Informatie over Ma Geschiedenis
Hieronder staan het programma en de vakomschrijvingen van Ma Geschiedenis Klik op de naam van een vak in een schema om naar de omschrijving te gaan.
» Jaar 1 ( History and Heritage Consultancy) | |||||||
Periode | Type | Code | Naam | Taal | ECTS | Uren | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
semester I | verplicht | LGX212M10 | Masterclass | Engels | 10 | variabel | |
verplicht | Onderzoekscollege geschiedenis | Engels en Nederlands | 10 | 2 | |||
semester I a | verplicht | LGX213M05 | Historische methoden: Public History | Engels | 5 | variabel | |
semester I b | keuze | LGX048M05 | Historisch methoden: Oral History | Engels en Nederlands | 5 | 2 | |
keuze | LGX124M05 | Hist. methoden: Archieven & internet | Nederlands | 5 | 2 | ||
semester II | verplicht | LGX194M10 | Atelier Living Heritage | Engels | 10 | variabel | |
verplicht | LGX999M20 | Ma-scriptie Geschiedenis | Engels en Nederlands | 20 | variabel | ||
keuze | LGX213M05 | Historische methoden: Public History | Engels | 5 | variabel | ||
» Jaar 1 ( Politics, Organizations and Learning Histories) | |||||||
Periode | Type | Code | Naam | Taal | ECTS | Uren | |
semester I | verplicht | LGX212M10 | Masterclass | Engels | 10 | variabel | |
verplicht | Onderzoekscollege geschiedenis | Engels en Nederlands | 10 | 2 | |||
semester I a | verplicht | LGX214M05 | Hist. methoden: Org.Sociology&Public Law | Engels | 5 | variabel | |
semester I b | verplicht | LGX127M05 | Hist. methoden: Kwantitatieve analyse | Engels | 5 | variabel | |
semester II | verplicht | LGX133M10 | Leergeschiedenis en organisaties | Engels | 10 | 2 | |
verplicht | LGX999M20 | Ma-scriptie Geschiedenis | Engels en Nederlands | 20 | variabel | ||
keuze | LGX127M05 | Hist. methoden: Kwantitatieve analyse | Engels | 5 | variabel | ||
» Jaar 1 ( Un/sustainable Societies: Past, Present and Future) | |||||||
Periode | Type | Code | Naam | Taal | ECTS | Uren | |
semester I | verplicht | LGX216M10 | Introduction into Sustainability | Engels | 10 | variabel | |
verplicht | Onderzoekscollege geschiedenis | Engels en Nederlands | 10 | 2 | |||
semester I a | verplicht | LGX212M05 | Masterclass | Engels | 5 | variabel | |
semester I b | keuze | LGX048M05 | Historisch methoden: Oral History | Engels en Nederlands | 5 | 2 | |
keuze | LGX124M05 | Hist. methoden: Archieven & internet | Nederlands | 5 | 2 | ||
keuze | LGX127M05 | Hist. methoden: Kwantitatieve analyse | Engels | 5 | variabel | ||
semester II | verplicht | LGX999M20 | Ma-scriptie Geschiedenis | Engels en Nederlands | 20 | variabel | |
keuze | LGX000M10 | Ma-stage Geschiedenis | Engels en Nederlands | 10 | variabel | ||
keuze | LGX127M05 | Hist. methoden: Kwantitatieve analyse | Engels | 5 | variabel | ||
keuze | Onderzoekscollege geschiedenis | Engels en Nederlands | 10 | variabel | |||
keuze | Team assignment | Engels en Nederlands | 10 | variabel | |||
» Jaar 1 (Ma onderzoekscolleges geschiedenis) | |||||||
Periode | Type | Code | Naam | Taal | ECTS | Uren | |
semester I | keuze | LGX216M10 | Introduction into Sustainability | Engels | 10 | variabel | |
keuze | LGX229M10 | Ancient Colonialism | Engels | 10 | variabel | ||
keuze | LGX230M10 | Bescherming van Burgers | Engels | 10 | variabel | ||
keuze | LGX231M10 | Successful Organisations? | Engels | 10 | variabel | ||
keuze | LGX232M10 | The Urban Factor | Engels | 10 | variabel | ||
keuze | LGX233M10 | The Russia of Czar Nicolas & Putin | Engels | 10 | variabel | ||
keuze | LGX234M10 | Good Fences Make Good Neighbours? | Engels | 10 | variabel | ||
keuze | LLS052M10 | Biography and History | Engels | 10 | 3 | ||
semester II | keuze | LGX235M10 | Pluralism in India | Engels | 10 | variabel | |
keuze | LGX236M10 | Sacred Landscapes | Engels | 10 | variabel | ||
keuze | LGX237M10 | Religious Heritage of the Middle Ages | Engels | 10 | variabel | ||
keuze | LGX238M10 | Het politieke drama | Engels | 10 | variabel | ||
keuze | LGX239M10 | Human-inflicted Disasters | Engels | 10 | variabel | ||
keuze | LGX240M10 | Environmental History, So What? | Engels | 10 | variabel |
1 | Ancient Colonialism | LGX229M10 | |||||||||||||||||||||||||||
