1 | Design and Evaluation | LCX008B05 |
|
|
| terug naar boven |
|
2 | Digital Communication | LCX009P05 |
This course introduces the topic of computer-mediated communication, i.e. communication via instant messaging, video-chat, email, social media and virtual reality. Students will be introduced to the central cognitive, linguistic and social issues concerning mediated communication. A main emphasis of the course is how different media affect interaction, in particular how they contrast with spoken face-to-face conversation. Why are some media better suited to certain types of interaction than others? How do different media deal with the problems of miscommunication? Further, this course will introduce the topic of language change, showing how mediated communication gives rise to the emergence and propagation of new linguistic and communicative conventions. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | G.J. Mills, PhD. | Docent(en) | G.J. Mills, PhD. | Onderwijsvorm | computerpracticum, hoorcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | geen |
|
| terug naar boven |
|
3 | Interculturele Communicatie | LCX021P05 |
|
|
| terug naar boven |
|
4 | Persuasieve communicatie | LCX022P05 |
Deze module verschaft basiskennis over ‘overtuiging’, en behandelt de volgende concepten: attitudes en hoe ze gemeten worden, de relatie tussen attitudes en gedrag, en de dual-route modellen van overtuiging. De nadruk zal liggen op kenmerken van de boodschap, al zal er ook aandacht besteed worden aan doelgroep- en bron-factoren. |
|
| terug naar boven |
|
5 | Pragmatiek | LNB001P05 |
Inleiding tot de studie van het gebruik van taal als communicatie-middel. Aan de orde komen hoofdthema's van de pragmatiek: taal als communicatiemedium, de functionaliteit van taal, verbale communicatie als sociale interactie, de contextuele en culturele bepaaldheid van talige communicatie. |
|
| terug naar boven |
|
6 | Statistiek | LCX046B05 |
Dit vak beoogt de student in staat te stellen statistiek op een basisniveau binnen de geesteswetenschappen te gebruiken, vooral om vakliteratuur te begrijpen en om eigen gegevens te analyseren. Aandacht wordt besteed aan de basisbegrippen van de beschrijvende en inferentiële statistiek, aan de grafische presentatie van gegevens, en aan de keuze van statistische toetsen. In het college worden o.a. de z-toets, de t-toets voor onafhankelijke dan wel gepaarde data, de chi-kwadraat toets, de Mann-Whitney toets en de Wilcoxon rangtekentoets behandeld. Daarnaast wordt aandacht besteed aan de correlatie en Cronbach's alfa. Het vak is tevens de kennismaking met het statistische softwarepakket R. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. Y.P. Ongena | Docent(en) | dr. Y.P. Ongena student-assistent | Onderwijsvorm | computerpracticum, hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | digitale toetsing, schriftelijke opdracht(en) | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Toegang tot jaar 2. |
|
| terug naar boven |
|
7 | Taaloptimalisatie | LCX023P05 |
Menselijke communicatie verloopt in hoge mate via taal. In deze cursus maken we kennis met de taalkunde op een manier die communicatiekundigen en informatiekundigen in staat stelt talige aspecten van communicatieprocessen te beschrijven en te begrijpen. We benaderen het taalsysteem vanuit een optimaliseringsperspectief: welke effecten brengen formuleringsvarianten op het gebied van woordkeuze en zinsbouw teweeg? Welke formuleringskeuzes zijn optimaal in een gegeven context? De nadruk ligt op de beschrijvende grammatica van het Engels (en het Nederlands, voor deelnemers aan de Nederlandstalige track). Daarnaast maken deelnemers kennis met relevante (functioneel- en cognitief taalkundige) theoretische invalshoeken voor de studie van taalpatronen en communicatieve effecten, zoals deze aan de orde komen in de opleidingen CIW en Informatiekunde |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels en Nederlands | Coordinator | dr. N.M. Stukker | Docent(en) | dr. M. Huiskesdr. N.M. Stukker | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen | ECTS | 5 | Opmerkingen | Dit vak vervangt het vak Taalkunde CIW & IK. |
|
| terug naar boven |
|
8 | Vragenlijst- en interviewontwerp | LCX047B05 |
In deze cursus staat het leren ontwerpen en evalueren van gestandaardiseerde vragenlijsten centraal. In de sociale wetenschappen en in de professionele beroepspraktijk (en met name de gezondheidszorg) wordt veelvuldig gebruik gemaakt van vragenlijstonderzoek. Vanuit communicatieweten¬schappelijk perspectief valt er echter aan formulering van vragen vaak nog veel te verbeteren. In dit vak komen aan de orde: (i) theorie over interactie tussen interviewer en respondent in gestandaardiseerde interviews, (ii) psychologische aspecten van vraagbeantwoording, (iii) verschillende vormen van gestandaardiseerde interviews en methoden voor evaluatie van vragenlijsten, (iv) de beroepspraktijk van vragenlijstontwikkeling. In de cursus leer je zelf een vragenlijst te ontwerpen en deze te evalueren door middel van verschillende pretestmethoden, een vragenlijst in te voeren in het programma Qualtrics en hier een aantal basis-analyses mee uit te voeren. |
|
| terug naar boven |
|