1 | Archaeology of the Roman Empire | LPX024B10 |
Dit college behandelt de archeologie van het Romeinse rijk vanaf het begin van de republiek (5e en 4e eeuw v.Chr) en het einde van het rijk in de 5e eeuw n. Chr. De nadruk ligt op verstedelijking, handel en economie, landbouw, kolonisatie, architectuur en grafgebruiken. Aandacht wordt besteed aan de verschillen in aard van de archeologische gegevens en de problemen met interpretatie van deze bronnen. De ontwikkelingen binnen de provinciën worden geplaatst binnen de lopende discussies met betrekking tot Romanisering, urbanisatie en globalisering. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. L. de Jong | Docent(en) | dr. L. de Jong | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | presentatie, schriftelijke opdracht(en), schriftelijk tentamen, werkstuk(ken) | ECTS | 10 | Entreevoorwaarden | 45 ECTS behaald van de propedeuse. | Opmerkingen | Aanwezigheidsplicht 80% |
|
| terug naar boven |
|
2 | Art and Archaeology of Classical Greece | LPX021B10 |
Deze cursus geeft een overzicht van de Griekse archeologie vanaf de Archaïsche en Klassieke periode tot aan de Hellenistische en Romeinse periode en bestrijkt ongeveer de tijd tussen 800 v. Chr. tot 300 n. Chr; de nadruk ligt op de Klassieke periode (ca. 500-300 v. Chr.). De cursus stelt zich tot doel om de studenten te laten kennismaken met de Griekse archeologie en de Griekse kunst, en om aan te tonen dat archeologische overblijfselen gebruikt kunnen worden om historische vragen te stellen, zoals naar sociale verhoudingen, politieke ideologie en de mentaliteit van de oude Grieken. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. R. Palermo | Docent(en) | dr. R. Palermo | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | presentatie, schriftelijk tentamen, werkstuk(ken) | ECTS | 10 | Entreevoorwaarden | Toegang tot het tweede jaar, d.w.z. minimaal 45 ECTS behaald uit de propedeuse, waaronder Archeologie van de Klassieke Oudheid. | Opmerkingen | Aanwezigheidsplicht 80%. Dit vak is het derde onderdeel van een vierdelige serie vakken: 1. Aegean Prehistory: the world of the Palaces 2. Pre-Roman Italy 3. Art and Archaeology of Classical Greece en 4, Archaeology of the Roman Empire. |
|
| terug naar boven |
|
3 | Cultuurhistorie van de Oudheid I | LQX010P05 |
Het chronologisch opgezette college ´Cultuurhistorie van de oudheid´ richt zich op kennisverwerving van en inzicht in de Griekse en Romeinse beschavingen in de periode van de Oudheid. Door middel van beknopte inleidingen in de Oude Geschiedenis, Klassieke Archeologie en Filosofie van de Oudheid, die verzorgd worden door docenten van deze drie vakgroepen, richt dit vak zich op het bieden van de noodzakelijke historische en culturele context voor een beter begrip van de auteurs uit de oudheid. Aan de hand van wekelijkse colleges en opdrachten waarbij teksten uit de oudheid in een bredere historische, filosofische en/of archeologische context geplaatst worden, wordt de meerwaarde van de integratie van een tekst in een ruimere culturele context geïllustreerd en benadrukt. Het vak bestaat uit twee losse modules, een Grieks en een Romeins deel, van elk 5 ECTS. Dit eerste deel richt zich op de geschiedenis, filosofie en (materiële) cultuur van de Griekse wereld in de oudheid. |
|
| terug naar boven |
|
4 | Cultuurhistorie van de Oudheid II | LQX012P05 |
Het chronologisch opgezette college ´Cultuurhistorie van de oudheid´ richt zich op kennisverwerving van en inzicht in de Griekse en Romeinse beschavingen in de periode van de Oudheid. Door middel van beknopte inleidingen in de Oude Geschiedenis, Klassieke Archeologie en Filosofie van de Oudheid, die verzorgd worden door docenten van deze drie vakgroepen, richt dit vak zich op het bieden van de noodzakelijke historische en culturele context voor een beter begrip van de auteurs uit de oudheid. Aan de hand van wekelijkse colleges en opdrachten waarbij teksten uit de oudheid in een bredere historische, filosofische en/of archeologische context geplaatst worden, wordt de meerwaarde van de integratie van een tekst in een ruimere culturele context geïllustreerd en benadrukt. Het vak bestaat uit twee modules, een Grieks en een Romeins deel, van elk 5 ECTS. Dit tweede deel richt zich op de geschiedenis, filosofie en materiële cultuur van de Romeinse wereld in de oudheid. |
