Informatie over Ma Programme Religion and Cultural Heritage
Hieronder staan het programma en de vakomschrijvingen van Ma Programme Religion and Cultural Heritage Klik op de naam van een vak in een schema om naar de omschrijving te gaan.
» Jaar 1 | |||||||
Periode | Type | Code | Naam | Taal | ECTS | Uren | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
hele jaar | verplicht | THMMENTOR | MA mentorship | Engels | |||
semester I a | verplicht | THM-HIR5 | Heritage, Identity, Religion | Engels | 5 | 3 | |
verplicht | THM-RH5 | Regional Heritage | Engels | 5 | |||
keuzegroep A | THM-GDRH5 | Gender, Diversity and Religious Heritage | Engels | 5 | variabel | ||
keuzegroep A | THMMRE5 | Materiƫle Religie | Engels | 5 | variabel | ||
keuzegroep A | THMTHPMCE5 | Theological Heritages | Engels | 5 | 3 | ||
semester I b | verplicht | THMRMSE5 | Research Methods | Engels | 5 | variabel | |
keuzegroep B | THM-HOD | Heritage of Death | Engels | 5 | 3 | ||
keuzegroep B | THM-MR5 | Museums and Religion | Engels | 5 | |||
keuzegroep B | THM-NSR5 | National Socialism and Religion | Engels | 5 | 3 | ||
keuzegroep B | THMRRATE5 | Reception and Re-Use of Aut. Texts | Engels | 5 | 3 | ||
semester II | verplicht | THMSTAGE10 | Stage Master THRS | Engels en Nederlands | 10 | variabel | |
semester II a | verplicht | THMTS | Thesis Seminar THRS | Engels | variabel | ||
semester II b | verplicht | THMTHRSS20 | Masterthesis | Engels en Nederlands | 20 | ||
Opmerkingen | Keuzemodulen Sem 1a: 1 uit 3 |
1 | Gender, Diversity and Religious Heritage | THM-GDRH5 | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
2 | Heritage, Identity, Religion | THM-HIR5 | |||||||||||||||||||||||||||
"Omdat het de Notre Dame is!" Dit is de slogan van een reusachtige nationale en internationale fondsenwervingscampagne voor de wederopbouw van de Notre Dame te Parijs na een brand in april 2019. Voor de verwoesting was dit gotisch erfgoedmonument een van de best bezochte attracties in Frankrijk. De selfies op de verschillende fondsenwervingssite getuigen van de betrokkenheid van mensen van allerlei pluimage: Parijzenaars, toeristen, pelgrims. Wat betekent het om een religieus monument, een gebruik, een persoon of een concept als 'erfgoed' te claimen? Wie heeft er baat bij, en wie niet? Hoe wordt 'erfgoed' gebruikt in debatten en conflicten over nationale, etnische en religieuze identiteiten? Wat is de relatie tussen erfgoed en veranderingen in sociale, culturele en religieuze identiteiten? In dit werkcollege verkennen we de oorsprong en ontwikkeling van het begrip 'erfgoed'. Samen zullen we cruciale theoretici en wetenschappers lezen en bespreken, die het vakgebied van erfgoedstudies gevormd hebben, en leren hoe deze benaderingen in eigen onderzoek toe te passen. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
3 | Heritage of Death | THM-HOD | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
4 | MA mentorship | THMMENTOR | |||||||||||||||||||||||||||
MA mentors support the first year MA students in their studies by arranging mentor meetings. The meetings are not mandatory, but we do encourage all MA students to attend these meetings. During the mentor meetings you can ask all your questions regarding studying at our faculty and living in Groningen. Also, every mentor meeting has its own theme/topic. Check the planning below to see when which theme is discussed in the mentor meetings. Check the schedule of your master’s degree track to see when exactly the mentor meetings are scheduled. › September This meeting in September will focus on the start of your study. Did you have a good start of their study? Do you have a clear overview of your course programme and the of the upcoming exams. If you have any other study related problem, feel free to ask your peers and the mentors. › October The meeting in October will focus on the placement. Have you already started searching for one? Where can you find suitable placements and what does the process of searching for a placement and finding a placement look like? If you have any other study related problem, feel free to ask your peers and the mentors. › November The meeting in November will focus on the thesis. If you have questions about how to start writing your thesis, finding the right assessor, setting up a thesis contract you can ask them during this meeting. If you have any other study related problem, feel free to ask your peers and the mentors. › January During the mentor meeting of January you will take a look ahead to the next semester. Have you found a placement and maybe already made a start with writing your thesis? Again, if you have any other study related problem, feel free to ask your peers and the mentors | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
5 | Masterthesis | THMTHRSS20 | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
6 | Materiƫle Religie | THMMRE5 | |||||||||||||||||||||||||||
“Materiality mediates belief … material objects and practices both enable it and enact it.” (Morgan 2010) Wat kunnen dingen en hun gebruik ons leren over religie? Dit vak richt zich op religieuze voorwerpen – en dan niet slechts als ‘rekwisieten van een religieuze levenswijze’ maar als belangwekkende voorwerpen op zich. Door ook materiaal uit Zuid-Azië te gebruiken stelt de module ter discussie de Westerse aanname dat geloof (beschouwd als een innerlijke instemming met bepaalde fundamentele stellingen) voorafgaat aan de voorwerpen, ruimten en gebruiken die gelovigen maken, gebruiken en aanpassen. In dit vak wordt de vraag gesteld hoe gelovigen en hun objecten verwikkeld zijn in dialectische afhankelijkheidsrelaties en wordt onderzocht wat deze verstrengeling betekent voor het begrip van religie en de huidige stand van zaken van religieus erfgoed. Dit vak bestaat uit 1) het kritisch lezen van diverse theoretische uiteenzettingen over de relatie tussen mensen en dingen, 2) grondige bestudering tijdens de colleges en in individuele onderzoeksprojecten van een aantal illustratieve religieuze voorwerpen, ruimten en gebruiken, 4) grondige lezing van en reflectie op illustratieve middeleeuwse theologische teksten waarin religieuze voorwerpen, gebaren en ruimten geïnterpreteerd worden en waarin getracht wordt de rol van materie bij de verlossing van de mens te begrijpen, 5) een excursie en 6) de voorbereiding van een gezamenlijke virtuele tentoonstelling. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
