Informatie over Bachelor Religious Studies
Hieronder staan het programma en de vakomschrijvingen van Bachelor Religious Studies Klik op de naam van een vak in een schema om naar de omschrijving te gaan.
» Jaar 1 | |||||||
Periode | Type | Code | Naam | Taal | ECTS | Uren | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
hele jaar | verplicht | Mentoraat | Nederlands | ||||
semester I | verplicht | Introductie & Begeleidingsprogramma | Engels en Nederlands | variabel | |||
semester I a | verplicht | THB1-CM1 | Concepten en Methoden 1 | Engels | 7.5 | 6 | |
verplicht | THB1-JHSP | Jodendom | Engels en Nederlands | 7.5 | variabel | ||
semester I b | verplicht | THB1-AR | Antropologie van Religie | Engels | 7.5 | 6 | |
verplicht | THB12-HB | Hindoeïsme en Boeddhisme | Engels | 7.5 | 6 | ||
semester II a | verplicht | THB1-CHSP | Christendom | Engels | 7.5 | 6 | |
verplicht | THB1-SSR | Psychologie en Sociologie van Religie | Engels | 7.5 | 6 | ||
semester II b | verplicht | THB1-PHILR | Religie en filosofie | Engels | 7.5 | variabel | |
verplicht | THB12-IHSP | Islam: Geschiedenis, Bronnen en Praxis | Engels | 7.5 | variabel | ||
» Jaar 2 | |||||||
Periode | Type | Code | Naam | Taal | ECTS | Uren | |
semester I a | verplicht | THB2-CM2 | Concepten en Methoden 2 | Engels | 7.5 | 6 | |
verplicht | THB2-RTP | Rituelen in Theorie en Praktijk | Engels | 7.5 | 6 | ||
semester I b | verplicht | THB2-TAW | De Tekst Ontwaakt | Engels | 7.5 | 6 | |
verplicht | THB2-TSI | Het heilige beeld | Engels | 7.5 | 5 | ||
semester II a | verplicht | THB2-RMPC | Religie, Media en Populaire Cultuur | Engels | 7.5 | 6 | |
verplicht | THB2-RP | Religie en Politiek | Engels | 7.5 | 6 | ||
semester II b | verplicht | THB2-PRES | Ethiek en Secularisatie | Engels | 7.5 | 6 | |
verplicht | THB2-RDI | Religie, Diversiteit en Identiteit | Engels | 7.5 | variabel | ||
» Jaar 3 | |||||||
Periode | Type | Code | Naam | Taal | ECTS | Uren | |
semester I | keuzegroep A | TH-BSTAGE | Stage Bachelor | Engels en Nederlands | 7.5 | variabel | |
semester I a | keuzegroep B | THB2-ARA1 | Koranisch Arabisch 1 | Nederlands | 7.5 | 6 | |
keuzegroep B | THB3-CCET | Climate Change,End Times,Sustainability | Engels | 7.5 | variabel | ||
keuzegroep B | THB3-SASR | Spirituality and Secular Religion | Engels | 7.5 | 3 | ||
keuzegroep B | Universitaire (verbredende) minor | Nederlands | 15 | variabel | |||
keuzegroep B | Universitair minorvak | Nederlands | 7.5 | ||||
semester I b | keuzegroep A | THB2-ARA2 | Koranisch Arabisch 2 | Nederlands | 7.5 | 6 | |
keuzegroep A | THB3-LRAA | Law and Religion | Engels | 7.5 | 3 | ||
keuzegroep A | THB3-RSP | Religion, Space and Place | Engels | 7.5 | 6 | ||
keuzegroep A | Universitair minorvak | Nederlands | 7.5 | ||||
semester II | verplicht | THB3FMRE30 | Facultaire (verdiepende) minor RW | Nederlands | 30 | variabel | |
Opmerkingen | In plaats van een universitaire minor kan de educatieve minor gevolgd worden of een pakket van 15 ECTS samengesteld worden in blok 1a (Keuze 2 uit 4). In blok 1b is de keuze 2 uit 4. Ook kan in het 1e semester van jaar 3 de keuze worden gemaakt voor de minor GV, een stage van 7.5 ECST of een studie in het buitenland |
1 | Antropologie van Religie | THB1-AR | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
2 | Christendom | THB1-CHSP | |||||||||||||||||||||||||||
Deze collegereeks geeft een overzicht van de geschiedenis van het christendom van de late oudheid tot heden. De nadruk ligt hierbij op het spanningsveld tussen de wereldgodsdienst die het christendom is en het lokale karakter ervan: hoe het christendom in elke context een eigen uitwerking kreeg en hoe dit leidde tot vele 'christendommen'. Daarnaast wordt ook speciale aandacht besteed aan het fenomeen van bekering. De vorm van het college is een hoor/werkcollege. Meestal bestaat het college uit: - één uur hoorcollege, ter inleiding van het werkcollege - twee uur werkcollege Op het werkcollege worden de handboekstof besproken en bronnen bestudeerd. Daarnaast is er ook instructie in het maken van het werkstuk. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
3 | Climate Change,End Times,Sustainability | THB3-CCET | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
4 | Concepten en Methoden 1 | THB1-CM1 | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
5 | Concepten en Methoden 2 | THB2-CM2 | |||||||||||||||||||||||||||
