1 | Bronnen en Methoden: Cultuurgesch. | LGX117B05 |
In de colleges maken de studenten kennis met bronnen en methoden die specifiek zijn voor de beoefening van de cultuurgeschiedenis. Zij krijgen inzicht in het kritische gebruik van historische bronnen en de relatie tussen vraagstelling, brongebruik, onderzoeksmethode en eindresultaat. De archiefopdracht en de museumopdracht brengen studenten in contact met bewaarplaatsen waar zich relevante bronnen bevinden en met de praktische omstandigheden waaronder archivering en collectievorming tot stand komt. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Coordinator | dr. R.A. Krol | Docent(en) | M.H. Dwarswaard, MA.dr. R.A. Krol | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | actieve participatie, presentatie, schriftelijke opdracht(en), werkstuk(ken) | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | 45 ects van de propedeuse en HO IV: Bronnen (LGX043P05) |
|
| terug naar boven |
|
2 | Bronnen en Methoden: ESG | LGX118B05 |
Wat voor soorten bronnen zijn er? Wat maakt iets tot een bron? Hoe wordt met bronnen omgegaan? Zowel bewaring als bevraging. Aan de orde komen bronschepping, transport door de tijd, bronnenkritiek en bronnenanalyse, theoretische implicaties van specifiek brongebruik. Er is speciale aandacht voor bronnen die economische en sociale historici veelvuldig raadplegen. De student maakt als eindopdracht een werkstuk in de Groninger Archieven, waarbij het gebruik van primaire bronnen centraal staat. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Coordinator | dr. R. Plantinga | Docent(en) | dr. R. Plantingadr. H. Zwarts | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | presentatie, schriftelijke opdracht(en), werkstuk(ken), actieve participatie | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | 45 ects van de propedeuse en HO IV: Bronnen (LGX043P05). |
|
| terug naar boven |
|
3 | Bronnen en Methoden: PG | LGX268B05 |
Wat maakt iets tot een bron? Wat voor soorten bronnen voor politieke geschiedenis zijn er? Waar kan je deze bronnen vinden? Hoe wordt met bronnen omgegaan? Aan de orde komen bronschepping, transport door de tijd, bronnenkritiek en bronnenanalyse. Door middel van hoorcolleges, werkcolleges, rondleidingen, archiefbezoeken en opdrachten maken studenten kennis met verschillende typen primaire bronnen in het domein van de politieke cultuur, met vindplaatsen van deze bronnen en met methodes om op verantwoorde wijze met deze bronnen om te gaan. Archiefonderzoek in de Groninger Archieven is een belangrijk onderdeel van de cursus. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Coordinator | dr. W.J. Hoekstra | Docent(en) | dr. W.J. Hoekstra | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | actieve participatie, presentatie, schriftelijke opdracht(en), werkstuk(ken) | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | 45 ects van de propedeuse en HO IV: Bronnen (LGX043P05). |
|
| terug naar boven |
|
4 | Bronnen en Methoden: Premodern | LGX269B05 |
In de colleges maken de studenten kennis met bronnen, methodes en hulpwetenschappen (o.a. epigrafie, paleografie, codicologie, diplomatiek) die specifiek zijn voor de bestudering van premoderne bronnen. Zij krijgen inzicht in het kritische gebruik van historische bronnen en de relatie tussen vraagstelling, brongebruik, onderzoeksmethode en eindresultaat. Colleges op locatie in het archief, museum en de bibliotheek brengen studenten in contact met bewaarplaatsen waar zich relevante bronnen bevinden en met de praktische omstandigheden waaronder bestudering, archivering en collectievorming tot stand komen. |
|
| terug naar boven |
|
5 | Bronnen en Methoden: TH | LGX270B05 |
|
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | R.M. Johnston-White, PhD. | Docent(en) | F. Birkenholz, MA. R.M. Johnston-White, PhD. | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | actieve participatie, presentatie, schriftelijke opdracht(en), werkstuk(ken) | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | 45 ects van de propedeuse en HO IV: Bronnen (LGX043P05). | Opmerkingen | Evt. hele-dagse excursie naar het Amsterdamse IISG archief (afhankelijk van Corona-maatregelen)in de eerste weken. |
|
| terug naar boven |
|
6 | Eigentijdse Geschiedenis | LGX051P05 |
In deze cursus wordt de globalisering benaderd vanuit het perspectief van de hedendaagse wereldmaatschappij. Hierbij zal vooral aandacht worden geschonken aan de politieke, sociale en culturele geschiedenis na 1945 en aan de spanningen die de globalisering oproept. Deze stof wordt in verschillende weken uitgewerkt tijdens de hoor- en werkcolleges. De hoorcolleges bieden het historische overzicht van de betreffende periode met toespitsing op het centrale thema. De werkcolleges concentreren zich op handboekbegeleiding en het behandelen van opdrachten. |
|
| terug naar boven |
|
7 | Globalisering: Econ. en Soc. Gesch. | LGX049P05 |