What determines the success of an imperial power? What specific attributes make societies more effective and powerful than others? Does one imperial system stand out above others, or is imperial success merely the result of chance? What is the impact of different forms of colonial rule on colonized people? In the present, 21th century geopolitical flux, these questions are more relevant than ever. In this course we will analyze in a comparative perspective the colonial strategies of the imperial powers that dominated the Mediterranean region in the Classical and Hellenistic Age. The comparative analysis will focus on Athenian, Syracusan, Roman, Carthaginian and Macedonian colonization and will address the following topics: -Decision making process of founding new colonies: who were the authorities that founded colonies (senate, the people, generals etc.)? How many colonists were recruited and from what socio-economic and ethnical background? How was the selection process of colonists organized? - Territorial organization of colonial landscapes: how were colonial territories divided amongst the colonists? Is there a regular and equal partition of the land, and if so, how much land was distributed to each colonist? What is the legal status of the land that colonists could farm (private, public or intermediate forms of property arrangements)? Who controlled the land that was not distributed to individual colonists? -Political organization of colonies: how were colonies administered locally? What was the jurisdiction of the different colonial magistrates? How were political decisions made in colonies? What was the relationship between the colony and the mother city? Were colonies sovereign states or satellites of the founding polis? -The impact of colonial rule on indigenous people living on colonized territories: what was the juridical and social position of indigenous people that continued to live on colonial territories? Newly developed digital mapping tools, such as ESRI Story Maps will be used to organize and present our findings. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
2 | Atelier Living Heritage | LGX194M10 | |||||||||||||||||||||||||||
In dit college leren Master studenten hoe zij historische kennis en methoden kunnen inzetten in openbare en particuliere instellingen die werken met cultureel erfgoed (bijvoorbeeld musea, archieven, uitgeverijen en gemeenten). Daarbij gaat het in het bijzonder om het communiceren van academische historische kennis naar het brede publiek. Een praktijkproject is ingebouwd in het vak. Studenten werken samen met een erfgoedinstelling aan een onderwerp gerelateerd aan het thema 'Van de wieg tot het graf'. Zij gaan in het bijzonder bezig met het vertalen van dit onderwerp naar een publieksactiviteit of tentoonstelling voor een specifieke doelgroep. Hiertoe moeten zij zich niet alleen vakinhoudelijk verdiepen in het onderwerp, maar ook in 'storytelling' en methodes gehanteerd in bijvoorbeeld audience studies en digital humanities. Op basis hiervan moeten zij een (digitaal) plan maken, dat in samenwerking met de instelling wordt getoetst bij een focusgroep. NB: Studenten hoeven niet zelf op zoek naar een project. Dit wordt geregeld binnen het vak. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
3 | Bescherming van Burgers | LGX230M10 | |||||||||||||||||||||||||||
De VN-vredesmissies in Rwanda en Bosnië slaagden er begin jaren negentig niet in een genocide te voorkomen. Sindsdien is er veel discussie over de verantwoordelijkheid bij vredesoperaties en opbouwmissies. De verantwoordelijkheid ‘to prevent, protect and rebuild’ (‘Responsibility to Protect-R2P’) en de bescherming van burgers (‘Protection of Civilians’-PoC). R2P en PoC gaan niet enkel over het beschermen tegen fysieke schade en geweld gedurende conflicten, maar ook over de bescherming van de bevolking in post-conflict situaties. Hierbij wordt specifiek gekeken naar het concept van ‘Human Security’ – een concept dat veiligheid bevordert in verschillende domeinen (voedsel, gezondheid ecologisch), op verschillend vlak (economisch, politiek, bestuurlijk) en op verschillende niveaus (persoonlijk, in gemeenschappen). met als leidraad dat het kan bijdragen aan de bouw van veerkrachtige, duurzame samenlevingen. Deze module zal ‘Human Security’, R2P en ‘PoC’ nader onderzoeken aan hand van concrete conflictcases (zoals Cambodja, Bosnië, Kosovo en Afghanistan) vanuit het perspectief van Nederland (regering/politiek), de Nederlandse diplomatie, Ontwikkelingssamenwerking en de Nederlandse Krijgsmacht. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
4 | Biography and History | LLS052M10 | |||||||||||||||||||||||||||
De biografie kan zich steeds meer zowel binnen als buiten de wetenschap verheugen op grote belangstelling. Hoe komt dat en welke rol spelen biografieën in het academische en publieke debat? In de relatie tussen geschiedschrijving en biografie kunnen enkele interessante trends worden aangewezen: waar in de negentiende eeuw vooral ‘mannen van betekenis’ een biografie kregen, zijn de laatste decennia ook de voorheen minder zichtbare individuen een biografisch onderzoek waard gevonden. In deze collegereeks wordt een introductie gegeven in theoretische benaderingen die binnen Biografie Studies te onderscheiden zijn. Van studenten wordt verwacht dat ze de theoretische literatuur bestuderen en presenteren, op basis daarvan een onderzoekplan en vervolgens een paper schrijven. Gebaseerd op een van de aangereikte onderwerpen. Hoewel het college een sterk interdisciplinair karakter heeft, zal het accent op de historische benadering liggen. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
