1 | Advanced clinical neuropsychology | PSMNB-1 |
Deze cursus biedt een geavanceerde beschouwing van hersen-gedragsrelaties van belangrijke neuropsychologische en psychologische fenomenen bij patiënten met niet-aangeboren hersenletsel. In tegenstelling tot andere cursussen binnen de neuropsychologie waar de nadruk vaak ligt op klassieke neuropsychologische syndromen (bijv. agnosie) en de symptomen van neurologische aandoeningen (bijv. van CVA of traumatisch hersenletsel), richt deze cursus zich op meer algemene fenomenen en problemen waar clinici die werken met patiënten met neurologische aandoeningen vaak mee geconfronteerd worden. De fenomenen die worden besproken in de colleges (bijv. vermoeidheid, suïcidaliteit) hebben een behoorlijke impact op het welzijn van patiënten en families. Benaderingen voor de assessment en management van deze problemen worden gepresenteerd. Daarnaast worden relevante onderwerpen voor het beroep van neuropsycholoog besproken inclusief ziektebesef en -inzicht en de capaciteit om medische en financiële beslissingen te nemen. Studenten vergaren kennis op basis van klinische case studies en onderzoeksresultaten. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. J. Koerts | Docent(en) | dr. J. Koerts | Onderwijsvorm | hoorcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen (essay) | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
2 | Aging at Work and Career Development | PSMAB-13 |
|
|
| terug naar boven |
|
3 | Boundaries of Psychology | PSMPK-1 |
|
|
| terug naar boven |
|
4 | Creativity & innovation in organizations | PSMAB-8 |
Organisaties moeten innoveren om te overleven, en innovatie vereist creativiteit. In dit vak gaan we in op verschillende theorieën, onderzoeksparadigma's, en organisatiepraktijken op het gebied van creativiteit en innovatie. Wat is creativiteit eigenlijk? Kun je het wel meten en onderzoeken? Zijn sommige mensen inderdaad creatiever dan andere? Hoe kunnen werknemers gestimuleerd worden om creatiever te zijn? Hoe werkt creatief denken eigenlijk? En wat hebben we uiteindelijk aan al die creativiteit? In dit vak werken we vanuit de assumptie dat creativiteit geen geheimzinnig proces is, maar een combinatie van alledaagse cognitieve en sociale processen die met gangbare wetenschappelijke methoden bestudeerd kunnen worden. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. E.F. Rietzschel | Docent(en) | dr. E.F. Rietzschel | Onderwijsvorm | hoorcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen (essay) DIGITAL, schriftelijke opdrachten | ECTS | 5 | Opmerkingen | De literatuur bestaat uit onderzoeksartikelen; de ljist met artikelen wordt vóór aanvang van de cursus gepubliceerd op Nestor. |
|
| terug naar boven |
|
5 | Participation and Policy | PAMAY107 |
The United Nations Convention on the Rights of the Child (UNCRC, 1989) states that all children should have access to education (art. 28) and that they have the right to express their views and to be heard on matters that concern them (art. 12). These articles convey a notion of what it means to be a child and of the importance of participation in society. However, the concept of ‘child and youth participation’ is a contested one. On the local, national and international level, the cultural context of societies influences concepts and definitions of young persons’ participation, leading to a broad diversity in policies and practices. In some societies child and youth participation is implemented in several policies and practices, engaging children and young people in fundamental ways. In other countries child and youth participations is little more than a token. A similar situation can be found on the organizational level: some organizations show a strong focus in their policy on children and youth participation, while others do not. This difference becomes even more visible when young people have disabilities or special educational needs (SEN). The importance of their participation is often overlooked, or they are consulted only for matters relating to their needs or disability: they are not addressed as typically developing children or youth. This raises questions about the scope and consequences of vulnerability in relation to participation. In this course you will study how conceptualisations of child and youth participation shape social, educational or care practices, thus inhibiting or enabling the improvement of these practices. Informed by theories and pedagogical views on children and youth participation, you will analyse and discuss examples of this as described in (children and youth) policy documents. Students of the track Youth0-21, Society and Policy will focus on international youth policy documents, students of the track ‘Orthopedagogiek’ will focus on policy documents of the organization of their internship. |
|
| terug naar boven |
|
6 | Test construction | PSMM-6 |
Psychological tests and questionnaires are commonly used by academic researchers and practitioners, in the advisory and selection field and in clinical practice. But how are these instruments devised and how can we assess their value? This course unit discusses the process of test construction and various methods currently available for understanding psychometric properties. It looks at the principles of various item response models and considers their application in practice. It also considers the important issues of validity and norm-referencing. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. I.J.L. Egberink | Docent(en) | dr. I.J.L. Egberinkprof. dr. M.E. Timmerman | Onderwijsvorm | hoorcollege, practicum | Toetsvorm | opdracht, schriftelijk tentamen (meerkeuze) | ECTS | 5 | Opmerkingen | 1. This course requires solid knowledge of regression analysis and test theory (at the level of Statistics 3 and Test theory from the Bachelor programme of psychology) |
|
| terug naar boven |
|