1 | Biopsychology | PSBE1-04 |
This course deals with the anatomy and physiology of the nervous system, and how the nervous system enables the processing of information, the regulation of internal processes (homeostasis) and behaviour (the motor system), rhythmic processes (including sleep), emotion and motivation, lateralization of the brain, language, and psychopathology. |
|
| terug naar boven |
|
2 | Clinical Neuropsychology | PSB3E-CN01 |
De neuropsychologische gevolgen van hersenbeschadiging en -pathologie worden besproken. Daarbij ligt het accent op veel voorkomende neuropsychologische stoornissen en de gevolgen voor de patient en zijn/haar familie. Verder worden de belangrijkste methoden voor diagnostiek en behandeling van neuropsychologische stoornissen besproken. Ook wordt het neuropsychologisch profiel van een aantal neurologische stoornissen, zoals traumatisch hersenletsel, beroerte, hersentumor en epilepsie, behandeld. De inhoud van deze cursus zal worden geïllustreerd aan de hand van talrijke casusbeschrijvingen van patiënten met neurologische aandoeningen. De meeste nadruk ligt hierbij op volwassen patiënten. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Docent(en) | dr. G.A. de Haandr. E.M. van der Meer | Onderwijsvorm | hoorcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen (meerkeuze) | ECTS | 5 | Opmerkingen | De hoorcolleges worden gegeven in het Engels en daarnaast wordt gebruik gemaakt van Engelstalige literatuur en een Engelstalig tentamen. |
|
| terug naar boven |
|
3 | Cogn. beh. processes across disorders: . | PSB3E-KP06 |
In deze cursus krijgt men inzicht in het ontstaan en voortbestaan van psychologische stoornissen door de nadruk te leggen op gemeenschappelijke factoren. In plaats van elke stoornis als op zichzelf staand te onderzoeken, wordt er gekeken naar gemeenschappelijke cognitieve en gedragsprocessen. Specifiek wordt er gekeken naar processen zoals bijvoorbeeld piekeren, leren, geheugen, redeneren, etc. Deze zogenoemde transdiagnostische processen geven ook een verklaring voor de hoge mate van comorbiditeit tussen diverse stoornissen. Implicaties voor diagnostiek en behandeling zullen ook besproken worden. |
|
| terug naar boven |
|
4 | Cognition and Attention | PSMIN18 |
The ability to selectively attend to relevant information in the world around us or to divide attention among multiple tasks are different facets of attentional processing. Attention prevents distraction and enables humans and animals to dedicate perceptual, cognitive, and motor resources to deal with the most pressing environmental challenges. Because of the major role of attention in guiding behaviour, a dysfunction of the attention systems can have a major impact on the individual, but also the societal level. Therefore, understanding this core cognitive function is a central goal in cognitive neuroscience. In addition, understanding how attention mechanisms operate is critical for advancing the important mission of developing the most effective training regimes for a wide range of tasks, as well as for creating new methods for education.
