1 | Adv. Res. methods in social and organizational psy | PSMSM-1 |
|
|
| terug naar boven |
|
2 | Advanced clinical neuropsychology | PSMNB-1 |
Deze cursus biedt een geavanceerde beschouwing van hersen-gedragsrelaties van belangrijke neuropsychologische en psychologische fenomenen bij patiënten met niet-aangeboren hersenletsel. In tegenstelling tot andere cursussen binnen de neuropsychologie waar de nadruk vaak ligt op klassieke neuropsychologische syndromen (bijv. agnosie) en de symptomen van neurologische aandoeningen (bijv. van CVA of traumatisch hersenletsel), richt deze cursus zich op meer algemene fenomenen en problemen waar clinici die werken met patiënten met neurologische aandoeningen vaak mee geconfronteerd worden. De fenomenen die worden besproken in de colleges (bijv. vermoeidheid, suïcidaliteit) hebben een behoorlijke impact op het welzijn van patiënten en families. Benaderingen voor de assessment en management van deze problemen worden gepresenteerd. Daarnaast worden relevante onderwerpen voor het beroep van neuropsycholoog besproken inclusief ziektebesef en -inzicht en de capaciteit om medische en financiële beslissingen te nemen. Studenten vergaren kennis op basis van klinische case studies en onderzoeksresultaten. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. J. Koerts | Docent(en) | dr. J. Koerts | Onderwijsvorm | hoorcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen (essay) | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
3 | Aging at Work and Career Development | PSMAB-13 |
|
|
| terug naar boven |
|
4 | Analyzing Individual Development | PSMOM-1 |
|
|
| terug naar boven |
|
5 | Applied Cognitive Neuroscience | PSMCB-4 |
In this course, recent developments in cognitive psychology
and neuroscience will be discussed on the basis of contemporary and applied topics in science and society (including topics related to healthy ageing, cognitive enhancement, or consumer research). Every week, one particular topic within the context of applied cognitive research will be discussed. Students will have prepared the topic the week before. The course assignment consists of writing a proposal for an innovative applied project (similar to an NWO Take-off proposal). |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. W. Kruijne | Docent(en) | dr. W. Kruijne | Onderwijsvorm | intervisie, werkcollege | Toetsvorm | dossier, essay, presentatie, werkstuk (individueel) | ECTS | 5 | Opmerkingen | Knowledgde of psychology at the bachelor level is assumed. |
|
| terug naar boven |
|
6 | Boundaries of Psychology | PSMPK-1 |
|
|
| terug naar boven |
|
7 | Brain, Consciousness and Society | PSMRB-1 |
|
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | Dr. S. Schleim, MA. | Docent(en) | guest lecturers | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen (meerkeuze) DIGITAAL, schriftelijke opdrachten | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
8 | Capita Selecta Clinical Neuropsychology | PSMNK-5 |
De student kiest één onderwerp (Medische Neuropsychologie of Kinderneuropsychologie). Een onderwerp heeft een vast pakket met literatuur (boekhoofdstukken, artikelen) dat zelfstandig bestudeerd moet worden. Het onderwerp Medische Neuropsychologie wordt in blok 1b aangeboden met tentaminering in de (her)tentamenweek van blok 1b. Het onderwerp Kinderneuropsychologie wordt in blok 2b aangeboden met tentaminering in de (her)tentamenweek van blok 2b. Tentaminering is door middel van open vragen in het Engels, die in het Engels of het Nederlands beantwoord mogen worden. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | Dr. G.F. Gaastra | Docent(en) | Dr. G.F. Gaastra | Onderwijsvorm | zelfstudie | Toetsvorm | schriftelijk tentamen (essay) DIGITAL | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Niet toegankelijk voor externe studenten; studenten die het tentamen onderwerp Child Neuropsychology in vak PSMNK-2/PSMNK-6 behaald hebben mogen niet deelnemen aan Child Neuropsychology tentamens; studenten die het tentamen onderwerp Medical Neuropsychology in vak PSMNK-2 behaald hebben mogen niet deelnemen aan Medical Neuropsychology tentamens. | Opmerkingen | De cursus wordt zowel in blok 1b (onderwerp Medische Neuropsychologie) als in blok 2b (onderwerp Kinderneuropsychologie) aangeboden. |
|
| terug naar boven |
|
9 | Capita Selecta Diagnostic Models and Strategies | PSMKB-8 |
De student leest individueel de gespecialiseerde literatuur (zie Nestor) uit een van de literatuurpakketten en legt daarover een een mondeling of schriftelijk tentamen af. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels en Nederlands | Coordinator | prof. dr. T.K. Bouman | Docent(en) | diverse docenten | Onderwijsvorm | zelfstudie | Toetsvorm | mondeling tentamen | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Dit vak is NIET toegankelijk voor studenten die MKB3 of MKK5 (Diagnostische modellen en strategieën) hebben gevolgd. | Opmerkingen | 1) Het vak kan slechts eenmaal worden geregistreerd op de cijferlijst. 2) Zie Nestor voor de wijze van tentaminering. 3) Niet toegankelijk voor externe studenten. |
|
| terug naar boven |
|
10 | Capita Selecta Experimentele Psychopathologie | PSMKK-7 |
Op Nestor zijn meerdere literatuurpakketten beschikbaar. Aan het begin van elk semester kunnen studenten zich voor een specifiek literatuurpakket inschrijven. Studenten bestuderen de literatuur zelfstandig en schrijven een verslag aan de hand van de opdracht van de bijbehorende docent. Verdere details staan op Nestor. LET OP: Het maximum aantal studenten per literatuurpakket verschilt per blok, en sommige pakketten zitten sneller vol dan andere. |
|
| terug naar boven |
|
11 | Capita Selecta Therapy | PSMKK-6 |
De student leest individueel de gespecialiseerde literatuur uit het literatuurpakket (zie daarvoor Nestor) en legt daarover een mondeling tentamen af. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels en Nederlands | Coordinator | prof. dr. T.K. Bouman | Docent(en) | diverse docenten | Onderwijsvorm | zelfstudie | Toetsvorm | mondeling tentamen | ECTS | 5 | Opmerkingen | 1) Het vak kan slechts 1x worden geregistreerd op de cijferlijst. Het is dus NIET mogelijk om tweemaal MKK-6 met verschillende literatuurpakketten te volgen. 2) Zie Nestor voor de specifiek wijze en data van tentaminering
3) Niet toegankelijk voor externe studenten |
|
| terug naar boven |
|
12 | Clin. interv. and e-health for adults and youth | PSMKV-3 |
