namelijk groot dat je tijdens dit project nuttige contacten opdoet in de rechtspraktijk. Bovendien ontwikkel je bij dit project meerdere vaardigheden die je vroeg of laat in je carrière hoogstwaarschijnlijk zeer goed van pas zullen komen. Daarover nu meer. Vaardigheden Vanzelfsprekend moet er heel wat gebeuren voordat zo’n website gelanceerd kan worden. Zo zal het nodig zijn (a) dat jullie achterhalen welke vragen er leven bij demonstranten en overheden, (b) dat jullie uitzoeken wat de antwoorden zijn op deze vragen, (c) dat jullie die antwoorden in begrij-pelijke taal met zo min mogelijk juridisch jargon formuleren en (d) dat jullie een website met daarin geïntegreerd een juridisch-adviestool maken. Tot slot zal het ook nog nodig zijn (e) dat jullie de website weten te promoten, zodat rechtszoekenden de website ook weten te vinden vanaf het moment van lancering ervan. Door hiermee aan de slag te gaan, ontwikkelen jullie meerdere vaar-digheden. (a) Jullie leren contact leggen met verschillende partijen uit de praktijk (demonstranten en overheden) en bij hen te achterhalen tegen welke vragen zij aanlopen. (b) Jullie verbeteren jullie onderzoeks- en schrijfvaardigheden en raken beter thuis in het openbare-orderecht, in het bijzonder het demonstratierecht. (c) Jullie leren juridisch taal om te zetten in meer ‘alledaagse’ taal. (d) Jullie leren in zowel inhoudelijke als technische zin een website met daarin geïntegreerd een online juridisch-adviestool te maken. (e) Jullie leren een online product te promoten. Wij zullen jullie hierbij uiteraard begeleiden waar nodig. Ten aanzien van de punten (a) en (b) zal met name mr. dr. Berend Roorda – gepromoveerd op een onderzoek naar het recht om te demon-streren – jullie begeleiden. De ontwikkelaars van de website www.overlastadvies.nl – hoogleraar openbare-orderecht prof. mr. dr. Michel Vols en onderzoeker IT-recht mr. Laurent Jensma – zullen met name de begeleiding bij de punten (c), (d) en (e) voor hun rekening nemen. Planning Als learning community hebben jullie de volgende to do’s op jullie lijstje staan: - To do 1: aan de hand van een studie van de literatuur en de rechtspraak – wij zullen jullie daar-bij de belangrijkste bronnen leveren – een lijst maken met FAQs en die in ‘alledaags’ Neder-lands beantwoorden. - To do 2: contact leggen met demonstranten en overheden om te achterhalen of er nog andere FAQs zijn die moeten worden beantwoord en – als dat het geval is – die in ‘alledaags’ Neder-lands beantwoorden. - To do 3: de website bouwen inclusief het ontwikkelen van de online juridisch-adviestool. - To do 4: de website promoten. Voor iedere van de vier to do’s trekken we vier weken de tijd uit , met uitzondering van de derde to do waarvoor we vijf weken de tijd uittrekken. Aan het begin van iedere to do houden we een startbijeenkomst voor de desbetreffende to do. Twee weken later houden we een koffie-uurtje, waarin we met elkaar bespreken hoe de vorde-ringen tot dan toe verlopen. Rooster Deze community wordt aangeboden in semester 1, 2020-2021 Tijdsinvestering: Afhankelijk van je eigen ambities | ||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | ||||||||||||||||||||||||||
5 | Privacy en Gegevensbescherming | RGMRI00806 | ||||||||||||||||||||||||
In het vak Privacy en Gegevensbescherming wordt het recht op bescherming van de persoonlijke levenssfeer uitgebreid besproken. De verschillende aspecten van dit recht komen aan de orde, waaronder de (on)mogelijkheden van grootschalige gegevensverwerking als datamining en het koppelen van bestanden. De Algemene verordening gegevensbescherming en verwante regelgeving worden uitgebreid besproken. Tevens is er veel aandacht voor het onderwerp privacy by design. | ||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | ||||||||||||||||||||||||||