Deze cursus focust op de begripsproblemen omtrent het opzetten en uitvoeren van onderzoek, en op de methodologische vaardigheden om onderzoek te kunnen doen. De belangrijkste benaderingen van dataverzameling worden uiteengezet, alsook de theorie en geschiedenis van de sociale wetenschappen. Voorbeelden uit onderzoek zullen worden gebruikt. Daarnaast oefenen de studenten met het verzamelen van data aan de hand van verschillende methoden. Deze methoden worden in andere vakken toegepast. Om uitdagingen inherent aan onderzoek concreet te maken, lezen de studenten een historische onderzoeksmonografie en schrijven ze er een essay over. De eindopdracht is gebaseerd op de individuele opdrachten, een essay over een historische onderzoeksmonografie en een sociaalwetenschappelijke onderzoeksrapport. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
6 | De Tekst Ontwaakt | THB2-TAW | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
7 | Ethiek en Secularisatie | THB2-PRES | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
8 | Facultaire (verdiepende) minor RW | THB3FMRE30 | |||||||||||||||||||||||||||
keuze 1 uit 2: Lived Religion Cultural Impact of Religion | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
9 | Het heilige beeld | THB2-TSI | |||||||||||||||||||||||||||
Wat maakt een kunstwerk "religieus"? Hoe werken religieuze kunst "werken"? Deze cursus introduceert de studie van visuele kunst in religie door de lens van iconografie, functie en gebruik. U leert de verschillende en soms concurrerende beoogde functies van een breed scala aan religieuze beeldende kunst in religies en tijdsperioden te identificeren en te analyseren. Voorbeelden zijn voornamelijk afkomstig uit het jodendom en het christendom, maar er worden gespecialiseerde lezingen aangeboden in aspecten van boeddhistische en islamitische beeldende kunst. Na een inleiding tot theoretische en methodologische kwesties die op het spel staan bij de analyse van het onderwerp, is de module georganiseerd rond de volgende thema's: de mogelijkheid om het goddelijke te visualiseren; aniconisme en iconoclasme; cultisch gebruik van afbeeldingen in verschillende culturele contexten; devotioneel gebruik van afbeeldingen; afbeeldingen en de interpretatie van heilige teksten; religieuze beelden en politieke macht; en musealisering van sacrale kunst. Hoewel ze niet bedoeld zijn om een uitgebreide geschiedenis van religieuze kunst te bieden, noch om alle hedendaagse benaderingen van religie en kunst te introduceren, stellen deze eenheden de student in staat om gedeelde en contrasterende religieuze gebruiken van beeldende kunst op een transdisciplinaire manier te identificeren, en om deze benaderingen specifieke werken toe te passen . Excursies zullen ons in staat stellen om zowel belangrijke werken te onderzoeken, als om het belang van ruimtelijke context (en) voor de interpretatie van de betekenis en functies van individuele werken te onderzoeken. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
10 | Hindoeïsme en Boeddhisme | THB12-HB | |||||||||||||||||||||||||||
De collegereeks onderzoekt de historische oorsprong en ontwikkeling van het hindoeïsme en boeddhisme. De nadruk ligt op de regionale contexten en het bespreken van de relatie tussen religie in theorie en religie in de praktijk. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
11 | Islam: Geschiedenis, Bronnen en Praxis | THB12-IHSP | |||||||||||||||||||||||||||
Deze collegereeks geeft een overzicht van de geschiedenis van het islamitisch denken vanaf ongeveer 600 n.C. tot heden, met nadruk op de praktische beoefening van de islam en zijn verankering in het dagelijks leven in verschillende culturele contexten. Studenten krijgen basiskennis van de inhoud van de Koran (in vergelijking met de Bijbel) en van de debatten over gezag binnen de islamitische traditie. Bijzondere nadruk ligt op de hedendaagse geloofsbeoefening en de uitdagingen die moslims tegenkomen in verschillende samenlevingen. Ook worden de continuïteiten en discontinuïteiten tussen de ontstaansperiode en de klassieke periode behandeld, en wordt gekeken naar wat een steekproef van hedendaagse moslims als hun traditie ziet. Daarnaast wordt enige aandacht besteed aan de verscheidene ‘islamitische’ antwoorden op de moderniteit in de vorm van bijvoorbeeld migratie, kolonialisme, verstedelijking, industrialisering enzovoort. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
12 | Jodendom | THB1-JHSP | |||||||||||||||||||||||||||
