1 | Consumer and economic psychology | PSMIN08 |
Deze cursus gaat in op de psychologische processen die ten grondslag liggen aan economisch en consumentengedrag, en bespreekt welke individuele en sociale factoren hierop van invloed zijn. We gaan in op effecten van informatie en ervaringen met producten en diensten op affect (emoties), cognities (overtuigingen en oordelen) en gedrag (aankoopbeslissingen en consumentengedrag). Je zult leren wanneer and waarom economische theorieën vaak geen afdoende verklaring geven voor alledaags economisch en consumptiegedrag, en bespreken waarom mensen vaak geen ‘rationele’ beslissingen nemen. Je zult onder andere leren hoe consumenten gedrag bijdraagt aan maatschappelijke problemen, zoals overconsumptie en milieuproblemen en reflecteren op psychologische theorieën en mechanismen die gebruikt kunnen worden om deze problemen tegen te gaan.
Deze cursus maakt gebruik van diverse, innovatieve leermethodes die als doel hebben om de college's interactiever te maken.
Deze cursus is erg relevant voor studenten die overwegen om een master in Environmental Psychology te doen. |
|
| terug naar boven |
|
2 | Human error | PSMIN05 |
De mens wordt vaak als een risicofactor beschouwd, als een systeemcomponent die door onveilig handelen een belangrijk aandeel heeft in het veroorzaken van rampen. Maar dit is een wat eenzijdige kijk op de zaak, aangezien mensen in een systeem functioneren en de meeste mensen niet met opzet fouten maken of rampen veroorzaken. Er is ook een ander perspectief mogelijk, waarin de mens de redder is die door een groot aanpassings- en compensatievermogen voorkomt dat systemen die de veiligheid zwaar op de proef stellen uitlopen op een ramp. Uitgangspunt van deze cursus is dat zelfs wanneer een fout van een individu getraceerd kan worden op basis van onjuist handelen, dit individuele handelen bekeken moet worden vanuit de context van de omgeving, samenleving en organisatie. Deze cursus geeft een introductie van de basisconcepten uit de arbeids- en cognitieve psychologie die centraal staan bij het minimaliseren van menselijke fouten. Onderwerpen als het ontwerpen van werk in relatie tot het maximaliseren van prestatie en gezondheid, mentale werkbelasting, stress, en selectie en training worden gecombineerd met de introductie van technieken om menselijke fouten te onderzoeken en classificeren. Er wordt nadruk gelegd op het treffen van veiligheidsmaatregelen binnen de gehele context, en op het voorkomen van situaties waarin fouten kunnen optreden. |
|
| terug naar boven |
|
3 | Introduction to Psychological Theories | PSMIN11 |
This course provides an introduction to a wide range of psychological research including; behavioural, neurological, cognitive, clinical, cultural, developmental, evolutionary, and social psychology. The aim of introducing the multiple disciplines of psychology is to demonstrate that human behaviour needs to be understood and examined from many perspectives. The course is designed with non-psychology students in mind and also gives insight into how psychological research is carried out and applied. As such, understanding how psychological knowledge is generated helps students to critically assess popular beliefs about human emotions, thoughts, and behaviours. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | Dr. L. Klavina | Docent(en) | S. FabbriDr. L. Klavina | Onderwijsvorm | hoorcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen (essay) DIGITAL, schriftelijk tentamen (meerkeuze) DIGITAAL | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
4 | Psychology in the workplace | PSMIN03 |
De Arbeids-, Organisatie- en Personeelspsychologie (AOP) bestudeert via drie invalshoeken hoe persoonlijke, sociale en omgevingsvariabelen gerelateerd zijn aan affect, cognities en gedrag van mensen in hun werksituatie. De drie hoofdstromen (A, O en P) zullen worden toegelicht, geïllustreerd en kritisch geëvalueerd. Specifieke onderwerpen die aan de orde komen zijn: de taakverrichting, de gezondheid en het welzijn van de individuele werknemer (A), werkmotivatie, leiderschap en macht, en groepsprocessen zoals samenwerken, conflicten, en besluitvorming (O), en de voorwaarden en de effecten van het personeelsbeleid van de organisatie (P). |
|
| terug naar boven |
|
5 | Research instruments critically considered | PSMIN02 |
Deze in de minor verplichte cursus geeft een inleiding in de statistische kwesties en de meetproblemen aan de hand van gevalsstudies. Studenten leren hoe ze beweringen uit onderzoek kritisch moeten interpreteren in termen van steekproefprobelem, validiteit van metingen en betrouwbaarheid van instrumenten. Specifieke aandacht wordt gegeven aan het gebruik van instrumenten in cross-cultureel onderzoek. |
|
| terug naar boven |
|
6 | Social influence | PSMIN07 |
The environment, the economy, the spread of Corona virus, your partner not putting the cap on your toothpaste. Most important problems entail human behavior, either as a cause, a solution or both. This raises the question: "How can you motivate people to engage in certain behaviors?" A handgun, a two million Euro incentive, or a set of great arguments will do the trick but we will focus on situations in which you have non of these.