7 | Museums and Religion | THM-MR5 | |||||||||||||||||||||||||||
Musea en religie hebben een complexe relatie. Aan de ene kant werden enkele van 's werelds belangrijkste museumcollecties gecreëerd door de revolutionaire vernietiging of koloniale plundering van heilige plaatsen en religieuze gemeenschappen. Aan de andere kant zijn religieuze groepen zelf zowel in het verleden als vandaag actief in het tonen van hun heilige, historische en artistieke schatten om aspecten van hun identiteit uit te drukken en om bezoekers aan te trekken. Musea zijn opzettelijk gebouwt als "tempels" van lokale, nationale of wereldculturen; tegelijkertijd zijn tempels gemusealiseerd. Deze cursus biedt een inleiding tot de geschiedenis van de ambigue relatie tussen musea en religie. We zullen fundamentele concepten en benaderingen leren op het gebied van museumstudies, in het bijzonder voor zover deze van toepassing zijn op religieuze objecten, ruimtes en praktijken. In een groepproject zullen we deze theorieën creatief toepassen op een concrete lokale casestudy, waarvoor we een displayvoorstel zullen doen. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
8 | National Socialism and Religion | THM-NSR5 | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
9 | Reception and Re-Use of Aut. Texts | THMRRATE5 | |||||||||||||||||||||||||||
This module explores the reception history of the Bible and other authoritative texts. Major themes include the processes through which ancient stories and concepts were incorporated into scripture, as well as their interpretations in varying historical, political, and sociocultural conditions. In the introductory sessions we reflect on basic questions regarding reception history. Then we look at the reception and interpretation of texts and traditions in a range of sources, especially in the Bible itself, and in early Jewish literature of the Second Temple period. Using specific examples drawn from themes (e.g. creation, the flood, eschatology) and figures (e.g. Abraham, Moses) found in these sources, we compare interpretations of authoritative texts in these individual traditions. How have religious or political authorities used these authoritative texts? What challenges arise when a narrative found in one source is re-used in another source, or by another tradition? The sessions conclude with a general hermeneutical reflection on the reception of authoritative texts in ancient times, preparing students for critical engagement with the contemporary use of authoritative texts in religious or political circles. Assessment: Self-study, assignments, presentations, paper. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
10 | Regional Heritage | THM-RH5 | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
11 | Research Methods | THMRMSE5 | |||||||||||||||||||||||||||
The module will provide students with methods and skills, both theoretical and practical, to address heritage from a multidisciplinary perspective. Different clinics will be devoted to advance historic methods, theories of aesthetics, studies in material culture, digital humanities, discourse analysis and interview techniques; clinics will be led by different lecturers, experts who will speak on the base of their experiences as researchers, and of the challenges they met in the research process. This course aims to guide students as they prepare for their individual projects in the second semester (i.e. the thesis and the internship). | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
12 | Stage Master THRS | THMSTAGE10 | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
13 | Theological Heritages | THMTHPMCE5 | |||||||||||||||||||||||||||
It is an intriguing fact that one of the world’s oldest institutions is the church – though the church exists and always has existed in manifold forms and ways. This simple statement contains the two basic elements which we will explore in this course. First: what kind of narratives are used to guarantee the temporal unity (continuity) of this heritage: this institution and its traditions? (Or: What do people call “church”?) Secondly: does handing over this heritage also mean: handing over the institute’s societal shape? What kind of narratives are there being told concerning this societal shape – or: concerning these societal shapes? (Or: How do people care for the church’s structure?) In this course, those questions will be explored through a theological lens: i.e., theological texts on the topic, from different ages, will be read and discussed – both with regard to their expressiveness in their own age and with regard to their theological or philosophical power in our own era. What light do they shed on theological heritage in our time? What kind of critically theological questions concerning ecclesial heritages need there to be asked (and/or answered) in our postmodern times? | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
14 | Thesis Seminar THRS | THMTS | |||||||||||||||||||||||||||
During the seminar meetings, students will discuss and practice specific aspects of the writing, planning and researching process involved in producing a thesis on a master level. Through peer-review, each student will benefit from regular feedback. Methodologies to be discussed and practised include interviewing, observation, discourse analysis and statistical analysis. We will also discuss aspects of thesis planning and writing such as how to write a literature review, how to prepare for an interview, how to find participants, how to analyse interviews, how to write introductions and conclusions etc. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||