The course takes place in groups of maximum 20 students and is made up of two half days per week. Most sessions contain a short theoretical introduction of a specific intervention, followed by a practical part, in which students can practice and improve their skills using case material (including footage of treatments from the database PsycTherapy) with corresponding assignments, including the application of e-health interventions. Students will practice in role-plays with different phases of the therapeutic process, starting with "introduction and assessment", then moving onto "formulating and executing a treatment plan", and ending with "treatment evaluation". The focus is on the following cognitive behavioral interventions: exposure (anxiety disorders), behavioral activation (depression), habit reversal (unwanted habits), identifying, challenging and modifying dysfunctional beliefs and, finally, parent training. The use of Internet-Based interventions is discussed. Students will also experiment with applying the learned skills in the context of Internet-based interventions. For instance, they make a short video explaining a treatment rationale, for use in an online platform. An integration between diagnostics/assessments and interventions takes place via the ‘Cognitive therapy practice project’ (CTPP). In CTPP, students will practice with an online preventive cognitive therapy program aimed at the prevention of depressive relapse, from the perspective of a therapist as well as a client. The online treatment is suitable for ‘healthy participants’ and handles topics such as daily hassles, fluctuations in mood, dysfunctional beliefs and automatic negative thoughts. The therapeutic contact between students will take place through face-to-face meetings and providing online feedback via the platform. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. R.A.M. Neimeijer | Docent(en) | diverse docentendr. R.A.M. Neimeijer | Onderwijsvorm | practicum | Toetsvorm | verslag | ECTS | 5 | Opmerkingen | Please note: this course can not be followed if one of the following skills courses is also being followed or has already been followed: MNV-1/MNV-2, MOV-1, MKV-1, CSCP01/CSCP02, or MFVX1 This course qualifies as a practical that is mandatory for entering a clinical internship in the master (see Nestor for further details on clinical internships). The course is not open to external students. |
|
| terug naar boven |
|
13 | Clinical Forensic Skills | PSMFV-1 |
|
|
| terug naar boven |
|
14 | Coaching | PSMAV-5 |
Coachen is een persoonlijke en organisatie ontwikkelingsactiviteit die de afgelopen jaren sterk in populariteit is gestegen. In het eerste blok wordt in 7 bijeenkomsten van 4 uur geleerd hoe de psychologie op theoretisch en vaardighedengebied hier een professionele bijdrage aan kan leveren. Tijdens deze bijeenkomsten wordt aandacht besteed aan kenmerken van de verschillende fasen van een coachingstraject en wordt gereflecteerd op de intra- en interpersoonlijke en groepsdynamische processen en zal worden geoefend met de bijbehorende vaardigheden. Na het eerste blok vindt een voortgangstoets plaats over de bestudeerde literatuur en besproken stof. In het tweede blok wordt het geleerde in praktijk gebracht door het opzetten en uitvoeren van een coachingstraject voor een student die als deelnemer aan de cursus Groepsdynamische vaardigheden of Onderwijsvaardigheden leert om een practicumgroep gericht op het aanleren van professionele vaardigheden te begeleiden. Het coachingstraject bestaan o.a. uit het opstellen van een coachingscontract waarin leer-en ontwikkelingsdoelen worden geformuleerd, het observeren van werkgedrag en het reflecteren daarop in coachingsgesprekken en het maken van een eindverslag. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Nederlands | Coordinator | dr. J.A.M. Heesink | Docent(en) | R.E. Bucur, MSc. S. Dolderer, MSc.dr. J.A.M. Heesink J.C. Vogel, MSc. | Onderwijsvorm | practicum | Toetsvorm | schriftelijke opdrachten | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Deze cursus kan alleen gevolgd worden door studenten van de Mastertracks Talent Development & Creativity en Work and Organizational Psychology. | Opmerkingen | Deze cursus wordt drie maal per jaar zowel in het Engels als in het Nederlands aangeboden (Blok 1a+1b, blok 1b+2a en blok 2b+1a). Deze veelheid van mogelijkheden leidt tot varianten van de cursuscode in ProgressWWW. Uiteindelijk komt de code MAV-5 op het diplomasupplement. |
|
| terug naar boven |
|
15 | Cognitive Models in Psychopathology | PSMKB-7 |
Recente theoretische modellen gaan er van uit dat informatieverwerkingsprocessen zoals aandacht, geheugen en interpretatie een belangrijke oorzakelijke en/of onderhoudende rol spelen bij psychopathologische verschijnselen. Om dergelijke cognitieve modellen op houdbaarheid te toetsen zijn de laatste decennia een reeks van specifieke experimentele procedures ontwikkeld. Aan de hand van specifieke stoornissen en symptomen zoals angst, depressie, schizofrenie en dissociatie worden in deze cursus de recente cognitieve modellen kritisch doorgelicht. Daarbij wordt uitgebreid stilgestaan bij de methodologische kenmerken en theoretische en klinische relevantie van de meest gebruikte experimentele procedures. Studenten leveren elke week een individueel gemaakt essay in. Het college geeft het kader aan en de relevante literatuur wordt besproken. Er wordt geen individuele feedback gegeven op de essays in deze cursus. |
|
| terug naar boven |
|
16 | Competence and Motivation | PSMOB-9 |
Why and how are people motivated in work, sports, school, and other achievement settings? Can an individual be resilient in one context and not another? How can coaches, supervisors, and teachers enhance athletes’, workers’, and students’ peak performance and prevent them from choking under pressure? What are the factors that promote or hinder learning and achievement? Why does performance suffer under particular conditions for some people while the same conditions enhance others’ performances? These and related questions have inspired research within many disciplines. This course reviews the state of the art and brings integration to the study of achievement motivation while establishing the concept of competence as an organizing framework. Students will be challenged to understand the concepts, theories, and models, to recognize their scholarly significance, to infer their implications, to think critically about them, and to put them into practice. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | prof. dr. N. van Yperen | Docent(en) | prof. dr. N. van Yperen | Onderwijsvorm | hoorcollege | Toetsvorm | opdrachten | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Bachelor degree in Psychology | Opmerkingen | Enrolment is guaranteed for students from the Master tracks Talent Development and Creativity and Developmental Psychology. Students from other Master tracks can not take this course. |
|
| terug naar boven |
|
17 | Conceptual Issues in Psychology | PSMRB-2 |
|
|
| terug naar boven |
|
18 | Creativity & innovation in organizations | PSMAB-8 |
Organisaties moeten innoveren om te overleven, en innovatie vereist creativiteit. In dit vak gaan we in op verschillende theorieën, onderzoeksparadigma's, en organisatiepraktijken op het gebied van creativiteit en innovatie. Wat is creativiteit eigenlijk? Kun je het wel meten en onderzoeken? Zijn sommige mensen inderdaad creatiever dan andere? Hoe kunnen werknemers gestimuleerd worden om creatiever te zijn? Hoe werkt creatief denken eigenlijk? En wat hebben we uiteindelijk aan al die creativiteit? In dit vak werken we vanuit de assumptie dat creativiteit geen geheimzinnig proces is, maar een combinatie van alledaagse cognitieve en sociale processen die met gangbare wetenschappelijke methoden bestudeerd kunnen worden. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. E.F. Rietzschel | Docent(en) | dr. E.F. Rietzschel | Onderwijsvorm | hoorcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen (essay) DIGITAL, schriftelijke opdrachten | ECTS | 5 | Opmerkingen | De literatuur bestaat uit onderzoeksartikelen; de ljist met artikelen wordt vóór aanvang van de cursus gepubliceerd op Nestor. |
|
| terug naar boven |
|
19 | Crime & psychological assessment and interventions | PSMFB-2 |
|
|
