1 | Atelier Living Heritage | LGX194M10 |
In dit college leren Master studenten hoe zij historische kennis en methoden kunnen inzetten in openbare en particuliere instellingen die werken met cultureel erfgoed (bijvoorbeeld musea, archieven, uitgeverijen en gemeenten). Daarbij gaat het in het bijzonder om het communiceren van academische historische kennis naar het brede publiek. Een stage is ingebouwd in het vak. Studenten werken samen met een erfgoedinstelling aan een onderwerp gerelateerd aan het thema 'Van de wieg tot het graf'. Zij gaan in het bijzonder bezig met het vertalen van dit onderwerp naar een publieksactiviteit of tentoonstelling voor een specifieke doelgroep. Hiertoe moeten zij zich niet alleen vakinhoudelijk verdiepen in het onderwerp, maar ook in 'storytelling' en methodes gehanteerd in bijvoorbeeld audience studies en digital humanities. Op basis hiervan moeten zij een (digitaal) plan maken, dat in samenwerking met de instelling wordt getoetst bij een focusgroep. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | prof. dr. H.G. Knoeff | Docent(en) | prof. dr. H.G. Knoeffprof. dr. C.G. Santing | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | essay, presentatie | ECTS | 10 | Entreevoorwaarden | Bachelor Geschiedenis of andere toelating tot de master Geschiedenis Vandaag of een Research Master | Opmerkingen | Niet-geschiedenisstudenten moeten zich melden via history@rug.nl, onder vermelding van studentnummer, naam, titel van het vak en de vakcode. |
|
| terug naar boven |
|
2 | Biography and History | LLS052M10 |
De biografie kan zich steeds meer zowel binnen als buiten de wetenschap verheugen op grote belangstelling. Hoe komt dat en welke rol spelen biografieën in het academische en publieke debat? In de relatie tussen geschiedschrijving en biografie kunnen enkele interessante trends worden aangewezen: waar in de negentiende eeuw vooral ‘mannen van betekenis’ een biografie kregen, zijn de laatste decennia ook de voorheen minder zichtbare individuen een biografisch onderzoek waard gevonden. In deze collegereeks wordt een introductie gegeven in theoretische benaderingen die binnen Biografie Studies te onderscheiden zijn. Van studenten wordt verwacht dat ze de theoretische literatuur bestuderen en presenteren, op basis daarvan een onderzoekplan en vervolgens een paper schrijven. Gebaseerd op een van de aangereikte onderwerpen. Hoewel het college een sterk interdisciplinair karakter heeft, zal het accent op de historische benadering liggen. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | prof. dr. J.W. Renders | Docent(en) | prof. dr. J.W. Renders | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | essay, presentatie, schriftelijke opdracht(en), werkstuk(ken) | ECTS | 10 | Entreevoorwaarden | Bachelor behaald en toegang tot het Masterprogramma (zie hiervoor de Onderwijs- en Examenregeling van de opleiding) | Opmerkingen | - Paper (60%), presentatie (20%) en aandeel in college en referentschap (20%). - Aanwezigheidsplicht van 80% minimaal. Studenten worden geacht actief te participeren in werkcolleges en opdrachten buiten de colleges tijdig en correct uit te voeren. Deze module staat open voor zowel historisch als modern letterkundigen, historici en classici. |
|
| terug naar boven |
|
3 | Coping with the crisis | LGX178M10 |
The course addresses current historiographical debates on the “Crisis” as a form of societal reflection. It challenges the still prevalent notion that premodern societies had a limited repertoire of responses to crises and change, which was predominantly framed in perceptions of a godly and/or eschatological order. Rather than focusing on a particular genre, a particular form of crisis or a particular practice of crisis management, the proposed project aims to focus on the polyphony of responses to crisis which characterizes the premodern world. A range of different media and other cultural tools and mechanism available to express a sense of crisis, to negotiate change and to foster stability in transitional times will be investigated. These include the construction of community through historiography, literary texts and other artistic expressions and memory practices. They also include acts of oblivion and denial (of all too controversial or painful events) accepted and practiced in society.