This course addresses mechanisms that are involved in the control and maintenance the focus of attention, and how attention influences sensory and motor processes. A selection of theoretical models, mechanisms and findings of attentional control and selection will be discussed, with an emphasis on the different methods and experimental paradigms used to study attention. |
|
| terug naar boven |
|
5 | Cognitive neuroscience | PSMIN19 |
Cognitive neurosciences is the study of the relationships between task performance, task environment and physiological processes as made apparent using neuroimaging methods such as EEG, PET, fMRI. This concerns both fundamental research into the architecture and neuro-anatomical foundation of specific processes that are fundamental to mental functions and applied research into changes in cognition and brain mechanisms resulting from psychiatric and neuropsychological disorder, mental fatigue and ageing. |
|
| terug naar boven |
|
6 | Developmental Neuropsychology | PSB3E-CN03 |
This course introduces the discipline of ‘developmental neuropsychology’. Students will learn about the basic principles of neuropsychological assessment and intervention techniques in childhood, and how these differ from adulthood. The biopsychosocial model is central to this discipline in explaining long-term (neuropsychological) outcomes. Students will familiarize themselves with the general diagnostic and intervention procedures for common childhood disorders affecting brain development, including (but not limited to) preterm birth, traumatic brain injury, epilepsy, autism spectrum disorders, fetal alcohol spectrum disorders, Down syndrome and diabetes. Alterations in neurodevelopment and neuropsychological outcomes of these disorders are the main focus of this course. |
|
| terug naar boven |
|
7 | Developmental psychology | PSBE1-03 |
This course takes a life-span and topical approach to development. Important domains of development are discussed separately, and an overview is given of how each domain develops across the relevant stages of the lifespan. During the lectures, special attention is paid to how developmental processes can be approached and understood based on different theoretical perspectives. |
|
| terug naar boven |
|
8 | Intergroup relations | PSB3E-SP02 |
The course gives an overview of the most relevant theoretical and empirical developments in the social psychology of intergroup processes. The first part of this course centers around why people are prejudiced, when and how stereotypes manifest themselves, and how this relates to discrimination. The second part focuses on what central theories in intergroup relations, such as Social Identity Theory, can tell us about why people differentiate between groups. At lecture 5, we start to take into account the target’s perspective: how does it feel to be discriminated against? How do targets respond to discrimination? Here we also consider questions such as: How do people learn to live with negative identities, such as being a member of a discriminated group? What kinds of emotions does this cause? The final part of this course (last lecture) will bring all you have learnt so far in this course together to consider potential ways to reduce prejudice and discrimination. Are there ways to improve intergroup relations and potentially even achieve social change? Throughout the course, we stress societal implications of what we are teaching. To give you some more hands on experience with this, part of the course consists of an assignment in which you apply your knowledge of intergroup relations to write an opinion piece for the newspaper. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | Dr. Y. Koc | Docent(en) | Dr. Y. KocProf. Dr. R. Spears | Onderwijsvorm | hoorcollege | Toetsvorm | opdracht, schriftelijk tentamen (meerkeuze) | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
9 | Interpersonal relations | PSB3E-SP05 |
Mensen zijn sociale wezens. In groot deel van ons dagelijks leven besteden we aan het vinden van een weg in een web van interpersoonlijke relaties, zoals contact met geliefden, vrienden, vreemden, collega’s en familie. Het doel van deze cursus is om deze relationele processen waarvan gedacht wordt dat ze mensen beïnvloeden te beschrijven en verklaren, en om hun effecten op latere interacties en zelf-concept te illustreren. |
|
| terug naar boven |
|
10 | Organisational change | PSB3E-IO07 |
