1 | Apotheekgame GIMMICS | WMFA044-08 |
In deze cursus komen de volgende kerncompetenties aan bod (Canmeds®): 1. Farmaceutisch handelen (recepten verwerken, richtlijnen toepassen, klinisch denken); 2. Communicatie (met patiënten, met andere zorgverleners en met je apotheekteam, zowel mondeling als schriftelijk); 3. Samenwerking (met je apotheekteam, met andere zorgverleners en met collega's); 4. Leiderschap (leiden vanuit een visie, verantwoordelijkheid nemen, coachen en aansturen van individuen, ondernemen en innoveren); 5. Professionaliteit (professioneel gedrag demonstreren in de farmaceutische beroepspraktijk en reflecteren). |
Faculteit | Science and Engineering | Voertaal | Nederlands | Coordinator | drs. C.M. Dantuma-Wering | Docent(en) | drs. Y. Benjaminsdrs. N. Boekhoudtdrs. C.M. Dantuma-Wering C. de Vries-Vingerling E. Sehagic R. Tarasse, MSc.drs. E.C. Weening | Onderwijsvorm | Hoorcollege (LC), Practisch werk (PRC) | Toetsvorm | Practisch werk (PR), Verslag (R) | ECTS | 8 | Entreevoorwaarden | Dit vak kan al in jaar M2 gevolgd worden, mits Stage Apotheekorganisatie met een voldoende is afgesloten, M1 moet zijn afgerond en er moet voldoende capaciteit zijn. De vakcapaciteit is in principe 36, maar kan naar beneden worden bijgesteld als de indeling van M3 rond is. Studenten in jaar M3 hebben voorrang. | Opmerkingen | De gameleiding beoordeelt het functioneren van een student op het gebied van deze leerdoelen/kerncompetenties. Dit is gebaseerd op: • Prakticum beoordeling • Verslag • Peerreview De verantwoordelijk docent gaat een gesprek aan met de student indien 1 of meerdere kerncompetenties onvoldoende zijn. Omdat het vak bijzonder complex is, kan een student een voldoende of een onvoldoende scoren. |
|
| terug naar boven |
|
2 | Bachelor Research Project | WBFA902-14 |
|
|
| terug naar boven |
|
3 | Computer Aided Design and Manufacturing | WBIE033-05 |
|
|
| terug naar boven |
|
4 | Design Science | WBIE019-05 |
|
|
| terug naar boven |
|
5 | Ethiek en Regelgeving | WMFA006-03 |
In deze cursus komen de volgende onderwerpen aan bod:- de regelgeving waarmee een apotheker te maken krijgt: de geneesmiddelenwet, patiëntenrecht (WGBO, privacy-wetgeving en klachtenafhandeling), geneesmiddelenregistratie en de algemene wettelijke kaders;
- morele dilemma’s waarmee men als zorgverlener te maken kan krijgen en deze gesignaleerd en methodisch geanalyseerd kunnen worden;
- het bepalen van het eigen professioneel standpunt.
|
Faculteit | Science and Engineering | Voertaal | Nederlands | Coordinator | drs. Y. Benjamins | Docent(en) | Gastdocent(en)mr. J.A. Rendering M. ten Brinke | Onderwijsvorm | Hoorcollege (LC), Opdracht (ASM), Werkcollege (T) | Toetsvorm | Meerkeuze toets (MC), Opdracht (AST) | ECTS | 3 | Entreevoorwaarden | Alle vakken van het programma van het eerste jaar MSc Farmacie (‘M1’) en het Masterproject zijn ingangseisen voor dit vak. Daarnaast mag een maand voor aanvang ten hoogste 10 ECTS aan keuzevakken ontbreken. | Opmerkingen | Het tentamen bestaat uit een digitale toets over het gedeelte regelgeving. Daarnaast moeten gedurende de cursus een groepsopdracht regelgeving en individuele opdrachten ethiek en farmaceutische professionaliteit gemaakt worden. Deze opdrachten moeten voldoende zijn. Het eindcijfer wordt voor 3/8 deel bepaald door de digitale toets, voor 1/8 deel door de groepsopdracht regelgeving en voor 4/8 deel door de eindopdracht ethiek.