5 | Environmental History, So What? | LGX240M10 | |||||||||||||||||||||||||||
Environmental history is going through a real boom, fuelled by public debates about climate change and the Anthropocene. In this seminar we will ask what happens if we adopt an environmental history lens to study events in political history (e.g. Nazi Germany or the Soviet regime), social history (e.g. racial and gender inequalities) or long-term processes such as colonialism or the formation of states. Why is it important to integrate environmental history approaches into the toolkit of historians and which unexpected insights does it afford us? | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
6 | Good Fences Make Good Neighbours? | LGX234M10 | |||||||||||||||||||||||||||
Grensbeheer heeft hernieuwde urgentie. De Ierse ‘backstop’ is nog altijd de grootste hobbel in de brexitonderhandelingen. Het controversiële voorstel om een muur te bouwen aan de Amerikaans-Mexicaanse grens veroorzaakte de ‘government shutdown’ in de winter van 2018 op 2019. In de vroegmoderne tijd werden grenzen niet beschouwd als strikte scheidslijnen tussen twee staten. Vroegmoderne grenzen werden eerder gezien als ‘bewegend’ of ‘vaag’ en onderhevig aan onder andere dynastieke grillen en oorlog. In de afgelopen jaren zijn historici in toenemende mate geïnteresseerd geraakt in het beheer van deze grenzen. Ze zijn geïnteresseerd in de omgang met deze grenzen, de praktische kant van het trekken en handhaven van grenzen en de dagelijkse gevolgen van grensbeheer voor grensmaatschappijen en reizigers. In deze cursus zullen we deze vragen aanpakken en de theorie en praktijk van vroegmodern grensbeheer bestuderen. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
7 | Het politieke drama | LGX238M10 | |||||||||||||||||||||||||||
Politieke ontwikkelingen zijn deels het resultaat van de persoonlijke, affectieve en informele processen binnen politieke elites en niet van rationele besluitvorming. Dit is onvermijdelijk, alle procedures en transparantie ten spijt. In historisch onderzoek naar politieke cultuur wordt het belang van het ‘’affect’’ in de betekenis van een waarneembaar subjectief gevoel deels erkend, maar niet gethematiseerd. Dit dimensie is belangrijk omdat daarmee de contingentie (het toeval) van de geschiedenis helder wordt. Het is ook belangrijk omdat duidelijk wordt dat de impact van wat in de psychologie het ‘affect’ wordt genoemd niet noodzakelijk een slechte afloop betekende. Soms regeerde de emotie en niet rationele afweging, soms nam machtszucht de overhand en niet het algemeen belang, soms waren (slechte) onderlinge verhoudingen bepalend of juist vriendschap. Het zelfde geldt voor de invloed van liefde op de politiek, positief en negatief. In dit college onderzoeken we die niet -rationele-dimensie van de politiek en brengen die voor het voetlicht. • We selecteren politieke drama’s uit de Europese geschiedenis ; schandalen, machtswisselingen, conflicten, revoluties, partijvorming, mislukte wetgeving • We selecteren liefdesparen in de politiek (minnaars, minnaressen, echtgenotes/n) • Onderzoeken we relevante literatuur uit de politieke psychologie, politicologie, sociologie ten einde politiek gedrag te conceptualiseren. • We zoeken bronnen (van politici) die iets van gevoelens rond deze gebeurtenissen vastlegden • Maken we een sociale media clip over onze cases; e.g. Instagram story (eerste blok) • Schrijven we een paper van 4000 woorden rond een casus en een concept (tweede blok) | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
8 | Hist. methoden: Archieven & internet | LGX124M05 | |||||||||||||||||||||||||||