This course links to the CHS themegroup 1, Sustainable Societies: past and present |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | prof. dr. R.M. Esser | Docent(en) | prof. dr. R.M. Esser | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | essay, presentatie | ECTS | 10 | Entreevoorwaarden | Bachelor Geschiedenis of andere toelating tot de master Geschiedenis Vandaag, Oudheidstudies of een Research Master | Opmerkingen | Niet-geschiedenisstudenten moeten zich melden via history@rug.nl, onder vermelding van studentnummer, naam, titel van het vak en de vakcode. |
|
| terug naar boven |
|
4 | Does this Really Change Everything? | LGX217M10 |
|
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | prof. dr. C. Six | Docent(en) | prof. dr. C. Six | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | essay, presentatie | ECTS | 10 | Entreevoorwaarden | Bachelor Geschiedenis of andere toelating tot de master Geschiedenis Vandaag of een Research Master | Opmerkingen | Niet-geschiedenisstudenten moeten zich melden via history@rug.nl, onder vermelding van studentnummer, naam, titel van het vak en de vakcode. |
|
| terug naar boven |
|
5 | Hist. methoden: Archieven & internet | LGX124M05 |
In enkele inleidende colleges en via groepsopdrachten wordt het archiefwezen zowel nationaal als internationaal geïntroduceerd en bestudeerd. Aan de orde komen tal van aspecten die de inhoud en organisatie van archiefinstellingen betreffen, zoals hun openbaarheid (o.m. via de Archiefwet, WOB, en Eurowob), de selectie van archivalia, het traceren en gebruik van digitale bronnen en websites met elektronische documenten van (inter)nationale organisaties, de problematiek rond digitaal hergebruik van oude bronnen en uiteraard de kritische benadering van al deze bronnen. Er is zowel aandacht voor archieven van overheden als particuliere archiefbestanden, voor instellingen met beeld- en geluidmateriaal, voor het Kadaster en de Kamer van Koophandel, alsook voor recente fenomenen als Wikileaks. Enkele gastsprekers zullen de maatschappelijke relevantie van archiefonderzoek aantonen. Naast het opsporen van de relevante bronnen voor een (historisch) onderzoek leren de deelnemers in dit college vooral hoe ze gebruik kunnen maken van verschillende soorten archivalia. Daartoe gaan de studenten in een archiefinstelling aan de slag met een individuele archiefopdracht. Deze opdracht bestaat uit het schrijven van een essay gebaseerd op een breed spectrum van vooral archivalia en een weergave van het door hen gevolgde zoekpad. Dit onderdeel wordt georganiseerd in samenwerking met archiefmedewerkers. In dit practicumgedeelte vinden voortgangs- en eindbesprekingen plaats met mondelinge presentaties n.a.v. de archiefopdracht. Verder maakt een excursie naar enkele landelijke archiefinstellingenmet specifieke collecties deel uit van het programma.(Indicatie: NIOD Instituut voor Oorlogs-, Holocaust- en Genocidestudies en Atria, kennisinstituut voor emancipatie en vrouwengeschiedenis, beide te Amsterdam.) |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Coordinator | A.A. van Essen | Docent(en) | A.A. van Essen | Onderwijsvorm | practicum, werkcollege | Toetsvorm | presentatie, schriftelijke opdracht(en), werkstuk(ken) | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Bachelor Geschiedenis of andere toelating tot de master Geschiedenis |
|
| terug naar boven |
|
6 | Hist. methoden: Kwantitatieve analyse | LGX127M05 |