6 | Recht, ICT en de circulaire economie | RGMRI01006 | ||||||||||||||||||||||||
De Europese Commissie en onze overheid streven naar een transitie van de huidige lineaire naar een circulaire economie. Daarbij horen nieuwe verdienmodellen die duurzamer zijn: beter voor milieu, mens en maatschappij. ICT wordt daarbij genoemd als een ‘key enabling technology‘: de digitalisering van goederen en diensten en productieprocessen wordt geacht daaraan bij te dragen. Circulaire verdienmodellen en bijbehorende ‚smart devices‘ roepen vele rechtsvragen op. Privaatrechtelijke rechtsbeginselen beschermen verschillende belangen waarop huidige verdienmodellen zijn gebaseerd. De wens om duurzame bouwmaterialen voortaan te ‚huren‘ stuit op het goederenrechtelijke eenheidsbeginsel. ICT kan daar wellicht een oplossing zijn (publiciteitsbeginsel). Smart grids voor energie-uitwisseling onder gebouweigenaren raken steeds meer in zwang, maar hoe is de gemeenschappelijke eigendom georganiseerd? Welke rol kan de blockchain spelen? Hoe verhoudt zich het numerus claususbeginsel tot de veranderende machtssferen als gebouwen en roerende zaken zowel een fysieke als digitale ‚machtssfeer‘ hebben die in verschillende handen is? Met dezelfde duurzaamheidsdoelstellingen dragen overheden de deeleconomie – een onderdeel van de circulaire economie - een warm hart toe. Eigendom is passé; bedrijven en consumenten moeten meer gezamenlijk gebruiken. Dankzij ICT en de opkomst van platforms is dat mogelijk, denk aan Airbnb, Couchsurfing, Floow2, Liquid Space, transport-apps. De laatste tijd wordt echter ook zichtbaar dat de organisatie van de circulaire markt door sommige platforms zoals Deliveroo en Uber tot wantoestanden leidt, werk onder minimumloon en zwarte markten. Is de E-Commerce Richtlijn nog toegesneden op deze nieuwe information society service providers? Is de Draft Directive voor deelplatforms een toereikend alternatief? Ingegaan wordt tevens op bemiddelings- en lastgevingsovereenkomsten die gebruikers met platforms hebben én de nieuwe aansprakelijkheidsregimes bij peer2peer ‘vriendendiensten‘ zoals Couchsurfing en Peerby. | ||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | ||||||||||||||||||||||||||
7 | Scriptie | RG00061018 | ||||||||||||||||||||||||
Nadere eisen en richtlijnen Nadere eisen en richtlijnen m.b.t. scriptie zijn opgenomen in het scriptiereglement. Zie Kennisbank Rechten voor meer informatie. Voorbereiding Ter voorbereiding op het schrijven van een scriptie organiseert de faculteit een scriptievoorbereidingstraject, bestaande uit een hoorcollege (4 x per jaar), een bibliotheekinstructie en een scriptiepracticum. De student is verplicht de onderdelen scriptiecollege en bibliotheekinstructie van het scriptievoorbereidingstraject te volgen alvorens een scriptieonderwerp ter goedkeuring voor te leggen aan de scriptiecoördinator. Het volgen van het onderdeel scriptiepracticum is facultatief, maar wordt sterk aanbevolen. Voor bijzonderheden over het Scriptievoorbereidingstraject zie de vakomschrijving in Ocasys. Hierin is informatie opgenomen over de onderdelen van het traject en speciale literatuur die bij het schrijven van een scriptie wordt aanbevolen. Voor Masterstudenten Internationaal en Europees Recht geldt een apart engelstalig scriptievoorbereidingstraject (Thesisclass) zie de vakomschrijving in Ocasys. Een artikel in Ars Aequi of een ander wetenschappelijk tijdschrift kan ook als een scriptie worden gehonoreerd, mits hierover tevoren overleg is gepleegd met de docent die anders als scriptiebegeleider zou zijn opgetreden. | ||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | ||||||||||||||||||||||||||
