1 | Advanced Logic | WBAI017-05 |
Behandeld worden: bewijzen met inductie, meerwaardige logica, modale logica, tijdslogica, niet monotone redeneervormen. |
|
| terug naar boven |
|
2 | Advanced programming in C++ | WBCS035-05 |
|
Faculteit | Science and Engineering | Voertaal | Engels | Coordinator | J. Bokma | Docent(en) | J. Bokmadr. F.B. Brokken | Onderwijsvorm | Practisch werk (PRC), Hoorcollege (LC), Opdracht (ASM) | Toetsvorm | Opdracht (AST), Practisch werk (PR), Presentatie (P) | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
3 | Agent Technology Practical | WBAI046-05 |
|
Faculteit | Science and Engineering | Voertaal | Engels | Docent(en) | | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
4 | Algorithms and Data Structures (AI) | WBAI018-05 |
|
Faculteit | Science and Engineering | Voertaal | Engels | Coordinator | B.R.M. Gattinger, PhD. | Docent(en) | B.R.M. Gattinger, PhD. | Onderwijsvorm | Hoorcollege (LC), Practisch werk (PRC), Werkcollege (T) | Toetsvorm | Schriftelijk tentamen (WE), Verslag (R) | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
5 | Architectures of Intelligence | WBAI009-05 |
|
|
| terug naar boven |
|
6 | Artificial Intelligence 1 | WBAI023-05 |
|
Faculteit | Science and Engineering | Voertaal | Engels | Coordinator | prof. dr. D. Grossi | Docent(en) | prof. dr. D. Grossi | Onderwijsvorm | Hoorcollege (LC), Practisch werk (PRC), Werkcollege (T) | Toetsvorm | Practisch werk (PR), Schriftelijk tentamen (WE) | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
7 | Artificial Intelligence 2 | WBAI001-05 |
|
|
| terug naar boven |
|
8 | Autonomous Systems | WBAI002-05 |
|
Faculteit | Science and Engineering | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. M.A. Wiering | Docent(en) | S.H. Mohades Kasaei, PhD.dr. M.A. Wiering | Onderwijsvorm | Bijeenkomst (S), Hoorcollege (LC), Practisch werk (PRC), Werkcollege (T) | Toetsvorm | Practisch werk (PR), Presentatie (P), Schriftelijk tentamen (WE) | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
9 | Bachelor's Project | WBAI901-15 |
|
Faculteit | Science and Engineering | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. F. Cnossen | Docent(en) | dr. F. Cnossen | Onderwijsvorm | Bijeenkomst (S), Opdracht (ASM) | Toetsvorm | Opdracht (AST), Presentatie (P), Verslag (R) | ECTS | 15 |
|
| terug naar boven |
|
10 | Basic Scientific Skills | WBAI010-05 |
|
|
| terug naar boven |
|
11 | C++ fundamentals | WBCS033-05 |
|
Faculteit | Science and Engineering | Voertaal | Engels | Coordinator | J. Bokma | Docent(en) | J. Bokmadr. F.B. Brokken | Onderwijsvorm | Hoorcollege (LC), Opdracht (ASM), Practisch werk (PRC) | Toetsvorm | Opdracht (AST), Practisch werk (PR), Presentatie (P) | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
12 | Calculus for Artificial Intelligence | WBAI048-05 |
|
Faculteit | Science and Engineering | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. ir. R. Luppes | Docent(en) | dr. ir. R. Luppes | Onderwijsvorm | Hoorcollege (LC), Werkcollege (T) | Toetsvorm | Opdracht (AST), Schriftelijk tentamen (WE), Tussentoets (IT) | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
13 | Cognition and Attention | PSB3E-CP02 |
The ability to selectively attend to relevant information in the world around us or to divide attention among multiple tasks are different facets of attentional processing. Attention prevents distraction and enables humans and animals to dedicate perceptual, cognitive, and motor resources to deal with the most pressing environmental challenges. Because of the major role of attention in guiding behaviour, a dysfunction of the attention systems can have a major impact on the individual, but also the societal level. Therefore, understanding this core cognitive function is a central goal in cognitive neuroscience. In addition, understanding how attention mechanisms operate is critical for advancing the important mission of developing the most effective training regimes for a wide range of tasks, as well as for creating new methods for education.