In order to answer this question regarding persuasion and influence, many others arise: "Why are some campaigns effective in motivating people and others not? To what extent does the setting influence the effectiveness of compliance requests? Why is “playing hard to get” sometimes effective? How did TellSell convince me into buying the Huggy? Together we will answer these questions and many more. In this course you’ll learn how people’s beliefs, and actions are influenced by others. You will be introduced to various theories, principles and studies that give insight to how you can use people’s need for affiliation, accuracy and a positive self-concept to persuade them. This (interactive) course is focused at both theory development and practical application. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. K.E. Keizer | Docent(en) | dr. K.E. Keizer | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen (meerkeuze) | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
7 | The social psychology of communication | PSMIN09 |
Communicatie is de kern van sociaal gedrag. Effectieve communicatie maakt het voor mensen mogelijk om fysieke en sociale behoeften te bevredigen en dingen te bereiken die ze als individu nooit zouden kunnen bereiken. Deze cursus gaat onder andere over sociale fenomenen zoals crossculturele communicatie, stemgebruik en nonverbale communicatie, liegen, taalgebruik, het uiten en herkennen van emoties, roddelen en kletsen, wat we normaal en gepast vinden in communicatie en communicatie via nieuwe media. Deze cursus gaat niet alleen over wat mensen zeggen, maar ook over waarom mensen op een bepaalde manier communiceren. Om evolutionaire of andere redenen kan het zijn dat mensen steun van anderen willen, dat ze anderen willen beïnvloeden of dat ze erbij willen horen. In pogingen om misscommunicatie en conflict te voorkómen moet rekening worden gehouden met dergelijke motieven, door aandacht voor bijvoorbeeld non-verbale signalen zoals emoties, gebaren en stemkenmerken en door er rekening mee te houden dat mensen elkaar soms bedriegen. Tegen deze achtergrond is communicatie via het Internet een interessant hedendaags fenomeen met zowel voor- als nadelen. De rol van sociale context bij communicatie komt ook aan de orde, bijvoorbeeld in groepsmarkeringen en in de rol van de sociale status van de bron van informatie. Met behulp van beschrijvingen van dergelijke fenomenen en verschillende theorieen, geeft de sociale psychologie een inspirerende kijk op een alledaags fenomeen. |
|
| terug naar boven |
|
8 | Traffic Psychology and Sustained Mobility | PSMIN10 |
This course has two central themes: 1. Behaviour in traffic and the effects of this behaviour on safety, and 2. Retention of mobility. Traffic psychology is rather broad in the sense that it covers issues such as drink driving, the influence of infrastructural measures on behaviour, and the risks of using electronic devices in traffic. Theories common in experimental, social, and neuropsychology are used to explain and predict this behaviour. Examples of topics that will be dealt with are the role of mental workload in dealing with increased demands in and outside the vehicle, and the effectiveness of police enforcement, campaigns, and driver education. With regard to mobility, the importance of mobility for health is central. There are several factors that may interfere with the ability of being mobile in general and driving a car in particular. For example, intrinsic factors, such as arousal, fatigue, or visual perceptual skills, differ within and between individuals and have a substantial impact on multiple aspects of mobility. Moreover, severe medical conditions, including psychiatric illness (e.g. phobia) and neurological disorders (e.g. dementia) are associated with cognitive and emotional problems, and may reduce mobility and participation in traffic. In addition to intrinsic factors associated with the individual, there are also external factors that affect mobility and safety more temporarily, such as the use of legal and illegal drugs. In this course students will acquire basic knowledge about traffic psychology and learn about the importance of mobility and factors influencing it. |
|
| terug naar boven |
|