Informatie over BSc Bedrijfskunde/Bdk
Hieronder staan het programma en de vakomschrijvingen van BSc Bedrijfskunde/Bdk Klik op de naam van een vak in een schema om naar de omschrijving te gaan.
» Jaar 1 (basisprogramma BSc Bedrijfskunde) | |||||||
Periode | Type | Code | Naam | Taal | ECTS | Uren | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
semester I a | verplicht | EBP025A05 | Management Science | Nederlands | 5 | 7 | |
verplicht | EBP027A05 | Marketing BDK | Nederlands | 5 | 4 | ||
verplicht | EBP618B05 | Organisatie en technologie BDK | Nederlands | 5 | 5 | ||
semester I b | verplicht | EBP607A05 | Gedrag in organisaties | Nederlands | 5 | 4 | |
verplicht | EBP624B05 | Statistiek BDK | Nederlands | 5 | 5 | ||
verplicht | EBP029A05 | Supply Chain Operations | Nederlands | 5 | 4 | ||
semester II a | verplicht | EBP021A05 | Academic Skills I | Nederlands | 5 | 3 | |
verplicht | EBP023A05 | Financial Accounting BDK | Nederlands | 5 | 6 | ||
verplicht | EBP024A05 | Informatiemanagement BDK | Nederlands | 5 | 5 | ||
semester II b | verplicht | EBP022A05 | Academic Skills II | Nederlands | 5 | 3 | |
verplicht | EBP026A05 | Management Accounting BDK | Nederlands | 5 | 4 | ||
verplicht | EBP028A05 | Organisatie en omgeving | Nederlands | 5 | 4 | ||
» Jaar 2 ( Accountancy & Controlling/A&C) | |||||||
Periode | Type | Code | Naam | Taal | ECTS | Uren | |
semester I a | verplicht | EBB046A05 | Financial Management BDK | Nederlands | 5 | 4 | |
verplicht | EBB048A05 | Internal Control (BSc) | Engels | 5 | 2 | ||
verplicht | EBB050A05 | Kwalitatieve onderzoeksmethoden | Nederlands | 5 | 4 | ||
semester I b | verplicht | EBB078A05 | Accounting for Management Control | Nederlands | 5 | 4 | |
verplicht | EBB017B05 | Boekhouden A&C | Nederlands | 5 | 4 | ||
verplicht | EBB051A05 | Kwantitatieve onderzoeksmethoden | Nederlands | 5 | 4 | ||
semester II a | verplicht | EBB047A05 | Financial Reporting and Consolidation | Nederlands | 5 | 4 | |
verplicht | EBB053B05 | Juridische aspecten van bedrijfskunde | Nederlands | 5 | 5 | ||
verplicht | EBB140A05 | Onderzoeksontwerp | Nederlands | 5 | 3 | ||
semester II b | verplicht | EBB045A05 | Advanced Financial Accounting | Nederlands | 5 | 4 | |
verplicht | EBB823C05 | Financiering A&C | Nederlands | 5 | 4 | ||
verplicht | EBB049A05 | Introduction to Auditing | Nederlands | 5 | 3 | ||
» Jaar 2 ( Business & Management/B&M) | |||||||
Periode | Type | Code | Naam | Taal | ECTS | Uren | |
semester I a | verplicht | EBB046A05 | Financial Management BDK | Nederlands | 5 | 4 | |
verplicht | EBB050A05 | Kwalitatieve onderzoeksmethoden | Nederlands | 5 | 4 | ||
verplicht | EBB054A05 | Management- en Organisatietheorie | Nederlands | 5 | 4 | ||
semester I b | verplicht | EBB078A05 | Accounting for Management Control | Nederlands | 5 | 4 | |
verplicht | EBB051A05 | Kwantitatieve onderzoeksmethoden | Nederlands | 5 | 4 | ||
verplicht | EBB644B05 | Operations Management B&M/TM | Nederlands | 5 | 4 | ||
semester II a | verplicht | EBB617B05 | Human Resource Management B&M | Engels | 5 | 4 | |
verplicht | EBB053B05 | Juridische aspecten van bedrijfskunde | Nederlands | 5 | 5 | ||
verplicht | EBB140A05 | Onderzoeksontwerp | Nederlands | 5 | 3 | ||
semester II b | verplicht | EBB055A05 | Marktcontext en marktonderzoek | Nederlands | 5 | 3 | |
verplicht | EBB711C05 | Organisatieverandering en Leiderschap | Nederlands | 5 | 2 | ||
verplicht | EBB649C05 | Strategic Management B&M | Engels | 5 | 4 | ||
» Jaar 2 ( Technology Management/TM) | |||||||
Periode | Type | Code | Naam | Taal | ECTS | Uren | |
semester I a | verplicht | EBB046A05 | Financial Management BDK | Nederlands | 5 | 4 | |
verplicht | EBB050A05 | Kwalitatieve onderzoeksmethoden | Nederlands | 5 | 4 | ||
verplicht | EBB059A05 | Technologiemanagement | Nederlands | 5 | 4 | ||
semester I b | verplicht | EBB051A05 | Kwantitatieve onderzoeksmethoden | Nederlands | 5 | 4 | |
verplicht | EBB057A05 | Logistieke informatiesystemen | Nederlands | 5 | 4 | ||
verplicht | EBB644B05 | Operations Management B&M/TM | Nederlands | 5 | 4 | ||
semester II a | verplicht | EBB053B05 | Juridische aspecten van bedrijfskunde | Nederlands | 5 | 5 | |
verplicht | EBB140A05 | Onderzoeksontwerp | Nederlands | 5 | 3 | ||
verplicht | EBB601B05 | Work Organization and Job Design | Engels | 5 | 3 | ||
semester II b | verplicht | EBB056B05 | Data Mining and its Applications | Engels | 5 | 4 | |
verplicht | EBB058B05 | Design and Planning of Production | Engels | 5 | 6 | ||
verplicht | EBB652B05 | Management of Product Innovation | Engels | 5 | 2 | ||
» Jaar 3 ( Accountancy & Controlling/A&C) | |||||||
Periode | Type | Code | Naam | Taal | ECTS | Uren | |
semester I a | verplicht | EBB099B05 | Corporate Governance for A&C | Engels | 5 | 4 | |
verplicht | EBB116A05 | Financial Statement Analysis for A&C | Engels | 5 | 4 | ||
verplicht | RGAFI20105 | Inleiding Belastingrecht voor A&C | Nederlands | 5 | variabel | ||
semester I b | verplicht | EBB097A05 | Auditing Practices | Nederlands | 5 | 3 | |
verplicht | EBB121A05 | Global Corporate Taxation | Nederlands | 5 | 4 | ||
verplicht | EBB102B05 | Management Control for A&C | Engels | 5 | 4 | ||
semester II | verplicht | EBB924B10 | Bachelor's Thesis BDK-A&C | Nederlands | 10 | 1 | |
semester II a | verplicht | EBB100A05 | Ethics in Business and Management | Engels | 5 | 4 | |
verplicht | EBB822B05 | Financial and Actuarial Calculus | Nederlands | 5 | 4 | ||
semester II b | verplicht | EBB096A05 | Accounting Information Systems A&C | Engels | 5 | 2 | |
verplicht | EBB901C05 | Ondernemingsrecht A&C | Nederlands | 5 | 4 | ||
Opmerkingen | Bachelor's Thesis BDK-A&C kan ook in semester 1.1-2 gevolgd worden. | ||||||
» Jaar 3 ( Business & Management/B&M) | |||||||
Periode | Type | Code | Naam | Taal | ECTS | Uren | |
semester I | keuzegroep A | buitenlandminor | Engels | 30 | |||
keuzegroep A | minor Algemene Economie voor de LO | Engels | 30 | ||||
keuzegroep A | minor BDK-B&M/TM | Engels | 30 | ||||
keuzegroep A | minor Bedrijf en Belastingen | Nederlands | 30 | ||||
keuzegroep A | minor ED&G | Engels | 30 | ||||
keuzegroep A | minor Finance | Engels | 30 | ||||
keuzegroep A | minor Innovation & Entrepreneurship | Engels | 30 | ||||
keuzegroep A | minor Internship Business Research | Engels | 30 | ||||
keuzegroep A | minor Management Control | Engels | 30 | ||||
keuzegroep A | universitaire minor | Engels en Nederlands | 30 | ||||
semester II | verplicht | EBB731B10 | Bachelor's Thesis BDK-B&M | Nederlands | 10 | 2 | |
semester II a | verplicht | EBB100A05 | Ethics in Business and Management | Engels | 5 | 4 | |
verplicht | EBB101A05 | Integrative Research Project | Nederlands | 5 | 2 | ||
semester II b | verplicht | EBB098A05 | Contemporary Theories on B&M | Engels | 5 | 2 | |
verplicht | EBB139A05 | Digital Business and Transformation | Engels | 5 | 3 | ||
Opmerkingen |
| ||||||
» Jaar 3 ( Technology Management/TM) | |||||||
Periode | Type | Code | Naam | Taal | ECTS | Uren | |
semester I | keuzegroep B | buitenlandminor | Engels | 30 | |||
keuzegroep B | minor Algemene Economie voor de LO | Engels | 30 | ||||
keuzegroep B | minor BDK-B&M/TM | Engels | 30 | ||||
keuzegroep B | minor Bedrijf en Belastingen | Nederlands | 30 | ||||
keuzegroep B | minor ED&G | Engels | 30 | ||||
keuzegroep B | minor Finance | Engels | 30 | ||||
keuzegroep B | minor Innovation & Entrepreneurship | Engels | 30 | ||||
keuzegroep B | minor Internship Business Research | Engels | 30 | ||||
keuzegroep B | minor Management Control | Engels | 30 | ||||
keuzegroep B | universitaire minor | Engels en Nederlands | 30 | ||||
semester II | verplicht | EBB643C10 | Bachelor's Thesis BDK-TM | Nederlands | 10 | 2 | |
semester II a | verplicht | EBB100A05 | Ethics in Business and Management | Engels | 5 | 4 | |
verplicht | EBB609B05 | International Bus.& Supply Chain Market. | Engels | 5 | 3 | ||
semester II b | verplicht | EBB103A05 | Ontwerppraktijk BDK-TM | Nederlands | 5 | 2 | |
verplicht | EBB647B05 | Organisatie, technologie en verandering | Nederlands | 5 | 3 | ||
Opmerkingen |
| ||||||
» Jaar 3 (minor B&M/TM) | |||||||
Periode | Type | Code | Naam | Taal | ECTS | Uren | |
semester I a | keuze | EBB104A05 | Behavioural Decision Making | Engels | 5 | 3 | |
keuze | EBB106A05 | Entrepreneurship B&M/TM | Engels | 5 | 3 | ||
keuze | EBB816B05 | Introductie Lerarenopleiding | Nederlands | 5 | 3 | ||
keuze | EBB123A05 | Junior Business Research and Consulting | Engels | 5 | 3 | ||
keuze | EBB697A05 | Managementvaardigheden | Nederlands | 5 | 8 | ||
keuze | EBB742B05 | Purchasing & Supply Chain Management | Engels | 5 | 4 | ||
keuze | EBB122A05 | Success Factors of Econ. Growth in Korea | Engels | 5 | 4 | ||
keuze | EBB110A05 | Teamwork - Theories, Design and Dynamics | Engels | 5 | 4 | ||
semester I b | keuze | EBB105B05 | Digital Marketing Analytics | Engels | 5 | 5 | |
keuze | EBB132A05 | Healthcare Management | Engels | 5 | 4 | ||
keuze | EBB107A05 | Innovation Management B&M | Engels | 5 | 3 | ||
keuze | EBB108A05 | International Business Theories | Engels | 5 | 4 | ||
keuze | EBB123A05 | Junior Business Research and Consulting | Engels | 5 | 3 | ||
keuze | EBB109A05 | Operations Strategy and Technology | Engels | 5 | 4 | ||
Opmerkingen | Studenten kiezen 30 EC uit 'Minor B&M/TM'. | ||||||
» Jaar 3 (minor Algemene Economie voor de Lerarenopleiding) | |||||||
Periode | Type | Code | Naam | Taal | ECTS | Uren | |
semester I a | verplicht | EBB816B05 | Introductie Lerarenopleiding | Nederlands | 5 | 3 | |
verplicht | EBS020A05 | Macroeconomics for Pre-MSc | Engels | 5 | 4 | ||
verplicht | EBP819B05 | Microeconomics for E&BE: Consumers&Firms | Engels | 5 | 6 | ||
semester I b | verplicht | EBB086A05 | Behavioural and Experimental Economics | Engels | 5 | 4 | |
verplicht | EBS021A05 | Internat. Economics for Pre-MSc | Engels | 5 | 4 | ||
verplicht | EBB067A05 | Microeconomics - Industrial Organization | Engels | 5 | 4 | ||
» Jaar 3 (minor Bedrijf en Belastingen) | |||||||
Periode | Type | Code | Naam | Taal | ECTS | Uren | |
semester I a | verplicht | RGAFI30510 | Inl. Belastingheffing voor niet-jur | Nederlands | 10 | variabel | |
verplicht | RGBFI00105 | Loonheffingen | Nederlands | 5 | 2 | ||
semester I b | verplicht | EBB121A05 | Global Corporate Taxation | Nederlands | 5 | 4 | |
verplicht | RGAFI30405 | Omzetbelasting voor niet-juristen | Nederlands | 5 | variabel | ||
verplicht | RGAPR70205 | Privaatrecht voor niet-juristen | Nederlands | 5 | 2 | ||
» Jaar 3 (minor Economic Development and Globalization) | |||||||
Periode | Type | Code | Naam | Taal | ECTS | Uren | |
semester I a | verplicht | EBS020A05 | Macroeconomics for Pre-MSc | Engels | 5 | 4 | |
verplicht | EBS002A05 | Mathematics for Pre-MSc | Engels | 5 | 4 | ||
verplicht | EBP819B05 | Microeconomics for E&BE: Consumers&Firms | Engels | 5 | 6 | ||
semester I b | verplicht | EBB111A05 | Econometrics for minor Finance | Engels | 5 | 4 | |
verplicht | EBS021A05 | Internat. Economics for Pre-MSc | Engels | 5 | 4 | ||
keuzegroep C | EBB921B05 | Global Development Studies | Engels | 5 | 4 | ||
keuzegroep C | EBB141A05 | Technological Change & Innovation | Engels | 5 | |||
Opmerkingen | Studenten kiezen 5 EC uit de keuzegroep. | ||||||
» Jaar 3 (minor Finance) | |||||||
Periode | Type | Code | Naam | Taal | ECTS | Uren | |
semester I a | verplicht | EBB133A05 | Asset Pricing for Pre-MSc &Minor Finance | Engels | 5 | 3 | |
verplicht | EBB112A05 | Mathematics for minor Finance | Engels | 5 | 4 | ||
verplicht | EBP819B05 | Microeconomics for E&BE: Consumers&Firms | Engels | 5 | 6 | ||
semester I b | verplicht | EBB134A05 | Corporate Finance for Minor Finance | Engels | 5 | 4 | |
verplicht | EBB111A05 | Econometrics for minor Finance | Engels | 5 | 4 | ||
verplicht | EBP812B05 | Macroeconomics for E&BE | Engels | 5 | 6 | ||
» Jaar 3 (minor Innovation & Entrepreneurship) | |||||||
Periode | Type | Code | Naam | Taal | ECTS | Uren | |
semester I a | verplicht | EBB117A05 | Entrepreneurial Marketing | Engels | 5 | 3 | |
verplicht | EBB124A05 | Introduction to Entrepreneurship | Engels | 5 | 3 | ||
verplicht | EBB119A05 | Technology-based Offerings | Engels | 5 | 3 | ||
semester I b | verplicht | EBB118B10 | Entrepreneurship Project | Engels | 10 | 8 | |
verplicht | EBB107A05 | Innovation Management B&M | Engels | 5 | 3 | ||
» Jaar 3 (minor Internship Business Research) | |||||||
Periode | Type | Code | Naam | Taal | ECTS | Uren | |
semester I | verplicht | EBB127A20 | Business Research Project | Engels | 20 | 4 | |
semester I a | keuzegroep D | EBB104A05 | Behavioural Decision Making | Engels | 5 | 3 | |
keuzegroep D | EBB106A05 | Entrepreneurship B&M/TM | Engels | 5 | 3 | ||
keuzegroep D | EBB816B05 | Introductie Lerarenopleiding | Nederlands | 5 | 3 | ||
keuzegroep D | EBB742B05 | Purchasing & Supply Chain Management | Engels | 5 | 4 | ||
keuzegroep D | EBB122A05 | Success Factors of Econ. Growth in Korea | Engels | 5 | 4 | ||
keuzegroep D | EBB110A05 | Teamwork - Theories, Design and Dynamics | Engels | 5 | 4 | ||
semester I b | keuzegroep D | EBB105B05 | Digital Marketing Analytics | Engels | 5 | 5 | |
keuzegroep D | EBB132A05 | Healthcare Management | Engels | 5 | 4 | ||
keuzegroep D | EBB107A05 | Innovation Management B&M | Engels | 5 | 3 | ||
keuzegroep D | EBB108A05 | International Business Theories | Engels | 5 | 4 | ||
keuzegroep D | EBB109A05 | Operations Strategy and Technology | Engels | 5 | 4 | ||
Opmerkingen | Studenten kiezen 10 EC uit de keuzegroep. | ||||||
» Jaar 3 (minor Management Control) | |||||||
Periode | Type | Code | Naam | Taal | ECTS | Uren | |
semester I a | verplicht | EBB099B05 | Corporate Governance for A&C | Engels | 5 | 4 | |
verplicht | EBB116A05 | Financial Statement Analysis for A&C | Engels | 5 | 4 | ||
verplicht | EBB048A05 | Internal Control (BSc) | Engels | 5 | 2 | ||
semester I b | verplicht | EBB627A05 | International Financial Management | Engels | 5 | 4 | |
verplicht | EBB102B05 | Management Control for A&C | Engels | 5 | 4 | ||
keuzegroep E | EBB132A05 | Healthcare Management | Engels | 5 | 4 | ||