In enkele inleidende colleges en via groepsopdrachten wordt het archiefwezen zowel nationaal als internationaal geïntroduceerd en bestudeerd. Aan de orde komen tal van aspecten die de inhoud en organisatie van archiefinstellingen betreffen, zoals hun openbaarheid (o.m. via de Archiefwet, WOB, en Eurowob), de selectie van archivalia, het traceren en gebruik van digitale bronnen en websites met elektronische documenten van (inter)nationale organisaties, de problematiek rond digitaal hergebruik van oude bronnen en uiteraard de kritische benadering van al deze bronnen. Er is zowel aandacht voor archieven van overheden als particuliere archiefbestanden, voor instellingen met beeld- en geluidmateriaal, voor het Kadaster en de Kamer van Koophandel, alsook voor recente fenomenen als Wikileaks. Enkele gastsprekers zullen de maatschappelijke relevantie van archiefonderzoek aantonen. Naast het opsporen van de relevante bronnen voor een (historisch) onderzoek leren de deelnemers in dit college vooral hoe ze gebruik kunnen maken van verschillende soorten archivalia. Daartoe gaan de studenten in een archiefinstelling aan de slag met een individuele archiefopdracht. Deze opdracht bestaat uit het schrijven van een essay gebaseerd op een breed spectrum van vooral archivalia en een weergave van het door hen gevolgde zoekpad. Dit onderdeel wordt georganiseerd in samenwerking met archiefmedewerkers. In dit practicumgedeelte vinden voortgangs- en eindbesprekingen plaats met mondelinge presentaties n.a.v. de archiefopdracht. Verder maakt een excursie naar enkele landelijke archiefinstellingenmet specifieke collecties deel uit van het programma.(Indicatie: NIOD Instituut voor Oorlogs-, Holocaust- en Genocidestudies en Atria, kennisinstituut voor emancipatie en vrouwengeschiedenis, beide te Amsterdam.) | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
9 | Hist. methoden: Kwantitatieve analyse | LGX127M05 | |||||||||||||||||||||||||||
Dit college bereidt studenten voor op het doen van onderzoek op basis van door (semi)overheden en particuliere instellingen gegenereerde documentatie. Het doel is studenten kennis, vaardigheden en inzichten bij te brengen die hen in staat stellen deze bronnen zinvol te bevragen en te interpreteren om tot een gefundeerde analyse te komen. Het college omvat twee samenhangende onderdelen: a) kwantitatieve historische analyse – aspecten van getalsmatige benaderingen en sociaalwetenschappelijke theorie; b) organisatie- en beleidsanalyse – structuur, aard en doel van (overheids)organisaties en de verslaglegging van hun functioneren. Bij het eerste onderdeel ligt de focus op het lezen en in context interpreteren van tabellen, grafieken en andere getalsmatige documentatie. Een tweede aandachtspunt is het gebruik van sociaalwetenschappelijke inzichten om bronnen en documentatie te benutten voor onderzoek. Historische voorbeelden demonstreren de bruikbaarheid van de aangeboden stof. Het tweede onderdeel richt zich daarnaast op het doorgronden van de aard en structuur van (overheids)organisaties en hoe die kennis te benutten voor het analyseren van die organisaties. Ook hier wordt gebruik gemaakt van historische voorbeelden om sociaalwetenschappelijke inzichten uit de politicologie, de organisatiekunde, e.d. te leren benutten. Het kwantitatieve element wordt hier gevormd door het leren analyseren van jaarverslagen, begrotingen, evaluaties en bedrijfsstatistieken. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
10 | Hist. methoden: Org.Sociology&Public Law | LGX214M05 | |||||||||||||||||||||||||||
Dit college geeft een algemene inleiding in de organisatiesociologie en het publiekrecht als context voor onderzoek in de geschiedenis van politiek en beleid. Studenten leren elementaire begrippen uit de organisatiesociologie en het (publiek)recht kennen en in hun onderlinge verband te passen in een specifieke historische context. Hierbij staat de vraag centraal hoe organisaties zichzelf aanpassen aan een steeds veranderende omgeving. Aan de hand van historische voorbeelden zullen sociologische begrippen behandeld worden als: systeem en omgeving, formele en informele organisatie, handeling en communicatie, hiërarchie, lidmaatschap, beslissingen, onzekerheidsabsorbtie. Deze begrippen zullen vanuit een juridisch perspectief verder aanscherpt en uitgediept worden. Wat zijn de rechten en de plichten van ‘leden’ van een organisatie? Hoe verandert dat in de loop van de tijd? Wat is de juridische status van beslissingen? Hoe kan beroep aangetekend worden tegen beslissingen? Hierbij zullen ook fundamentele vragen voorbij komen als de relatie tussen rechtvaardigheid en rechtmatigheid, de spanning tussen het realiseren van de doelen van de organisaties en de juridische kaders waarbinnen ze moeten opereren. Deze kwesties zullen aan de hand van historische voorbeelden van de VOC, de ontwikkeling van de Europese staat, de Europese Unie tot en met de Maffia uitgewerkt worden. Studenten zullen worden voorbereid voor de vakken Kwantitatieve evaluatie van beleidstukken en Leergeschiedenis en organisaties in specialisatie 2. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
11 | Historisch methoden: Oral History | LGX048M05 | |||||||||||||||||||||||||||
