Informatie over BSc LS&T: Major Biomedische Technologie (cohort 2016 en 2017)
Hieronder staan het programma en de vakomschrijvingen van BSc LS&T: Major Biomedische Technologie (cohort 2016 en 2017) Klik op de naam van een vak in een schema om naar de omschrijving te gaan.
» Jaar 3 (Biomedische Technologie) | |||||||
Periode | Type | Code | Naam | Taal | ECTS | Uren | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
semester I a | verplicht | WLB07091 | Biomedische instrumentatie | Nederlands | 5 | ||
verplicht | WLB0703 | Medische microbiologie | Engels en Nederlands | 5 | |||
verplicht | WLB07088A | Ontwerpen van biomedische producten 3 | Nederlands | 5 | |||
semester I b | verplicht | WBLS13000 | Elektronica | Engels en Nederlands | 5 | ||
verplicht | WLB07095 | Researchcursus BMT | Nederlands | 10 | |||
semester II a | verplicht | WLB07092 | Imaging Techniques in Radiology 1 | Nederlands | 5 | ||
verplicht | WINMTBK-09 | Numerical Methods | Engels | 5 | |||
verplicht | WBIE18005 | Signals and Systems | Engels | 5 | |||
semester II b | verplicht | WLQ08BMT | Bacheloronderzoek levenswetenschappen | Nederlands | 10 | ||
verplicht | WLS13 | Bachelorscriptie levenswetenschappen | Nederlands | 5 | |||
» Jaar 3 (Minor Biomedische Technologie) | |||||||
Periode | Type | Code | Naam | Taal | ECTS | Uren | |
semester I a | verplicht | WLB07012 | Anatomie en histologie | Engels | 5 | ||
verplicht | WLB07024 | Biomechanica | Engels | 5 | |||
verplicht | WLB07094 | Materiaalkunde | Engels | 5 | |||
semester I b | verplicht | CHPBM105E | Biomaterialen 1 | Nederlands | 5 | ||
verplicht | WLB07085 | Minorcongres (Levenswetenschappen) | Nederlands | 5 | |||
verplicht | WLB07034 | Ontwerpen van biomedische producten 2 | Engels | 5 | |||
Opmerkingen | Deze minor is bedoeld voor studenten Biologie/LS&T die GEEN Biomedische Technologie als major hebben. Zie voor meer informatie de Student Portal. |
1 | Anatomie en histologie | WLB07012 | |||||||||||||||||||||||||||
Beperkte anatomie van 2 – 4 specifieke lichaamsdelen, waaronder minimaal één orgaan. Histologie van basis weefsels en een orgaan. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
2 | Bacheloronderzoek levenswetenschappen | WLQ08BMT | |||||||||||||||||||||||||||
Het bacheloronderzoek bestaat uit een onderzoek of ontwerpopdracht. In het geval van een onderzoeksproject dient de student onder directe begeleiding van een docent: - een vraagstelling te formuleren - voorbereidend literatuuronderzoek te verrichten - een voorstel te doen voor een onderzoeksmethode - het onderzoek planmatig uit te voeren - bevindingen en conclusies te presenteren door middel van een schriftelijk verslag (inleiding, materiaal &methoden, resultaten, discussie), en een eindpresentatie. In geval van een ontwerpproject dient de student de synthesefasen van het methodisch ontwerpproces uit te voeren onder begeleiding van een docent: - opstellen van 10 preconcepten - selectie van de drie beste op basis van het eisenpakket - uitwerken van de drie gekozen concepten - selectie van het beste concept op basis van het eisenpakket - detaillering van het concept (materialen, fabricagetechnieken, FMEA, kostenanalyse, testen) - bevindingen en conclusies te presenteren door middel van een schriftelijk verslag | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
3 | Bachelorscriptie levenswetenschappen | WLS13 | |||||||||||||||||||||||||||
De bachelorscriptie bestaat in het geval van een onderzoek uit een literatuuronderzoek binnen het onderzoeksgebied van de gevolgde major. De scriptie wordt geschreven in combinatie met het bacheloronderzoek en sluit hier inhoudelijk bij aan. De student dient onder begeleiding van een docent: - op een wetenschappelijk verantwoorde manier een vraagstelling te formuleren - literatuuronderzoek te verrichten - bevindingen en conclusies te presenteren door middel van een wetenschappelijke tekst - een beargumenteerd standpunt of visie in te nemen en deze te verantwoorden De bachelorscriptie bestaat bij een ontwerpopdracht uit het uitvoeren van de analysefase: - probleemdefinitie - doel van het product - ontwerpopdracht, inclusief afbakening - eisenpakket - functieanalyse Ook moeten bevindingen en conclusies worden gepresenteerd door middel van een rapport De omvang van de scriptie is in beide gevallen 10-15 pp oftewel 4500 – 6500 woorden. Meer informatie is te vinden op Nestor en in de Richtlijnen voor Bachelorscriptie en Bacheloronderzoek Biologie en LST | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
4 | Biomaterialen 1 | CHPBM105E | |||||||||||||||||||||||||||