keuzegroep E | EBB107A05 | Innovation Management B&M | Engels | 5 | 3 | ||
keuzegroep E | EBB108A05 | International Business Theories | Engels | 5 | 4 | ||
keuzegroep E | EBB109A05 | Operations Strategy and Technology | Engels | 5 | 4 | ||
Opmerkingen | Studenten kiezen 5 EC uit de keuzegroep. |
1 | Academic Skills I | EBP021A05 | |||||||||||||||||||||||||||
Deze cursus maakt deel uit van het thema leren van onderzoek. Studenten leren hoe een literatuuronderzoek uit te voeren in de context van bedrijfskundig onderzoek. Dit maakt onderdeel uit van het ontwikkelen van basis-onderzoeksvaardigheden, inclusief sociale en communicatieve vaardigheden. Deze cursus legt de basis voor Academic Skills II, waarin studenten verdergaan met het ontwikkelen van een onderzoeksplan. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
2 | Academic Skills II | EBP022A05 | |||||||||||||||||||||||||||
1. Ontwikkelen onderzoeksvoorstel. 2. Academisch schrijven, presenteren en argumenteren. Groepsactiviteiten en veel (peer)feedback. Werkgroepen begeleid door student assistenten. Studenten ontwikkelen academische vaardigheden door "doen, reflecteren, herzien, en opnieuw doen" (Deming cyclus), zowel bij werk aan een eigen onderzoeksvoorstel als ook door het geven van feedback op onderzoeksvoorstellen van collega-studenten. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
3 | Accounting for Management Control | EBB078A05 | |||||||||||||||||||||||||||
Managers en andere medewerkers van organisaties moeten begrijpen hoe hun beslissingen de kosten en opbrengsten van de organisatie op de korte en lange termijn beïnvloeden. Management accounting is een essentieel vakgebied bij het voorbereiden en nemen van beslissingen over allerlei bedrijfsvoeringsaspecten, zoals keuzes over investeringen, producten, productiemethoden en afzetmarkten. Technieken die in de cursus aan de orde komen, zijn bijvoorbeeld kostprijsberekening, budgettering, verschillenanalyse, prestatiemeting en de bepaling van interne verrekenprijzen. Het is belangrijk dat studenten de technieken en concepten begrijpen en kunnen toepassen. Voor een goede toepassing ervan is het echter eveneens nodig te weten in welke omstandigheden en onder welke voorwaarden ze toepasbaar zijn. Deze cursus behandelt daarom niet alleen de technieken, maar ook kritische wetenschappelijke literatuur en enkele praktijkcases, zodat de student in theorie en praktijk een beeld krijgt van de gebruiksmogelijkheden van accountinginformatie in productie- en dienstverlenende organisaties. Ook ethische dilemma's die spelen op het gebied van de management accounting, komen aan de orde. Hiermee moet de student aan het einde van de cursus een beter begrip hebben van het belang en de mogelijkheden van management accounting-informatie voor een goede sturing en beheersing van organisaties. Dit is van belang voor zijn of haar toekomstige werk (potentieel als leidinggevende) in organisaties die moeten overleven in een in toenemende mate onzekere en concurrerende omgeving. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
4 | Accounting Information Systems A&C | EBB096A05 | |||||||||||||||||||||||||||
A dynamic course combining practice and theory. This course focuses on how to manage and control an organization, the processes involved and on the reliability of financial reporting process which is highly automated. Daily topics for accountants and controllers. The course Accounting Information Systems (AIS) in the Accountancy and Controlling Bachelor program gives students the insight in the foundations, the theories and the models (e.g. Typology Model) that are required to produce risk analyses within an organization and to analyze and discuss the internal controls. In addition, the students gain insight in characteristics of information required to achieve the organizational objectives. An Accounting Information System (AIS) is necessary for recording data and producing reliable information. The design of an AIS has impact on the design of business processes and the IT architecture and controls. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
5 | Advanced Financial Accounting | EBB045A05 | |||||||||||||||||||||||||||
De cursus start met een diepgaande bespreking van de componenten van de balans en resultatenrekening: de verschillende activa en passiva, alsmede opbrengsten en kosten. Daarbij wordt geanalyseerd welke effecten instandhoudingsdoelstellingen en waarderingsgrondslagen hebben op de in de jaarrekening gerapporteerde cijfers en de daaruit af te leiden financiële ratio’s. Bij de behandeling van waarderingsgrondslagen staan de regels van de International Accounting Standards Board centraal. De cursus wordt afgesloten met het toepassen van de regels met betrekking tot transacties en translaties in vreemde valuta. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
6 | Asset Pricing for Pre-MSc &Minor Finance | EBB133A05 | |||||||||||||||||||||||||||
Asset Pricing is a course about the financial assets through which corporations can raise funds, and particularly about the valuation of these financial assets. The course first sets the scene by describing ownership and control characteristics of corporations, and how these relate to their financing. Subsequently, it elaborates on valuing financial assets. For this purpose, the time value of money, interest rates (or yields) and the valuation of bonds are discussed. Also stock valuation models will receive ample attention. In addition, modern portfolio theory and the Capital Asset Pricing Model will be introduced and used to explain expected returns. A final issue will be the valuation of financial options, using both the binomial option pricing model and the Black-Scholes option pricing model. A central theme throughout the course will be the law of one price, which dictates that equivalent investment opportunities must trade for the same price in all markets. This law will be presented as one of the corner stones of valuation. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
7 | Auditing Practices | EBB097A05 | |||||||||||||||||||||||||||
De student verwerft in deze cursus kennis omtrent de verschillende methoden en technieken om financiële informatie te controleren. Hij/zij verwerft inzicht in het belang van IT voor de kwaliteit van informatie en de impact daarvan op de wijze waarop de audit wordt vormgegeven. De student leert deze kennis toe te passen in een jaarrekeningcontrole (casus). | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
8 | Bachelor's Thesis BDK-A&C | EBB924B10 | |||||||||||||||||||||||||||
Het individuele afstudeeronderzoek wordt uitgevoerd op het gebied van Accountancy & Controlling. De bedoeling van het afstudeertraject is om vakinhoud en methoden van onderzoek te integreren door op een gestructureerde wijze studenten te begeleiden bij de ontwikkeling en uitvoering van hun eerste empirisch onderzoek. Door de nadruk op de methoden van onderzoek is het afstudeertraject duidelijk complementair aan de meer op de vakinhoud gerichte vakken van het laatste bachelorjaar. De intentie is om alle onderdelen van het onderzoek, van de conceptualisering van de onderzoeksvraag, via het onderzoeksvoorstel tot de samenstelling van het uiteindelijke rapport, onder begeleiding te bestuderen en in de afstudeeropdracht te verwerken. Op deze wijze stelt het afstudeertraject studenten in staat een aantal voor een academicus essentiële vaardigheden te ontwikkelen: het ontwerpen en zelfstandig uitvoeren van onderzoek. Daarmee vormt het bachelorafstudeerwerkstuk de natuurlijke opstap naar het volgende pièce de resistance, het masterafstudeerwerkstuk. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
9 | Bachelor's Thesis BDK-B&M | EBB731B10 | |||||||||||||||||||||||||||
De Bachelor's Thesis vormt het sluitstuk van het Bedrijfskunde programma. Dit onderdeel van het programma test de wetenschappelijke kwaliteiten van de student. Studenten moeten laten zien dat ze in staat zijn om wetenschappelijk te denken en onderzoek naar organisatieproblemen kunnen uitvoeren, alsook over dit onderzoek op wetenschappelijk verantwoorde wijze kunnen rapporteren. Kennis, begrip, vaardigheden en onderzoektechnieken die de studenten zich tijdens de studie hebben eigen gemaakt komen in dit project samen. De Bachelor's Thesis bouwt voort op kennis over het geselecteerde onderzoekthema, alsmede diverse Bachelorcursussen over het uitvoeren van onderzoek. Studenten schrijven zich in voor een thema aan het begin van het semester. Binnen dat thema selecteren ze een relevant probleem en voeren vervolgens een literatuuranalyse uit. De begeleider van het thema organiseert een aantal bijeenkomsten die de student de gelegenheid bieden om het onderzoeksproject en de voortgang te presenteren en te bespreken met andere studenten en de begeleider. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
10 | Bachelor's Thesis BDK-TM | EBB643C10 | |||||||||||||||||||||||||||
In de vakken Bachelor's thesis BDK-TM en Ontwerppraktijk worden diagnose-, analyse-, and ontwerpvaardigheden gecombineerd met inhoud uit eerdere vakken. Het doel van de Bachelor's Thesis BDK-TM is om een wetenschappelijke vraagstuk te onderzoek via de empirische cyclus. Het scriptietraject start met een diagnose bij een bedrijf in groepen van vier studenten. Een probleem bij een bedrijf wordt kritisch onderzocht door een probleemanalyse, conceptuele analyse (literatuuronderzoek), en een empirische toets. De diagnose bepaalt de context voor de individuele scriptie. In de scriptie - welke in de vorm van een wetenschappelijk artikel wordt geschreven - wordt de empirische cyclus gevolgd. Acquisitie van een opdracht bij een bedrijf, schrijven van rapporten, en geven van presentaties zijn onderdeel van het project. De diagnose wordt ondersteund door een training in communicatie-, projectmanagement- en persoonlijke vaardigheden. De diagose en scripties zijn het startpunt voor het vak Ontwerppraktijk, waar een oplossing ontworpen wordt om het bedrijfsprobleem (gedeeltelijk) op te lossen. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
11 | Behavioural and Experimental Economics | EBB086A05 | |||||||||||||||||||||||||||
As the name suggests, this course has two main themes: behavioural economics and experimental economics. They are interconnected, as behavioral economics (BE) is typically informed by insights from experimental research. Introduction to behavioral economics: Oftentimes, we are not the flawless, time-consistent maximizers of our own expected utility that neoclassical rational choice theory assumes us to be. Instead, we tend to make choices that are not in our long-run self-interest. For example, we delay unpleasant tasks and are tempted by short-term pleasures. Our choices are susceptible to the framing of decision-making problems because our cognitive abilities to solve them are limited. Also, we are willing to sacrifice our own interests to help others. The behavioral economics part of the course will teach you the basic theories that describe the above behaviors, including basic prospect theory, hyperbolic discounting and theories of fairness and altruism. Introduction to experimental economics: How do people really behave? Experimental economics (EE) examines this question empirically. We will discuss experimental research on various topics (e.g. market experiments, game theory experiments, labor market experiments). You will learn about the standards of experimental economics and the main types of experiments. We will make a direct connection to behavioral economics by discussing experimental evidence on the behavioral view of human decision-making. We will not only talk about experiments but also do some classroom experiments ourselves. There will also be a group assignment, where the task is to work out a proposal for an economic experiment. You will present this proposal in class, incorporate the feedback that you get, and write up the research proposal as a paper. Note that the schedule is irregular as the course is front-loaded with lectures. In the first three weeks there will be three lectures per week; in the next week two lectures, and in the last three weeks one lecture per week. The reason for this front-loading is that 25% of the grade is based on an assignment (the abovementioned research proposal for an experiment). To be able to write this assignment, students should learn about the experimental methodology and the types of experiments first - hence the many lectures in the first few weeks. For the exact times please consult the website rooster.rug.nl | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
12 | Behavioural Decision Making | EBB104A05 | |||||||||||||||||||||||||||
This course aims to provide students with an overview and understanding of topics in behavioral decision-making. A variety of theories and findings on decision-making will be discussed in class. In addition, their relevance in explaining and predicting (group) decision-making in organizational settings will be discussed in more depth in the tutorials. Topics that we will discuss in the course include dual process approaches, motivations, emotions, interdependent decision-making in negotiations, and group decision-making. The course is designed as follows: Within the lectures the theories of behavioral decision-making will be explained, as well as the psychological basis behind these effects. Within the tutorials, students will practice applying BDM theories into practice. Students are expected to have read the papers assigned for each week and should be able critically examine the papers. The course includes a group assignment in which students will discuss theories as well as practical applications of these theories in real-world settings. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
13 | Boekhouden A&C | EBB017B05 | |||||||||||||||||||||||||||