Deze module geeft een overzicht van de geschiedenis van het jodendom en een inleiding tot de literatuur van de verschillende periodes (Hebreeuwse Bijbel; Pseudepigrafen; Rabbijnse literatuur; Joodse literatuur na de Talmoed). Daarnaast krijgt men inzicht in het functioneren van het jodendom in de praktijk. In deze module bestuderen we dit rijke onderwerp in de volgende volgorde: (1) Wat is Jodendom? (2) Joodse geschiedenis: een overzicht (3) Hebreeuwse Bijbel I: Historische en culturele context (4) Hebreeuwse Bijbel II: profetische literatuur voor en na de ballingschap (5) Pseudepigrafen en Qumran (6) Rabbijnse literatuur (7) Joodse Middeleeuwen: sociale geschiedenis (8) Joodse Middeleeuwen: literatuur (9) Joodse festivals en rituelen (10) Joodse mystieke traditie (11) Joodse pluriformiteit: Verlichting en gevolgen (12) Joodse invloeden in Ethiopië (13) Zionisme en moderniteit (14) Joodse kunst door de eeuwen heen In de schrijflessen leren studenten een samenhangend academisch essay samenstellen. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
13 | Koranisch Arabisch 1 | THB2-ARA1 | |||||||||||||||||||||||||||
In deze module en de daaraan gekoppelde module Koranisch Arabisch 2 leert de student eerst het Arabische schrift te lezen en te schrijven en verwerft de student vervolgens een basiskennis van de grammatica en woordenschat van het Koranisch Arabisch. Met behulp van deze kennis en enkele hulpmiddelen verwerft de student zich geleidelijk de vaardigheid van het lezen van passages uit de Koran in de Arabische taal. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
14 | Koranisch Arabisch 2 | THB2-ARA2 | |||||||||||||||||||||||||||
In deze module en de daaraan gekoppelde module Koranisch Arabisch 1 verwerft de student een basiskennis van de grammatica en woordenschat van het Koranisch Arabisch. Met behulp van deze kennis en enkele hulpmiddelen verwerft de student zich geleidelijk de vaardigheid van het lezen van passages uit de Koran in de Arabische taal. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
15 | Law and Religion | THB3-LRAA | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
16 | Psychologie en Sociologie van Religie | THB1-SSR | |||||||||||||||||||||||||||
Hoe, waarom en wanneer praktiseren en beleven mensen religie en spiritualiteit? Verschillende sociale wetenschappen, waaronder de psychologie en de sociologie, buigen zich over deze vraag. In deze cursus ontdekken we welke theorieën psychologen en sociologen ontwikkeld hebben, en nog ontwikkelen, om religieuze en spirituele fenomenen te beschrijven en te verklaren. Daarbij besteden we ook aandacht aan hoe die theorieën tot stand komen. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
17 | Religie, Diversiteit en Identiteit | THB2-RDI | |||||||||||||||||||||||||||
This course focuses on how religious pluralism features in the ‘super-diverse’ city. After being familiarized with theoretical frames that study pluralism and diversity in the study of religion, as well as with the emergence of new forms of spirituality and religion in Europe and North America, the course focuses on ethnographic research into present-day diverse cities. We will study the interplay of various factors in building a shared, meaningful existence by small and scattered economically differentiated and legally stratified groups of urban residents with different cultural/religious backgrounds and transnational connections. After a series of preparatory class meetings in which these issues will be addressed through lectures and the discussion of mandatory literature, we will spend a week doing ethnographic fieldwork in one of the big cities in the ‘Randstad’ to carry out research in small groups. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
18 | Religie en filosofie | THB1-PHILR | |||||||||||||||||||||||||||
Deze collegereeks laat studenten kennismaken met filosofie als werktuig voor religie-analyse. (1) De collegereeks laat de studenten eerst kennismaken met fundamentele vragen in de filosofie. Een basale introductie in de ethiek maakt ervan deel uit (2) Daarna richten wij ons op een aantal grote discussies in de godsdienstfilosofie, zoals het probleem van het kwaad, leven na de dood en de diversiteit van religies. (3) Parallel met de filosofiecolleges wordt een introductie aangeboden in de ‘informele logica’, de kunst van het argumenteren. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
19 | Religie en Politiek | THB2-RP | |||||||||||||||||||||||||||
In deze module maken de studenten kennis met de kritische studie van religie en politiek. De module begint met een algemeen overzicht van deze concepten en neemt de studenten vervolgens mee door een historisch overzicht van de oudheid tot de moderne tijd, waarbij wordt gekeken naar de ontwikkeling van deze concepten, hun toepassing en de manier waarop ze worden begrepen in verschillende contexten, en de machtsdimensies die een rol spelen bij de manier waarop deze categorieën worden gedefinieerd en toegepast door verschillende partijen in het hele politieke spectrum. Deze discussies worden georganiseerd rond vier kernthema’s: burgerschap, individualiteit en het gevoel ergens bij te horen; de staat, democratie en secularisme; conflict en vredesopbouw; en de wereldwijde burgermaatschappij en burgeractivisme. Deze thema’s worden geanalyseerd binnen verschillende historische, culturele, politieke, religieuze en geografische contexten, met de verplichte literatuur als leidraad. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