In aanvulling op de omschrijving van deze cursus, zullen we ons dit semester richten op een overkoepelend thema, namelijk de doorwerking van het Nederlandse koloniale verleden in de hedendaagse herinnering. We combineren het bestuderen en bespreken van meer beschouwende artikelen over Oral History en Memory Studies met het analyseren van gesprekken waarin persoonlijke herinneringen aan het verleden worden opgeroepen. Zo raken studenten vertrouwd met kwesties rondom de epistemologische status van Oral History en met verschillende interviewtechnieken in relatie tot verschillende doelgroepen. Vervolgens gaan de studenten zelf op zoek naar een gesprekspartner en ontwikkelen zij een centrale vraagstelling/thematiek die als leidraad dient voor hun interview en voor de verwerking daarvan tot een biografisch essay. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
12 | Historische methoden: Public History | LGX213M05 | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
13 | Human-inflicted Disasters | LGX239M10 | |||||||||||||||||||||||||||
From the Shoah, ethic genocides and forced displacements of people to famines and the Chernobyl catastrophe – East-Central Europe has been in the epicentre of these human-inflicted disasters in the course of the 20th century. As the impacts of these events are continuing to receive new currency today, historians are still debating their cause. What was the role of authorities, ideologies and institutions in the onset of these events? What were the subsequent individuals’ experiences and costs of these events for future generations? In this course, we will discuss these questions by delving into the various historical interpretations of these demographic and environmental disasters. We will also use these events as laboratories to unravel historical controversies, paradoxes and silences that have characterised East-Central European history since. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
14 | Introduction into Sustainability | LGX216M10 | |||||||||||||||||||||||||||
This is a tailor-made seminar for the students of the specialization 'Un/sustainable Societies: Past, Present, and Future.' It introduces you to the main topics, debates, and approaches necessary to understand un/sustainability from a historical perspective. In a series of lectures and corresponding seminar sessions, you will learn about the five core themes of this MA specialization (politics, democracy, and populism; wealth and inequality in a long-term global perspective; environmental change and food security; population change, urbanization, and mobility; conflict, human security, and geopolitics). This course provides conceptual tools which will be of use to the rest of your MA courses. You will be encouraged to write assignments that are in line with your research interests and future job ambitions. This course links academic perspectives to insights from policymakers and practitioners through a mini-symposium and practical assignments. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
15 | Leergeschiedenis en organisaties | LGX133M10 | |||||||||||||||||||||||||||
In dit college leren Masterstudenten hoe zij historische kennis en methodes kunnen inzetten om profit en non-profit organisaties in staat te stellen om van hun eigen verleden te leren. Na een grondige introductie in de theorie van de lerende organisatie, wordt de methode van leergeschiedenis aan de hand van praktijkvoorbeelden behandeld. Hierbij zullen de methodieken van het methodencollege kwantitieve, organisatie- en beleidsanalyse intensief toegepast worden. In aansluiting op het historische methodenvak ‘Levensverhalen: oral history en biografie’ zullen de interviewvaardigheden aangescherpt worden. Daarna zullen de studenten voor een organisatie naar keuze gedurende een korte stage een leergeschiedenis schrijven. Deze zal na een grondige peer review binnen de organisatie gepresenteerd worden. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
16 | Ma-scriptie Geschiedenis | LGX999M20 | |||||||||||||||||||||||||||
De afstudeerscriptie vormt de afsluiting van de opleiding en is in die zin een proeve van bekwaamheid. Het werkstuk kan worden verbonden aan een stage, het onderwerp van een onderzoekscollege of een leergeschiedenis, maar dat hoeft niet. Voor de afstudeerscriptie kunnen verschillende vormen worden gekozen maar de historische dimensie in de probleem- en vraagstelling en het gebruik van bronnen staan centraal. Tot de mogelijkheden behoren de scriptie, een videoproduktie met toelichting over een historisch onderwerp, een radiodocumentaire, een uitgebreide website of CD-ROM of een tentoonstelling(splan) met bijpassende catalogus over een geschiedkundig thema. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
17 | Ma-stage Geschiedenis | LGX000M10 | |||||||||||||||||||||||||||