Boekhouden vervult een vitale rol in het verschaffen van informatie die nodig is om de consquenties voor de resultaatbepaling (resultatenrekening) en vermogenspositie (balans) van bedrijfsprocessen te doorgronden. Het vak ligt daardoor in belangrijke mate ten grondslag aan het functioneren van accountants en controllers in organisaties: het kunnen beoordelen van de kwaliteit van die informatie en de totstandkoming ervan (boekingsprocessen), alsmede het kunnen doen van aanbevelingen hoe die kwaliteit te verbeteren. Uit de beschreven leerdoelen blijkt welke thema's bij uitstek voor het voetlicht moeten en zullen worden gebracht. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
14 | Business Research Project | EBB127A20 | |||||||||||||||||||||||||||
As the desired learning outcomes suggest, the course aims to enable the development of competences in business research as an actual practice in business environment. In undertaking and completing a whole research project, from planning through implementation to reporting, students are being provided with an opportunity to experience and develop competences in all aspects of the business research process. This makes it distinct from the research training that students receive at earlier stages in their degree program where the focus is on specific elements of research practice. The course is also clearly distinct from other opportunities during which undergraduate students might have to undertake a more theoretical assignment in that it involves working and collaborating with others in an extra-academic context – a business context in which pressures, requirements and expectations are quite different from learning environment at the university. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
15 | Contemporary Theories on B&M | EBB098A05 | |||||||||||||||||||||||||||
This course aims at analyzing some salient themes/theories in Business and Management. Students are challenged to adopt a critical approach with regard to the validity of the knowledge derived from these theoretical insights. Students have to : - understand the contribution of the selected theories to the discipline of Business and Management - make a critical assessment of the theoretical foundation on one of the theories - make a critical assessment of the empirical validation of the theory - identify its major limitations The course consists of two parts: 1. The first three weeks five introductory lectures on four specific contemporary themes/theories are offered. 2. The last three weeks of this period students will select one of the themes and discuss some additional papers in smaller working group sessions (nine groups about 30 students per session, each divided into 10 sub-groups of 3 students). The students will assess the distributed literature under supervision of a lecturer. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
16 | Corporate Finance for Minor Finance | EBB134A05 | |||||||||||||||||||||||||||
In this course, the lessons learnt from studying the valuation of financial assets, will be applied to the valuation of real assets, such as factories and machines. Various methods for real asset valuation will be considered, including the Weighted-Average-Cost-of-Capital method, the Adjusted Present Value method and real options approaches. Also ways to derive expected future cash flows (being an important input for real asset valuations) from accounting statements and other information will be discussed. In addition to the valuation of real assets, the financing of firms will be covered in this course. Taking the irrelevance theorem as a starting point, the course will explore the consequences of, for instance, taxes, agency problems and information asymmetries, on the capital structure of firms. A similar set of arguments will be applied to firms' pay-out policies. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
17 | Corporate Governance for A&C | EBB099B05 | |||||||||||||||||||||||||||
Onder invloed van spraakmakende schandalen als Ahold, Enron en Parmalat evenals de financiële crisis is de aandacht hebben voor en regelgeving op het gebied van corporate governance sterk toegenomen. Hierbij kan onder meer gedacht worden aan de invoering van de Sarbanes-Oxley Wet in de Verenigde Staten en de wettelijke verankering van de Nederlandse corporate governance code, ook wel beter bekend als de Code Tabaksblat. Daarbij komen onderwerpen als besturen en beheersen, verantwoordelijkheid en zeggenschap en verantwoording en toezicht aan de orde. In deze cursus wordt aandacht besteed aan corporate governance aspecten die de positie en het functioneren van controllers en accountants beïnvloeden. Daarbij kan worden gedacht aan internationale verschillen in de wijze waarop bestuurs- en toezichtstructuren vorm hebben gekregen, het functioneren van boards, de rol van media en kredietbeoordelaars binnen corporate governance en de wijze waarop met corporate governance codes wordt omgegaan. De onderwerpen worden hoofdzakelijk behandeld vanuit wetenschappelijk onderzoek. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
18 | Data Mining and its Applications | EBB056B05 | |||||||||||||||||||||||||||
Data Mining and its Applications focuses on the application of data mining techniques to practical problems. The starting point is a large amount of data that needs to be analyzed and used to support practical decisions. Students learn how to explore and visualize empirical data and find patterns, using appropriate data mining techniques, in order to create useful information and/or input data to be used in models or methods to solve the practical problem. The assignments cover practical problems related to the design, planning & control, and improvement of manufacturing processes. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
19 | Design and Planning of Production | EBB058B05 | |||||||||||||||||||||||||||
To survive in the ever increasing global competition, production organizations need to carefully attune their production system to their environment. We pay attention to production system design with an emphasis on Continuous Improvement and Lean Production. The suitability of a production structure is assessed on characteristics of the market (product mix, volume) and characteristics of capacity (humans, machines, tools). Sample topics are Statistical Process Control, Line Balancing, Cellular Manufacturing, and Pull Production. Design methods and techniques will be practiced through assignments and practicals. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
20 | Digital Business and Transformation | EBB139A05 | |||||||||||||||||||||||||||
This course is about the impact of digitalization on business, and how businesses should respond to digital change. Incumbent firms inevitably get confronted with new digital and disruptive technologies, which may require them to develop new digital capabilities and business models. Digital change may threaten incumbents or provide opportunities to further improve competitiveness. In this course, we will highlight the importance and practice of digital technologies, provide insights into digital transformation processes, and address when and how firms should digitally transform to improve value creation and capture. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
21 | Digital Marketing Analytics | EBB105B05 | |||||||||||||||||||||||||||
In simplistic terms, digital marketing is the promotion of products or brands via one or more forms of digital media. However, digital marketing is not merely adding digital channels to the media mix; it is about integrating digital into all facets of marketing. Major companies like Unilever and ING increasingly shift their marketing budgets from traditional to digital media which underlines the growing importance of digital marketing. Beyond this, a rise of new digital-only market players (i.e. Zalando and Amazon) can be observed. The aim of this course is therefore to show what new challenges and opportunities marketers face in the digital age and provide students with strategic and analytical skills to (1) understand the fundamental constructs and principles of consumer behavior in the digital age, (2) describe the implications of the digital revolution for business model formulation, (3) compose a customized digital marketing program for a given organization, and (4) track performance indicators for digital marketing activities like online advertising. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
22 | Econometrics for minor Finance | EBB111A05 | |||||||||||||||||||||||||||
The course introduces basic principles of econometrics using mainly the linear regression model. The course begins with review of probability and statistics and continues with simple and multiple linear regression. The goal is to learn how data can be used to fit econometric models, estimate parameters and test hypotheses. Students apply these methods to data and learn to work with the econometric software package EViews. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
23 | Entrepreneurial Marketing | EBB117A05 | |||||||||||||||||||||||||||
With traditional marketing, a firm operates in a stable market environment and addresses clearly perceived customer needs. In contrast, entrepreneurial marketing refers to situations where the environment is uncertain, market conditions change rapidly, and customer needs are not clear. It combines the disciplines of marketing, entrepreneurship and innovation. Here, firms are searching for new opportunities to create value for customers, and ways to translate their creative ideas into a viable business. Entrepreneurial marketing is not about selecting the right advertising strategy or setting the right price. It is about identifying interesting opportunities, based on innovative technologies and rapidly changing markets, and developing a business model that allows the firm to create and deliver superior value to customers while earning profitable returns. Entrepreneurial marketing is relevant for both (a) start-up firms and (b) established firms that want to create a new business. The course is structured around three key issues: 1. Identifying opportunities, where firms look for interesting opportunities to create superior value to customers; e.g. based on innovative new technology, creative combination of existing ideas or changing customer needs (including market sensing techniques). 2. Developing a business model, where firms translate their innovative idea into a viable business that satisfies two key objectives: (a) delivering superior value to customers and (b) attaining the goals of the firm such as delivering profitable returns and/or societal value. 3. Implementing the marketing strategy, where firms develop a compelling value proposition for customers and implement the accompanying processes that are required to deliver that value to customers. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
24 | Entrepreneurship B&M/TM | EBB106A05 | |||||||||||||||||||||||||||
The attention paid to entrepreneurship in economics and business has steadily increased during the last decades. Policy makers and practioners are seeking to promote the supply of entrepreneurs in order to encourage economic benefits (e.g. employment, wealth creation and competition) as well as social benefits (e.g. social cohesion and empowerment). Entrepreneurship is a multi-dimensional concept that takes a variety of forms and appears in both large and small businesses, in both new and established firms, in both the formal and informal economy, in technological and non-technological industries and in many world regions. It is important to understand the characteristics of entrepreneurship in different settings in order to derive meaningful implications for different stakeholders. This course offers basic knowledge in the field of entrepreneurship. We discuss entrepreneurship from different perspectives (e.g. psychological, economic and process perspectives) and in different forms (e.g. new ventures and established businesses and small and large firms), and we discuss the value and importance of entrepreneurship in the modern economy. We also discuss theories and models that help in explaining antecedents and consequences of behaviors regarding the creation and the management of entrepreneurial businesses. After students have obtained an understanding of the importance of entrepreneurship and the entrepreneurial processes occuring at the micro level, we go back to the macro level and discuss how and under what circumstances institutions can promote entrepreneurship. Finally, in addition to the theoretical knowledge on entrepreneurship, throughout the course we aim to provide students with the opportunity to reflect on this knowledge by providing them with practical examples, by inviting guest lecturers from the field and by providing a group assignment in which students have to link the theory to practice. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
25 | Entrepreneurship Project | EBB118B10 | |||||||||||||||||||||||||||
The course “Entrepreneurship project” is the concluding course of the faculty minor “Innovation & Entrepreneurship” and university minor “Entrepreneurship”, and can be considered a Student Venturelab. In this course, students will develop an empirically well-founded solution to a practical business development challenge in a multidisciplinary project setting. There are two main sources of challenges: - the student’s own entrepreneurial idea; - an entrepreneurial idea delivered by an existing SME, larger firm or entrepreneurial team. The starting point of the course is a certain knowledge element. This element is often technology based, for example health- or energy-related devices, developed at the University of Groningen. The goal is to create an empirically validated understanding of the corresponding business model. In-between steps are: - validating customer needs; - developing suggestions for products/services to satisfy those needs; - validating the solution. Theory and tools from the disciplines of (entrepreneurial) marketing, entrepreneurship and innovation & technology management are applied during these three steps. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