Aangepast LW 290422 |
|
| terug naar boven |
|
6 | Farmaceutische Patiëntenzorg | WMFA021-04 |
In deze cursus komen de volgende aandachtspunten aan bod: • de psychologische achtergronden van gedrag; • gedragsbeïnvloeding middels alle mogelijke communicatievormen; • leren communiceren door beter te luisteren; • leren gestructureerd een (vraag)gesprek aan te gaan met diverse doelgroepen; • leren werken met een anamnese-model; • zich leren verdiepen in de achtergronden van diverse doelgroepen; • het sturen van de eigen ontwikkeling en die van medestudenten middels zelfreflectie en feedback; • inzicht in (het eigen) professioneel gedrag; |
|
| terug naar boven |
|
7 | Master's Design Project | WMIE901-25 |
|
Faculteit | Science and Engineering | Voertaal | Engels | Coordinator | M. Muñoz Arias, PhD. | Docent(en) | | Toetsvorm | Mondeling tentamen (OR), Practisch werk (PR), Presentatie (P), Verslag (R) | ECTS | 25 |
|
| terug naar boven |
|
8 | Master's Research Project | WMIE901-30 |
|
Faculteit | Science and Engineering | Voertaal | Engels | Coordinator | Prof. Dr. A. Vakis | Docent(en) | | Toetsvorm | Practisch werk (PR), Presentatie (P), Verslag (R) | ECTS | 30 |
|
| terug naar boven |
|
9 | Microbiological Safety | WMMP004-01 |
|
Faculteit | Science and Engineering | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. B.L. Waarts | Docent(en) | dr. B.L. Waarts | Onderwijsvorm | Hoorcollege (LC), Opdracht (ASM), Practisch werk (PRC) | Toetsvorm | Meerkeuze toets (MC), Practisch werk (PR) | ECTS | 1 |
|
| terug naar boven |
|
10 | Numerical Methods | WBMA037-05 |
|
Faculteit | Science and Engineering | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. ir. R. Luppes | Docent(en) | dr. ir. R. Luppes | Onderwijsvorm | Hoorcollege (LC), Practisch werk (PRC) | Toetsvorm | Opdracht (AST), Schriftelijk tentamen (WE) | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
11 | Pharmaceutical Microbiology | WBFA025-05 |
In deze cursus komen de volgende onderwerpen aan bod:
a) Theorie: de prokaryote cel: de bouw en functie van celbestanddelen, verschillen met de eukaryote cel; groei en voedingseisen van micro-organismen: groeikinetiek, nutriënten en andere milieuparameters; energietransductie en metabolische diversiteit bij prokaryoten: glycolyse, de citroenzuurcyclus, elektronentransportketens, de protondrijvende kracht, gisting, anaerobe ademhaling, chemolithotrofie, de vorming van precursors voor biosynthese; taxonomische diversiteit bij micro-organismen: soort- en stambegrip, domeinen (Bacteria, Archaea, Eukarya); antibiotica: werkingsmechanisme, toepassingen, resistentie; sterilisatie en desinfectie: afstervingskinetiek, farmaceutische sterilisatiemethoden met hun toepassingen; klinische en farmaceutische microbiologie: de normale flora van het menselijk lichaam, interactie met pathogenen, de toxiciteit van toxinen, isolatie en identificatie van micro-organismen uit klinische monsters, biologische veiligheid, kwaliteitsbeheersing van farmaceutische preparaten, het gebruik van bacteriën voor analytische doeleinden; biofilms: het ontstaan van biofilms, pathogenen in biofilms, quorum sensing, antibioticatolerantie.
b) Practicum: diverse technieken om contaminatievrij en onder VMT-condities te werken; fasecontrast-microscopie; sterilisatie d.m.v. UV-straling; isolatie van micro-organismen, kweken van bacteriecultures in batch, ophopingscultures, het uitstrijken op agarplaten; het bepalen van de groeisnelheid en verdubbelingstijd in een batch-cultuur; identificatie van bacteriën m.b.v. genetische technieken; antibiotica: cross-streak, gehaltebepaling, resistentieoverdracht d.m.v. conjugatie; onderzoek van de microbiologische zuiverheid van farmaceutische preparaten en grondstoffen volgens de farmacopee. |
Faculteit | Science and Engineering | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. R.H. Cool | Docent(en) | dr. R.H. Coolprof. dr. P. Olingaing. A.B. Zuidhof | Onderwijsvorm | Hoorcollege (LC), Practisch werk (PRC), Werkcollege (T) | Toetsvorm | Meerkeuze toets (MC), Practisch werk (PR), Schriftelijk tentamen (WE) | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Entry requirements: Molecular Biology of the Cell 1+2 and The Cell, a Practical approach. | Opmerkingen | Het schriftelijk tentamen bestaat uit open vragen en deze vragen gaan over de theorie (inhoud van de hoorcolleges en literatuur). Het practicumcijfer wordt als volgt berekend: de praktische vaardigheid telt voor 20% mee, de uitwerkingen van de resultaten voor 40%, het labjournaal voor 15% en het verslag voor 25%. Alle onderdelen moeten voldoende zijn. Het eindcijfer wordt voor 50% bepaald door het tentamen en voor 50% door het practicum. Beide onderdelen moeten voldoende zijn.