Introductie in de wereld van biomaterialen en welke materialen hiervoor relevant zijn. Hierin staan polymeren centraal daar de eigenschappen binnen deze klasse sterk kunnen variëren afhangend van de polymeerbereiding/compositie en hierdoor breed toepasbaar zijn. Hier kan worden gedacht aan macroscopische “harde” materialen (implantaten: kunstheupen, harde contactlenzen), “flexibele” materialen (bloedzakken en katheters), “zachte” hydrogel (sponsachtige) materialen (intra-oculaire lenzen, zachte contactlenzen) maar ook als oppervlak coatings (antibacteriële coatings) en zelfs nanocontainers/-sponsjes voor drug-delivery. Behandeld worden de polymeer structuren die nodig zijn voor de eigenschappen van deze materialen en de algemene synthese methoden. Het doel is tweeledig, het inzicht krijgen in de relaties moleculaire structuren versus de materiaaleigenschappen (hardheid, biologische afbreekbaarheid, biocompatibiliteit) en deze relateren aan algemene applicaties. Naast een aantal belangrijke polymeren zoals polyurethaan, polysiliconen, polyesters en polyacrylaten, komen ook een aantal polymeren aan bod met speciale nevenfuncties zoals antibacteriële eigenschappen of het coördineren/binden van mineraal zouten en deze omzetten in anorganische lichaamseigen materialen. Additioneel, worden een aantal andere structuren besproken die een belangrijke functie hebben binnen biomaterialen en in medische applicaties, vooral: fosfolipiden, polypeptiden en collageen. Naast hoorcolleges zullen er werkcolleges gegeven worden waar actief geoefend wordt met de te kennen stof d.m.v. vragen uit “inleiding in de polymeerchemie” en hand-outs. Tevens wordt er een korte groepsopdracht (3 personen) gegeven die 1 punt extra bij het tentamen oplevert bij positieve beoordeling. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
5 | Biomechanica | WLB07024 | |||||||||||||||||||||||||||
'Biomechanics is the science that examines forces acting upon and within a biological structure and effects produced by such forces' BM Nigg Onderwerpen die behandeld zullen worden: - statica: de werkende krachten op een constructie of lichaamsdeel - het effect van die krachten: vervorming van materiaal/ biologische weefsels - sterkteleer: interne mechanische spanningen in materiaal/ biologische weefsels en de eigenschappen van harde en zachte materialen/ weefsels. - FEM (eindige elementen methode in Solid Works). - integratie van biomechanica met de vakken uit blok 2a (anatomie, histologie/ pathologie en materiaalkunde.) | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
6 | Biomedische instrumentatie | WLB07091 | |||||||||||||||||||||||||||
Van de volgende vakgebieden zal tijdens een hoorcollege een overzicht worden gegeven van de basisfysiologie, bestaande diagnostische meetsystemen met hun mogelijkheden en onmogelijkheden en een overzicht van data-analyseprocedures. Tijdens practica worden verschillende apparaten en hun toepassingen gedemonstreerd: • Cardiologie • KNO • Neurologie • Oogheelkunde • Revalidatie • Ventilatie | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
7 | Elektronica | WBLS13000 | |||||||||||||||||||||||||||
This course treats circuit theory (also in complex form), Kirchhoff, Thevenin, Norton, complex impedance, input- output impendance, loading, periodic and no periodoc noise, signal to noise ratio, time dependent signals, frequency characteristics and Bode diagrams, Op-Amp, positive and negative feedback (application in oscillators), amplifiers, MOSFET, diodes, filters, digital elektronics (basic logic connections), practical treatment of sampling, Fourier-analysis and filters, Nyquist-Shannon sampling theorem and aliasing, modulation techniques (use lock-in amplifiers), STM, AFM, photodiodes, and solar cells. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
8 | Imaging Techniques in Radiology 1 | WLB07092 | |||||||||||||||||||||||||||
In dit college wordt de basis van de verschillende beeldvormende technieken behandeld die worden gebruikt op een afdeling radiologie. Uit het boek “The Essential Physics of Medical Imaging” (3rd edition 2012) van Bushberg, worden de volgende onderwerpen behandeld in de vorm van hoorcolleges (hoofdstukken 3-4, 6-10): de interactie van straling met weefsel, beeldkwaliteit, röntgenproductie en röntgenbuizen, radiografie, mammografie, fluoroscopie, computer tomografie en echografie. Daarnaast wordt aan de hand van hand-outs beeldbewerking en de basis van magnetische resonantie imaging behandeld. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
9 | Materiaalkunde | WLB07094 | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
10 | Medische microbiologie | WLB0703 | |||||||||||||||||||||||||||