26 | Ethics in Business and Management | EBB100A05 | |||||||||||||||||||||||||||
Corruption, responsible sourcing, sweatshops, gender discrimination, cultural relativism - these are only a few of the numerous ethical challenges we face in business and management. But research in moral psychology shows that we often fail to see what is morally important about a situation. And if we do see it, we often do not know how to deal with it. And even if we know how to deal with it, we often do not act accordingly. This course takes a practical approach to business ethics. Its main objectives are to foster sensitivity to moral aspects of decision making in business and management; to teach analytic skills that help you take a position in moral debates and to give a reasonable justification for your position; and to develop ways to successfully cope with dilemmas and issues that arise. We examine the main theories in business ethics, corporate social responsibility, and moral psychology, and we consider specific issues concerning ethics management. The course is set up in highly interactive ways, and we devote a large part of the time to a number of important cases from business ethics by means of collaborative assignments. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
27 | Financial Accounting BDK | EBP023A05 | |||||||||||||||||||||||||||
Financial accounting vervult een vitale rol in het verschaffen van informatie, die nodig is om rationele keuzen te maken tussen alternatieve aanwendingen van schaarse bronnen met betrekking tot bedrijfsmatige en economische activiteiten. Om gegevens over bedrijfsmatige activiteiten om te vormen tot bruikbare informatie voor besluitvormingsdoeleinden worden financiële transacties systematisch vastgelegd, verwerkt en gecommuniceerd middels financiële verslagen. De onderwerpen, die in deze cursus achtereenvolgens aan de orde komen zijn het administratief vastleggen en verwerken van verschillende financiële transacties, het opstellen van de balans, de winst- en verliesrekening en het kasstroomoverzicht alsmede het analyseren en interpreteren van de financiële prestaties en de financiële positie van ondernemingen. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
28 | Financial and Actuarial Calculus | EBB822B05 | |||||||||||||||||||||||||||
Dit is een introductie op het gebied van financiële rekenkunde en actuariële rekenkunde. Studenten bestuderen de verschillende rentemaatstaven, en leren hoe ze deze maatstaven moeten toepassen bij het waarderen van financiële instrumenten. Deze kennis wordt uitgebreid tot het domein van de actuariele rekenkunde, waar studenten leren berekeningen te maken met behulp van sterftetafels. Ze kunnen overlevingskansen bepalen voor individuen van verschillende leeftijden over verschillende perioden. Hierdoor leren ze een verscheidenheid aan levensverzekeringsproducten te waarderen. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
29 | Financial Management BDK | EBB046A05 | |||||||||||||||||||||||||||
In dit vak verkrijgt de student inzicht in een aantal voor bedrijfskundigen relevante begrippen, van relaties tussen deze begrippen en van methodes die financiële managers hanteren bij het oplossen van problemen. Studenten dienen met behulp van de aangereikte theorieën, concepten en praktische methodieken inleidende financiële vraagstukken zelfstandig op te kunnen lossen. Onderwerpen en samenhang In de cursus komen onder meer de volgende onderwerpen aan de orde: - waardering met financiële staten en de tijdswaarde van geld - prijsvorming van vermogenstitels (zoals aandelen, obligaties en opties) - de analyse en beoordeling van investeringsprojecten - de financiële planning en de beoordeling van prestaties - vermogensstructuur en dividendbeleid versus de ondernemingswaarde | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
30 | Financial Reporting and Consolidation | EBB047A05 | |||||||||||||||||||||||||||
Deze cursus vormt het sluitstuk van het boekhoudtraject van de accountancy opleiding. Twee onderdelen staan centraal in deze cursus. Het opstellen van een geconsolideerde jaarrekening en het verwerken van de acute en latente belasting in de bedrijfseconomische jaarrekening. Voor het onderdeel belastingen moet een case worden gemaakt. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
31 | Financial Statement Analysis for A&C | EBB116A05 | |||||||||||||||||||||||||||
Financial statements represent the basis for a wide range of business analysis techniques. Managers use them to monitor their firms' performances relative to competitors, to inform external investors, to help in determining new financial policies, and to calibrate their investment strategy by evaluating potential new acquisitions. Security analysts use them to rate and value companies on which they issue recommendations. Bankers use them to determine in deciding whether to extend a loan to a client and to determine loan's terms and potential extensions. Investment bankers use them as a basis for valuing and analyzing prospective M&As Consultants use them in performing competitive analyses between their clients and peer companies. Overall, this course provides a framework for using financial statement data in a wide variety of business analysis and valuation contexts. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
32 | Financiering A&C | EBB823C05 | |||||||||||||||||||||||||||
In een voorbereidend vak hebt u kennis gemaakt met de basisprincipes van de ondernemingsfinanciering. In het vak Financiering A&C past u dezelfde principes toe, waarbij er zowel verbreding als verdieping van onderwerpen plaats vindt. Ook vindt er specificering naar de praktijk van de accountant en controller plaats. Een groot deel van het cursusmateriaal, waaronder mogelijk ook opdrachten en tentamens, is in het Engels. Het vak omvat veel onderwerpen, die zich concentreren rondom de volgende thema's: - financiële waardering; winst, kasstromen en discontineringsvoeten, - financiële markten, stucturen, bronnen en instrumenten - speciale toepassingen en beheersvraagstukken | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
33 | Gedrag in organisaties | EBP607A05 | |||||||||||||||||||||||||||
Om menselijk gedrag binnen organisaties te begrijpen is het belangrijk om verder te gaan dan een 'common sense' benadering van menselijk gedrag. Het is daarnaast belangrijk om je eigen rol bij het beïnvloeden van gedrag in organisaties te begrijpen. We kijken eerst naar individuele psychologische processen, en bestuderen persoonlijkheid, attitudes, waarden, emoties, perceptie en communicatie. Hoe nemen we de wereld en andere mensen waar, en welke vertekeningen spelen daarbij een rol? Hoe kunnen individuen worden gemotiveerd om goed te presteren? Dan concentreren we ons op gedrag in groepen en sociale processen. Hoe worden groepen gevormd, en hoe beïnvloeden groepen menselijk gedrag? Ten slotte kijken we naar processen op organisatieniveau, zoals leiderschap, macht, cultuur, en organisatieverandering. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
34 | Global Corporate Taxation | EBB121A05 | |||||||||||||||||||||||||||
Het gedrag van bedrijven wordt beïnvloed doordat zij in de landen waarin zij opereren vennootschapsbelasting en de voorheffingen op die belasting (dividendbelasting, en in de meeste landen ook interestbelasting en royaltybelasting) moeten betalen. De fiscale wetgever - staten en Europese Unie, daarbij geadviseerd door de Organisatie voor Economische Samenwerking - proberen dat gedrag te beïnvloeden. Voorbeelden zijn fiscale faciliteiten zoals investeringsfaciliteiten en faciliteiten voor uitstel van belastingheffing bij bijvoorbeeld fusies, maar ook de vele anti-ontgaansbepalingen die in de vennootschapsbelastingsystemen van (vrijwel) alle landen zijn opgenomen. Mits het belang van de vennootschapsbelasting en de voorheffingen voor de rechtsvorm, investerings- en financieringsbeslissingen en de vestigingsplaatskeuze tijdig wordt onderkend, kan de omvang van de (wereldwijd) verschuldigde vennootschapsbelasting en de effecten daarvan op de kasstromen aanzienlijk worden beperkt. Een andere factor die de kasstromen gunstig beïnvloedt is het op juiste wijze tijdig aan de verplichtingen voldoen en een adequate rapportage hierover richting belastingdienst. Daardoor worden boetes, maar ook reputatieschade vermeden. Door middel van een Tax Control Framework kunnen fiscale risico's waardoor onjuist of niet op tijd aangifte wordt gedaan worden onderkend. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
35 | Global Development Studies | EBB921B05 | |||||||||||||||||||||||||||
This course is about the main determinants of socio-economic development in developing countries. Students learn about the similarities and differences in the socio-economic development of various regions in the world such as China, India, South-East Asia, Latin-America, Eastern Europe and Africa. In the course, the role of trade, technology, health, education, structural change, and foreign aid on socio-economic development is explained. The usefulness of various empirical methods to measure socio-economic development and its determinant is discussed, and theories of socio-economic development are evaluated. Throughout the course, national and international policies to generate socio-economic development are discussed and evaluated. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
36 | Healthcare Management | EBB132A05 | |||||||||||||||||||||||||||
Healthcare settings require specific management strategies and approaches to organizing in certain aspects. Healthcare organizations are professional service firms with most often a multidisciplinary workforce. Professionals require a degree autonomy, which does not mean highly professionalised medical doctors should be unmanaged – It just requires a different type of leadership from managers working in medical contexts. Medical and related knowledge is rapidly progressing and despite all the advances in technology leading to more complicated equipment and refined diagnostic and treatment procedures, at first sight the healthcare process in itself may still be seen as organised comparatively traditionally. A closer look, however, will reveal that healthcare organisations have increasingly implemented structures and explicitness (such as healthcare supply chains, clinical guidelines, electronic healthcare records, outcome monitoring systems) to the healthcare process to increase quality of care. These improvements have also led to new challenges, such as being confronted with the question how to balance investments in transparency and reliability against increased administration costs. Another feature that makes healthcare organisations stand out is they all share to some degree a sense of social mission or purpose concerned with the public good. Unlike most other organisations, healthcare generally aims to both realise this social mission while at the same time responding to financial incentives and behaving entrepreneurially, resulting in sometimes doing things that do not make sense in business terms. The multiple aims and the multiple actors involved pose specific challenges to managers in healthcare settings. This course sets out to explore the key areas in which healthcare management differs from management in other contexts. In this course you will be introduced to the basic components of the healthcare system and how these are organized and managed. You will be stimulated to reflect on the consequences for the quality of care. By working together on a complex real-life case that shows how the different components are related, you will get acquainted with the set-up of healthcare systems and the dynamics evolving from the actors involved and their specific roles. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
37 | Human Resource Management B&M | EBB617B05 | |||||||||||||||||||||||||||
Human resources are one of the most vital factors shaping an organization's success or failure. In contemporary business, managing human resources in organizations (Human Resource Management, HRM) is about aligning the work that people do with the overall organizational strategy to achieve corporate successes, and also about fueling people's self-actualization and prosper. Traditionally, HRM decisions involve job designs and assignments, recruitment and selection, assessment, motivation, rewards and the separation of employees. In response to the trend of globalization in today's business, diversity and cross-culture have also become crucial concerns in HRM. These HRM decisions have far-reaching consequences, including not only financial gains/losses and legal implications for the organization but also employability, productivity, and wellbeing of individuals within the organization. This course aims to help you understand what HRM decisions are and how to effectively manage corporate human resources in order to boost both corporate gains and individual successes. In addition, understanding HRM will likely help you to traverse relevant HRM skills at current or future jobs that you will pursue following your education. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
38 | Informatiemanagement BDK | EBP024A05 | |||||||||||||||||||||||||||
Voor managers en consultants is het van groot belang om inzicht te hebben in de rol die moderne informatiesystemen spelen in organisaties. Organisaties kunnen effectiever en efficiënter functioneren met behulp van informatiesystemen, maar veranderen hierdoor ook sterk. Centraal in dit vak staat hoe het gebruik en de implementatie van informatiesystemen door bedrijfskundig opgeleide managers en consultants begeleid kan worden. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
39 | Inl. Belastingheffing voor niet-jur | RGAFI30510 | |||||||||||||||||||||||||||