This course will provide an introduction to organizational development and change. As such, it builds on insights from applied behavioral science, such as organizational and social psychology as well as sociology and management science. In the 21st century, organizations are in a continuous state of change in their quest to achieve competitive advantage in the global marketplace. Given the magnitude of this change and its potential rippling effects, it is important for organizational psychologists to have a basic understanding of the theories, models, processes and methods related to organizational change. In this course, we will focus on the theories, models and processes specifically related to diagnosing, implementing and evaluating organizational change. Throughout the course, students will be exposed to a number of academic and practitioner perspectives on organizational change and will critically reflect on the pros and cons of various theories and approaches stemming from these perspectives. In essence, we will use theory and practical cases to understand how successful change efforts can be brought about at the individual, team and organizational level of analysis. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | Dr. D.C. Rus | Docent(en) | Dr. D.C. Rus | Onderwijsvorm | hoorcollege | Toetsvorm | opdracht, schriftelijk tentamen (essay), essay | ECTS | 5 | Opmerkingen | There is a maximum of 120 students that can register for this course. |
|
| terug naar boven |
|
11 | Personality and individual differences | PSBE1-05 |
The course gives students a broad introduction into the major themes that govern personality psychology. The lectures will define personality and give a comprehensive overview of the different perspectives on personality (trait, biological, intrapsychic, cognitive/experiential, learning). In addition the lectures will focus on a number of main themes that are central to research on personality and individual differences (e.g., intelligence, happiness, personality disorders). |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. B.F. Jeronimus | Docent(en) | dr. B.F. Jeronimus | Onderwijsvorm | hoorcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen (meerkeuze) DIGITAAL | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
12 | Personnel Psychology | PSB3E-IO03 |
In de colleges wordt ingegaan op de hoofdthema's van de personeelspsychologie: personeelsplanning, functieanalyse, personeelsselectie en -beoordeling, opleiding en loopbaanontwikkeling. Extra aandacht wordt besteed aan de specifieke (theoretische, methodologische, statistische) expertise van de psycholoog in het personeelsbeleid, en aan de link tussen onderzoek en praktijk in de personeelspsychologie. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | Dr. A. Schmitt | Docent(en) | Dr. A. Schmitt | Onderwijsvorm | hoorcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen (essay), schriftelijk tentamen (meerkeuze) | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
13 | School Neuropsychology: MBE | PSB3E-CN04 |
Deze cursus geeft een inleiding in de school neuropsychologie en biedt vele inzichten in de bijdrage van hersen(dis)functies aan schoolfunctioneren. School neuropsychologie is een opkomende klinische discipline, die neuropsychologische en onderwijskundige principes integreert in het testen van kinderen alswel het ontwikkelen van interventies voor kinderen in de onderwijssetting. De cursus onderkent dat er een groeiend aantal kinderen is met hersenaandoeningen vanwege medische problemen of neuro-ontwikkelingsstoornissen, die de schoolprestaties beïnvloeden. Speciale aandacht wordt besteed aan kinderen met onderwijsproblemen en/of neuro-ontwikkelingsstoornissen (bijv. ADHD, DCD, dyslexie), waarbij gefocust wordt op neuropsychologische verklaringen, tests en interventies / aanpassingen in het curriculum. |
|
| terug naar boven |
|
14 | Social and cross-cultural psychology | PSBE1-02 |
The course gives students a broad introduction into the major themes of social and cross-cultural psychology. The lectures will cover the many ways in which we can be influenced by other people and the social environment we live in. The first section of this course will look at the social cognitive processes that shape our perceptions of ourselves and others, and determine our behaviours, including basic social cognition (how we categorize our environment), social perception (how we see others), the self (how we see ourselves), attitudes (how we form/change our opinions)and social influence (when and how we are influenced by others). In the second section of this course the focus lies on the social relations between people, such as prosocial behavior (when do we help others), interpersonal relations (when and why are we attracted to others), group processes (how do we interact within groups) and intergroup relations (why do we have intergroup conflict, why are people prejudice and how do they respond to discrimination). Our behavior always takes place within a certain cultural context. Social psychological processes can help shape culture (for example via communication). Culture can also influence how certain social psychological processes take place (for example how we perceive ourselves, other individuals and groups). Throughout the course we will, where relevant, focus on cultural variations in behavior. In addition one of the lectures will focus on this theme. |
|
| terug naar boven |
|
15 | Social cognition and affect | PSB3E-SP04 |