This course addresses mechanisms that are involved in the control and maintenance the focus of attention, and how attention influences sensory and motor processes. A selection of theoretical models, mechanisms and findings of attentional control and selection will be discussed, with an emphasis on the different methods and experimental paradigms used to study attention. |
|
| terug naar boven |
|
14 | Cognitive Ergonomics Practical | WBAI025-05 |
|
Faculteit | Science and Engineering | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. F. Cnossen | Docent(en) | | Onderwijsvorm | Hoorcollege (LC), Practisch werk (PRC) | Toetsvorm | Opdracht (AST), Verslag (R) | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
15 | Cognitive Modelling Practical | WBAI020-05 |
|
Faculteit | Science and Engineering | Voertaal | Engels | Coordinator | S.M. Jones, PhD. | Docent(en) | S.M. Jones, PhD. | Onderwijsvorm | Practisch werk (PRC) | Toetsvorm | Presentatie (P), Verslag (R), Practisch werk (PR) | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
16 | Cognitive Psychology | WBAI021-05 |
Deze cursus geeft een inleiding in de belangrijkste concepten en onderzoeksresulaten uit de cognitieve psychologie. Onderwerpen die aan de orde zullen komen zijn: perceptie en aandacht, werkgeheugen, langetermijngeheugen en kennis, intelligentie, redeneren en logisch denken, beslissingen nemen en bewustzijn. Bij de cursus hoort ook een practicum waarbij studenten zelf deelnemer zijn aan kleine experimenten over de besproken fenomenen. Over dit experiment schrijven ze een verslag en geven ze een presentatie tijdens de werkcolleges. |
Faculteit | Science and Engineering | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. F. Cnossen | Docent(en) | dr. F. Cnossen | Onderwijsvorm | Werkcollege (T), Hoorcollege (LC), Practisch werk (PRC) | Toetsvorm | Opdracht (AST), Presentatie (P), Schriftelijk tentamen (WE), Verslag (R) | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
17 | Computationele Grammatica | LIX025B05 |
|
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | prof. dr. G.J.M. van Noord | Docent(en) | prof. dr. G.J.M. van Noord | Onderwijsvorm | computerpracticum, hoorcollege | Toetsvorm | tentamen | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Na het behaald hebben van Logisch Programmeren (LIX003B05). | Opmerkingen | Recidivisten die alleen tentamen hoeven te maken wordt ontmoedigd om zich aan te melden voor het vak in Progress. Zij kunnen door het secretariaat worden toegevoegd aan de cursus in Nestor. Je kunt hiervoor een mail sturen naar sec-millc@rug.nl. De faculteit behoudt zich het recht voor wijzigingen aan te brengen in het vakaanbod, het aantal groepen en de roostering. |
|
| terug naar boven |
|
18 | Computer Graphics | WBCS019-05 |
|
Faculteit | Science and Engineering | Voertaal | Engels | Coordinator | J. Kosinka, PhD. | Docent(en) | J. Kosinka, PhD. | Onderwijsvorm | Hoorcollege (LC), Practisch werk (PRC), Werkcollege (T) | Toetsvorm | Practisch werk (PR), Schriftelijk tentamen (WE) | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
19 | Constraint-based Grammatical Analysis | WBAI047-05 |
|
Faculteit | Science and Engineering | Voertaal | Engels | Coordinator | S.M. Jones, PhD. | Docent(en) | | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
20 | Data Analytics and Communication | WBAI011-05 |
|
Faculteit | Science and Engineering | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. M.K. van Vugt | Docent(en) | dr. M.K. van Vugt | Onderwijsvorm | Bijeenkomst (S), Hoorcollege (LC), Opdracht (ASM), Practisch werk (PRC) | Toetsvorm | Practisch werk (PR), Presentatie (P), Schriftelijk tentamen (WE) | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
21 | Ethics in Artificial Intelligence | WBAI040-05 |
|
Faculteit | Science and Engineering | Voertaal | Engels | Docent(en) | | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
22 | Functional Programming | WBCS002-05 |
|
Faculteit | Science and Engineering | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. A. Meijster | Docent(en) | dr. A. Meijster | Onderwijsvorm | Hoorcollege (LC), Practisch werk (PRC), Werkcollege (T) | Toetsvorm | Practisch werk (PR), Schriftelijk tentamen (WE) | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
23 | General Linguistics | WBAI022-05 |