De cursus wordt gegeven in de vorm van een practicum ondersteund door hoorcolleges. Aanwezigheid bij de werkcolleges en actieve deelname daaraan zijn verplicht. Dit zijn de practicumverplichtingen. De cursus wordt afgesloten met een essay tentamen. Aandacht wordt besteed aan de volgende onderwerpen: - algemene inleiding in het belastingrecht - formeel belastingrecht - omzet- en overdrachtsbelasting - inkomstenbelasting, zowel in de winstsfeer als voor particulieren - vennootschapsbelasting - bronbelastingen - internationaal belastingrecht - introductie tax risk management De hoorcolleges worden grotendeels gevolgd samen met studenten Fiscaal Recht en Notarieel Recht die het vak Belastingrecht 1 volgen. De werkcolleges worden voor de doelgroep studenten Minor Bedrijf en Belastingen afzonderlijk gegeven. De bovengenoemde onderwerpen worden voor wat betreft de hoorcolleges gegeven in de de collegecyclus van het vak Inleiding Belastingrecht uit de bachelor Fiscaal Recht. De inhoud van het vak IBNJ verschilt op onderdelen van dat van Inleiding Belastingrecht. Zo wordt voor de groep studenten die de Minor Bedrijf en Belastingen volgen wordt een inleidend college gegeven en wordt bij IBNJ ingegaan op tax risk management, een onderdeel dat niet aan de orde wordt gesteld in het vak Belastingrecht 1. ZEER BELANGRIJK: STUDENTEN DIENEN ZICH IN PROGRESS VOORAFGAANDE AAN DE COLLEGEPERIODE BINNEN DE DAARTOE GESTELDE TERMIJN (zie de jaarindeling) IN TE TEKENEN VOOR HET VAK. DAARMEE KRIJGT U TOEGANG TOT DE VAKINFORMATIE IN DE STUDENTPORTAL (NESTOR) EN HET TENTAMEN. U HOEFT U NIET AFZONDERLIJK IN TE TEKENEN VOOR DE WERKGROEP, HIER KUNT U GEWOON NAAR TOE GAAN. BEIDE DELEN (WG DEEL 1 EN WG DEEL 2) DIENT U TE VOLGEN. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
40 | Inleiding Belastingrecht voor A&C | RGAFI20105 | |||||||||||||||||||||||||||
De cursus wordt gegeven in de vorm van een practicum ondersteund door hoorcolleges. Aanwezigheid bij de werkcolleges en actieve deelname daaraan zijn verplicht. Dit zijn de practicumverplichtingen. De cursus wordt afgesloten met een essay tentamen. Het is mogelijk een bonus van 0,5 punt bij het tentamen te verdienen. Dit kan door: a)tijdens de tussentijdse toetsweek (zie collegerooster Rechtsgeleerheid) een schriftelijke opdracht te maken en tevens b)gedurende de loop van de cursus bij de werkgroepbijeenkomsten aanwezig te zijn en hieraan actief deel te nemen. Voor beide onderdelen dient een voldoende resultaat te worden behaald. Studenten die deel willen nemen aan de bonusregeling dienen zich daarvoor bij het begin van de collegeperiode in te schrijven op de eerste werkgroepbijeenkomst. Aandacht wordt in ieder geval besteed aan de volgende onderwerpen: - formeel belastingrecht - loonbelasting - omzetbelasting - inkomstenbelasting (algemeen en winst) - vennootschapsbelasting ZEER BELANGRIJK: STUDENTEN DIENEN ZICH VOORAFGAANDE AAN DE COLLEGEPERIODE BINNEN DE DAARTOE GESTELDE TERMIJN (zie de jaarindeling) IN TE SCHRIJVEN VOOR ZOWEL DE WERKGROEPEN ALS NESTOR!!!!! | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
41 | Innovation Management B&M | EBB107A05 | |||||||||||||||||||||||||||
The management of innovation processes helps both entrepreneurial new ventures and established organizations to innovate successfully. Firms frequently require various internal and external sources that are important for innovations. In this context businesses face several challenges to successfully recombine different sources of knowledge. Students will approach the management of innovation by learning how organizational and industrial context shapes innovation and which strategies firms apply to innovate and generate value from innovations. We start with discussing the characteristics of knowledge from an economics perspective and the relevance of innovation for firms and society. Introducing different types of innovations and the role of innovation for industrial dynamics will allow students to build a thorough understanding of the context in which firms innovate. Based on these insights we discuss the relevance of various actors in the process of innovation and collaborations among them. Discussing the challenges of managing the innovation process when tapping into external and global knowledge sources will complete this course, and allow you to understand better how organizations innovate in an increasingly open and global innovation system. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
42 | Integrative Research Project | EBB101A05 | |||||||||||||||||||||||||||
Het vak biedt studenten de mogelijkheid om hun kennis toe te passen in de context van het opstarten en/of doorontwikkelen van een onderneming en (corporate) ondernemerschap te ervaren. Onderwerpen in deze module zijn o.a. het vermarkten van een idee, het verwerven van middelen, teambuilding, marktonderzoek, het beschermen van een intellectueel eigendom, inspelen op veranderingen in de markt, verkoop en internationalisering, het opzetten van een merk en groei en exit-strategieën. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
43 | Internal Control (BSc) | EBB048A05 | |||||||||||||||||||||||||||
Course description It's all over the news when things go wrong: companies that report false figures, or governmental organizations that are losing control over large projects. How to do things better? This is the subject of Internal Control. Every organization depends on information to manage and control processes. On top of that, information is supplied to external stakeholders, for example in the annual report. One of the pivotal features of the course concerns the reliability of information. Organizations have specific characteristics (typologies), that put constraints on the design of business processes (´cycles´), and on the Accounting Information System (AIS), in order to assure the reliability of information. IT plays an important role in any AIS and can have a considerable impact on the design of controls. All these elements are brought together within the course Internal Control - Basics, to get an understanding about all the challenges different types of organizations face with regard to being in control and providing reliable information. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
44 | Internat. Economics for Pre-MSc | EBS021A05 | |||||||||||||||||||||||||||
The course will offer a broad introduction to international trade theory, foreign direct investment, and their relation to government policy. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
45 | International Bus.& Supply Chain Market. | EBB609B05 | |||||||||||||||||||||||||||
Firms operating in a Business-to-Business environment market goods and services to other firms, institutions, or the government, where their potential customers can be all over the world. Another challenge that firms operating in a business environment face is that they have to market and coordinate their goods and services along the supply chain. For companies, thinking in terms of added value instead of a product-focused perspective is key. Students will gain insights in the specialties of international business markets and business customers, such as that the customers are internationally operating firms rather than individuals, and that deals are closed between buying and selling centers consisting of several people. Other topics that will be covered are the management of products and services, price management, and sales management. Since market offerings in business markets are usually realized in conjunction with other firms along the value chain - both suppliers and customers - efficient management of the (international) supply chain will receive special attention, where students will experience the problems of supply chain optimization in a management game. Please note: Students who have followed Business & Supply Chain Marketing are not allowed to follow the Marketing master course Business Marketing. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
46 | International Business Theories | EBB108A05 | |||||||||||||||||||||||||||
This course introduces the most relevant theories used in the field of international business. After an introductory discussion of what IB is, its historical roots, and its key findings, we discuss the main theories as they have been developed in the field. Each session is devoted to a specific theoretical lens that has been used in IB to understand the internationalizing firm and the multinational enterprise. The theories are among others related to internationalization, international strategic management, cross-cultural management and international trade. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
47 | International Financial Management | EBB627A05 | |||||||||||||||||||||||||||
The International Financial Management course concentrates on the accounting and financial issues faced by multinational corporations (MNC). The course aims to address the significant accounting and financial problems that MNCs may experience and propose methods that could result in possible solutions while taking institutional, cultural, and social aspects of internationalization into consideration. Specifically, this course aims to discuss: (i) the reasons for accounting diversity across countries and its consequences on performance measurement and control of MNCs. (ii) Other critical accounting and financial reporting issues (such as inflation, consolidation, segment reporting, etc.) faced by MNCs. (iii) International Transfer Pricing (ITP) strategies and its managerial and ethical aspects for MNCs. (iv) The importance of multinational capital and operational budgeting in terms of strategy implementation and social responsibility for MNCs. (v) The role of foreign exchanges and international capital markets for MNCs. (vi) The foreign exchange risks faced by MNCs by referring to the transaction, economic, and accounting exposures together with potential methods through which companies can hedge themselves against such threats. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
48 | Introductie Lerarenopleiding | EBB816B05 | |||||||||||||||||||||||||||
Doceren berust voor een groot deel op het kunnen communiceren met leerlingen. Ze moeten zich handhaven voor een groep, een activerende en gestructureerde presentatie houden, kennis overdragen en een eigen lesstijl ontwikkelen op basis van hun kerncompetenties. Maar communiceren is ook in de beroepsuitoefening van economen en bedrijfskundigen steeds belangrijker geworden. Immers, economen en bedrijfskundigen moeten samenwerken in teams of projecten en zullen dus in staat moeten zijn om over hun eigen bezigheden te communiceren. Vaak zullen ze anderen om uitleg vragen. Het is mogelijk dat medewerkers geïnstrueerd moeten worden in economische of bedrijfskundige procedures. Ook kan het zijn dat mensen overtuigd moeten worden om gedane voorstellen te aanvaarden. Veel gebeurt op een informele manier, maar meestal op een formele manier, zoals het houden van voordrachten, het verzorgen van presentaties, het verdedigen van een voorstel in een vergadering of zelfs het verzorgen van interne en externe scholing. Communiceren is een dagelijkse bezigheid van de mens. Het blijkt dat mensen daar allerlei talenten voor hebben, maar soms missen ze bepaalde kwaliteiten die ook aangeleerd kunnen worden. Daarom zal in de cursus eerst een individuele vaststelling van behoeften op dit gebied plaatsvinden. Sterke en zwakke kanten worden aan de hand van de praktijk bekeken en gewenste verbeteringen worden aangebracht. We werken in activerende workshops. In een eerste project ontdek je je kerncompetenties op het gebied van communicatie. Je brengt ze in kaart en ontwikkelt nieuwe door jou gewenste competenties. Aan het eind van de cursus heb je een competentiegerichte CV in handen. Geschikt voor een startprofiel voor de lerarenopleiding, maar ook geschikt als POP-instrument voor het bedrijfsleven of de overheid. Denk je er over om de lerarenmaster te doen of wil je je communicatievaardigheden verbeteren om zo beter aan te sluiten bij wat de arbeidsmarkt vraagt? Volg dan deze cursus. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
49 | Introduction to Auditing | EBB049A05 | |||||||||||||||||||||||||||
De accountant controleert jaarrekeningen en andere verantwoordingen. Voor aandeelhouders en overige stakeholders is geverifieerde informatie van de onderneming belangrijk en de accountant is de onafhankelijke deskundige professional die de rol van vertrouwenspersoon van het maatschappelijk verkeer op zich heeft genomen. Zij/hij is in staat om informatie van ondernemingen te controleren, daarom is het van belang om kennis te maken met de accountant in zijn maatschappelijke positie en inzicht te verwerven in de werkwijze van de accountant. Tijdens deze cursus worden de basisbegrippen rondom het beroep accountant uitgelegd. De mogelijke opdrachten voor de accountant en de wet- en regelgeving van de accountant worden besproken. Daarnaast wordt ingegaan op de maatschappelijke positie van de accountant, zoals zijn rol binnen het speelveld van Corporate Governance. Deze cursus is de eerste stap op het terrein van Auditing. In het vervolg van de bachelor en master opleiding volgen verdiepende Auditing gerelateerde vakken. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
50 | Introduction to Entrepreneurship | EBB124A05 | |||||||||||||||||||||||||||