| terug naar boven |
|
20 | Crime & psychological vulnerability | PSMFB-1 |
|
|
| terug naar boven |
|
21 | CS: Interventies in Klinisch Forensische Psy & Vi | PSMFK-1 |
Studenten bestuderen individueel een literatuurpakket dat wordt geexamineerd met een paper of (mondeling) tentamen. Een overzicht van literatuurpakketten is beschikbaar op Nestor, en bevat onderwerpen als - interventies voor specifieke groepen of typen daders, - interventies voor slachtoffers, zoals bijvoorbeeld interventies gericht op traumaverwerking, rouw, slachtoffer-dader bemiddeling, - specifieke interventie-technieken, zoals cognitieve gedragstherapie, motivationeel interviewen, forensische assertive community treatment. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels en Nederlands | Coordinator | prof. dr. T.K. Bouman | Docent(en) | Prof. Dr. J.K. Danielsdr. J. Karsten | Onderwijsvorm | zelfstudie | Toetsvorm | mondeling tentamen | ECTS | 5 | Opmerkingen | Studenten kunnen slechts 1 literatuurpakket van 5 EC kiezen in deze cursus |
|
| terug naar boven |
|
22 | Cultural Psychology | PSMSB-12 |
Het centrale thema van deze cursus betreft de fundamentele vraag of mensen, binnen maar ook over culturen heen, psychologisch fundamenteel van elkaar verschillen of juist een identieke kern hebben. De cursus is zo opgezet dat verschillende kernthema's in de psychologie worden behandeld, zoals emoties, moraliteit, zelf en identiteit, normen en sociale relaties, acculturatie en immigratie. Deze thema's worden aangevuld met thema's als het nut van en praktische problemen met cross-cultureel onderzoek. Kortom, deze cursus past theorie en onderzoek uit de culturele psychologie ook toe op het dagelijks leven (bijv. samenwerken met mensen met verschillende culturele achtergronden) en op de samenleving (bijv. immigratie). De nadruk hierbij ligt op 'cultuur' als een psychologisch (en niet een geografisch) construct, dat toegepast kan worden op ieder verschil tussen groepen mensen die het eens zijn over wat waar en van waarde is in de samenleving. De kernboodschap van de cursus is dat alhoewel theorie en onderzoek uit de culturele psychologie veel verschillen tussen mensen heeft gedocumenteerd, deze verschillen alleen begrepen kunnen worden vanuit een perspectief dat mensen in de basis fundamenteel hetzelfde zijn. In veel gevallen (emotie, moralititeit, zelf-constructie, sociale relaties) zullen we zien dat mensen dezelfde fundamentele processen delen maar deze op verschillende manieren vertalen, afhankelijk van verschillende culturele normen. Dit perspectief dat gebaseerd is op fundamentele gelijkenis (i.p.v. verschillen) suggereert hiermee dat veel culturele 'conflicten' geworteld zijn in het niet goed begrijpen van hoe de ander deze vertaalslag maakt, wat hoopvol stemt over het vinden van oplossingen voor zulke conflicten. |
|
| terug naar boven |
|
23 | Data Collection and Analysis for Cogn. Neurosc. | PSMCV-2 |
|
|
| terug naar boven |
|
24 | Designing Interventions | PSMSV-3 |
De producten die we kopen zorgen voor afvalproblemen, samenscholende jongeren zorgen voor overlast, studenten ontgroeningen lopen uit de hand. Deze problemen kunnen allemaal opgelost worden door het gedrag of denken van mensen te veranderen. Het doel van deze cursus is om een methode te leren waarmee effectieve, theoretisch onderbouwde interventies voor problemen worden ontwikkeld. In de cursus ontwerpen studenten een theoretisch gefundeerde interventie voor een probleem waar een organisatie of bedrijf mee te maken heeft. Aan het einde van de cursus presenteren de studenten de door hen ontworpen interventie aan het betreffende bedrijf of organisatie. Daarnaast ontwikkelen de studenten een interventie voor een individueel, sociaal of maatschappelijk probleem van hun keuze. De methode die in deze cursus wordt behandeld leert je om tot effectieve oplossingen te komen. De methode omvat vijf stappen. 1. Maak een diepteanalyse van het probleem en bepaal welk gedrag veranderd moet worden om het probleem op te lossen. 2. Verzamel zoveel mogelijk verschillende verklaringen voor dat gedrag, om vervolgens met de belangrijkste clusters van verklaringen door te gaan. 3. Ontwikkel een procesmodel waarin de verklaringen worden uitgewerkt in een causale keten en zorg dat alle verbanden wetenschappelijk kunnen worden onderbouwd. 4. Ontwikkel de interventie om het probleem op te lossen. Kies de variabelen uit het procesmodel die veranderd moeten worden en bepaal het kanaal (bv. een app). Kies dan de geschikte methode (bv. feedback) en bijpassende strategieën. 5. Ontwikkel een implementatie en evaluatie plan. Welke actoren (bijv. de gemeente), regels en wetten beïnvloeden de effectiviteit van de interventie? Op welke manier kun je testen of de interventie het probleem daadwerkelijk vermindert? |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | M.A.T. Judge, PhD. | Docent(en) | M.A.T. Judge, PhD. | Onderwijsvorm | hoorcollege, practicum | Toetsvorm | presentatie, werkstuk (individueel), opdrachten | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
25 | Diversity in society: current issues and challenge | PSMSB-13 |
|
|
| terug naar boven |
|
26 | Environmental psychology | PSMSB-2 |
Ons gedrag levert een belangrijke bijdrage aan milieuproblemen, en omgevingscondities beïnvloeden ons welzijn en gedrag. Hoe kunnen we mensen motiveren om milieuvriendelijk gedrag te vertonen, en hoe beïnvloeden omgevingsfactoren ons welzijn en gedrag? De omgevingspsychologie bestudeert de transactie tussen mensen en hun natuurlijke en gebouwde omgeving. In het eerste deel van de cursus gaan we in op de invloed van de omgeving op het welzijn en gedrag van mensen. Er wordt onder meer besproken hoe omgevingsstressoren (zoals lawaai en stank) en risico's (zoals klimaatverandering) invloed kunnen uitoefenen op het welzijn en het gedrag van mensen. Daarnaast wordt ingegaan op de positieve effecten van natuur voor gezondheid en welzijn. In het tweede deel wordt ingegaan op de invloed van de mens op de kwaliteit van het milieu. We gaan in op factoren die van invloed zijn op milieugedrag en op effectieve en acceptabele manieren om milieuproblemen te verminderen door middel van gedragsverandering. We gaan specifiek in op psychologische aspecten gerelateerd aan energieproblemen, en mogelijkheden om een duurzame energietransitie te stimuleren. Deskundingen van binnen en buiten de vakgroep geven gastcolleges. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | prof. dr. E.M. Steg | Docent(en) | guest lecturersprof. dr. E.M. Steg | Onderwijsvorm | hoorcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen (essay) DIGITAL | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Deze cursus is toegankelijk voor alle RUG-masterstudenten. Niet-psychologiestudenten kunnen een aanvraagformulier verkrijgen bij de onderwijsbalie van GMW. |
|
| terug naar boven |
|
27 | Evidence-based interventions | PSMKB-1 |
|
|
| terug naar boven |
|
28 | Health Psychology | PSMSB-11 |
Gezondheid is belangrijk voor iedereen; mensen zijn dagelijks met hun gezondheid bezig, in het verkeer, bij voedselkeuzes en bij activiteiten in hun vrije tijd. In de huidige coronacrisis zijn veel onderdelen in de maatschappij ingericht naar de waarde gezondheid. In deze cursus worden de volgende drie deelgebieden van de Gezondheidspsychologie onderwezen: gezondheidsgedrag, aanpassing aan ziekte en gedragsverandering.