Het gebruik van taal is een typisch menselijke cognitieve vaardigheid. In dit college zal besproken worden welke kennis noodzakelijk is voor het spreken en verstaan van taal. Deze kennis wordt bestudeerd in een aantal deelgebieden van de taalwetenschap: de fonetiek, de fonologie, de morfologie, de syntaxis, de semantiek en de pragmatiek. Deze deelgebieden zullen op een inleidend niveau behandeld worden. De manieren om natuurlijke taal systematisch te bestuderen, zullen worden verduidelijkt aan de hand van de heersende opvattingen in de huidige linguïstiek om taalvaardigheid te zien als een regel-baseerde, symbolisch systeem. Verder zal besproken worden op welke manieren natuurlijke talen systematisch bestudeerd kunnen worden. Tenslotte zal er aandacht worden besteed aan de verschillen en overeenkomsten tussen diverse talen, aan de manier waarop kinderen hun moedertaal leren en aan hersenprocessen in relatie tot taal. Gedurende de cursus wordt benadrukt hoe linguïstische kennis gebruikt kan worden voor technologische taal en spraak toepassingen. |
Faculteit | Science and Engineering | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. J.K. Spenader | Docent(en) | dr. J.K. Spenader | Onderwijsvorm | Hoorcollege (LC), Werkcollege (T) | Toetsvorm | Schriftelijk tentamen (WE) | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
24 | Human error | PSB3E-M06 |
De mens wordt vaak als een risicofactor beschouwd, als een systeemcomponent die door onveilig handelen een belangrijk aandeel heeft in het veroorzaken van rampen. Maar dit is een wat eenzijdige kijk op de zaak, aangezien mensen in een systeem functioneren en de meeste mensen niet met opzet fouten maken of rampen veroorzaken. Er is ook een ander perspectief mogelijk, waarin de mens de redder is die door een groot aanpassings- en compensatievermogen voorkomt dat systemen die de veiligheid zwaar op de proef stellen uitlopen op een ramp. Uitgangspunt van deze cursus is dat zelfs wanneer een fout van een individu getraceerd kan worden op basis van onjuist handelen, dit individuele handelen bekeken moet worden vanuit de context van de omgeving, samenleving en organisatie. Deze cursus geeft een introductie van de basisconcepten uit de arbeids- en cognitieve psychologie die centraal staan bij het minimaliseren van menselijke fouten. Onderwerpen als het ontwerpen van werk in relatie tot het maximaliseren van prestatie en gezondheid, mentale werkbelasting, stress, en selectie en training worden gecombineerd met de introductie van technieken om menselijke fouten te onderzoeken en classificeren. Er wordt nadruk gelegd op het treffen van veiligheidsmaatregelen binnen de gehele context, en op het voorkomen van situaties waarin fouten kunnen optreden. |
|
| terug naar boven |
|
25 | Imperative Programming | WBAI003-05 |
|
Faculteit | Science and Engineering | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. A. Meijster | Docent(en) | MSc. H. Maathuisdr. A. Meijster | Onderwijsvorm | Hoorcollege (LC), Practisch werk (PRC), Werkcollege (T) | Toetsvorm | Opdracht (AST), Schriftelijk tentamen (WE), Tussentoets (IT) | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
26 | Information Security | WBCS004-05 |
|
Faculteit | Science and Engineering | Voertaal | Engels | Coordinator | F. Turkmen, PhD. | Docent(en) | F. Turkmen, PhD. | Onderwijsvorm | Hoorcollege (LC), Opdracht (ASM) | Toetsvorm | Meerkeuze toets (MC), Opdracht (AST), Schriftelijk tentamen (WE) | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
27 | Introduction to Artificial Intelligence | WBAI004-05 |
|
|
| terug naar boven |
|
28 | Introduction to Information Systems | WBCS021-05 |
|
|
| terug naar boven |
|
29 | Introduction to Logic (AI) | WBAI012-05 |
|
|
| terug naar boven |
|
30 | Introduction to Machine Learning | WBCS032-05 |
|
|
| terug naar boven |
|
31 | Introduction to the Brain | WBAI026-05 |
|
|
| terug naar boven |
|
32 | IT-Recht voor niet-juristen | RGARI70210 |
Het vak "IT-Recht voor niet-juristen" heeft als doel om studenten met een achtergrond in informatie- en communicatietechnologie (ICT) kennis te laten maken met de belangrijkste thema’s binnen het IT-recht. Met het groeiende economisch belang van de ICT worden de juridische aspecten van zaken als elektronische handel, automatiseringscontracten, intellectuele eigendom van software en content, computercriminaliteit en beveiliging belangrijker. Samen met de relevante rechtsontwikkelingen zijn deze aspecten van cruciaal belang voor automatiseringsdeskundigen.
"IT-Recht voor niet-juristen" wordt als een Algemeen Vormend Vak (AVV) aangeboden aan alle niet-rechtenstudenten. Enige kennis van informatie- en communicatietechnologie is gewenst.