Dit college bereidt studenten voor op het doen van onderzoek op basis van door (semi)overheden en particuliere instellingen gegenereerde documentatie. Het doel is studenten kennis, vaardigheden en inzichten bij te brengen die hen in staat stellen deze bronnen zinvol te bevragen en te interpreteren om tot een gefundeerde analyse te komen. Het college omvat twee samenhangende onderdelen: a) kwantitatieve historische analyse – aspecten van getalsmatige benaderingen en sociaalwetenschappelijke theorie; b) organisatie- en beleidsanalyse – structuur, aard en doel van (overheids)organisaties en de verslaglegging van hun functioneren. Bij het eerste onderdeel ligt de focus op het lezen en in context interpreteren van tabellen, grafieken en andere getalsmatige documentatie. Een tweede aandachtspunt is het gebruik van sociaalwetenschappelijke inzichten om bronnen en documentatie te benutten voor onderzoek. Historische voorbeelden demonstreren de bruikbaarheid van de aangeboden stof. Het tweede onderdeel richt zich daarnaast op het doorgronden van de aard en structuur van (overheids)organisaties en hoe die kennis te benutten voor het analyseren van die organisaties. Ook hier wordt gebruik gemaakt van historische voorbeelden om sociaalwetenschappelijke inzichten uit de politicologie, de organisatiekunde, e.d. te leren benutten. Het kwantitatieve element wordt hier gevormd door het leren analyseren van jaarverslagen, begrotingen, evaluaties en bedrijfsstatistieken. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | D.W. Franken, PhD. | Docent(en) | D.W. Franken, PhD. H. Zwarts, MA. | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | essay, presentatie | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Bachelor Geschiedenis of andere toelating tot de master Geschiedenis | Opmerkingen | Het college wordt ook in het tweede semester aangeboden. N.B. Studenten kunnen ook kiezen om het tweede deel te vervangen door een uitgebreidere kennismaking met statistische procedures en technieken. Studenten die hun economische kennis willen verdiepen, kunnen dit realiseren middels een privatissimum van 5 ECTS (in overleg met de docent; zie studie gids) |
|
| terug naar boven |
|
7 | Hist. methoden: Org.Sociology&Public Law | LGX214M05 |
Dit college geeft een algemene inleiding in de organisatiesociologie en het publiekrecht als context voor onderzoek in de geschiedenis van politiek en beleid. Studenten leren elementaire begrippen uit de organisatiesociologie en het (publiek)recht kennen en in hun onderlinge verband te passen in een specifieke historische context. Hierbij staat de vraag centraal hoe organisaties zichzelf aanpassen aan een steeds veranderende omgeving. Aan de hand van historische voorbeelden zullen sociologische begrippen behandeld worden als: systeem en omgeving, formele en informele organisatie, handeling en communicatie, hiërarchie, lidmaatschap, beslissingen, onzekerheidsabsorbtie. Deze begrippen zullen vanuit een juridisch perspectief verder aanscherpt en uitgediept worden. Wat zijn de rechten en de plichten van ‘leden’ van een organisatie? Hoe verandert dat in de loop van de tijd? Wat is de juridische status van beslissingen? Hoe kan beroep aangetekend worden tegen beslissingen? Hierbij zullen ook fundamentele vragen voorbij komen als de relatie tussen rechtvaardigheid en rechtmatigheid, de spanning tussen het realiseren van de doelen van de organisaties en de juridische kaders waarbinnen ze moeten opereren. Deze kwesties zullen aan de hand van historische voorbeelden van de VOC, de ontwikkeling van de Europese staat, de Europese Unie tot en met de Maffia uitgewerkt worden. Studenten zullen worden voorbereid voor de vakken Kwantitatieve evaluatie van beleidstukken en Leergeschiedenis en organisaties in specialisatie 2. |
|
| terug naar boven |
|
8 | Historisch methoden: Oral History | LGX048M05 |