Bij het onderwerp “gezondheidsgedrag” gaat het vooral om het verklaren van ongezonde gedragingen zoals zich niet aan de corona-basisregels houden, onveilige seks, hoge alcoholconsumptie, roken en ongezond eten. Hoe is het mogelijk dat mensen willens en wetens hun eigen, maar ook andermans gezondheid in gevaar brengen? En hoe zit het met gewoontes, goede voornemens en een lage motivatie? Aan bod komen onder andere de Theory of Planned Behavior, de Stages of Change, implementatie-intenties, het Impuls-Reflectie Model en zelf-regulatie
Bij het onderwerp “aanpassing aan ziekte” gaat het om hoe mensen zich gedragsmatig en psychologisch aanpassen aan het hebben van een ziekte. Gedragsmatige aanpassing gaat over het opvolgen van de medische voorschriften, onder andere het zich laten testen op corona bij klachten, en het zelf zorgen voor sociale steun en communicatie met de dokter. Psychologische aanpassing gaat over de psychologische processen die maken dat zieken en gehandicapten ondanks hun beperkingen en lijden, toch gelukkig kunnen worden. Behandeld worden onder andere de concepten symptoom perceptie, illness beliefs, acceptatie van ziekte, en coping.
Bij het onderwerp “gedragsverandering” wordt ingegaan op het veranderen van gezondheidsgedrag, bij gezonde mensen en bij patienten. Aan bod komen de drie belangrijkste soorten overredende communicatie (fear-appeals, message framing en computer-tailoring). De effecten hiervan worden vaak in de weg gestaan door de weerstand die ze op kunnen roepen. Die weerstand is niet irrationeel, daar heeft men altijd de eigen (vaak onbewuste) redenen voor. Zo is het zich niet houden aan de corona basisregels een vorm van (begrijpelijke) weerstand. Daarnaast komen aan bod de effectieve vaardigheden, trucs en basisprincipes die psychologen gebruiken om gedragsverandering teweeg te brengen. Om effectief (grootschalige) verandering te bewerkstelligen zijn complexe interventies nodig. Met de methode van Intervention Mapping kunnen "evidence based" interventies worden ontwikkeld. |
|
| terug naar boven |
|
29 | Interdisciplinary perspectives on sustainability | PSMEB-4 |
|
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. L. Jans | Docent(en) | | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | opdrachten | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
30 | Literatuurtentamen | PSM-LT |
Een literatuurtentamen betreft een tentamen over een tussen student en docent onderling overeengekomen onderwerp en literatuur. Dit tentamen kan schriftelijk of mondeling afgelegd worden. Deze literatuurstudie is bedoeld om tekorten van 2, 3 of 4 EC weg te werken. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels en Nederlands | Coordinator | prof. dr. A. Dijkstra | Docent(en) | | Onderwijsvorm | zelfstudie | Toetsvorm | deelname | ECTS | | Opmerkingen | Studenten die in aanmerking denken te komen voor een literatuurstudie kunnen contact opnemen met ee coordinator. |
|
| terug naar boven |
|
31 | Master Internship Clinical Forensic Psychology & V | PSEMFI-10 |
Tijdens de praktijkstage in de master maak je kennis met een specifiek werkveld binnen de psychologie aansluitend bij de door jou gevolgde mastertrack. Je doet ervaring op met de meest voorkomende werkzaamheden die door de psycholoog in de desbetreffende setting wordt uitgevoerd. Daarbij zet je je tot dan toe verworven academische kennis en vaardigheden in en toets je de werkzaamheden aan het vanuit de opleiding meegekregen academisch referentiekader. Een tweede belangrijk doel tijdens de stage is het ontdekken van de mogelijkheden en beperkingen in je functioneren als psycholoog in de specifieke stagesetting: hoe vind je het om als psycholoog (in deze specifieke setting) werkzaam te zijn en wat betekent dat voor jouw toekomst? Voor het behalen van je stage (20 EC) dien je aan het eind daarvan in staat te zijn om de meest reguliere en eenvoudige werkzaamheden in jouw stagesetting onder werkbegeleiding zelfstandig uit te kunnen voeren. Voor een 10 EC stage geldt dat je zicht moet hebben gekregen op deze werkzaamheden door meekijken of zelf doen. Verplichte onderdelen tijdens de praktijkstage voor zowel 20 als 10 EC-stages zijn de intervisiebijeenkomsten met mede-stagiaires tijdens je stageperiode en het schrijven van een stageverslag. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Docent(en) | dr. E.C. Bennikdrs. E.R. de Jong | Onderwijsvorm | stage | Toetsvorm | deelname, stageverslag | ECTS | 10 | Entreevoorwaarden | Toegelaten tot de mastertrack CFP&V Vaardigheidsvak van het gevolgde track met voldoende resultaat hebben afgerond | Opmerkingen | De stageprocedure is op Nestor in de omgeving (pre) Praktijkstage te vinden. Je wordt geacht voordat je met de stage begint deze te hebben doorgenomen en de daarin beschreven regels na te leven. |
|
| terug naar boven |
|
32 | Master Internship Clinical Forensic Psychology & V | PSEMFI-20 |
Tijdens de praktijkstage in de master maak je kennis met een specifiek werkveld binnen de psychologie aansluitend bij de door jou gevolgde mastertrack. Je doet ervaring op met de meest voorkomende werkzaamheden die door de psycholoog in de desbetreffende setting wordt uitgevoerd. Daarbij zet je je tot dan toe verworven academische kennis en vaardigheden in en toets je de werkzaamheden aan het vanuit de opleiding meegekregen academisch referentiekader. Een tweede belangrijk doel tijdens de stage is het ontdekken van de mogelijkheden en beperkingen in je functioneren als psycholoog in de specifieke stagesetting: hoe vind je het om als psycholoog (in deze specifieke setting) werkzaam te zijn en wat betekent dat voor jouw toekomst? Voor het behalen van je stage (20 EC) dien je aan het eind daarvan in staat te zijn om de meest reguliere en eenvoudige werkzaamheden in jouw stagesetting onder werkbegeleiding zelfstandig uit te kunnen voeren. Voor een 10 EC stage geldt dat je zicht moet hebben gekregen op deze werkzaamheden door meekijken of zelf doen. Verplichte onderdelen tijdens de praktijkstage voor zowel 20 als 10 EC-stages zijn de intervisiebijeenkomsten met mede-stagiaires tijdens je stageperiode en het schrijven van een stageverslag. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels en Nederlands | Docent(en) | dr. E.C. Bennikdrs. E.R. de Jong | Onderwijsvorm | stage | Toetsvorm | deelname, stageverslag | ECTS | 20 | Entreevoorwaarden | Toegelaten tot de mastertrack CFP&V Vaardigheidsvak van het gevolgde track met voldoende resultaat hebben afgerond | Opmerkingen | De stageprocedure is op Nestor in de omgeving (pre) Praktijkstage te vinden. Je wordt geacht voordat je met de stage begint deze te hebben doorgenomen en de daarin beschreven regels na te leven.