Onder andere komen de volgende onderwerpen aan de orde:
- Telecommunicatierecht; - E-commerce; - Intellectueel eigendomsrecht; - IT-contracten; - Cybersecurity; - Computercriminaliteit; - Digitale overheid; - Privacy en persoonsgegevensbescherming. |
Faculteit | Rechtsgeleerdheid | Voertaal | Nederlands | Coordinator | mr. dr. M.H. Paapst | Docent(en) | mr. dr. J.J. Dijkstramr. dr. M.H. Paapst | Onderwijsvorm | hoorcollege | Toetsvorm | schriftelijk (essayvragen) | ECTS | 10 | Entreevoorwaarden | - Dit vak is alleen toegankelijk voor studenten die staan ingeschreven voor een minor rechten of voor studenten die minimaal 45 ECTS hebben behaald in een andere WO-bachelor, mits de collegecapaciteit het toelaat. Het vak is niet toegankelijk voor rechtenstudenten.
- Niet af te leggen door studenten die voor 1/9/2018 het vak informaticarecht voor niet-juristen (RGARI70110) hebben afgelegd.
| Opmerkingen | Voor toegang tot (actuele) roosters, inschrijfregels en -instructies, jaarindeling van Rechten en meer, zie [Kennisbank Rechten onder het kopje 'Informatie voor niet-rechtenstudenten'. |
|
| terug naar boven |
|
33 | Knowledge and Agent Technology | WBAI006-05 |
Dit vak gaat over kennis- en agenttechnologie. Kennistechnologie is één van de succesverhalen van het vakgebied Kunstmatige Intelligentie aangezien klassieke technieken van de kennistechnologie in de wetenschap en toepassing van de informatica standaard zijn geworden. Tegelijk heeft klassieke kennistechnologie (ruwweg: de stand van zaken in de jaren 1980) grote beperkingen. Eén hiervan is de beperkte aandacht voor communicatie en interactie, nauwelijks weg te denken in het huidige internettijdperk. Agenttechnologie bouwt voort op kennistechnologie om zulke beperkingen aan te pakken. Dit vak biedt een introductie in klassieke en huidige kennis-en agenttechnologie. Onderwerpen die aan de orde komen zijn onder andere regelgebaseerde kennissystemen, communicatie, coördinatie, onderhandeling en samenwerking tussen software agenten. |
Faculteit | Science and Engineering | Voertaal | Engels | Coordinator | prof. dr. H.B. Verheij | Docent(en) | prof. dr. H.B. Verheij | Onderwijsvorm | Hoorcollege (LC), Practisch werk (PRC) | Toetsvorm | Practisch werk (PR), Schriftelijk tentamen (WE) | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
34 | Knowledge Technology Practical | WBAI014-05 |
In de cursus komen basistechnieken voor het bouwen van kennissystemen aan bod. Er wordt aandacht besteed aan inferentiemechanismen en kennisrepresentatie met regels en objecten, technieken voor kennisacquisitie en het ontwerpen van een gebruikersinterface. In de cursus wordt een volwaardig kennissysteem ontworpen en gebouwd. Hierbij komen expertinterviews, projectplanning en verslaglegging en presentatie van het kennissysteem aan de orde. |
Faculteit | Science and Engineering | Voertaal | Engels | Coordinator | prof. dr. H.B. Verheij | Docent(en) | prof. dr. H.B. Verheij | Onderwijsvorm | Hoorcollege (LC), Practisch werk (PRC), Werkcollege (T) | Toetsvorm | Opdracht (AST), Practisch werk (PR), Presentatie (P), Verslag (R) | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
35 | Language and Speech Technology | WBAI007-05 |
De cursus bestaat uit twee delen. Het ene deel van de cursus behandelt spraakproductie en spraakperceptie. Aandacht zal worden besteed aan de fysische eigenschappen van het spraaksignaal en de daaraan gekoppelde fysiologische eigenschappen van het spraakorgaan. De menselijke spraakperceptie wordt behandeld vanaf de bouw en werking van het oor tot en met de signaalverwerking in het centraal zenuwstelsel. Verder zal een korte inleiding worden gegeven in automatische spraakperceptie. In het tweede deel van de cursus worden methoden en toepassingen in taaltechnologie behandeld. Onderwerpen zoals corpuslinguïstiek, tagging, automatische ontleding, machinale vertaling en vraag-antwoord systemen en de bijhorende methoden worden besproken. De cursus heeft een aantal practica waar studenten de besproken technieken kunnen uitproberen. |
Faculteit | Science and Engineering | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. J.C. van Rij-Tange | Docent(en) | dr. J.C. van Rij-Tange | Onderwijsvorm | Hoorcollege (LC), Practisch werk (PRC) | Toetsvorm | Practisch werk (PR), Schriftelijk tentamen (WE) | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
36 | Language Technology Practical | WBAI027-05 |