The attention paid to entrepreneurship in economics and business has steadily increased during the last decades. Policy makers and practitioners are seeking to promote the supply of entrepreneurs in order to encourage economic benefits (e.g. employment, wealth creation and competition) as well as social benefits (e.g. social cohesion and empowerment). Entrepreneurship is a multi-dimensional concept that takes a variety of forms and appears in both large and small businesses, in both new and established firms, in both the formal and informal economy, in technological and non-technological industries and in many world regions. It is important to understand the basic characteristics of entrepreneurship in different settings in order to derive meaningful implications for different stakeholders. This course offers basic knowledge in the field of entrepreneurship to students with various educational backgrounds. We discuss entrepreneurship from different perspectives (e.g. psychological, economic and process perspectives) and in different forms (e.g. new ventures and established businesses), and we discuss the value and importance of entrepreneurship in the modern economy. We also discuss theories and models that help in explaining antecedents and consequences of behaviors during the exploration and the exploitation phases in the entrepreneurial process. After students have obtained an understanding of the importance of entrepreneurship and the entrepreneurial processes occurring at the micro level, we go back to the macro level and discuss how and under what circumstances institutions can promote entrepreneurship. Finally, in addition to the theoretical knowledge on entrepreneurship, throughout the course we aim to provide students with the opportunity to reflect on this knowledge by providing them with practical examples from a wide range of contexts, inviting guest lecturers from the field, and by providing a small group assignment in which students have to link the theory to practice and present their findings to an audience. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
51 | Junior Business Research and Consulting | EBB123A05 | |||||||||||||||||||||||||||
Mixed teams of maximum four students (both from bachelor and master programmes in Economics and Business) will examine a real managerial issue. They translate the issue into a problem statement that can be addressed within the time frame of this course. Inherent parts of this course are that mixed teams of students 1) visit the company, 2) carry out desk research and literature search, 3) develop a research design (qualitative and/or quantitative), 4) analyze the results 5) draw conclusions and 6) propose a feasible solution including implementation steps to address the problem of a company. Bachelor students have to reflect on the research process and their role as junior consultant and researcher. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
52 | Juridische aspecten van bedrijfskunde | EBB053B05 | |||||||||||||||||||||||||||
Het vak wil studenten Bedrijfskunde duidelijk te maken dat bedrijfskundig denken en handelen voor een niet onaanzienlijk deel mede wordt bepaald door een aantal juridische randvoorwaarden. Modellering van bedrijfskundige theorieën is een ding maar voor de beoordeling van de praktische bruikbaarheid daarvan is mede bepalend of deze niet in strijd zijn met één of meer juridische variabelen. Doel van het vak is om studenten Bedrijfskunde inzicht te geven in een veelheid van juridische leerstukken die voor hen, als toekomstige Bedrijfskundigen, van belang kunnen zijn. Het beoogt de student te voorzien van een hoeveelheid basisbagage die toereikend moet zijn om met een bedrijfsjurist op academisch niveau te communiceren. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
53 | Kwalitatieve onderzoeksmethoden | EBB050A05 | |||||||||||||||||||||||||||
Het doel van deze cursus is bedrijfkundestudenten kennis te laten nemen van de theorie en de toepassing van een selectie van kwalitatieve onderzoeksmethoden en een eerste kwalitatieve studie uit te voeren. Na afloop van het vak is de student in staat om een kwalitatief onderzoeksproject te ontwerpen, op te zetten en uit te voeren, de resultaten te vertalen in praktische management-implicaties, en de uitkomsten en de implicaties te communiceren in een wetenschappelijk rapport. Een interviewtraining is onderdeel van de cursus. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
54 | Kwantitatieve onderzoeksmethoden | EBB051A05 | |||||||||||||||||||||||||||
In deze cursus worden de eerste stappen op het gebied van het uitvoeren van kwantitatief wetenschappelijk onderzoek gezet, zoals door middel van vragenlijsten en analyseren van procesdata en/of transactiedata, waarbij de nadruk ligt op het verantwoord meten van meningen van managers, werknemers, klanten, etc. Studenten zullen leren hoe zij een informatiebehoefte kunnen formuleren, hoe ze een enquête (survey) om tot metingen te komen kunnen opzetten, hoe zij de verkregen data statistisch kunnen analyseren, en hoe zij conclusies kunnen trekken ten aanzien van de eerder geformuleerde informatiebehoefte. Er zal worden gewerkt met SPSS en met Excel. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
55 | Logistieke informatiesystemen | EBB057A05 | |||||||||||||||||||||||||||
Dit vak geeft de tweedejaars TM studenten inzicht in transactieverwerkende systemen. Deze systemen vormen de basis voor moderne organisaties om hun toegevoegde waarde te realiseren. Heel vaak wordt standaard software (ERP) ingezet. Het college geeft inzicht in de keuzes waarmee ERP gepaard gaat, in de rol van datamodellen en procesmodellen en in de relatie met de bedrijfsstrategie. Daarnaast worden hieraan gelieerde systemen behandeld zoals planningsystemen, document management systemen, workflow- en BI-systemen. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
56 | Loonheffingen | RGBFI00105 | |||||||||||||||||||||||||||
In het vak Loonbelasting komen de loonbelasting en de premieheffing volks- en werknemersverzekeringen aan de orde. Vrijwel alle werknemers die in Nederland in dienst zijn bij een werkgever betalen loonbelasting. Hetzelfde geldt voor mensen met een uitkering. De manier waarop het loon en daarover verschuldigde belasting worden berekend en betaald aan de fiscus is het voornaamste onderwerp van dit vak. Daarnaast is er aandacht voor de premieheffing werknemersverzekeringen. Uit deze premies wordt een groot aantal in Nederland geldende uitkeringen voor werknemers betaald. De benodigde wetteksten voor de premieheffing volks- en werknemersverzekeringen komen óf op Studentportal (Nestor) te staan óf worden in de vorm van een syllabus aangeboden. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
57 | Macroeconomics for E&BE | EBP812B05 | |||||||||||||||||||||||||||
Macroeconomics is the study of the economy as a whole. This course provides an introduction into the field of macroeconomics. It focuses on key macroeconomic concepts such as national income, interest rates, exchange rates, the balance of trade, unemployment, inflation etc. In the course, simple macroeconomic models are introduced to explain the relationships between macroeconomic variables. These models deal with the short-run economy as well as the long run economy. These models, in turn, are used to analyze the effects of fiscal and monetary policy in the economy. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
58 | Macroeconomics for Pre-MSc | EBS020A05 | |||||||||||||||||||||||||||
Macroeconomics is the study of the economy as a whole. This course provides an introduction into the field of macroeconomics. It focuses on key macroeconomic concepts such as national income, interest rates, exchange rates, the balance of trade, unemployment, inflation etc. In the course, simple macroeconomic models are introduced to explain the relationships between macroeconomic variables. These models deal with the short-run economy as well as the long run economy and open as well as closed economies. These models, in turn, are used to analyze the effects of fiscal and monetary policy in the economy. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
59 | Management Accounting BDK | EBP026A05 | |||||||||||||||||||||||||||
De cursus Management Accounting introduceert kernbegripppen op het gebied van management accounting en management control en legt daarmee de basis voor de beheersing van de interne bedrijfsvoering. Het accent ligt op financiële modellen en systemen in hun hoedanigheid van stuur- en beheersinstrumenten, zoals kostprijsberekening, budgettering, (andere) prestatiemeetsystemen en beslissingsondersteunende systemen. Om de consequenties voor de resultaatbepaling (resultatenrekening) en vermogenspositie (balans) van fabricageprocessen te doorgronden wordt tevens aandacht besteed aan de boekhouding van de industriële onderneming. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
60 | Management Control for A&C | EBB102B05 | |||||||||||||||||||||||||||
The course Management Control discusses various instruments and systems in the field of management accounting and management control. These instruments and systems can help managers to increase the sharing of goals between the employees, as well as their cooperation, so that the attainment of organizational goals is facilitated. They can also supply information for decision making and control in organizations. Cases and exercises provide the students with hands on experience concerning these instruments and systems. Although computational skills will play some role in the course, they are certainly not its main focus. Of greater importance are the problems of choosing the most appropriate instruments and systems in a specific situation and the issue how general management can use the accounting information and other information in their tasks of decision making and planning & control. Different factors can influence the role and function of management accounting and control in organizations. On the basis of the course book and various articles the control instruments and their organizational context are discussed. Short case studies will be used to learn about these issues. Students will work on exercises and cases in small teams. Each team will also give a presentation on a specific subject using additional literature and propositions, and/or write a short case report. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
61 | Management- en Organisatietheorie | EBB054A05 | |||||||||||||||||||||||||||
Management van een organisatie is het besturen van een complex sociaal systeem met tal van dilemma’s en tegenstrijdigheden. Organisaties lijken deels stabiele verbanden, maar dienen zich tegelijk te vernieuwen door te leren en te innoveren. De (in-)formele opbouw van dat systeem (verdeling van taken en functies; manieren van afstemming); de manier waarop mensen met elkaar in een organisatie samenwerken; de opgave voor het management, deze zijn voortdurend in beweging en lijken voor elke organisatie weer anders te zijn. In die diversiteit valt ook regelmaat te herkennen. Je zult in dit vak inzicht ontwikkelen in de factoren die de ontwikkeling en vormgeving van organisaties beïnvloeden en die voor eenheid in verscheidenheid zorgen. Het sociaal systeem karakter van organisaties maakt de besturing ervan complex. Inzichten in culturele, politieke en machtsdimensies van organisaties en veranderings- en transformatieprocessen en de invloeden die daar van uit kunnen gaan op besluitvormingsprocessen is voor besturing onmisbaar. Tijdens colleges zullen wij kern-inzichten bespreken. Daarbij zullen wij gebruik maken van recente onderzoeksbevindingen en zullen wij praktijkvoorbeelden geven om je inzicht te ontwikkelen. Samen met drie collega’s leer je, begeleid in werkgroepen, concrete vraagstukken rond het inrichten en managen van organisaties te analyseren met behulp van de geleerde theorieën en modellen en om daaruit praktische aanwijzingen voor managers te destilleren. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
62 | Management of Product Innovation | EBB652B05 | |||||||||||||||||||||||||||
The development of successful new products, processes and/or services is a challenge for many companies. Innovation processes are complex, and many stakeholders within and outside the company are involved. In this course the management of innovation is being taught, approaching the subject from different perspectives: strategy, management & organization, marketing, knowledge, etc. The book that is used in the course gives input for an academic approach as well as for more practical applications. Most of the theory will be treated in the first three lectures. This part is finalized with a written (MC) exam in the fourth course week about 9 chapters of the book and six academic papers that are also used for the cases (see below). In the second part of the course students will work in groups on case studies from industries to illustrate how theory is being used in practice. They will be supported by parts of the book and the six academic papers mentioned. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
63 | Management Science | EBP025A05 | |||||||||||||||||||||||||||
Management Science richt zich op het ondersteunen van besluitvorming in organisaties met behulp van wiskundige modellen. Studenten leren een praktische probleembeschrijving te vertalen naar een kwantitatief beslissingsmodel. Ze leren spreadsheet modellen te bouwen en daarin aanwezige analyse modules te gebruiken voor de interpretatie en analyse van data en het uitvoeren van kwantitatieve analyses voor het ondersteunen van bedrijfskundige beslissingsproblemen. De training in het bouwen en oplossen van modellen vindt plaats binnen drie inhoudelijke aandachtsgebieden: 1) Data analyse: regressie en voorspelmethoden 2) Optimaliseren (opstellen van vergelijkingen en oplossen via Excel) 3) Netwerken (planning, allocatieproblemen) | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
64 | Managementvaardigheden | EBB697A05 | |||||||||||||||||||||||||||
In dit vak leer je: 1. Managementvaardigheden: communiceren, organiseren, presenteren, plannen, samenwerken, omgaan met weerstand, coachen, reflecteren en motiveren. 2. Didactische vaardigheden: instrueren en begeleiden van een groep, geven van feedback, beoordelen van opdrachten. Managementvaardigheden is een vaardighedentraining. Je wordt voorbereid op je rol als mentor/coach en op je rol als student-assistent Organisatie & Technologie. Je werkt tevens aan je persoonlijk leiderschap/je persoonlijke effectiviteit, vanuit eigen leerdoelen, reflectie hierop en praktijkoefening. Parallel aan de (voorbereidende) trainingsdagen, lopen namelijk de colleges/mentorbijeenkomsten met je eigen groep van 15 eerstejaars studenten. Tijdens de trainingsdagen reflecteer je op hoe het loopt, krijg je feedback en wordt er geoefend. Met nieuwe kennis en kunde gewapend ga je weer aan de slag in je groep. Leren door ervaren staat centraal; hierdoor kun je een ontwikkeling doormaken in je persoonlijke effectiviteit. De training eindigt met een individueel coach gesprek. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
