1 | Biography and History | LLS052M10 |
De biografie kan zich steeds meer zowel binnen als buiten de wetenschap verheugen op grote belangstelling. Hoe komt dat en welke rol spelen biografieën in het academische en publieke debat? In de relatie tussen geschiedschrijving en biografie kunnen enkele interessante trends worden aangewezen: waar in de negentiende eeuw vooral ‘mannen van betekenis’ een biografie kregen, zijn de laatste decennia ook de voorheen minder zichtbare individuen een biografisch onderzoek waard gevonden. In deze collegereeks wordt een introductie gegeven in theoretische benaderingen die binnen Biografie Studies te onderscheiden zijn. Van studenten wordt verwacht dat ze de theoretische literatuur bestuderen en presenteren, op basis daarvan een onderzoekplan en vervolgens een paper schrijven. Gebaseerd op een van de aangereikte onderwerpen. Hoewel het college een sterk interdisciplinair karakter heeft, zal het accent op de historische benadering liggen. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | prof. dr. J.W. Renders | Docent(en) | prof. dr. J.W. Renders | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | essay, presentatie, schriftelijke opdracht(en), werkstuk(ken) | ECTS | 10 | Entreevoorwaarden | Bachelor behaald en toegang tot het Masterprogramma (zie hiervoor de Onderwijs- en Examenregeling van de opleiding) | Opmerkingen | - Paper (60%), presentatie (20%) en aandeel in college en referentschap (20%). - Aanwezigheidsplicht van 80% minimaal. Studenten worden geacht actief te participeren in werkcolleges en opdrachten buiten de colleges tijdig en correct uit te voeren. Deze module staat open voor zowel historisch als modern letterkundigen, historici en classici. |
|
| terug naar boven |
|
2 | Engagement & Politiek in Europ. roman | LLS056M10 |
Engagement en politiek in de Europese literatuur van de 21ste eeuw
Welke betekenis heeft literatuur in tijden van maatschappelijke en politieke onrust en onzekerheid? Hoewel de roman in de loop van de geschiedenis vaak is doodverklaard, blijkt het genre juist de laatste decennia een bijzondere vorm van commentaar op de actualiteit. Maatschappelijke spanningen en politieke conflicten uit verleden en heden dringen de romanwereld binnen en worden daar door vertellers en personages van veelstemmig commentaar voorzien. Welke vorm neemt dat commentaar aan? Hoe engageert literatuur in de 21ste eeuw zijn lezers? Welke maatschappelijke en politieke thema’s krijgen een plaats in die literatuur en welke reacties roepen spraakmakende literaire teksten op in de kritiek en bij het publiek? In deze cursus zoeken we antwoorden op deze vragen. In de eerste periode bestuderen we gezamenlijk vijf recente spraakmakende romans (beschikbaar in Nederlandse vertaling) die zich expliciet tot de actualiteit verhouden: Sneeuw (2003) van Orhan Pamuk, HhhH (2010) van Laurent Binet, Zeldzame aarden (2015) van Sandro Veronesi, Wil (2016) van Jeroen Olyslaegers, En ik herinner me Titus Broederland (2016) van Auke Hulst en De hoofdstad (2017) van Robert Menasse. In de tweede periode werken studenten aan een eigen onderzoek naar een recente roman uit een van de Europese literaturen. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Coordinator | prof. dr. M.P.J. Sanders | Docent(en) | prof. dr. M.P.J. Sanders | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | essay | ECTS | 10 | Entreevoorwaarden | BA of Arts | Opmerkingen | Een lijst met secundaire literatuur zal in augustus op Nestor worden gepubliceerd. |
|
| terug naar boven |
|
3 | Literature and Conflict in the 20th Cen. | LLS048M10 |
|
|
| terug naar boven |
|
4 | Mapping the Present | LLS049M10 |
Floods, freak hail showers, drought, dead bees, nuclear waste, infertility, mutations - the contemporary world seems more dystopian and unintelligible than ever. The present is characterised by a sense of crisis and anxiety: our notion of the future is infused by the threat of dispersed and intangible phenomena such as climate change and extinction. This course will explore contemporary strategies of making sense of surviving on a damaged planet. How can literature, the arts and different media help develop perspectives on life in the Anthropocene? We will collaboratively explore spatial and embodied approaches to materiality, posthumanism and extinction, drawing on cases from a variety of media, ranging from literature to film, photography, art and other media. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. V. Alexander | Docent(en) | dr. V. Alexander | Onderwijsvorm | project-based team work, werkcollege | Toetsvorm | presentatie, schriftelijke opdracht(en), werkstuk(ken) | ECTS | 10 | Entreevoorwaarden | Bachelor obtained and admission to the MA programme (check the degree programme’s Teaching and Examination Regulations | Opmerkingen | 80% Compulsory attendance in seminars. Students are expected to participate actively in discussions during seminars and to duly carry out all assignments in and outside class. |
|
| terug naar boven |
|
5 | Passions of the Soul | LLS051M10 |
|
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | MA. T.B. Lap | Docent(en) | MA. T.B. Lap | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | presentatie, schriftelijke opdracht(en), werkstuk(ken) | ECTS | 10 |
|
| terug naar boven |
|
6 | Reading Cultures in Premodern Europe | LLS055M10 |
Reading in the premodern world (until 1800) was a multifaceted activity, including orality, textuality and aurality, and was both solitary and communal. What is “reading” and how can we study the act of reading in the premodern period? The course will approach these questions from an inter- and multidisciplinary perspective combining material studies (manuscripts and early printed books as objects with recognizable and distinct material features), textual studies (which texts were actually read during the premodern period? How about languages? Is there a difference between reading in Latin and in the vernacular?), and socio-cultural approaches (who were premodern readers? How did they get access to books and texts? How were reading communities formed and which role did these communities play in the transmission of knowledge?). It will also address the so-called “performance of reading” and study how reading techniques were created, taught and transformed and which impact books and reading had in the formation and evolution of premodern societies. "Cultures of Reading in Premodern Europe" will promote and stimulate a pan-European approach to the study of premodern (textual) cultures. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | prof. dr. S. Corbellini | Docent(en) | prof. dr. S. Corbellini | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | presentatie, schriftelijke opdracht(en), werkstuk(ken) | ECTS | 10 | Entreevoorwaarden | Bachelor obtained and admission to the MA programme | Opmerkingen | 80% Compulsory attendance in seminars. Students are expected to participate actively in discussions during seminars and to duly carry out all assignments in and outside class. |
|
| terug naar boven |
|
7 | Res. sem. III: Dimensions of Citizenship | LUX020M10 |
|
|
| terug naar boven |
|