Informatie over Origins of Religion (TH)
Hieronder staan het programma en de vakomschrijvingen van Origins of Religion (TH) Klik op de naam van een vak in een schema om naar de omschrijving te gaan.
» Jaar 3 | |||||||
Periode | Type | Code | Naam | Taal | ECTS | Uren | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
semester II | verplicht | THB3BSE10 | bachelorscriptie | Nederlands | 10 | variabel | |
verplicht | THB3-TSOR | Ba Thesis Seminar Origins of Religion | Engels | 5 | 2 | ||
semester II a | verplicht | THB3-CTCC | Crucial Texts in Cultural Context | Engels en Nederlands | 7.5 | variabel | |
semester II b | verplicht | THB3-ABTF | The Afterlife of Bibl. Texts and Figures | Engels en Nederlands | 7.5 | 4 |
1 | Ba Thesis Seminar Origins of Religion | THB3-TSOR | ||||||||||||||||||||||||
In dit Thesis Seminar worden de studenten begeleid bij het schrijven van een scriptievoorstel. Ze hebben een college over het kiezen van een onderwerp, een seminar in bibliotheek- en bibliografische vaardigheden, individuele bijeenkomsten met hun supervisor en colleges voor peer-review en feedback. Na zeven weken dient de student een scriptievoorstel in, en krijgt daarop feedback van de supervisor. Wanneer een voorstel wordt goedgekeurd, kan de student beginnen met het schrijven van de scriptie. | ||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | ||||||||||||||||||||||||||
2 | bachelorscriptie | THB3BSE10 | ||||||||||||||||||||||||
Deze module biedt studenten de mogelijkheid om intensief te werken aan specifieke aspecten van het ontwerp, onderzoek en schrijfproces van hun bachelorscriptie. De werkcolleges worden gegeven in de vorm van een workshop, met een korte inleidende lezing en presentatie van de docent over het onderwerp dat die dag wordt behandeld, gevolgd door groepswerk en intervisie, in combinatie met mogelijkheden voor individueel overleg en discussies met de docent. De werkcolleges zijn grotendeels studentgestuurd en hebben tot doel om die onderwerpen te behandelen die het meest dringend zijn voor de studenten in het stadium van het schrijfproces. Studenten worden voor deze module beoordeeld op hun bachelorscriptie. Daarnaast voeren ze kleine opdrachten en intervisie-activiteiten uit als onderdeel van het proces dat leidt tot de voltooiing van de scriptie. Er zal enig onderwijs zijn, maar de module bestaat voor een groot deel uit samenwerking met andere studenten en mogelijkheden voor discussie en overleg met medestudenten en de docent. | ||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | ||||||||||||||||||||||||||
3 | Crucial Texts in Cultural Context | THB3-CTCC | ||||||||||||||||||||||||
De primaire bronnen (Hebreeuwse bijbel / Oude Testament en vroege Joodse literatuur; vroeg-christelijke teksten in de context van de Grieks-Romeinse wereld en Qur’an) worden gelezen. Er is een nadruk op het verdiepen van de kennis en toepassing van met name het Hebreeuws en het Grieks. Koranpassages en relevante vroege islamitische literatuur worden in de Engelse vertaling gelezen. Daarnaast zal de nadruk worden gelegd op de studie van intertekstualiteit. Bible Works en TLG zullen worden gebruikt voor de studie van de Hebreeuwse en Griekse teksten. | ||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | ||||||||||||||||||||||||||
4 | The Afterlife of Bibl. Texts and Figures | THB3-ABTF | ||||||||||||||||||||||||
Deze module richt zich op de receptiegeschiedenis van de Bijbel in het vroege jodendom, het vroege christendom en de vroege islam. Er wordt aandacht besteed aan de studie van de manier waarop de Bijbelse verhalen en concepten werden geïnterpreteerd in veranderende historische en socioculturele contexten. Het bestuderen van de receptie van de Bijbelse is complex. Want wat we de Bijbel noemen, is een bibliotheek van heel verschillende teksten, gecomponeerd in de loop van de eeuwen, en de verschillende auteurs wisten niet dat ze 'de Bijbel' aan het schrijven waren. Deze historische realiteit schept allereerst de mogelijkheid dat 'de receptie' van vroege Bijbelse teksten al begon in de latere boeken van de Bijbel zelf, met hun hergebruik en interpretatie van eerdere boeken die al als gezaghebbend werden beschouwd. Ten tweede moeten we ons afvragen wie (of welke groepen) deze teksten voor het eerst als een samenhangende Bijbel of als heilige bijbel hebben geschreven? Wanneer en waarom deden ze dit? Ten derde, de centrale vraag is hoe je de veelheid van mogelijke en gerealiseerde betekenissen van een gegeven tekst kunt accepteren, terwijl je toch het vermogen ontwikkelt om kritische oordelen te vormen bij de interpretatie van Bijbelse teksten. Tot slot, in welke mate waren verschillende joodse, christelijke en islamitische groepen het eens over de inhoud en autoriteit van schriftteksten? Deze fundamentele vragen ontstaan wanneer we onderzoeken hoe joden, christenen en moslims Bijbelse tradities hebben geïnterpreteerd. | ||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | ||||||||||||||||||||||||||