65 | Marketing BDK | EBP027A05 | |||||||||||||||||||||||||||
Onderwerpen : 1. De markt en de behoeften van de klant. 2. Klantgestuurde marketing strategieën. 3. Volledige marketing programma's. Subonderwerpen (de 4 P's) zijn: (1) ontwerp van product and service; (2) prijs; (3) plaats/distributie; (4) promotie 4. Creëren van winstgevende relaties en consumentenvertrouwen. 5.Waarde aan klanten ontlenen om winst en klant gelijkheid te creëren. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
66 | Marktcontext en marktonderzoek | EBB055A05 | |||||||||||||||||||||||||||
Binnen het vak Marktcontext en Marktonderzoek werken studenten in groepen aan een strategisch marketingplan voor een nader te benoemen product of merk. Centraal staat de vraag op welke doelgroep het betreffende bedrijf zich in de toekomst moet gaan richten en hoe deze doelgroep benaderd dient te worden. Om een antwoord te kunnen geven op deze vraag wordt een SWOT-analyse uitgevoerd. Middels de interne en externe analyse wordt de marktcontext in beeld gebracht. De studenten maken een keuze uit enkele marketingonderzoekstechnieken en passen deze toe om de informatie voor de in- en externe analyse te verkrijgen. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
67 | Mathematics for minor Finance | EBB112A05 | |||||||||||||||||||||||||||
The objective of this course is to learn the mathematical tools necessary to understand topics covered within the minor Finance. The course begins with topics in algebra and solving equations. Students learn the techniques of differentiation and integration and learn to work with interest rates and present values. The course also aims to make students sufficiently familiar with matrix algebra and calculus as preparation for the course Econometrics for Minor Finance. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
68 | Mathematics for Pre-MSc | EBS002A05 | |||||||||||||||||||||||||||
To meet the objectives and facing a substantial variety of starting levels among premaster students, we start with elementary topics in algebra and equations. Then a fairly leisurely treatment of single variable differential calculus follows. The course ends with the treatment of integration and some functions of two or more variables. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
69 | Microeconomics - Industrial Organization | EBB067A05 | |||||||||||||||||||||||||||
This course takes a second look at microeconomic theory. We focus on the strategic interaction between firms. When firms set prices or quantities, they have to take into account how other firms may react to such choices. We study such interactions, using the tools of game theory. Amongst others, we study the strategies firms could use to gain an advantage over their competitors; how and when firms may be able to fix prices and how they may keep potential competitors out of their market. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
70 | Microeconomics for E&BE: Consumers&Firms | EBP819B05 | |||||||||||||||||||||||||||
This course deals with the basic principles of microeconomic theory. Every day, consumers make decisions about the purchase of goods and services, while companies continuously decide what their product range will include and in what quantities they will supply their products. In most economies, the decisions of consumers and producers are coordinated through markets by means of the price mechanism. Prices are a measure of scarcity. Microeconomics deals with the individual decisions of consumers and producers and their coordination through the price mechanism. It studies the behavior of companies on markets and how this behavior contributes to social welfare. Many, if not most, courses in the bachelor E&BE build upon microeconomic principles. Hence, a thorough understanding of these principles is necessary. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
71 | Omzetbelasting voor niet-juristen | RGAFI30405 | |||||||||||||||||||||||||||
De omzetbelasting is een algemene verbruiksbelasting die de particuliere bestedingen wenst te treffen. Aandacht zal vooral worden besteed aan heffingstechniek, zoals deze in de wet gestalte is gegeven en aan de invloed van de EU-richtlijnen op de Nederlandse omzetbelasting. Gezien het grote aandeel van deze belasting in de nationale en Europese middelen is een grondige kennis van structuur en theorie onontbeerlijk. Het vak bestaat uit hoor- en werkcolleges. Uren per week: 4 uur hoorcollege via online-colleges 2 uur werkcollege | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
72 | Ondernemingsrecht A&C | EBB901C05 | |||||||||||||||||||||||||||
Allereerst wordt een korte inleiding in de verschillende rechtsvormen voor ondernemingen gegeven, te weten: eenmanszaak, personenvennootschap, vereniging, stichting, coöperatie, NV en BV. Daarna wordt het vizier gericht op de twee laatstgenoemde rechtsvormen: de NV en de BV. Aan de orde komen de volgende onderwerpen: oprichtingsvereisten; crediteurenbescherming; aandelen en aandeelhouders; interne organisatie, besluitvorming, bevoegdheden van organen; (on)geldigheid van besluiten; vertegenwoordiging en tegenstrijdig belang; concernverhoudingen; jaarrekening en decharge; aansprakelijkheid van bestuurders en commissarissen en interne en grensoverschrijdende herstructureringen. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
73 | Onderzoeksontwerp | EBB140A05 | |||||||||||||||||||||||||||
In het vak Onderzoeksontwerp leert de student te beschrijven en onderbouwen hoe hij/zij op een wetenschappelijke wijze antwoord kan krijgen op een gegeven onderzoeksvraag. In dit integratieve vak staat het begrip en de logica van het onderzoeksontwerp centraal. De onderwerpen die aan bod zijn gekomen in eerdere methodologische vakken, zoals probleemanalyse, conceptualiseren & operationaliseren (op basis van wetenschappelijke literatuur) en de uitvoering hiervan in kwalitatieve en kwantitatieve methoden en technieken wordt bekend verondersteld. Tevens wordt een drietal nieuwe onderzoeksmethodologieën geïntroduceerd, te weten case study onderzoek, experimenteel onderzoek en design science, die de leidraad vormen in dit vak. Studenten leren in dit vak: • Wanneer welke onderzoeksmethodologieën, methodes en technieken gebruikt moeten worden in het licht van de onderzoeksvraag, state-of-the-art literatuur en de onderzoekcontext, en welke afwegingen hierbij moet worden gemaakt, zodat hij/zij op een wetenschappelijk verantwoorde manier onderzoek kan doen. • Met welke doelen de verschillende methodologieën, methoden en technieken kunnen worden ingezet en hoe deze doelen samenhangen of verschillen (d.w.z. probleemoplossend zoals in een bedrijfs- of consultancysetting, of voor kennisgeneratie zoals in wetenschappelijk onderzoek), en • Wat de achtergronden en aannames van de verschillende methodologieën, methodes en technieken zijn. • Naast het begrijpen van de keuzemogelijkheden en afwegingen hierbij, leren en oefenen studenten in dit vak ook nadrukkelijk om bestaande onderzoeksontwerpen in wetenschappelijke artikelen te analyseren en evalueren. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
74 | Ontwerppraktijk BDK-TM | EBB103A05 | |||||||||||||||||||||||||||
In de vakken Bachelor's thesis BDK-TM en Ontwerppraktijk worden diagnose-, analyse-, en ontwerpvaardigheden gecombineerd met inhoud uit eerdere vakken. In de Bachelor's Thesis wordt een diagnose uitgevoerd bij een bedrijf in groepen van vier studenten. Deze diagnose is het startpunt voor de individuele scriptie. Diagnose en scripties samen zijn het startpunt voor het vak Ontwerppraktijk. Het doel van Ontwerppraktijk is het ontwerpen van een theoretisch onderbouwde oplossing voor het gediagnostiseerde probleem via de stappen uit de ontwerpmethodologie. Het ontwerp wordt gemaakt in dezelfde groepen als de diagnose. Schrijven van rapporten, geven van presentaties, en evaluatie van de voorgestelde oplossing zijn onderdeel van het project. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
75 | Operations Management B&M/TM | EBB644B05 | |||||||||||||||||||||||||||
Operations Management richt zich op het primaire transformatieproces van een organisatie en de aansturing ervan. Het vakgebied laat zich goed kenmerken door de performance doelen die worden nagestreefd: korte levertijden/response tijden, hoge leverbetrouwbaarheid, hoge mate van flexibiliteit (in verschillende vormen), hoge kwaliteit, en lage kosten danwel een hoge productiviteit. Succesvol Operations Management vergt enerzijds de kennis van de performance doelen en begrip van de mogelijkheden om deze te beïnvloeden. De cursus beoogt deze kennis bij te brengen via 2 lijnen. De eerste lijn richt zich op het begrijpen, kunnen operationaliseren en analyseren van de verschillende performance doelen. De operationalisatie en analyses verschillen per type organisatie: een dienstverlenend bedrijf verschilt van de maakindustrie en binnen de maakindustrie zal een bedrijf dat op order produceert op andere wijze leverbetrouwbaarheid operationaliseren dan een bedrijf dat producten uit voorraad levert. De tweede lijn in dit vak richt zich op het begrijpen en beheersen van het instrumentarium dat het Operations Management ter beschikking staat. In deze cursus zullen we ingaan op het management van voorraden, materiaalstromen en van capaciteiten. Het effectief gebruik van deze instrumenten moet zorgen dat de voor een organisatie bepaalde performance doelen worden bereikt. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
76 | Operations Strategy and Technology | EBB109A05 | |||||||||||||||||||||||||||
Starting from the notion that many disciplines relate to the operations function of companies, this module provides an in-depth analysis of the operations management function of companies including the associated (theoretical) approaches. The course supplies the general approaches on an advanced level necessary to describe and understand practical operations management problems. In doing so, the module covers three main areas: the role and nature of operations, the planning and control of the operations process and the organizational setting of the operations function. These areas will be analyzed from different perspectives including topics like: a. The strategic role of operations (operations strategy), b. The reconciliation between market requirements and operations resources; c. The impact operations have on performance objectives. In doing so, the focus will be on the role technology plays in achieving long term competiveness. Additionally, some specific approaches to operations like Lean Operations, Agile Operations, Total Quality Management (TQM), and Enterprise Resource Planning (ERP) will be discussed and the practical value of these approaches will be considered. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
77 | Organisatie en omgeving | EBP028A05 | |||||||||||||||||||||||||||
De economische omgeving van een onderneming bepaalt in belangrijke mate met welke mogelijkheden en bedreigingen een organisatie te maken krijgt. De omgeving van een bedrijf bestaat onder meer uit de markten en de productiesectoren waarmee het bedrijf te maken heeft. Determinanten van de markt - en de productiestructuur nemen daar een belangrijke plaats bij in. Voorbeelden zijn de interactie met directe concurrenten maar ook met toeleveranciers en klanten. Daarnaast is de macroeconomische omgeving te onderscheiden waar met name economische en technologische factoren, en de overheid, het functioneren van de onderneming van buitenaf beïnvloeden. Bedrijven kunnen deze macro ontwikkelingen niet beïnvloeden, maar kunnen er hun strategie wel op aanpassen. Een onderneming die haar economische omgeving begrijpt, kan daar strategisch op inspelen. Hierbij is te denken aan innovatie-, prijs-, reclame-, productdifferentiatie-, samenwerkinggedrag. Ook de interne organisatie van een bedrijf kan strategisch aangepast worden: Hoe corporate governance vorm te geven? Wat zijn de kerncompetenties van een bedrijf? Kernvraag van de cursus is dan ook: Hoe bepaalt de economische omgeving van een bedrijf de strategische keuzen die zij maakt? | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
78 | Organisatie en technologie BDK | EBP618B05 | |||||||||||||||||||||||||||
In Organisatie en Technologie staat de wisselwerking tussen organisatie en technologie centraal. Eerst wordt vanuit de organisatiekunde kennis aangereikt over principes die ten grondslag liggen aan de inrichting van organisaties. De systeemtheorie reikt modellen aan om organisaties te kunnen beschrijven en analyseren. Aan de hand van belangrijke ontwikkelingen in technologie in verleden en heden bestuderen we organisatievormen en aanpassingen die daarin nodig waren of zijn. We doen dat op drie aggregatieniveaus: individu, organisatie en maatschappij. Daarbij geven we aandacht aan verschillende perspectieven om de rol van technologie in organisaties te bestuderen. In de werkcolleges wordt die kennis toegepast op een (of meerdere) praktijkcasus(sen) en middels een eigen praktijkonderzoek. In aansluiting op de studiesuccesgroepen worden studenten op introductieniveau getraind in het schrijven van een verslag en interviewen. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
79 | Organisatie, technologie en verandering | EBB647B05 | |||||||||||||||||||||||||||