|
|
| terug naar boven |
|
37 | Learning: Theory and practice | PSB3E-M14 |
Each of the lectures will focus on a specific type of learning and memory, such a classical conditioning, operant conditioning, skill acquistion, and working memory. Fundamental principles and theories will be discussed, with an emphasis on how this knowledge currently is, or could be, applied in the domains of education, training, and therapy (for instance, application of principles of classical conditioning in the treatment of phobias or the use of working-memory training methods in the treatment of learning disorders). Each week, students will hand in a written assignment or essay, based on the lecture and assigned readings. |
|
| terug naar boven |
|
38 | Linear Algebra and Multivariable Calculus | WBAI050-05 |
|
Faculteit | Science and Engineering | Voertaal | Engels | Coordinator | prof. dr. R.M. Mendez | Docent(en) | prof. dr. R.M. Mendez | Onderwijsvorm | Hoorcollege (LC), Werkcollege (T) | Toetsvorm | Opdracht (AST), Schriftelijk tentamen (WE), Tussentoets (IT) | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
39 | Logisch Programmeren | LIX003B05 |
Dit college geeft een inleiding in de programmeertaal Prolog. Prolog staat voor ´programmeren in logica´, en deze relatie tussen Prolog en logica geeft Prolog een speciaal karakter. Het idee achter logisch programmeren is het volgende: vertel een computer niet wat je wilt doen, maar beschrijf de situatie (een verzameling feiten en regels) waarin je geïnteresseerd bent. Prolog geeft de computer de mogelijkheid nieuwe feiten te extraheren van de situatie die beschreven wordt. Prolog wordt daarom ook wel een declaratieve programmeertaal genoemd. In het college komen de basisconstructies van Prolog aan de orde, zoals logische databases, recursie, unificatie en zoekstrategieën van logisch programmeren. De leerstof wordt geoefend aan de hand van concrete programmeeropdrachten. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | prof. dr. J. Bos | Docent(en) | prof. dr. J. Bos | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | programmeeropdrachten, schriftelijk tentamen | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Toegang tot jaar 2. |
|
| terug naar boven |
|
40 | Neural Networks | WBAI028-05 |
|
Faculteit | Science and Engineering | Voertaal | Engels | Coordinator | prof. dr. H. Jaeger | Docent(en) | prof. dr. H. Jaeger | Onderwijsvorm | Hoorcollege (LC), Practisch werk (PRC) | Toetsvorm | Practisch werk (PR), Schriftelijk tentamen (WE), Verslag (R) | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
41 | Neurophysics (Physics for Artificial Intelligence) | WBAI008-05 |
|
|
| terug naar boven |
|
42 | Object-Oriented Programming | WBAI045-05 |
|
Faculteit | Science and Engineering | Voertaal | Engels | Docent(en) | | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
43 | Parallel Computing | WBCS029-05 |
|
|
| terug naar boven |
|
44 | Phil. of Mind: Lichaam, Brein, Geest | FI202LBG |
Traditioneel gelden lichaam en geest als elkaars tegengestelden. Materialisme doet in deze optiek afbreuk aan het bijzondere van de geest. Tegelijkertijd maakt de kracht van het natuurwetenschappelijke denken een vorm van materialisme met betrekking tot de geest eigenlijk onontkoombaar. Deze cursus richt zich vooral op de verschillende manieren waarop lichaam, brein en geest bij elkaar horen. Aan de ene kant levert de cursus een inleiding in de klassieke thema’s binnen de Philosophy of mind and cognition en worden o.a. dualisme, behaviorisme, functionalisme en identiteitstheorie behandeld. Aan de andere kant plaatst de cursus deze klassieke problematiek in een breder perspectief waarin de impact van recente ontwikkelingen, zoals de neurowetenschappen en belichaamde cognitie, op ons begrip van bewustzijn, cognitie en vrije wil aan de orde komen. |
|
| terug naar boven |
|
45 | Philosophy of AI and Cognition | FI203AI |
|
|
| terug naar boven |
|
46 | Philosophy of Science | FI180WET |
|
|
| terug naar boven |
|
47 | Philosophy of the Natural Sciences | FI153LH |
|
Faculteit | Wijsbegeerte | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. L. Henderson | Docent(en) | dr. L. Henderson | Onderwijsvorm | groepsdiscussie, hoorcollege | Toetsvorm | essay, schriftelijk tentamen | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
48 | Problem Analysis and Software Design | WBCS012-05 |
|
|
| terug naar boven |