8 | Seminaar Auteursrecht | RGMHA00906 | ||||||||||||||||||||||||
Het auteursrecht kan worden omschreven als een tijdelijk monopolie van de maker van een 'werk' op de exploitatie van dat werk. Het auteursrecht wordt geregeld in de Auteurswet. In onze huidige informatiemaatschappij groeit het belang van het auteursrecht gestaag. Geschat wordt dat in Nederland met de productie en exploitatie van auteursrechtelijk beschermd werk meer dan dertig miljard euro gemoeid is. Dat is ongeveer 6 % van het nationaal inkomen. Men dient zich goed te realiseren dat met betrekking tot allerlei dagelijkse gebeurtenissen auteursrechten in het spel zijn. Ter illustratie: mag men op een website een hyperlink plaatsen die naar auteursrechtelijk beschermd werk linkt op een andere website? Mag een winkelier in zijn winkel via de radio muziek ten gehore brengen? Mag van de Stopera een foto worden genomen? Mogen studenten studieboeken fotokopiëren? Mag van een computerprogramma een back-up worden gemaakt? Mag een werk van beeldende kunst worden nagetekend? Mag de Tripp Trapp-stoel van Stokke worden nagemaakt? Mag op een schoolfeest muziek ten gehore gebracht worden? Mag auteursrechtelijk beschermd werk op internet worden geplaatst? De opzet van dit seminaar is studenten, aan de hand van actuele gebeurtenissen en ontwikkelingen vertrouwd te maken met het auteursrecht. Bij aanvang van het seminaar zal een aantal (actuele) onderwerpen worden gekozen. De wekelijkse bijeenkomsten dienen door alle deelnemers te worden voorbereid. Het is de bedoeling de deelnemers in groepen te verdelen. De werkzaamheden van een groep kunnen bestaan uit het houden van een voordracht of een pleidooi, of het concipiëren van een advies of vonnis. | ||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | ||||||||||||||||||||||||||
9 | Seminaar Privacyrecht | RGMRI01106 | ||||||||||||||||||||||||
Praktisch alle organisaties (zoals overheden, verenigingen en bedrijven) hebben te maken met regelgeving en vraagstukken op het gebied van privacy en gegevensbescherming. De wetgeving biedt praktische handvaten in de vorm van een gegevensbeschermingseffectbeoordeling om de privacyrisico’s van een voorgenomen project te beoordelen en te adresseren in de vorm van verschillende maatregelen. Daarbij zijn organisaties verantwoordelijk voor het afsluiten van verwerkersovereenkomsten met anderen. Met deze instrumenten gaan de studenten als gegevensbeschermingsdeskundigen oefenen op bestaande voornemens tot het verwerken van persoonsgegevens, om goed voorbereid te zijn op een carrière op dit dynamische en complexe rechtsgebied. | ||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | ||||||||||||||||||||||||||
10 | Strafrecht en IT | RGMSR02306 | ||||||||||||||||||||||||
Centraal staat de bestudering van de volgende onderwerpen: - technische ontwikkelingen op het terrein van computercriminaliteit - toepasselijkheid van klassieke strafbepalingen op computercriminaliteit (o.a. diefstal van computergegevens,vervalsen van gegevens) - computerdelicten in enge zin (o.a. computervredebreuk, aftappen van gegevens, belemmering van toegang tot gegevens) - diverse andere delicten waarbij ICT een rol speelt, in het bijzonder zedendelicten - digitalisering van het strafproces - rol van ICT bij de opsporing (o.a. vorderen van gegevens, decryptiebevel) - invloed van internationaal en Europees recht - criminologische aspecten van computercriminaliteit - de praktijk van opsporing en vervolging van computercriminaliteit | ||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | ||||||||||||||||||||||||||