Informatie over Premaster GV (vlt)
Hieronder staan het programma en de vakomschrijvingen van Premaster GV (vlt) Klik op de naam van een vak in een schema om naar de omschrijving te gaan.
» Jaar 1 | |||||||
Periode | Type | Code | Naam | Taal | ECTS | Uren | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
semester I | verplicht | THB3-GVPE | Professionele Ethiek | Nederlands | 7.5 | variabel | |
verplicht | THB3-GVTR | Trauma, Rouw, Zingeving en Welzijn | Nederlands | 7.5 | variabel | ||
semester I a | verplicht | THB3-GV | Geestelijke Verzorging in beeld | Nederlands | 7.5 | variabel | |
semester I b | verplicht | THB2-CRD | Christianity and Religious Diversity | Engels | 7.5 | 3 | |
semester II a | verplicht | THB1-SSR | Psychologie en Sociologie van Religie | Engels | 7.5 | 6 | |
verplicht | THB3-GVFL | Filosofie als levenskunst | Nederlands | 7.5 | variabel | ||
semester II b | verplicht | THB1-PHILR | Religie en filosofie | Engels | 7.5 | variabel | |
verplicht | THB12-IHSP | Islam: Geschiedenis, Bronnen en Praxis | Engels | 7.5 | variabel |
1 | Christianity and Religious Diversity | THB2-CRD | |||||||||||||||||||||||||||
The aim of this course is to introduce students to the historical developments that have led to the current religious diversity of European society. The first third of the course will deal with the history of Christianity from the Reformation through to the 1960s. The second third will examine the pluralization and secularization of the religious landscape in Europe since the 1960s. In the last third of the course, we will apply our understanding of religious pluralism to different case studies. In this course, attention will be paid to relations between religious and secular beliefs and movements, the evolving role and status of Christian churches, the growth and settlement of non-Christian religious communities, and the spread and diversification of alternative movements and spiritualities, and to theories with regard to all these developments. As part of this course, students will work alone or in groups to study and present their findings on a specific religious movement, such as they might encounter in contemporary European society. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
2 | Filosofie als levenskunst | THB3-GVFL | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
3 | Geestelijke Verzorging in beeld | THB3-GV | |||||||||||||||||||||||||||
Waar gaat geestelijke verzorging over? Waar en hoe werken geestelijk verzorgers? Wat zijn de theoretische en praktische vragen die er op het moment leven in het werkveld? Hoe ga ik als geestelijk verzorger in gesprek met een cliënt? Wat voor processen spelen zich af in groepen? Hoe ga ik daar als geestelijk verzorger mee om? Waar sta ik zelf als het gaat om mijn eigen levensbeschouwing en kijk op het werk van een geestelijk verzorger? Hoe reflecteer ik daar adequaat op? Deze vragen gaan we in deze cursus onderzoeken. We ondernemen een eerste kennismaking met de professie geestelijke verzorging. Dit doen we vanuit twee leerlijnen. 1. Het beroepsprofiel van de geestelijke verzorging en een aantal fundamentele thema's (in de academische bestudering) daarbinnen. 2. Het aanleren van een aantal gesprekstechnieken en inzicht in de basis van groepsdynamische processen. Daarbij staat de existentiële dimensie binnen individuele- en groepsgesprekken centraal. In de schriftelijke reflectie in beide leerlijnen staat integratie van theorie en praktijk centraal, voor leerlijn 2 uitgewerkt aan de hand van de aandachtsgebieden voelen, denken, willen en handelen. Tenslotte worden in een tweetal werkcollegebijeenkomsten beide leerlijnen op elkaar betrokken door middels levensbeschouwelijke en professionele reflectie na te gaan hoe het geleerde zich verhoudt tot de eigen positionering als geestelijk verzorger. De levensbeschouwelijke leerlijn binnen het gehele curriculum krijgt binnen dit vak verkennend aandacht aan de hand van specifieke opdrachten bij het oefenen van professionele vaardigheden, reflectieopdrachten en een bijeenkomst rond de eigen spirituele/levensbeschouwelijke biografie in relatie tot de eigen positionering. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
4 | Islam: Geschiedenis, Bronnen en Praxis | THB12-IHSP | |||||||||||||||||||||||||||