20 | Religie, Media en Populaire Cultuur | THB2-RMPC | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
21 | Religion, Space and Place | THB3-RSP | |||||||||||||||||||||||||||
Deze cursus behandelt de ruimtelijke dimensies van religies en het religieuze aspect van plaatsen. Een reeks lezingen onderzoekt de rol van ruimte en plaats in religieuze tradities en gemeenschappen, analyseert religieuze activiteit (met name rituelen) in ruimtelijke contexten. Deze cursus behandelt vragen zoals: - Wat wordt als een 'heilige ruimte' beschouwd? - Wat maakt een 'ruimte' heilig? - Hoeveel soorten van 'heilige ruimte' kunnen we detecteren? - Hoe 'seculier' en 'heilig' zijn met elkaar verweven in dezelfde 'ruimte'? - Hoe is het netwerk van heilige locaties, en wat zijn de effecten van deze netwerken op de ruimte en religieuze praktijk? Heilige locaties zullen worden geanalyseerd aan de hand van casestudies uit het verleden en het heden tussen religies. 'Heilige ruimte' is een grote categorie, waaronder (1) materiële architectuur, (2) natuurlijk landschap, (3) ingebeelde / visionaire plaatsen, (4) cyberruimtes en (5) lichaamskaarten. Elke week zal een of meer van deze soorten 'heilige ruimte' worden gefocust, en ook privotaaltheoretici worden geïntroduceerd in de ontwikkeling van de 'spatial turn' in de geesteswetenschappen. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
22 | Rituelen in Theorie en Praktijk | THB2-RTP | |||||||||||||||||||||||||||
The first part of the course will focus on different theoretical approaches to the study of ritual. Students will intensively engage with some of the main theoretical perspectives they present and discuss in class. The second part will consist in the preparation and execution of a small case study. With regard to a particular case the students select (based on an empirical inquiry, media or literature research), they will be asked to develop research questions they will investigate then with reference to their chosen case. The third part will deal with the results of and reflection on this case study. The students are asked to write and present a short report in which they are asked to describe their research in a structured way, reflect on the process as well as on the findings and shall attempt a preliminary analysis by referring to some of the theories discussed earlier. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
23 | Spirituality and Secular Religion | THB3-SASR | |||||||||||||||||||||||||||
“I’m spiritual, but not religious” — that is what many people today respond when they are asked about their religious ideas and values. If we look closer at what this spirituality entails, we often find convictions about a higher meaning of life, about the place of the human being in the cosmos, about the sacredness of the world, about hidden powers in nature, and about modern physics and biology as not conflicting with spiritual experience. In this course, we will reconstruct the genealogy of these ideas and practices, which have emerged from a philosophical, religious, scientific, and allegedly “secular” setup during the nineteenth and early twentieth centuries. We will trace the impact of these discourses on new spiritual practices from the 1950s through today. Such practices include nature-based spiritualities, Paganism, astrology, shamanism, and related currents that have sometimes — and misleadingly — been called “New Age.” | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
24 | Stage Bachelor | TH-BSTAGE | |||||||||||||||||||||||||||
In de universitaire minorruimte in het derde jaar van de Bachelor Religiewetenschappen of Theologie kunnen studenten kiezen voor een stage van 7,5 ECTS. Op deze manier kunnen studenten zich oriënteren op de arbeidsmarkt en relevante werkervaring opdoen alvorens ze hun bachelor afronden. In overleg met een stagebegeleider worden er een stageplan en een stagecontract opgesteld, waarna de student de stage begint. Tijdens de stage wordt er contact onderhouden met de stagebegeleider. De student eindigt de stage met een verslag dat wordt beoordeeld door de facultaire begeleider. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||