De stage biedt studenten de mogelijkheid praktijkervaring op te doen in een buitenuniversitaire omgeving en zich te oriënteren op de arbeidsmarkt. De stage wordt gelopen bij een instelling, organisatie of bedrijf in binnen- of buitenland. De werkzaamheden tijdens de stage dienen aan te sluiten op de Masterspecialisatie traject dat de student volgt. De student wordt geacht, op basis van inhoudelijke specialisatie, interesse en vaardigheden, in beginsel zelf te zoeken en te solliciteren naar een stageplaats. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
18 | Masterclass | LGX212M10 | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
19 | Masterclass | LGX212M05 | |||||||||||||||||||||||||||
De Masterclass omvat een reeks van bijeenkomsten met experts inzake de voornaamste maatschappelijke vaardigheden waarover afgestudeerde historici dienen te beschikken voor een volwaardig functioneren in maatschappelijke functies op academisch niveau. Deze omvatten bijv. organisatiekunde en projectmatig werken, consultancy skills, pitching en storytelling,grant-capture, onderhandelen, en ethische reflectie. De Masterclass is onderverdeeld in twee delen van 5 ECTS. Het eerste deel wordt bijgewoond door alle studenten in de Master geschiedenis, het tweede deel (in het tweede blok) is bedoeld voor alle studenten in specialisatie 1 en 2. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
20 | Pluralism in India | LGX235M10 | |||||||||||||||||||||||||||
Religion and culture generally overlap. They can often influence politics. What forces have been shaping politics and society of India? Are there roots to be found in the early modern times? This research seminar analyses strategies to master plurality that were developed in South Asia during the Mughal Empire, the British Raj, and the postcolonial era. In a comparative and transregional perspective, we discuss patterns of conflicts and conflict resolution around cultural heterogeneity, religious belonging, and social differences. Among others, we will address questions as: When and why has religion become a subject of state politics? How has religious and social diversity shaped politics in Mughal and British India? How does one explain the current rise of Hindu nationalism? Besides a theory-oriented debate on plurality we focus on historical concepts like multiculturalism and diversity. We will analyse the political construction of pluralism, majority-minority relations, and discursive as well as practical forms of inclusion and exclusion practised in India. Methodologically, we work with primary sources derived from online archives on India. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
21 | Religious Heritage of the Middle Ages | LGX237M10 | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
22 | Sacred Landscapes | LGX236M10 | |||||||||||||||||||||||||||
Religion was the breath of the ancient world. Landscapes were articulated by the divine, think of Demeter’s control over the productive cycle of cultivation, Dionysos’ association with vineyards and fertility, nymphs in the woods and springs, Pan and caves, Zeus and Kybele on mountaintops, Hekate at the crossroads, the personification of rivers etc etc. Besides mythological frameworks, real landscapes held meaning to their local communities through their identification as places of cult, sanctuaries with rituals that structured their sense of time and place and shaped their identities. In pre-urban societies sanctuaries often functioned as spaces of connectivity, political centers where several communities interacted and shared a collective identity through festivals. At the same time, sacred landscapes and their communities underwent radical changes in the wake of Alexander the Great and cities were newly founded or reorganized on an unprecedented scale. Some were older cities that took on a new identity according to the political dynamics of the era, while others were new colonies, settled by seeming ‘foreigners’. Yet even these cities rarely developed ex nihilo, but within landscapes with deep histories and local identities of their own, principally defined through ritual practice. Older regional shrines were often claimed by an emerging city, who anchored its identity and fortunes to the fame of the nearby god. But what impact did this have on cult practices? How did this alter the perception of the landscape? What new identities emerged in the process? How were sacred landscapes incorporated in urban realities? This course explores several dimensions in the transformation of sacred landscapes towards urban identities, including ways that new cities adopted existing identities through religious practices, older cities revived ancient cults, or invented rituals that could negotiate their many-layered identities. Topics such as festival participation, civic priesthoods and institutions, frontier sanctuaries, and ritual practices will be explored in case studies that range across the Greek world, with a focus on Greece, the Aegean, and Asia Minor. Students will analyze primary sources, prepare site-reports (e.g. using ArcGIS storymaps) and give on-site presentations, and will write an academic essay based on independent research into a relevant topic of their choice. This course will be of interest to historians, classicists and archaeologists, landscape historians, and historians of religion. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