|
| terug naar boven |
|
5 | Greek for Beginners | LQX027P10 |
The course aims to introduce students quickly to the basics of the Ancient Greek language, and to familiarize them with the tools needed for tackling original sources. Study of grammar and vocabulary will be combined from the start with engagement with original Greek sources. Students will not only get to know the basics of the language but also experience the excitement and the depth of cultural understanding which the study of a text in the original can offer. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. J.J.H. Klooster | Docent(en) | dr. J.J.H. Kloosterdr. R.F. Regtuit | ECTS | 10 | Entreevoorwaarden | Meant for students without knowledge of Greek. | Opmerkingen | Language of instruction: English. Also meant for PhD students (in their educational part; to be paid out of their education fee) |
|
| terug naar boven |
|
6 | History and Material Culture | LPX051B10 |
History and Material culture in the Ancient World Waarom bouwden Grieken tempels? Waarom werden geschenken aan de doden meegegeven? Waarom waren standbeelden van Romeinse keizers zo noodzakkelijk in oude steden? Waarom moesten christenen het Ware Kruis vinden? Wat voor soort betekenissen hadden deze dingen, welke verhalen roepen ze op? Zulke vragen komen aan bod in deze cursus waarin materiële cultuur beschouwt wordt als een bron voor oudheidstudies, zowel op zichzelf als in de context van een groter historisch verhaal. Deze cursus wordt gegeven door een archeoloog en een historicus uit de oudheid die samen studenten begeleiden langs een breed spectrum aan benaderingen - zoals artefactanalyse, geheugenstudies, ruimtelijke theorieën, netwerktheorie, fenomenologie, funeraire studies, architectuur en landschapsstudies - die gebruikt worden in actuele studies gericht op de interpretatie van de sociale en culturele dynamiek van de oudheid. De cursus wordt in het Engels gegeven. Het is een verplicht onderdeel van de (premaster) minor Oudheidstudies, maar zal ook van belang zijn voor studenten in programma's met keuzevakken (vrije ruimte) die meer willen weten over de antieke wereld, vooral voor studenten archeologie en geschiedenis. De cursus is ook van potentieel belang voor studenten uit andere disciplines (bijvoorbeeld kunstgeschiedenis, culturele geografie, religieuze studies). |
|
| terug naar boven |
|
7 | Latin for Beginners | LQX028P10 |
|
|
| terug naar boven |
|
8 | Thema Politieke Geschiedenis | LGX287B10 |
In dit college wordt de thematiek van de Geschiedenis van Politiek (GP) behandeld in werkcolleges aan de hand van een concreet onderwerp uit de geschiedenis van politiek. Doel is verwerving van kennis van en inzicht in de essentie van de geschiedenis van politiek. Het college bestaat uit werkcolleges met (periodegebonden) onderwerpen uit de geschiedenis van politiek. In alle werkcolleges staan algemene en tijd- en themagebonden concepten uit de politieke geschiedenis centraal. Studenten verrichten een afgebakend onderzoek op basis van historiografie en een enkele bron en schrijven een paper. |
|
| terug naar boven |
|
9 | Themacollege Cultuurgeschiedenis | LGX258B10 |
Hoorcollege: kennismaking met historiografie van de cultuurgeschiedenis,en theorieën die van grote invloed zijn geweest op het vak. Werkcollege: uitdieping van een specifiek onderwerp uit de cultuurgeschiedenis in de context van een periode. Dit onderwerp dient een zekere breedheid en diepgang te hebben, zodanig dat de op het hoorcollege gepresenteerde theorieën alsmede de in de bijbehorende literatuur behandelde theorie aan de orde komen, terwijl tevens een verdieping plaats vindt van de kennis van de specifieke periode.Centraal staan in de werkcolleges het cultuur-historisch interpreteren van bronnen (textueel en visueel). |
|
| terug naar boven |
|