Sociale cognitie richt zich op hoe mensen de sociale werkelijkheid waarnemen, interpreteren, en verklaren. Uitgangspunt hierbij is dat de mens bepaalde verwachtingen, vooroordelen, motieven en doelen heeft die de verwerking van sociale informatie beïnvloeden. Sociale cognitie onderzoek richt zich dan ook op de rol van cognitieve en affectieve processen in de totstandkoming van zelfbeoordeling, sociale vergelijking, stereotypering, en persoonsperceptie. Nadruk ligt hierbij steeds op de bespreking van fundamenteel, experimenteel onderzoek en toepassingen (zoals marketing en gezondheisgedrag). Aan de orde komen onder meer: geheugenmodellen, automatische gedachten, de invloed van cognities op motivatie, sociale oordelen, indruksvorming, affectieve invloeden op sociale cognitie. Er wordt ook geïllustreerd hoe deze onderwerpen in de sociale neurowetenschappen onderzocht worden. In de wekelijkse colleges wordt de stof van het boek behandeld, geïllustreerd met voorbeelden en nieuwe onderzoeksresultaten. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | Dr. K. Epstude | Docent(en) | Dr. K. Epstude | Onderwijsvorm | hoorcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen (meerkeuze) | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
16 | Social environment and behaviour | PSBE2-04 |
De cursus richt zich op de toepassing van sociaal-psychologische theorieën, interventies en methoden om verschillende maatschappelijke problemen te begrijpen en op te lossen. In een reeks colleges bespreken we steeds eerst belangrijke maatschappelijke problemen in een bepaald domein. Vervolgens wordt geanalyseerd welke gedragingen op dat terrein van belang kunnen zijn en welke factoren van invloed zijn op deze gedragingen. Tot slot wordt gedemonstreerd hoe middels interventies gedrag op dat terrein kan worden beïnvloed. De volgende maatschappelijke gebieden komen onder meer aan de orde: milieu (stimuleren van milieuvriendelijk gedrag), gezondheidszorg (roken en veilig vrijen), verkeer en vervoer (agressie in het verkeer, verkeersveiligheid), economisch gedrag (gokgedrag), consumentengedrag (de invloed van media en reclame), diversiteit, en sociale veranderingen in ontwikkelingslanden (effecten van ICT). Er wordt een kort overzicht gegeven van de toepassing van relevante theorieën en interventies, en van vormen van toegepast onderzoek. Ook gaan we in op verschillende onderzoeksmethoden, zoals survey-onderzoek, correlationeel onderzoek, quasi-experimenteel onderzoek, experimenteel onderzoek, en evaluatie-onderzoek. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. K.E. Keizer | Docent(en) | dr. K.E. Keizerprof. dr. E.M. Steg | Onderwijsvorm | praktische oefening, hoorcollege, intervisie | Toetsvorm | opdracht, schriftelijk tentamen (meerkeuze) DIGITAAL | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
17 | Social networks | SOBA221 |
Social networks are formal representations of the way how social actors relate to each other, and depend on each other. As examples, think of informal talk and gossip among the employees of a firm, and the way how gossip can undermine the standing of a colleague. Or think of knowledge flow between the firms that work in the same industry, and the dependence of business success of the firm on its knowledge base. Or think of friendship among the adolescents that go to the same school, and issues of social exclusion or minority integration.
In terms of sociological theory and modelling, social networks offer a good framework for understanding how a system of interdependent social actors functions, i.e., how actors create networks and how networks affect actors' individual outcomes. In the course, students make acquaintance with the main network theories and theorists, from George Homans' individualist foundations ('The Human Group', 1950) via Harrison White's structuralism ('Identity and Control', 1992) to current research on Social Mechanisms. In a variety of research domains and problem areas, they learn to apply network thinking and network concepts, including social cohesion and integration, social capital, social position and hierarchies, and social diffusion processes.
In applications, students encounter network data from a diversity of domains (such as friendship at school, communication within an organisation, or cooperation between organisations). In group assignments, they collect network data of different types on their own. In the accompanying computer labs, they learn how to enter, process, and visualise network data. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | Dr. C.E.G. Steglich | Docent(en) | Dr. C.E.G. Steglich | Onderwijsvorm | computerpracticum, hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | opdrachten, schriftelijk tentamen (essay) DIGITAL | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
18 | Theory of Science | PSBE2-05 |
|
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | Dr. S. Schleim, MA. | Docent(en) | Dr. S. Schleim, MA. | Onderwijsvorm | hoorcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen (meerkeuze) DIGITAAL | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|