Voor veel organisaties is verandering een dagelijks gegeven. Internationalisatie, technologische- en marktontwikkelingen vragen van de organisatie zich voortdurend aan te passen. In de wetenschappelijke literatuur wordt organisatieverandering op verschillende manieren beschreven. In de praktijk van change management en advisering bestaan uiteenlopende interventie stromen. De student leert verschillende veranderingsvormen en veranderkundige benaderingen te onderscheiden en te begrijpen. Het accent zal in deze cursus worden gelegd op het organisationele sociale systeem. Een belangrijk spanningsveld is daarbij dat enerzijds van medewerkers wordt gevraagd een bijdrage te leveren aan de verandering, maar dat anderzijds medewerkers de verandering, in de vorm van andere werkwijzen en ingrepen in sociale verbanden, moeten adopteren. De student leert begrijpen welke vraagstukken spelen en verdiept zich in interventie-methoden die zijn beschreven om met deze vraagstukken om te gaan. De student ontwikkelt aldus inzicht in de vragen waar managers voor komen te staan. Het accent zal worden gelegd op veranderkundige opgaven die verband houden met de technologische aspecten van de organisatie. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
80 | Organisatieverandering en Leiderschap | EBB711C05 | |||||||||||||||||||||||||||
De wereld van organisaties en organiseren wordt gekenmerkt door verandering; spontaan en gepland. Een voortdurend veranderende interne en externe context vraagt om vermogen tot flexibiliteit, aanpassing en innovatie. Organisatieverandering kan verschillende vormen aannemen: organisatieontwikkeling, incrementele verbetering en aanpassing, of juist radicale verandering en herontwerp. In het vak wordt enerzijds aandacht besteed aan de aard van verandering, de beïnvloeding door en invloed van aspectsystemen, en vormen van verandering. Anderzijds verdiep je je in de wijze waarop kan worden leidinggegeven aan verandering, en mogelijke veranderingsmodellen of -strategieeën. Je leert concepten en modellen om verandering te beschrijven, en theorie om veranderingssituaties en -processen te analyseren in termen van context, inhoud, en proces. Daarnaast zullen ook onderzoeksbevindingen en praktijkvoorbeelden worden aangereikt om je inzicht te ontwikkelen. Naast de diagnose van organisatieverandering, wordt aandacht besteed aan het kiezen van een veranderingsstrategie en aan de (bijpassende en mogelijke) rollen van organisatieadviseurs en managers. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
81 | Privaatrecht voor niet-juristen | RGAPR70205 | |||||||||||||||||||||||||||
Privaatrecht is het recht tussen burgers onderling. Het vak bouwt voort op Inleiding Recht voor niet-juristen. Iedereen komt in het dagelijks leven op uiteenlopende wijze in aanraking met het privaatrecht. In een collegecyclus van 6 weken passeert in feite het leven van elke dag, en de rol van het privaatrecht daarin, de revue. Kan ik zonder toestemming van mijn echtgenoot met geleend geld gaan beleggen (DEXIA) of een bedrijf kopen? Delen al mijn kinderen op gelijke wijze in mijn nalatenschap? Mag ik mijn (oudste) zoon bevoordelen? Waaraan ben ik gebonden als ik per e-mail een abonnement voor een mobiele telefoon afsluit? En als ik in een te enthousiaste bui een huis koop, kan ik dan nog terug? En wat als de grond vervuild blijkt te zijn, of de garage vijftien centimeter over de grens blijkt te zijn gebouwd? Op het gebied van letselschade geeft het leven tal van treurigheden te zien: heb ik als ouder een claim jegens de dronken automobilist die voor mijn ogen mijn kind doodrijdt? En tegen ZOO BV als een Bokito mij onverwacht aanvalt? Kortom, relevante vragen van alledag worden in een juridisch kader geplaatst. Na afloop van dit vak heeft u inzicht in belangrijke privaatrechtelijk leerstukken en het vermogen om de daarmee samenhangende juridische vraagstukken te beoordelen. U leest de krant anders, beslist! | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
82 | Purchasing & Supply Chain Management | EBB742B05 | |||||||||||||||||||||||||||
In today's business environment, most organizations are part of a chain or network in order to produce and deliver goods or services to the ultimate customer. As such, organizations have all kinds of relationships with one another and parties involved are connected through various business processes. The purchasing process is one of these business processes, linking needs and requirements of one organization with the supply of another. This course will focus on various concepts related to supply chains such as supply chain strategy, supply chain operations, outsourcing and relationship management between the focal firm, its suppliers and its customers. Moreover, purchasing is examined from a supply chain perspective and business functions related to both supply chain management and purchasing are explored. Attention will be paid to various working contexts and sectors (services, public sector) in order to clarify that common purchasing and supply chain management practices may not be used or applied in every context in the same manner. In this course, specific attention will be given to sustainability. Being of great importance in today's business environment, aspects of environmental and social sustainability and how these relate to supply chain management and purchasing will be explored and critically reflected upon. This course will allow students to become sensitive to sustainability issues and how these are dealt with, both in theory and in in practice. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
83 | Statistiek BDK | EBP624B05 | |||||||||||||||||||||||||||
In deze cursus worden de beginselen van kansrekening en statistiek behandeld. Onderwerpen die aan bod komen zijn: beschrijvende technieken, beginselen van de kansrekening, toetsen aangaande één populatie, toetsen aangaande het vergelijken van twee populaties, toetsen aangaande de samenhang tussen variabelen en lineaire regressie. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
84 | Strategic Management B&M | EBB649C05 | |||||||||||||||||||||||||||
This course takes an interdisciplinary approach to strategic management at different levels of analysis. At the firm level, a resource-based view is presented to complement Porter's assessment of strategic positioning. At the corporate level, we examine the role of the headquarters and address models for managing a portfolio of SBUs. Strategic management does not stop at the boundaries of a single organization; network-level strategies are also considered. In addition to these content areas, decision-making processes under uncertainty are also discussed (e.g., scenario analysis, game theory). | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
85 | Success Factors of Econ. Growth in Korea | EBB122A05 | |||||||||||||||||||||||||||
How Samsung and LG became one of the biggest producers of electronic goods in the world? How Hyundai survived in the world car industry? Why Walmart failed in the Korean market while Tesco survived? By exploring the case studies of South Korean multinationals and multinationals doing business in South Korea, this course wants to offer the students an opportunity to understand Korean economy and business environment. The course will also discuss the Asian economic crisis in 1997 and the corporate reform to understand the globalization of Korean economy and Korean multinationals. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
86 | Supply Chain Operations | EBP029A05 | |||||||||||||||||||||||||||
Geen bedrijf werkt tegenwoordig nog compleet onafhankelijk van andere bedrijven. Veel bedrijven zijn onderdeel van een wereldwijd netwerk van leveranciers, producenten, distributeurs, retailers en consumenten: de supply chain. In dit vak bespreken we de rollen van deze bedrijven, hoe hun processen zijn ingericht en hoe bedrijven in de supply chain samenwerken. Belangrijke onderwerpen die aan bod komen zijn: operations en supply chain strategieën, de principes van continu verbeteren, inkoop en uitbesteding, supply chain integratie en distributiestrategieën. Daarnaast wordt een aantal kwalitatieve en kwantitatieve technieken geïntroduceerd die gebruikt kunnen worden om de prestaties van productieprocessen en de supply chain te analyseren. Het doel van dit vak is om studenten te voorzien in de kennis, inzicht en vaardigheden nodig om supply chains en hun productieprocessen te begrijpen, analyseren en verbeteren. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
87 | Teamwork - Theories, Design and Dynamics | EBB110A05 | |||||||||||||||||||||||||||
This course provides students with the knowledge and skills to understand and appropriately respond to team dynamics in organizational contexts. As an HRM officer, you need to be aware of the complex relationships that affect processes in organizations. You also need to understand at which relationship level a problem is situated in order to address the problem appropriately. Therefore, team work is approached from a relational perspective, treating teams and organizations as dynamic entities. The lectures combine insights on organizational behavior with recent research from social and organizational psychology. The relevance of recent empirical findings will be illustrated relating them with theory and practice. Via lectures and reading of the literature, students will acquire advanced knowledge about the dynamics that unfold in organizational contexts. Through analyzing case studies and by working on assignments, students will learn to take into account different perspectives on critical situations in organizations. Working on the assignments will enable students to understand employees’ needs, team level variables, and organizational features and how these three levels interact. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
88 | Technological Change & Innovation | EBB141A05 | |||||||||||||||||||||||||||
Technological change is the main source of increases in our standards of living. Yet what determines the success of firms and countries in a world where innovation plays a central role? This course takes an economic view to the topic of innovation, by considering how and why firms choose to innovate and how the government and research organizations can affect these decisions. We will analyze how intellectual property rights policies (e.g. patent law) and antitrust policy affect the rate and direction of technological change. Furthermore, we will discuss the consequences of innovation for labor markets (e.g., does the emergence of robots lead to higher unemployment and lower wages?), and for inequality in the world (e.g., to what extent can African countries benefit from new technology developed in the United States?). | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
89 | Technologiemanagement | EBB059A05 | |||||||||||||||||||||||||||
Voor de meeste organisaties is technologie zeer belangrijk voor de goederen en diensten die worden geleverd, en de processen die dit mogelijk maken. Technologiemanagement in brede zin draait om het besturen van de technologische competentie van de organisatie. In dit vak maakt de student kennis met zowel theoretische als praktische benaderingen voor het analyseren en oplossen van technologiemanagement-vraagstukken. Daarbij staat de levenscyclus van technologie centraal. Het vak zal beginnen met een overzicht van het begrip technologie, en wat technologiemanagement in de praktijk inhoudt. Daarna komt de relevantie van technologie en technologiemanagement in een strategische context nadrukkelijk aan de orde. Nadat stil is gestaan bij het proces van technologie-ontwikkeling, worden de verschillende aspecten van instandhouding van technologie besproken. Veel technologiemanagement-activiteiten worden uitgevoerd in projecten. Om die reden zal er tijdens het vak geregeld worden gerefereerd naar projectmanagement-technieken die kunnen helpen bij het uitvoeren en verbeteren van technologiemanagement. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
90 | Technology-based Offerings | EBB119A05 | |||||||||||||||||||||||||||
Technological innovation is one of the most important drivers of success in many established companies, as well as in many new ventures. This course aims at providing knowledge and understanding of how technology is used for new product/service propositions. Subjects covered are (amongst others) technology management, product architecture, (adoption of) disruptive technologies, sustainability and circular economy, intellectual property management, and collaboration on technology. At the same time, an early practical experience is provided in which groups of students develop a product/service proposition from technology, from idea to first concept. This concept is further developed in the minor course ´Entrepreneurship Project´ (EBB118B10) in semester 1b. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
91 | Work Organization and Job Design | EBB601B05 | |||||||||||||||||||||||||||
Over the years, environmental complexity and turbulence have forced organizations to change the ways in which they design work; the introduction of labor saving technologies in manufacturing, a growing demand for services, and a loss of lower-skilled production work to lower-wage countries, amongst others, have required organizations to reconsider the necessity and value of labor. Organizations can no longer rely on isolated top-down approaches to design work. Instead, organizations have to consider the complex interplay between various industry-, organization-, team-, and individual-level factors when designing work. Therefore, we take a holistic multilevel perspective on the design of work in this course. Work design is concerned with choices made about the nature or content of jobs, and how these choices affect individual and organizational outcomes such as individual work performance, well-being, and operational performance. Several contextual factors influence and constrain the choice of work design, including the nature of technology and tasks. This factor will receive ample attention. The course will combine lecturing and tutorial elements to promote students' understanding of the concepts discussed. Also, student teams will analyze an empirical case to apply the class contents in real-world settings. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||