In aanvulling op de omschrijving van deze cursus, zullen we ons dit semester richten op een overkoepelend thema, namelijk de doorwerking van het Nederlandse koloniale verleden in de hedendaagse herinnering. We combineren het bestuderen en bespreken van meer beschouwende artikelen over Oral History en Memory Studies met het analyseren van gesprekken waarin persoonlijke herinneringen aan het verleden worden opgeroepen. Zo raken studenten vertrouwd met kwesties rondom de epistemologische status van Oral History en met verschillende interviewtechnieken in relatie tot verschillende doelgroepen. Vervolgens gaan de studenten zelf op zoek naar een gesprekspartner en ontwikkelen zij een centrale vraagstelling/thematiek die als leidraad dient voor hun interview en voor de verwerking daarvan tot een biografisch essay. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels en Nederlands | Coordinator | dr. B. Henkes | Docent(en) | dr. B. Henkes | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | schriftelijke opdracht(en), presentatie | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Bachelor Geschiedenis of andere toelating tot de master Geschiedenis |
|
| terug naar boven |
|
9 | Historische methoden: Public History | LGX213M05 |
|
|
| terug naar boven |
|
10 | Introduction into Sustainability | LGX216M10 |
|
|
| terug naar boven |
|
11 | Leergeschiedenis en organisaties | LGX133M10 |
In dit college leren Masterstudenten hoe zij historische kennis en methodes kunnen inzetten om profit en non-profit organisaties in staat te stellen om van hun eigen verleden te leren. Na een grondige introductie in de theorie van de lerende organisatie, wordt de methode van leergeschiedenis aan de hand van praktijkvoorbeelden behandeld. Hierbij zullen de methodieken van het methodencollege kwantitieve, organisatie- en beleidsanalyse intensief toegepast worden. In aansluiting op het historische methodenvak ‘Levensverhalen: oral history en biografie’ zullen de interviewvaardigheden aangescherpt worden. Daarna zullen de studenten voor een organisatie naar keuze gedurende een korte stage een leergeschiedenis schrijven. Deze zal na een grondige peer review binnen de organisatie gepresenteerd worden. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. R.G.P. Peters | Docent(en) | dr. R.G.P. Petersdr. mr. P.G. Tassenaarprof. dr. D.J. Wolffram | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | werkstuk(ken) | ECTS | 10 | Entreevoorwaarden | Bachelor Geschiedenis of andere toelating tot de master Geschiedenis. | Opmerkingen | Voor dit college worden de basistechnieken interviewen van het methodencollege levensverhalen: oral history en biografie bekend verondersteld. Kennis van de kwalitatieve en kwantitatieve analyse van organisatiedocumenten is zeer gewenst . Keuzemogelijkheid binnen het mastertraject “Geschiedenis en Politiek, bestuur en beleid” in plaats van een stage. |
|
| terug naar boven |
|
12 | Ma-scriptie Geschiedenis | LGX999M20 |
De afstudeerscriptie vormt de afsluiting van de opleiding en is in die zin een proeve van bekwaamheid. Het werkstuk kan worden verbonden aan een stage, het onderwerp van een onderzoekscollege of een leergeschiedenis, maar dat hoeft niet. Voor de afstudeerscriptie kunnen verschillende vormen worden gekozen maar de historische dimensie in de probleem- en vraagstelling en het gebruik van bronnen staan centraal. Tot de mogelijkheden behoren de scriptie, een videoproduktie met toelichting over een historisch onderwerp, een radiodocumentaire, een uitgebreide website of CD-ROM of een tentoonstelling(splan) met bijpassende catalogus over een geschiedkundig thema. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels en Nederlands | Coordinator | dr. K.J. Heidecker | Docent(en) | diverse docenten | Onderwijsvorm | zelfstudie (begeleid) | Toetsvorm | scriptie | ECTS | 20 | Opmerkingen | Zie de brochure Masterscriptie op Nestor |
|
| terug naar boven |
|
13 | Ma-stage Geschiedenis | LGX000M10 |