De 20 EC stage is alleen toegankelijk voor Nederlandse studenten. |
|
| terug naar boven |
|
33 | Master Internship Environmental Psychology | PSEMEI-10 |
|
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | Dr. G. Perlaviciute | Docent(en) | diverse docenten | Onderwijsvorm | stage | Toetsvorm | practicum, werkstuk (individueel) | ECTS | 10 |
|
| terug naar boven |
|
34 | Master Internship Talent Development and Creativit | PSEMDI-10 |
|
|
| terug naar boven |
|
35 | Master Internship Theory and History of Psychology | PSEMRI-10 |
|
|
| terug naar boven |
|
36 | Master Thesis Clinical Forensic Psychology & Victi | PSEMFT-20 |
De masterthese is het eindproduct van het masterthese-project. Het is een academische paper waarin wordt gerapporteerd over het wetenschappelijke onderzoek dat de student individueel heeft verricht. In het masterthese-onderzoek houdt de student zich bezig met alle fasen van wetenschappelijk onderzoek. Het onderwerp van de masterthese past binnen het specifieke masterprogramma en wordt bepaald in overleg met de mastherthese-supervisor. Het onderzoek kan intern uitgevoerd worden bij de eigen afdeling Psychologie, maar ook bij een externe organisatie. De studielast van de masterthese (de onderzoeksthese), is maximaal 30 EC. Als een praktijkstage onderdeel is van het afstuderen en een verslag van de praktijkstage onderdeel is van de masterthese dan is de studielast van het masterthese-onderzoek minstens 11 EC. Het masterthese-onderzoek en het schrijven van de masterthese worden direct gesuperviseerd door een staflid. Het mastertheseproject dient binnen een jaar te worden afgerond. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | Dr. C. Borg | Docent(en) | various instructors | Onderwijsvorm | practicum | Toetsvorm | scriptie | ECTS | 20 | Entreevoorwaarden | Bachelor Psychologie |
|
| terug naar boven |
|
37 | Master Thesis Clinical Forensic Psychology & Victi | PSEMFT-10 |
De masterthese is het eindproduct van het masterthese-project. Het is een academische paper waarin wordt gerapporteerd over het wetenschappelijke onderzoek dat de student individueel heeft verricht. Daarnaast kan de masterthese een verslag omvatten van een praktijkstage. In het masterthese-onderzoek houdt de student zich bezig met alle fasen van wetenschappelijk onderzoek. Het onderwerp van de masterthese past binnen het specifieke masterprogramma en wordt bepaald in overleg met de mastherthese-supervisor. Het onderzoek kan intern uitgevoerd worden bij de eigen afdeling Psychologie, maar ook bij een externe organisatie. De studielast van de masterthese omvat altijd 30 EC. Als een praktijkstage onderdeel is van het afstuderen en een verslag van de praktijkstage onderdeel is van de masterthese dan is de studielast van het masterthese-onderzoek minstens 11 EC. Het masterthese-onderzoek en het schrijven van de masterthese worden direct gesuperviseerd door een staflid. Het mastertheseproject dient binnen een jaar te worden afgerond. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | Dr. C. Borg | Docent(en) | various instructors | Onderwijsvorm | practicum | Toetsvorm | scriptie | ECTS | 10 | Entreevoorwaarden | Bachelor Psychologie |
|
| terug naar boven |
|
38 | Master Thesis Environmental Psychology | PSEMET-20 |
|
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. E. van der Werff, PhD. | Docent(en) | | Onderwijsvorm | practicum | Toetsvorm | scriptie | ECTS | 20 |
|
| terug naar boven |
|
39 | Master Thesis Talent Development and Creativity | PSEMDT-20 |
De masterthese is het eindproduct van het masterthese-project. Het is een academische paper waarin wordt gerapporteerd over het wetenschappelijke onderzoek dat de student individueel heeft verricht. In het masterthese-onderzoek houdt de student zich bezig met alle fasen van wetenschappelijk onderzoek. Het onderwerp van de masterthese past binnen het masterprogramma Talent Development and Creativity en wordt bepaald in overleg met de mastherthese-supervisor. Het onderzoek kan intern uitgevoerd worden bij de eigen afdeling Psychologie, maar ook bij een externe organisatie. De studielast van de masterthese omvat 20 EC. Het masterthese-onderzoek en het schrijven van de masterthese worden direct gesuperviseerd door een staflid. Het mastertheseproject moet onmiddellijk na het begin van het masterjaar gestart worden en moet binnen een jaar worden afgerond. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. J.R. den Hartigh | Docent(en) | various instructors | Onderwijsvorm | practicum | Toetsvorm | werkstuk (individueel) | ECTS | 20 | Entreevoorwaarden | Bachelor |
|
| terug naar boven |
|
40 | Master Thesis Theory and History of Psychology | PSEMRT-20 |
|
|
| terug naar boven |
|
41 | Master's Internship Applied Cognitive Neuroscience | PSEMACI-20 |
|
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. S. Mathot | Docent(en) | diverse docenten | Onderwijsvorm | stage | Toetsvorm | practicum, werkstuk (individueel) | ECTS | 20 |
|
| terug naar boven |
|
42 | Master's Internship Applied Cognitive Neuroscience | PSEMACI-10 |
|
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. S. Mathot | Docent(en) | diverse docenten | Onderwijsvorm | stage | Toetsvorm | stageverslag | ECTS | 10 |
|
| terug naar boven |
|
43 | Master's Internship applied social psychology | PSEMSI-10 |
This team internship offers students the opportunity to complete their internship in a group project. Students will learn to formulate a theoretically grounded analysis on group processes and put their knowledge into practice when working with a third party and when writing a policy advice for this third party.