|
49 | Programming in C++ | WBCS034-05 |
|
Faculteit | Science and Engineering | Voertaal | Engels | Coordinator | J. Bokma | Docent(en) | J. Bokmadr. F.B. Brokken | Onderwijsvorm | Hoorcollege (LC), Opdracht (ASM), Practisch werk (PRC) | Toetsvorm | Opdracht (AST), Practisch werk (PR), Presentatie (P) | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
50 | Reinforcement Learning Practical | WBAI015-05 |
In this course, students will perform a project using Reinforcement Learning algorithms. |
|
| terug naar boven |
|
51 | Robotics Practical 1 | WBAI029-05 |
|
|
| terug naar boven |
|
52 | Robotics Practical 2 | WBAI030-05 |
In dit practicum moeten de studenten een aantal verschillende autonome systemen ontwerpen en implementeren op robots. Deze systemen belichten verschillende aspecten van het werken met robots en autonome systemen, zoals het gebruik van sensoren en actuatoren, het verwerken van beelden, navigatie en leren. |
Faculteit | Science and Engineering | Voertaal | Engels | Coordinator | prof. dr. R. Carloni | Docent(en) | prof. dr. R. Carloni | Onderwijsvorm | Practisch werk (PRC) | Toetsvorm | Practisch werk (PR), Tussentoets (IT), Verslag (R) | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
53 | Self-organization | WBBY069-05 |
Processes of self-organisation often stabilise ecological interactions on the one hand and lead complex social behaviour in group- living animals on the other hand. This is often due to the spatial structure which causes processes of self-organisation.
Self-organisation implies that cognitively simple rules at the level of the individual (the so-called micro-level) may lead to complex behaviour at a higher level (the macro-level). This will be illustrated with examples regarding, e.g. spatial configuration of individuals such as predator and prey, host and parasite (often in a spiral shape), and of processes such as the speed of spread of fire, grouping of larvae, segregation of the sexes of humans and cultural processes and social structure in primates, schools of fish, flocks of birds and architectural constructs made by social insects. Lectures are given in the mornings and practicals in the afternoon. The practical work closely follows the contents of the lecture of each day. During these practicals students learn how to use the user-friendly programming environment Netlogo in combination with data-analysis in spreadsheets. In the last part of the course, students work on their own modeling project (alone or in pairs). Projects will be offered, but students can also work on their own ideas. The work is to be rounded off with an end- presentation. |
Faculteit | Science and Engineering | Voertaal | Engels | Coordinator | prof. dr. C.K. Hemelrijk | Docent(en) | prof. dr. C.K. Hemelrijk | Onderwijsvorm | Practisch werk (PRC), Bijeenkomst (S), Hoorcollege (LC), Werkcollege (T) | Toetsvorm | Practisch werk (PR), Presentatie (P), Schriftelijk tentamen (WE) | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | PLEASE NOTE Biology and Life Science & Technology (old curriculum) course units are only accessible for students of those degree programmes. Students from other degree programmes who would like to participate in Biology course units are obliged to contact one of the academic advisors before registration. After this contact, students have to request admission from the Board of Examiners Biology/Life Science & Technology. Failing to follow this procedure results in immediate unenrollment without prior notification. | Opmerkingen | Preparation for: master cursus Advanced self-organisation of social systems
Capacity max: 35 students Students from the bachelor degree programme Biology take priority over students from the bachelor programme Artificial Intelligence.
The exercises are obligatory (max 1 day missing), otherwise students are not allowed to participate in the projects (prc/pr).
Dit vak had vorig jaar vakcode WBLS19046 |
|
| terug naar boven |
|
54 | Signals and Systems | WBAI016-05 |
|
|
| terug naar boven |
|
55 | Statistics | WBCS038-05 |
|
Faculteit | Science and Engineering | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. W.P. Krijnen | Docent(en) | dr. W.P. Krijnen | Onderwijsvorm | Practisch werk (PRC), Hoorcollege (LC), Opdracht (ASM) | Toetsvorm | Opdracht (AST), Practisch werk (PR), Schriftelijk tentamen (WE) | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|