23 | Successful Organisations? | LGX231M10 | |||||||||||||||||||||||||||
Already for centuries, a large part of human life is organised by all kind of organisations. You can find them on every level of society. Local, provincial and national governments try to intervene in several aspects of life with their regulations, activities and taxation, partly with the aim of increasing social chances and social welfare, but also often with other goals. Public and private schools try to educate juveniles to become respectable and productive citizens. In addition, many of the economic activities are organised in smaller and larger firms, mostly directed at offering a decent way of living for the owner though also at maximizing profit. Internationally, non-governmental organisations have for a long time tried to play a positive role in so-called less-developed regions, helping to solve problems. Of course, there have been all kind of other organisations in past society, who have in general the same characteristics in common, as they too engage in activities with one or several specific goals, think of sportclubs, churches, and lobby groups and so on. However, in this course we want to restrict ourselves largely to the evaluation of the performance of public and private organisations who have mainly social and/or economic ambitions. Students will answer questions in this course like how and with what means did organisations try to reach their goals, and to what extent were they successful in it? For instance, did activities of the Rockefeller foundation (1913) really improve health and productivity in much of the non-western world? Did the strategies of the Society of Benevolence (1817) contribute to lowering Dutch poverty? How successful was national educational policy in increasing the quality of education for everybody? How is it possible that certain firms grew so large and kept continuing making large profits, while others after some time failed and went bankrupt or were dissolved? In a few words: why are some (activities of) public and private organisations successful and others not? | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
24 | The Russia of Czar Nicolas & Putin | LGX233M10 | |||||||||||||||||||||||||||
The Russia’s of Czar Nicholas II and Vladimir Putin are both fascinating in their own ways. This makes it interesting to research how these two Russia’s compare: what are the main similarities and differences? Likewise: what are their strengths and weaknesses? Why did Nicholas II’s Imperial Russia come to an end? Was this cause by domestic Russian factors or by foreign factors? Presently, Vladimir Putin seeks to give Russia a new state structure. Are his proposals sustainable or will they weaken the Russian Federation? In other words, this is a research seminar about the challenges and limitations of present-day Russia and the Russia of the olden days. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
25 | The Urban Factor | LGX232M10 | |||||||||||||||||||||||||||
By 1500 the Low Countries were remarkably urbanised by medieval standards. This research seminar explores the wider impact of the emergence of urban communities on the region. The city is understood not to be a closed system, but rather to be embedded in broader intersecting ecological, socio-economic, political, and cultural systems and processes. To understand these complex dynamics, we will first critically review the historiography on the medieval urban Low Countries, as well as relevant notions from the field of urban studies such as urban geographies, agency, creativity, innovation, participation, mobility, identities, or diversity. The second part of the course will be devoted to getting acquainted with methods and sources that are available to the urban historian of the premodern Low Countries. Students will conduct an individual research project, meaning that they will learn how to combine theory with empirical research, but, above all, gain a better understanding of the medieval city as a resilient form of human cooperation. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||