Deze collegereeks geeft een overzicht van de geschiedenis van het islamitisch denken vanaf ongeveer 600 n.C. tot heden, met nadruk op de praktische beoefening van de islam en zijn verankering in het dagelijks leven in verschillende culturele contexten. Studenten krijgen basiskennis van de inhoud van de Koran (in vergelijking met de Bijbel) en van de debatten over gezag binnen de islamitische traditie. Bijzondere nadruk ligt op de hedendaagse geloofsbeoefening en de uitdagingen die moslims tegenkomen in verschillende samenlevingen. Ook worden de continuïteiten en discontinuïteiten tussen de ontstaansperiode en de klassieke periode behandeld, en wordt gekeken naar wat een steekproef van hedendaagse moslims als hun traditie ziet. Daarnaast wordt enige aandacht besteed aan de verscheidene ‘islamitische’ antwoorden op de moderniteit in de vorm van bijvoorbeeld migratie, kolonialisme, verstedelijking, industrialisering enzovoort. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
5 | Professionele Ethiek | THB3-GVPE | |||||||||||||||||||||||||||
In deze module staat de verbinding tussen de theorie van professionele ethiek en de beroepspraktijk van de geestelijke verzorging centraal. Professionele ethiek betreft de morele besluitvorming in beroepsuitoefening en organisaties. We onderzoeken de diverse dimensies hiervan en leren een beargumenteerd oordeel hierover te geven. Voor premaster studenten geestelijke verzorging bestaat deze cursus naast professionele ethiek (5 ECTS) ook uit schrijfvaardigheden (2,5 ECTS). | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
6 | Psychologie en Sociologie van Religie | THB1-SSR | |||||||||||||||||||||||||||
Hoe, waarom en wanneer praktiseren en beleven mensen religie en spiritualiteit? Verschillende sociale wetenschappen, waaronder de psychologie en de sociologie, buigen zich over deze vraag. In deze cursus ontdekken we welke theorieën psychologen en sociologen ontwikkeld hebben, en nog ontwikkelen, om religieuze en spirituele fenomenen te beschrijven en te verklaren. Daarbij besteden we ook aandacht aan hoe die theorieën tot stand komen. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
7 | Religie en filosofie | THB1-PHILR | |||||||||||||||||||||||||||
De huidige cursus introduceert studenten in filosofie als een hulpmiddel voor het analyseren van religie. Het bestaat uit de folgende hoofdonderdelen: 1. Een elementaire inleiding tot de filosofie, gebaseerd op een aantal belangrijke discussiegebieden: epistemologie, wetenschapsfilosofie, ethiek, politiek, filosofie van de geest, continentale godsdienstfilosofie. 2. Een inleiding tot de godsdienstfilosofie, die enkele van de belangrijkste discussies op het gebied van godsdienstfilosofie van vandaag introduceert, maar dan op inleidend niveau. 3. Aan de cursus is een korte tutorial in kritisch denken gevoegd die studenten introduceert in de basisprincipes van argumentatie op academisch niveau. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
8 | Trauma, Rouw, Zingeving en Welzijn | THB3-GVTR | |||||||||||||||||||||||||||
Welke rol spelen religieuze, spirituele en ook seculiere levensvisies in onze reactie op traumatische gebeurtenissen en de verliezen die we lijden in het leven? Spelen deze factoren ook een rol in het ontstaan en omgaan met dagelijkse stress? Ofwel, wat is de relatie tussen welzijn, zingeving en levensbeschouwing in reactie op diverse potentieel spanningsvolle levensomstandigheden? (Godsdienst)psychologische (coping) theorieën geven ons hier inzicht in. Ze spelen een belangrijke rol in de zogenaamde trauma- en rouwliteratuur. Een onderzoeksvoorbeeld daarvan is Nederlands onderzoek naar het gebruik van rituelen na rampen, waarbij rituele, liturgische, godsdienstpsychologische en godsdienstwetenschappelijke invalshoeken gecombineerd worden. Meer recent is geestelijke verzorging bij COVID-19 relevant. Ook zijn zingevende/levensbeschouwelijke en ook normatieve (!) elementen herkenbaar in de verschillende expliciete rouwmodellen (ontwikkeld met het oog op rouw naar aanleiding van het overlijden van een dierbare: kind, ouder, partner etc., dan wel rond verwerking van andersoortige verliezen) en in coping theorieën over het omgaan met verliezen ten gevolge van mentale en/of lichamelijke ziektes Op geestelijk verzorgers wordt vaak een beroep gedaan bij deze levensgebeurtenissen. Kennis van en inzicht in hoe religieuze of anders gekleurde levensvisies bij psychologische coping processen een rol spelen, alsook hoe rouw en trauma daarbinnen psychodynamisch geconceptualiseerd worden is daarmee relevant voor het werk van de geestelijk verzorger. In deze cursus maak je kennis met verschillende psychologische theorieën en -onderzoeken, waarbij de godsdienstpsychologische invalshoek centraal staat. D.m.v. diverse opdrachten leer je deze theorieën toepassen op verschillende casussen en je leert kritisch reflecteren op hun bruikbaarheid in de geestelijke verzorging. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||