The internship uses a multi-level approach in which students learn to recognise social processes on different levels of analysis: culture, social identity, interpersonal relations/individual differences. Both the recognition of processes “within” levels (e.g., conflicts between groups) as “cross-level” effects are considered.
First, this team internship aims to enable students to develop and formulate scientific views on group dynamics and connect this to a societal issue proposed by a third party. Theory and practice will be linked through guest-lectures by academics who are experts in the field of group dynamics, social inequality, and/or have experience in developing policy advice for the business sector and the government. Second, this team internship offers students the opportunity to obtain practical experience in working within their own sub-group and analysing these group processes. In regular practical assignments students learn to apply their knowledge about groups and write an individual portfolio reflecting on this. Third, this team internship connects students to third parties and invites them to work with the third party partner. Fourth, this team internship invites students to use their knowledge and experience in group dynamics to conduct (qualitative) field research to ground their theoretical knowledge and to write a policy advice and prepare a presentation for the third party partner. |
|
| terug naar boven |
|
44 | Master's Internship Clinical Neuropsychology | PSEMNI-10 |
|
|
| terug naar boven |
|
45 | Master's Internship Clinical Psychology | PSEMKI-10 |
|
|
| terug naar boven |
|
46 | Master's Internship Work, Organizational and Perso | PSEMAI-10 |
|
|
| terug naar boven |
|
47 | Master's Thesis Applied Cognitive Neuroscience | PSEMACT-20 |
De masterthese is het eindproduct van het masterthese-project. Het is een academische paper waarin wordt gerapporteerd over het wetenschappelijke onderzoek dat de student individueel heeft verricht. Daarnaast kan de masterthese een verslag omvatten van een praktijkstage. In het masterthese-onderzoek houdt de student zich bezig met alle fasen van wetenschappelijk onderzoek. Het onderwerp van de masterthese past binnen het specifieke masterprogramma en wordt bepaald in overleg met de mastherthese-supervisor. Het onderzoek kan intern uitgevoerd worden bij de eigen afdeling Psychologie, maar ook bij een externe organisatie. De studielast van de masterthese omvat altijd 30 EC. Als een praktijkstage onderdeel is van het afstuderen en een verslag van de praktijkstage onderdeel is van de masterthese dan is de studielast van het masterthese-onderzoek minstens 11 EC. Het masterthese-onderzoek en het schrijven van de masterthese worden direct gesuperviseerd door een staflid. Het mastertheseproject moet onmiddellijk na de begin van het masterjaar gestart worden en moet binnen een jaar worden afgerond. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | S. Fabbri | Docent(en) | various lecturers | Onderwijsvorm | practicum | Toetsvorm | practicum, werkstuk (individueel) | ECTS | 20 | Entreevoorwaarden | Bachelor |
|
| terug naar boven |
|
48 | Master's Thesis Applied Cognitive Neuroscience | PSEMACT-10 |
De masterthese is het eindproduct van het masterthese-project. Het is een academische paper waarin wordt gerapporteerd over het wetenschappelijke onderzoek dat de student individueel heeft verricht. Daarnaast kan de masterthese een verslag omvatten van een praktijkstage. In het masterthese-onderzoek houdt de student zich bezig met alle fasen van wetenschappelijk onderzoek. Het onderwerp van de masterthese past binnen het specifieke masterprogramma en wordt bepaald in overleg met de mastherthese-supervisor. Het onderzoek kan intern uitgevoerd worden bij de eigen afdeling Psychologie, maar ook bij een externe organisatie. De studielast van de masterthese omvat altijd 30 EC. Als een praktijkstage onderdeel is van het afstuderen en een verslag van de praktijkstage onderdeel is van de masterthese dan is de studielast van het masterthese-onderzoek minstens 11 EC. Het masterthese-onderzoek en het schrijven van de masterthese worden direct gesuperviseerd door een staflid. Het mastertheseproject moet onmiddellijk na de begin van het masterjaar gestart worden en moet binnen een jaar worden afgerond. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | S. Fabbri | Docent(en) | various lecturers | Onderwijsvorm | practicum | Toetsvorm | practicum, werkstuk (individueel) | ECTS | 10 | Entreevoorwaarden | Bachelor |
|
| terug naar boven |
|
49 | Master's Thesis applied social psychology | PSEMST-20 |
De masterthese is het eindproduct van het masterthese-project. Het is een academische paper waarin wordt gerapporteerd over het wetenschappelijke onderzoek dat de student individueel heeft verricht. Daarnaast kan de masterthese een verslag omvatten van een praktijkstage. In het masterthese-onderzoek houdt de student zich bezig met alle fasen van wetenschappelijk onderzoek. Het onderwerp van de masterthese past binnen het specifieke masterprogramma en wordt bepaald in overleg met de mastherthese-supervisor. Het onderzoek kan intern uitgevoerd worden bij de eigen afdeling Psychologie, maar ook bij een externe organisatie. De studielast van de masterthese omvat altijd 30 EC. Als een praktijkstage onderdeel is van het afstuderen en een verslag van de praktijkstage onderdeel is van de masterthese dan is de studielast van het masterthese-onderzoek minstens 11 EC. Het masterthese-onderzoek en het schrijven van de masterthese worden direct gesuperviseerd door een staflid. Het mastertheseproject moet onmiddellijk na de begin van het masterjaar gestart worden en moet binnen een jaar worden afgerond. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | Dr. K. Epstude | Docent(en) | various lecturers | Onderwijsvorm | practicum | Toetsvorm | werkstuk (individueel), practicum | ECTS | 20 | Entreevoorwaarden | Bachelor |
|
| terug naar boven |
|
50 | Master's Thesis Clinical Neuropsychology | PSEMNT-20 |