Het practicum en de VMT-toets moeten voldoende zijn om het VMT-certificaat te kunnen ontvangen. De VMT-toets telt niet mee voor het eindcijfer, maar moet voldoende zijn om het vak af te kunnen ronden. |
|
| terug naar boven |
|
12 | Research and Design Methodology | WBIE015-05 |
|
|
| terug naar boven |
|
13 | Research Methodology | WMIE004-05 |
|
|
| terug naar boven |
|
14 | Scientific Integrity | WMME004-00 |
The student will be exposed to various topics on the research misconduct in plagiarism, proper way of allocating credit, whistleblowing. The course will also include case studies for typical examples of research misconduct. The case study will be also extended to two famous real cases in research history. |
|
| terug naar boven |
|
15 | Scientific Integrity | WMCH007-00 |
|
|
| terug naar boven |
|
16 | Skills in Science Communication | WMEC006-05 |
|
|
| terug naar boven |
|
17 | Specialistische Farmacotherapie | WMFA030-09 |
In deze cursus komen de volgende onderwerpen aan bod:- verdieping en verbreding van de farmacotherapie volgens de NHG-standaarden;
- farmacotherapie op het gebied van de oncologie;
- farmacotherapie op het gebied van infectieziekten (ziekenhuisinfecties, HIV, tropische infecties);
- farmacotherapie op het gebied van auto-immuunziekten (reuma);
- farmacotherapie op het gebied van tweedelijns psychiatrische en neurologische aandoeningen bij volwassenen en kinderen;
- farmacotherapie op het gebied van de geriatrie;
- farmacotherapie op het gebied van de palliatieve zorg;
- farmacotherapie op het gebied van de intensive care en anesthesie;
- farmacotherapie op het gebied van de nucleaire geneeskunde (radiofarmacie);
- behandeling met bloed- en bloedproducten;
- nierdialyse;
- farmacogenetica;
- klinische chemie.
|
Faculteit | Science and Engineering | Voertaal | Nederlands | Coordinator | Prof. Dr. K. Taxis | Docent(en) | prof. dr. F.G.A. Jansmandr. A.J.M. Loonen, PhD.Prof. Dr. K. Taxis | Onderwijsvorm | Hoorcollege (LC), Werkcollege (T) | Toetsvorm | Schriftelijk tentamen (WE) | ECTS | 9 | Entreevoorwaarden | Alle vakken van het programma van het eerste jaar MSc Farmacie (‘Jaar 4’) en het Masterproject zijn ingangseisen voor dit vak. Daarnaast mag een maand voor aanvang ten hoogste 10 ECTS aan keuzevakken ontbreken. | Opmerkingen | De cursus wordt geroosterd in een blok van 10 weken, samen met de cursus Specialistische Productzorg of de cursus Patiëntenzorg en Communicatie (afhankelijk van de periode). Je kunt je niet apart intekenen voor deze cursus.
Dit vak had vorig jaar vakcode WLFM1103 |
|
| terug naar boven |
|
18 | Stage Apotheekorganisatie | WMFA045-08 |
Stage Apotheekorganisatie is een vak waarbij de student gedurende 5 weken, 3 dagen per week stage loopt in een openbare apotheek. Op de maandag en vrijdag worden er 'terugkomdagen' georganiseerd en krijgen studenten diverse (gast)colleges over alle aspecten die met apotheekorganisatie te maken hebben. Er wordt op micro-niveau (organisatie van de apotheek, financien, kengetallen en SWOT), meso-niveau (5-krachten model van Porter: competitieve krachten die van invloed zijn op de apotheek) en macro-niveau (demografische ontwikkelingen, visie en beleid overheden, instituten, budget zorgverzekeraar/VWS) ingezoomd. De student moet verschillende opdrachten uitvoeren in de apotheek en wordt uitgedaagd na te denken over een toekomststrategie voor zijn/haar stageapotheek. Het eindresultaat is een strategiedocument en een portfolio met verschillende uitgewerkte opdrachten.
In het CanMeds model 'farmaceutische deskundigheid' worden zes competentiegebieden onderscheiden. In stage AO komen de volgende aan bod: - samenwerking - maatschappelijk handelen - communicatie - leiderschap & organisatie. |
Faculteit | Science and Engineering | Voertaal | Nederlands | Coordinator | drs. E.C. Weening | Docent(en) | drs. Y. Benjaminsprof. dr. A.J. Groendrs. E.C. Weening | Onderwijsvorm | Bijeenkomst (S), Hoorcollege (LC), Opdracht (ASM), Practisch werk (PRC) | Toetsvorm | Opdracht (AST), Practisch werk (PR) | ECTS | 8 | Entreevoorwaarden | Farmaceutische Patientenzorg (voorheen Gedrag en Communicatie) is een ingangseis. Dit vak is een ingangseis voor alle vakken van het programma van het derde jaar MSc Farmacie (”Jaar 6”). | Opmerkingen | 30% oordeel stagebegeleider; 35% beoordeling portfolio; 35% beoordeling strategiedocumen. Alle onderdelen moeten hoger dan 5,5 zijn. Er mogen maximaal twee dagdelen aan colleges en/of 1 stagedag gemist worden. Vakcapaciteit: 30 Voor de gemiste colleges moet altijd een vervangende opdracht gemaakt worden.
Aangepast LW 011221 |
|
| terug naar boven |
|