Globalisering. We denken daarbij aan processen waardoor delen van de wereld meer geïntegreerd raken en zodoende geconfronteerd worden met nieuwe spanningen in hun culturele, economische, politieke, en sociale systemen. Globalisering is niet vanzelfsprekend en kent fasen van intensivering en verdichting, maar ook van extensivering en doodlopende paden. In Globalisering I wordt het proces in een lange termijn perspectief geplaatst en daarbij staan drie aspecten centraal: de demografische, economische en sociale dimensie. Deze aspecten worden in de verschillende weken aan de hand van een chronologische reeks ijkpunten (benchmark years) uitgewerkt tijdens de hoor- en werkcolleges. De (Engelstalige) hoorcolleges bieden een historische overzicht met toespitsing op het centrale thema. De werkcolleges in Nederlands of Engels concentreren zich op handboekbegeleiding en het behandelen van opdrachten over (bron)teksten. |
|
| terug naar boven |
|
8 | KV: Global legacies of fascism | LGX339B10 |
As controversy erupts worldwide around monuments associated with racism and imperialism, there are calls in Berlin to remove the Nazi statues from the stadium where Hitler hosted the 1936 Olympics. Amid fears of a fascist resurgence, various countries are struggling to deal with the statues and buildings left by fascist dictatorships. In focusing for instance on Germany, Japan, and Italy as fascist allies during the Second World War, we will compare how those nations dealt with the physical legacies of fascism from 1945 until the present day. Through concrete case studies, we will explore how nations handle difficult periods in their history and ideologies at odds with present values. |
|
| terug naar boven |
|
9 | KV: Knowledge & Divergence in EM India | LGX337B10 |
Starting in the early modern period (circa 1500-1800), large parts of Europe could escape poverty and became what came to be known as a modern economy. During this period creation and circulation of knowledge got intrinsically linked to economic growth.The Industrial Revolution offers us many examples of inventions and innovations specially in the cotton textile industry that ultimately lead to unprecedented economic growth of Britain and the larger "west". Yet, the history of early modern technological changes at a local and global level is written unevenly. What we do know is that big problems (eg. poverty) have long histories. What do we know about knowledge, inventions and innovations and economic growth in early modern South Asia (India during 1500 and 1800)? Why did Britain industrialise and India de-industrialise simultaneously?
In this course, we will learn about (artisanal) knowledge, proto-capitalism and divergence in economic growth in South Asia (India) in the early modern period. We will address the historical problem of why some economies advanced technologically much faster than others in the early modern times. We will focus on knowledge creation and circulation in the field of textile weaving and metallurgy: two proto-industries where South Asian artisans created products of high quality posing serious competition to their European counterparts prior to the Industrial Revolution. We will learn how knowledge got created, preserved and circulated in South Asia. What were the connections between knowledge creation and economic growth? What was the impact of knowledge on early modern South Asian economy? The course integrates a connections approach to history writing and offers multiple perspectives on early modern socio-economic history.
For this course, students must have a high proficiency in English and willing to learn new words and concepts derived from the South Asian context. This course will be conducted in English. Coursework can be submitted in English or in Dutch. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | Dr. A. Singh | Docent(en) | Dr. A. Singh | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | essay | ECTS | 10 | Entreevoorwaarden | 45 ects of the propaedeutic exam, HR II: Skills (LGX041P05) and HR III: Historical Debate (LGX042P05). For this course, students must have a high proficiency in English and willing to learn new words and concepts derived from South Asian languages. |
|
| terug naar boven |
|
10 | KV: Tijd en versnelling van tijd | LGX336B10 |
In deze cursus zullen we theorieën over tijd, tijdelijkheid en versnelling bestuderen (Reinhart Koselleck, Paul Virilio, Hartmut Rosa). Concreet gaat het over de manier waarop veranderende ideeën over tijd zich in de geschiedenis voordeden (en doen) en werden ervaren in met name het Europa van na 1789 tot en met het heden. De nadruk ligt op zaken als de verhoudingen tussen historiciteit – het idee dat elk periode historisch bepaald is –, ‘gelijktijdigheid van het ongelijktijdige’, de ‘gelaagde’ tijd en versnelling van tijd. Ook zullen concepten als ‘moderniteit’, ‘historisch bewustzijn’, ‘synchroniciteit’, ‘pluraliteit’ en ‘nostalgie’ aan de orde komen. Dit alles wordt vanuit een interdisciplinaire invalshoek bezien; dat wil zeggen: de geschiedschrijving, filosofie, sociologie, psychologie, esthetica (film, literatuur, muziek). |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Coordinator | dr. R.A. Krol | Docent(en) | dr. R.A. Krol | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | essay, presentatie | ECTS | 10 | Entreevoorwaarden | 45 ects van de propedeuse, HO II: Vaardigheden (LGX041P05) en HO III: Historisch Debat (LGX042P05). |
|
| terug naar boven |
|
11 | Theorie I: Perspectieven op Geschiedenis | LGX289B05 |
|
|
| terug naar boven |
|