De cursus bevat een theoretisch en een praktisch gedeelte. Het practicum leidt tevens op tot het certificaat Veilige Microbiologische Technieken (VMT), wat van belang is voor het zelfstandig mogen werken in laboratoria van het niveau ML-I (Regeling Genetisch Gemodificeerde Organismen, Microbiologisch Laboratorium niveau I). Theoretisch deel: Tijdens de colleges worden medisch microbiologische aspecten behandeld zoals, bouw en classificatie van micro-organismen, pathogenese van microbiële organismen, replicatiemechanismen van bacteriën en virussen, relatie infectie en ziekten, detectie van micro-organismen die infecties bij de mens veroorzaken, antibioticagebruik en resistentieontwikkeling, specifieke bacteriële en virale aandoeningen, pro- en prebiotica, zoönosen, preventie (vaccinatie) en behandeling van infecties. Praktisch deel: Bacteriologie: technieken om veilig te leren werken met micro-organismen. Overenten en reinkweken van bacteriecultures. Testen van effectiviteit van handen wassen, ontsmetten e.d. Determinatie van bacteriën in een mengsel. Bepalen van de antibioticagevoeligheid van verschillende bacteriestammen. Analyse van normale humane microbiota aanwezig bij studenten. Testen of gebruik van pre- en probiotica effect op de darmflora heeft. Virologie: bepaald wordt of het Epstein-Barr virus aanwezig is in keeluitstrijken van de studenten. Het uitvoeren van een hemagglutinatie en hemagglutinatie-inhibitie assay. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
11 | Minorcongres (Levenswetenschappen) | WLB07085 | |||||||||||||||||||||||||||
De student kiest een onderwerp gerelateerd aan zijn/haar minor en major en selecteert 3 wetenschappelijke (data) artikelen. De student legt deze selectie ter goedkeuring voor aan een vakdocent. Op basis van deze 3 geselecteerde en goedgekeuirde wetenschappelijke artikelen schrijft de student een essay van maximaal 1500 woorden. Tijdens een peer-reviewprocedure beoordeelt de student essays van collegae en ontvangt feedback die de student moet verwerken. Daarnaast krijgt de student lees- en presentatie trainingen. De inhoud van het essay wordt individueel gepresenteerd tijdens het afsluitende congres en verwerkt tot een artikel als in een wetenschapsbijlage van een "kwaliteitskrant". Aan het eind van de cursus beschikt de student over volgende vaardigheden: literatuur onderzoek uitvoeren, kritisch lezen, schrijven van een essay, schrijven van een populair wetenschappelijk artikel, peer review toepassen, feedback verwerken, presenteren van een voordracht. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
12 | Numerical Methods | WINMTBK-09 | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
13 | Ontwerpen van biomedische producten 3 | WLB07088A | |||||||||||||||||||||||||||
Ontwerpen 3 is de vervolgcursus op ontwerpen 1 en 2. Het is een training in het gestructureerd probleemoplossen, in engere zin van het oplossen van biomedisch-georiënteerde problemen, met behulp van een biomedisch product. Hiervoor wordt tijdens de cursus een methodiek onderwezen (het methodisch ontwerpproces) en toegepast op een concrete casus. De cursus eindigt met een presentatie van het ontworpen product. Er wordt gewerkt in teamverband onder begeleiding van een tutor. Tijdens deze cursus zullen naast de reguliere docenten, veel gastdocenten met relevante colleges een bijdrage leveren aan de ontwerpopdracht. In deze colleges staan quality-control, user-interface, programma van eisen en AHP-model centraal. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
14 | Ontwerpen van biomedische producten 2 | WLB07034 | |||||||||||||||||||||||||||
Ontwerpen 2 is de vervolgcursus op ontwerpen 1. Het is een training in het gestructureerd probleemoplossen, in engere zin van het oplossen van biomedisch-georiënteerde problemen, met behulp van biomedische productontwikkeling. Hiervoor wordt tijdens de cursus een methodiek onderwezen (het methodisch ontwerpproces) en toegepast op een concrete casus. De cursus eindigt met een presentatie van het ontworpen product. Er wordt gewerkt in teamverband onder begeleiding van een tutor. Tijdens de cursus zullen verschillende docenten en veel gastdocenten voor het probleem relevante colleges verzorgen. In deze colleges staat de materiaalkeuze, fabricagemethoden, projectmanagement en het "ontwerpen in de praktijk" centraal. Er wordt een excursie naar een bedrijf of instelling georganiseerd. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
15 | Researchcursus BMT | WLB07095 | |||||||||||||||||||||||||||
Studenten (in een groepje van 2 of 3) doorlopen alle stappen van het doen van wetenschappelijk onderzoek en voeren zelf een kortdurend researchproject uit voor een PhD student van de afdeling Biomedical Engineering. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
16 | Signals and Systems | WBIE18005 | |||||||||||||||||||||||||||
In this course, the students will learn basic knowledge on both discrete-time and continuous-time signals, and their applications. A number of mathematical theories for understanding the basic properties of signals and for describing the dynamical behavior of a system will be discussed in detail. The topics that are covered in the class include: - Continuous-time and discrete-time signals; - Basic signal processing in real-life applications: audio signals, filter, convolution, power-spectral density plot, fast-Fourier transform plot; - Periodic signals: Fourier series; - Convolution and Fourier transform; - Laplace transform; - Linear time-invariant (LTI) systems: described by linear differential/difference equations, by state-space equations and by transfer functions. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||