De masterthese is het eindproduct van het masterthese project. Het is een academische paper waarin wordt gerapporteerd over het wetenschappelijke onderzoek dat de student individueel heeft verricht. Tijdens het masterthese project houdt de student zich bezig met verschillende fasen van wetenschappelijk onderzoek. Het onderwerp van de masterthese moet binnen het specifieke masterprogramma passen en wordt bepaald in overleg met de mastherthese supervisor. Het onderzoek kan intern uitgevoerd worden bij de afdeling Klinische en Ontwikkelingsneuropsychologie van de Rijksuniversiteit Groningen, maar ook bij een externe organisatie. Het masterthese project en het schrijven van de masterthese worden gesuperviseerd door een staflid van de afdeling Klinische en Ontwikkelingsneuropsychologie van de Rijksuniversiteit Groningen. Wanneer het masterthese project wordt uitgevoerd bij een externe organisatie dient een staflid van de afdeling Klinische en Ontwikkelingsneuropsychologie van de Rijksuniversiteit Groningen bij het project betrokken te zijn als examinator. Het masterthese project wordt bij voorkeur onmiddellijk na het begin van het masterjaar gestart en moet binnen een jaar worden afgerond. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. J. Koerts | Docent(en) | various lecturers | Onderwijsvorm | practicum | Toetsvorm | werkstuk (individueel), practicum | ECTS | 20 | Entreevoorwaarden | Bachelor |
|
| terug naar boven |
|
51 | Master's Thesis Clinical Psychology | PSEMKT-20 |
De masterthese is het eindproduct van het masterthese-project. Het is een academische paper waarin wordt gerapporteerd over het wetenschappelijke onderzoek dat de student individueel heeft verricht. Daarnaast kan de masterthese een verslag omvatten van een praktijkstage. In het masterthese-onderzoek houdt de student zich bezig met alle fasen van wetenschappelijk onderzoek. Het onderwerp van de masterthese past binnen het specifieke masterprogramma en wordt bepaald in overleg met de mastherthese-supervisor. Het onderzoek kan intern uitgevoerd worden bij de eigen afdeling Psychologie, maar ook bij een externe organisatie. De studielast van de masterthese omvat altijd 30 EC. Als een praktijkstage onderdeel is van het afstuderen en een verslag van de praktijkstage onderdeel is van de masterthese dan is de studielast van het masterthese-onderzoek 10 EC. Het masterthese-onderzoek en het schrijven van de masterthese worden direct gesuperviseerd door een staflid. Het mastertheseproject moet binnen een jaar worden afgerond. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | prof. dr. T.K. Bouman | Docent(en) | various lecturers | Onderwijsvorm | practicum | Toetsvorm | practicum, werkstuk (individueel) | ECTS | 20 | Entreevoorwaarden | bachelor |
|
| terug naar boven |
|
52 | Master's Thesis Work, Organizational and Pers Psy | PSEMAT-20 |
De masterthese is het eindproduct van het masterthese-project. Het is een academische paper waarin wordt gerapporteerd over het wetenschappelijke onderzoek dat de student individueel heeft verricht. In het masterthese-onderzoek houdt de student zich bezig met alle fasen van wetenschappelijk onderzoek. Het onderwerp van de masterthese past binnen het specifieke masterprogramma en wordt bepaald in overleg met de mastherthese-supervisor. Het onderzoek kan intern uitgevoerd worden bij de eigen afdeling Psychologie, maar ook bij een externe organisatie. Dit betekent dus expliciet dat het tot de mogelijkheden behoort om een stage te doen. De studielast van de masterthese (eventueel inclusief stage) omvat 30 EC. Het masterthese-onderzoek en het schrijven van de masterthese worden begeleid door een staflid. Het is belangrijk dat het mastertheseproject na het begin van het masterjaar gestart wordt en dat het binnen een jaar wordt afgerond. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. E.F. Rietzschel | Docent(en) | various lecturers | Onderwijsvorm | practicum | Toetsvorm | practicum, werkstuk (individueel) | ECTS | 20 | Entreevoorwaarden | bachelor |
|
| terug naar boven |
|
53 | Neuropsychological Assessment | PSMNV-2 |
Tijdens de hoorcolleges wordt ingegaan op de algemene werkwijze binnen de neuropsychologische diagnostiek. Meer specifiek wordt ingegaan op het observeren, de gespreksvoering, het formuleren van hypothesen, de interpretatie van neuropsychologische testresultaten, symptoom- en prestatievaliditeit, invloed van stoorfactoren en de klinisch neuropsychologische rapportage. Daarnaast worden studenten ingedeeld in groepen en schrijven zij als groep een casusverslag die zich richt op het interpreteren en integreren van de resultaten van een neuropsychologisch onderzoek die is uitgevoerd bij een patiënt. Tenslotte, worden via Nestor video’s van neuropsychologische testafnames aangeboden. Van studenten wordt verwacht dat zij deze video’s individueel bekijken en dat zij de bijbehorende vragen beantwoorden. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | Dr. G.F. Gaastra | Docent(en) | dr. G.A. de HaanDr. A.B.M. FuermaierDr. G.F. Gaastraprof. dr. J.H.C. Heutinkdr. E.M. van der Meer | Onderwijsvorm | hoorcollege, praktische oefening, zelfstudie | Toetsvorm | computeropdrachten, schriftelijk tentamen (essay) DIGITAL, verslag | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | MNV-2 kan niet gevolgd worden als MKV-1 of MKV-3 of MFV-1 of MOV-1 gevolgd wordt of reeds behaald is. | Opmerkingen | De cursus wordt zowel in blok 1a als in blok 2a aangeboden en is een voorwaarde voor het starten met een klinische praktijkstage binnen de mastertrack Klinische Neuropsychologie of Clinical Neuropsychology. De cursus is niet toegankelijk voor externe studenten. |
|
| terug naar boven |
|
54 | Neuropsychological rehabilitation and treatment | PSMNB-5 |
|
|
| terug naar boven |
|
55 | Neuropsychology & psychiatric disorders | PSMNB-3 |
In deze cursus wordt een overzicht gegeven van de belangrijkste onderwerpen in de neuropsychologie van psychiatrische stoornissen bij volwassenen. De theoretische grondslagen van de neuropsychologie, de psychopathologie en de neurobiologie worden besproken. Dit vormt de basis voor begrip van de cognitieve disfuncties en beperkingen die met psychiatrische stoornissen samen kunnen gaan. De neuropsychologische stoornissen van patienten met psychiatrische stoornissen (zoals schizofrenie, affectieve stoornissen, obsessieve-compulsieve stoornis en anorexia nervosa) worden besproken, evenals mogelijkheden voor diagnostiek en behandeling. |
|
| terug naar boven |
|
56 | Personal and societal change | PSMSV-6 |
|
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | Dr. N. Hansen | Docent(en) | Dr. N. Hansen | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | werkstuk (individueel) | ECTS | 5 | Opmerkingen | This course will be given in English. |
|
| terug naar boven |