De stage biedt studenten de mogelijkheid praktijkervaring op te doen in een buitenuniversitaire omgeving en zich te oriënteren op de arbeidsmarkt. De stage wordt gelopen bij een instelling, organisatie of bedrijf in binnen- of buitenland. De werkzaamheden tijdens de stage dienen aan te sluiten op de Masterspecialisatie traject dat de student volgt. De student wordt geacht, op basis van inhoudelijke specialisatie, interesse en vaardigheden, in beginsel zelf te zoeken en te solliciteren naar een stageplaats. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels en Nederlands | Coordinator | dr. J.W. Koopmans | Docent(en) | prof. dr. C.W. Boschdr. S. de Hoopdr. B. Henkesdr. J.W. Koopmansdr. R.F.J. Papingdr. R.G.P. Petersdr. mr. P.G. Tassenaardr. L.K. Vermeer | Onderwijsvorm | zelfstudie | Toetsvorm | stageverslag | ECTS | 10 | Entreevoorwaarden | Student dient zich aangemeld te hebben bij het Mobility Office, dan pas kan een afspraak gemaakt kan worden met een stagecoördinator. | Opmerkingen | Er kan alleen met de stage begonnen worden na akkoordverklaring van begeleidende docent of Examencommissie. Neem contact op met de stagecoördinatoren via <internshiphistory@rug.nl> De Student Portal - Career(nuttige links, stagevacatures, evenementen) - Master's Placement met vermelding van procedures, stagecoördinator(en) en formulieren voor inschrijving, stageplan, evaluatie, beurzen. www.rug.nl/let/mobilityoffice www.rug.nl/let/careerstrategy
De balie van het Mobility Office is dagelijks geopend tussen 13.00-16.00 uur en bevindt zich op dezelfde plek als de balie van BSZ. Informatie over spreekuren is beschikbaar via de Student Portal-Career-Master's Placement. |
|
| terug naar boven |
|
14 | Masterclass | LGX212M10 |
|
|
| terug naar boven |
|
15 | Masterclass | LGX212M05 |
De Masterclass omvat een reeks van bijeenkomsten met experts inzake de voornaamste maatschappelijke vaardigheden waarover afgestudeerde historici dienen te beschikken voor een volwaardig functioneren in maatschappelijke functies op academisch niveau. Deze omvatten bijv. organisatiekunde en projectmatig werken, consultancy skills, pitching en storytelling,grant-capture, onderhandelen, en ethische reflectie.
De Masterclass is onderverdeeld in twee delen van 5 ECTS. Het eerste deel wordt bijgewoond door alle studenten in de Master geschiedenis, het tweede deel (in het tweede blok) is bedoeld voor alle studenten in specialisatie 1 en 2. |
|
| terug naar boven |
|
16 | Pagans, Jews and Christians | LGX220M10 |
|
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. J.W. Drijvers | Docent(en) | dr. J.W. Drijvers | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | essay, presentatie | ECTS | 10 | Entreevoorwaarden | Bachelor Geschiedenis of andere toelating tot de master Geschiedenis Vandaag, Oudheidstudies of een Research Master | Opmerkingen | Niet-geschiedenisstudenten moeten zich melden via history@rug.nl, onder vermelding van studentnummer, naam, titel van het vak en de vakcode. |
|
| terug naar boven |
|
17 | Power and Cult in the Hellenistic World | LGX225M10 |
|
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. J. Pelgrom | Docent(en) | dr. J. Pelgromdr. C.G. Williamson | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | essay, presentatie | ECTS | 10 | Entreevoorwaarden | Bachelor Geschiedenis of andere toelating tot de master Geschiedenis Vandaag, Oudheidstudies of een Research Master | Opmerkingen | Niet-geschiedenisstudenten moeten zich melden via history@rug.nl, onder vermelding van studentnummer, naam, titel van het vak en de vakcode. Bijvakstudenten moeten zich melden via https://www.rug.nl/education/bachelor/nederlandse-studenten/aanmelding-en-inschrijving/inschrijfprocedure-bijvakstudent |
|
| terug naar boven |
|
18 | Religious Heritage of the Middle Ages | LGX222M10 |
|
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. B.S. Hellemans | Docent(en) | dr. B.S. Hellemans | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | essay, presentatie | ECTS | 10 | Entreevoorwaarden | Bachelor Geschiedenis of andere toelating tot de master Geschiedenis Vandaag of een Research Master | Opmerkingen | Niet-geschiedenisstudenten moeten zich melden via history@rug.nl, onder vermelding van studentnummer, naam, titel van het vak en de vakcode. |
|
| terug naar boven |
|
19 | Successful Organisations? | LGX206M10 |
|
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | D.W. Franken, PhD. | Docent(en) | D.W. Franken, PhD. | Onderwijsvorm | werkcollege | ECTS | 10 | Entreevoorwaarden | Bachelor Geschiedenis of andere toelating tot de master Geschiedenis Vandaag of een Research Master | Opmerkingen | Niet-geschiedenisstudenten moeten zich melden via history@rug.nl, onder vermelding van studentnummer, naam, titel van het vak en de vakcode. |
|
| terug naar boven |
|
20 | The Russia of Czar Nicholas II & Putin | LGX223M10 |
The Russia’s of Czar Nicholas II and Vladimir Putin are both fascinating in their own ways. This makes it interesting to research how these two Russia’s compare: what are the main similarities and differences? Likewise: what are their strengths and weaknesses? Why did Nicholas II’s Imperial Russia come to an end? Was this cause by domestic Russian factors or by foreign factors? Presently, Vladimir Putin seeks to give Russia a new state structure. Are his proposals sustainable or will they weaken the Russian Federation? In other words, this is a research seminar about the challenges and limitations of present-day Russia and the Russia of the olden days. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | prof. dr. J.S.A.M. van Koningsbrugge | Docent(en) | prof. dr. J.S.A.M. van Koningsbrugge | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | essay, presentatie | ECTS | 10 | Entreevoorwaarden | Bachelor Geschiedenis of andere toelating tot de master Geschiedenis Vandaag of een Research Master | Opmerkingen | Niet-geschiedenisstudenten moeten zich melden via history@rug.nl, onder vermelding van studentnummer, naam, titel van het vak en de vakcode. |
|
| terug naar boven |
|
21 | The Unknown Enlightenment | LGX228M10 |
|
|
| terug naar boven |
|
22 | Transnational Families from the 19th Cnt | LGX226M10 |
|
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. B. Henkes | Docent(en) | prof. dr. H.A.J. Brasdr. B. Henkes | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | essay, presentatie | ECTS | 10 | Entreevoorwaarden | Bachelor Geschiedenis of andere toelating tot de master Geschiedenis Vandaag of een Research Master | Opmerkingen | Niet-geschiedenisstudenten moeten zich melden via history@rug.nl, onder vermelding van studentnummer, naam, titel van het vak en de vakcode. |
|
| terug naar boven |
|
23 | Urban Governance and (Un)Sustainability | LGX219M10 |
Sustainable cities are one of the UN Sustainable Development Goals (2015), which could be achieved through inclusive and accountable governance responsive to the needs of urbanites and to dynamic circumstances. This research seminar explores the assumed relationship between governance and (un)sustainability from a historical perspective, taking the highly-urbanised Low Countries as a case study. This was an important region of urban experiments in medieval Europe, where complex interactions of political, social, economic and ecological processes emerged. The key question is to what extent the governance of towns, involving both authorities and citizens, hampered or contributed to their sustainability. First, we will critically discuss the concepts and theories of sustainability and governance to establish their use for historical analysis. Second, we will examine the political economy to establish how governance operated and how its social and economic outcomes shaped the urban system. Finally, we will review methodological approaches to assessing the process of urban governance, as well as relevant primary sources (mainly records in Middle Dutch). Students will conduct an individual research project, meaning that they will become acquainted with the theoretical and historical scholarly literature on governance and sustainability, and the sources and methodologies of premodern urban history, as well learn how to apply these to their own case studies. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels en Nederlands | Coordinator | dr. A. van Steensel | Docent(en) | dr. A. van Steensel | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | essay, presentatie | ECTS | 10 | Entreevoorwaarden | Bachelor Geschiedenis of andere toelating tot de master Geschiedenis Vandaag of een Research Master | Opmerkingen | Niet-geschiedenisstudenten moeten zich melden via history@rug.nl, onder vermelding van studentnummer, naam, titel van het vak en de vakcode. |
|
| terug naar boven |
|
24 | “Welcome to My Page”: Early Internet | LGX224M10 |
Sinds de jaren ’90 van de vorige eeuw is er een kentering zichtbaar in de wijze waarop we communiceren in onze samenleving met de komst van Web 1.0, een vroege verschijningsvorm van het World Wide Web. In dit onderzoekscollege gaan we verder in op deze vroege periode terwijl we tegelijkertijd kijken naar de opkomst van nieuwe onderzoeksgebieden, zoals internetgeschiedenis en webarchivering. Centrale vragen in dit college zijn: (1) wat zijn de karakteristieken van het vroege internet; en (2) op welke wijze gaan historici om met de uitdagingen en mogelijkheden die er bestaan rond de bestudering van de langzaam verdwijnende sporen van onze vroege digitale verleden. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. T. Slootweg | Docent(en) | dr. T. Slootweg | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | essay, presentatie | ECTS | 10 | Entreevoorwaarden | Bachelor Geschiedenis of andere toelating tot de master Geschiedenis Vandaag of een Research Master | Opmerkingen | Niet-geschiedenisstudenten moeten zich melden via history@rug.nl, onder vermelding van studentnummer, naam, titel van het vak en de vakcode. |
|
| terug naar boven |
|
25 | Wetenschap, Politiek en Maatschappij. | LGX218M10 |
Onze huidige samenleving wordt wel een ‘kennismaatschappij’ genoemd: zowel de publieke als de private sferen zijn doordrongen van (wetenschappelijke) kennis. Kennis is de drijvende kracht achter sociale verandering en economische groei. Daarnaast gebruiken, stabiliseren en legitimeren politiek en wetenschap elkaar. Met name sinds de Verlichting zijn de productie en het gebruik van kennis belangrijke politieke, economische en culturele activiteiten geworden. Dit thema biedt de mogelijkheid onderzoek te doen naar onderwerpen die gerelateerd zijn aan de rol van politiek in wetenschap en/of de rol van wetenschap in politiek tijdens de Verlichting, de moderne tijd en de eigentijdse periode, in Europa en daarbuiten. Het beschikbare bronnenmateriaal is ruim en gevarieerd, evenals de theoretische en methodologische perspectieven die gehanteerd kunnen worden. Te denken valt aan onderwerpen betreffende de geschiedenis van machtsstructuren, instituties, netwerken, individuele politici en wetenschappers, media, discoursen en conflicten waarin politiek en wetenschap met elkaar verwikkeld waren alsook aan de gevolgen daarvan voor individuen en gemeenschappen (wie hebben bijvoorbeeld van de ontplooiing van wetenschap geprofiteerd en wie eronder geleden?). |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. W.D. Daling | Docent(en) | dr. W.D. Daling | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | presentatie, essay | ECTS | 10 | Entreevoorwaarden | Bachelor Geschiedenis of andere toelating tot de master Geschiedenis Vandaag of een Research Master | Opmerkingen | Niet-geschiedenisstudenten moeten zich melden via history@rug.nl, onder vermelding van studentnummer, naam, titel van het vak en de vakcode. |
|
| terug naar boven |
|