|
57 | Personnel Selection | PSMAB-12 |
|
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. D.P.H. Barelds | Docent(en) | dr. D.P.H. Barelds | Onderwijsvorm | hoorcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen (meerkeuze), schriftelijke opdrachten | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
58 | Power and Leadership | PSMAB-7 |
In deze cursus worden de meest recente inzichten met betrekking tot de belangrijkste onderzoeksthema’s op het gebied van macht en leiderschap in organisaties behandeld. Onderwerpen die aan de orde komen zijn o.a.: effecten van macht op gedrag en waarneming, de 'donkere' kant van macht en leiderschap, de mogelijkheden en beperkingen van charismatisch en transformationeel leiderschap, persoonskenmerken van effectieve leiders, de relatie tussen emoties en leiderschap, leider visie en retoriek. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | Dr. D.C. Rus | Docent(en) | Dr. D.C. Rus | Onderwijsvorm | hoorcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen (essay), schriftelijk tentamen (meerkeuze) | ECTS | 5 | Opmerkingen | Voor deze cursus geldt een limiet van 80 deelnemers. De eerste drie weken van de intekentermijn staat de cursus enkel open voor WOP-studenten. |
|
| terug naar boven |
|
59 | Qualitative Research Methods | GMREMA02 |
|
|
| terug naar boven |
|
60 | Repeated Measures | PSMM-2 |
Bij herhaalde metingen worden een of meer variabelen bij dezelfde proefpersonen meermalen gemeten. Men spreekt dan wel over binnen-proefpersoon designs. Bij zulke designs zijn effecten vaak eerder aan te tonen dan bij tussen-proefpersoon designs. Voor de analyse van deze designs kunnen variantie-analysetechnieken (ANOVA) worden gebruikt: random effect ANOVA of multivariate technieken, gebruik makend van MANOVA (multivariate variantie-analyse). Voorts wordt besproken wat te doen als deze methoden niet kunnen worden toegepast, nl. het multilevel model for change. Het eerste deel van de cursus wordt besteed aan het leggen van een stevige basis in regressie analyse, ANOVA en MANOVA, want dat is essentieel voor het begrijpen van de herhaalde metingen analyses. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | prof. dr. M.E. Timmerman | Docent(en) | prof. dr. C.J. Albersprof. dr. M.E. Timmerman | Onderwijsvorm | hoorcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen (meerkeuze) | ECTS | 5 | Opmerkingen | 1. Dit vak vereist een goede en parate kennis van variantie-analyse en regressie-analyse (d.w.z. op Statistiek 3 niveau). 2. Het boek van Tabachnick & Fidell is ook beschikbaar in een druk uit 2013, ISBN 1292021314; Pearson New International Edition. De inhoud van dit boek is exact hetzelfde als het bovengenoemde boek, alleen de volgorde van de hoofdstukken is (niet storend) anders. |
|
| terug naar boven |
|
61 | Research Methods in Clinical Neuropsychology | PSMNM-2 |
|
|
| terug naar boven |
|
62 | Selected topics in environmental psychology | PSMEB-3 |
|
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Docent(en) | L. Liu, MSc.Dr. G. Perlaviciute | Onderwijsvorm | hoorcollege, practicum | Toetsvorm | essay, opdrachten | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
63 | Talent Assessment | PSMDB-2 |
|
|
| terug naar boven |
|
64 | Talent Development & Creativity | PSMOB-7 |
Binnen de sport, muziek, bedrijven, op basis- en middelbare scholen en op universiteiten wordt veel belang gehecht aan het selecteren en ontwikkelen van talent en creativiteit. Een duidelijke visie op talent en creativiteit is dus van belang, zodat onderzoek en beleid op het gebied van het selecteren, ontwikkelen en stimuleren van talent en creativiteit geoptimaliseerd kunnen worden. In deze cursus zal een overzicht gegeven worden van verschillende benaderingen van talentontwikkeling en creativiteit, met name in de domeinen van de sport en het onderwijs. Daarbij worden methoden besproken om talent en creativiteit te beoordelen, evalueren en stimuleren. |
|
| terug naar boven |
|
65 | Test construction | PSMM-6 |
Psychological tests and questionnaires are commonly used by academic researchers and practitioners, in the advisory and selection field and in clinical practice. But how are these instruments devised and how can we assess their value? This course unit discusses the process of test construction and various methods currently available for understanding psychometric properties. It looks at the principles of various item response models and considers their application in practice. It also considers the important issues of validity and norm-referencing. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. I.J.L. Egberink | Docent(en) | dr. I.J.L. Egberinkprof. dr. M.E. Timmerman | Onderwijsvorm | hoorcollege, practicum | Toetsvorm | opdracht, schriftelijk tentamen (meerkeuze) | ECTS | 5 | Opmerkingen | 1. This course requires solid knowledge of regression analysis and test theory (at the level of Statistics 3 and Test theory from the Bachelor programme of psychology) |
|
| terug naar boven |
|
66 | Trends in Cognitive Neuroscience | PSMCB-3 |
This course focuses on a selection of current perspectives and issues in the field of cognitive neuroscience. While addressing these, the application of neuro-cognitive knowledge and methods to 'every-day' situations (e.g., driving a car or deciding on a purchase) is of particular interest.
Examples of topics that have been discussed in the course are the usefulness of physiological measures in applied settings, and the influence of emotion on cognition and decision making. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | S. Fabbri | Docent(en) | S. Fabbridr. B. van den Berg, PhD. | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | essay, presentatie | ECTS | 5 | Opmerkingen | Each of the lectures deals with a pre-selected topic, and is organized by the students themselves, in small groups. After the formal presentation, a content-driven discussion follows. This course format requires active participation of all students, and to that end students are asked to read the relevant literature prior to the start of each lecture. |
|
| terug naar boven |
|
67 | Writing Skills | PSMRV-1 |
|
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | J.T. Burman, PhD. | Docent(en) | J.T. Burman, PhD. | Onderwijsvorm | practicum | Toetsvorm | deelname, dossier, schriftelijke opdrachten | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|